Aynı özellikle iki uçaktan patlarlı olan elektrikli olandan daha mı tehlikelidir

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
8,761
Tepkime puanı
23,146
Yaş
61
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Ben bir konudaki görüşlerinizi merak ediyorum. Soruyu sorma sebebim Ragıp Bey'in aşağıdaki mesajı.

Ragıp SARI' Alıntı:
Aman abi yol kenarı helede nitrolu bir uçakla kesinlikle uçmanı tavsiye etmem.

Sizce benzer kütle ve boyuta sahip iki uçaktan patlarlı olan elektrikli olandan daha mı tehlikelidir?
 
Aynı özellikle iki uçaktan patlarlı olan elektrikli olandan daha mı tehlikelidir

Kütle ve boyut aynı ise anormal durum oluştuktan sonraki etkiler paraleldir. Fakat anormal durumun oluşma olasılığı derseniz, kısa tecrübeme dayanarak, patlar motorda daha fazla olacağını düşünüyorum.
 
Aynı özellikle iki uçaktan patlarlı olan elektrikli olandan daha mı tehlikelidir

Aynı kütle ve boyuta sahip nitro (glow) veya elektrikli modeller bence eşit derecede tehlikeli.

Yakıt olarak alkol değilde tutuşabilen örnek olarak benzinli modellerde onlardan bir tık daha riskli.
Malum yanabilmeleri açısından. ???
 
Aynı özellikle iki uçaktan patlarlı olan elektrikli olandan daha mı tehlikelidir

arkadaşlar yalnız lipo pillerinde yanıcılığını unutmayalım , bence eşit hatta elektrikli daha tehlikeli bile olabilir,

orhanlıda bir arkadaşımız 550 sınıfı elektrikli helisi ile artistik bir kalkış yapacaktı ama kalkış anında okadar sert kalktıki modelin kuyruğu tutmadı ve model ghavada dönerek tam önümüze düştü herkez sadece kırım var derken birden lipo alev aldı ve cayır cayır yandı 1 metre ilerimizde , lipolarda çok tehlikeli, elektrikli nitrolu farketmez bence sonuçta yanıcı maddeler olmasa bile aynı boyutta aynı kütlede olacaklar nerdeyse ve her ikisinni insana çarptığını yada yol kenarından geçen bir arabanın tavanına veya ön camına çarptığını düşünemiyorum bile
 
Aynı özellikle iki uçaktan patlarlı olan elektrikli olandan daha mı tehlikelidir

Sümer Yamaner' Alıntı:
Konu eski ama ben daha yeni üyeyim. :) Ayrıca çok da önemli noktalar konuşulmuş. Ben bir konudaki görüşlerinizi merak ediyorum. Soruyu sorma sebebim Ragıp Bey'in son mesajı. Sizce benzer kütle ve boyuta sahip iki uçaktan patlarlı olan elektrikli olandan daha mı tehlikelidir?
Sümer Bey çok dikkatlisiniz ve oldukça güzel bir soru sormuşsunuz :)

Bilinç altımız sorunuza hemen NITRO daha tehlikelidir dese de arkadaşlarımızın özetlediği gibi bence de her ikisi de eşit tehlikede.
 
Aynı özellikle iki uçaktan patlarlı olan elektrikli olandan daha mı tehlikelidir

Bence elektrikli model daha tehlikeli. Patlar motorda pervane bir yere vurduğunda motor durur. Elektriklide ESC inat ve ısrarla çevirmeye çalışır. Ayrıca kumanda stiğini yanlışlıkla hareket ettirme, kumandayı açmadan pili bağlama vs vs gibi ani motor çalışma olayları elektrikliye has bir durumdur. Glow yakıt kırım sırasında kolayına tutuşmaz. Benzin bu bakımdan daha risklidir. Ama yine altı çizildiği gibi LiPo her zaman büyük bir risktir. Aslında "orada patlarlı uçmaz" dediğimizde kastettiğimiz motor türünden çok uçağın boyutudur bana göre.
 
Aynı özellikle iki uçaktan patlarlı olan elektrikli olandan daha mı tehlikelidir

bence ep daha tehlikelidir.

yapılan birçok istitastikte bile çıkan bina yangınlarının en büyük sebebi fiziksel ateş harici örneğin çakmak, sigara, kibrit, sabotaj gibi en başrol oyuncusu elektrik kontağıdır.
elektrik kontağı çok gizli bir düşmandır. :mad:
akaryakıt ve gaz gibi yanasıya kadar birçok kez bir emare belirti göstermez gaz gibi kokmaz gaz alarmı gibi yanmadan evvel tespit edilebilen bir dedektörü yoktur. :'( :mad:

birçok kez elektrik kontağı yangınını yandıktan sonra anlarsınız ve genelde mekanda kaçak akım koruması ve yangın koruma sigortası yok ise kaldıki var isede bu otomatların görevini gerçekten yapması için mekanda gerçek topraklama olması gerekir.
eklediğim fotodaki gibi değil :laugh: veya diğer adı ile sıfırlama yani nötr'den köprü değil.
gerçek topraklama yok ve yetersiz ise bu otomatlar görevini yapmaz bu sebepten üzerlerinde test butonu vardır.
ve ayda bir kontrol edilmesinde fayda vardır çünki topraklama değişken direnç gösterebilir.
konutunuzda aylar önce var olup görevini gayet güzel yapan topraklama az bir ihtimalde olsa kayıp yaşamış olabilir.


kimse sigorta kutusundaki normal devre kesen sigortasına güvenmesin yanma başlayana kadar w otomat, k otomat sigortası devreyi kesmez ancak yanma başlayıp faz ve nötr iletkeni izolesi yanıp kısa devre oluncaya kadar fakat artık sigorta atsada iş işden geçmiştir yanma birkere başlamıştır.

elektrik yangının en kötü taraflarından biride birçok kez insanların elektirikten korkmasından ve çok seyrek gördüklerinden ve ankastre tesisata müdahele edememesinden kaynaklanır.

elektrik kontağı yangınına müdahele etmek çok zordur ve genelde sonuç başarısızdır.

ankastere tesisat borusu içindeki az oksijen bulunması yangın çıkma ihtimalini ortadan kaldırmaz elektrik kontağı yangınını tesisat içindeki iletken bir rezistans gibi yanar.

burdaki yanmayı bir ampul'ün yanmasına benzetebilirsiniz ampul içindede oksijen yoktur fakat yanma reaksiyon'u vardır ampul içinde yanacak hiçbirşey olmadığından sürekli yanar ve ışık saçar :saygilar:

fakat tesisat içi yanma böyle değildir burdaki yanma adeta bir fitil gibidir.

enerji kesilmez ve müdahale edilmez ise yanmanın kendi kendine sonlanması çok düşük bir ihtimaldir.

yanma bir insanın damarlarında dolaşan kan gibi tüm tesisatı dolaşabilir. ve burdan anahtar priz'lere, bağlantı buat'larına burdanda mekana sıçrayabilir.

birçok kez elektrik kontağı yangınlarının izlediği yol budur.

elektrik kontağının en büyük düşmanı gevşeklik ve çekilen güce tahammül edecek kesit'te iletken kullanılmaması gerilim düşümü hesabı yapılmaması tesisat'a eklenebilecek + yük kaynakları için tolerans bırakılmaması v.s gibi bir sürü sebep sayabilirim :saygilar:

1. herşey esc'içindeki minnacık onlarca hatta yüzden fazla smd elektronik kompenantların insafına kalitesine bağlıdır.
2. yakıtlı model havada stop ederse birdaha çalışmaz model armut gibi dibine düşme ihtimali yüksektir.
fakat ep tekrar çalışabilir esc sapıtabilir.
3. ep model pil dolu ise çok daha kıvraktır pilotun tepki süresi çok daha tez olmalıdır.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Aynı özellikle iki uçaktan patlarlı olan elektrikli olandan daha mı tehlikelidir

Topraklama sistemini gosteren resim kopardi beni aksam aksam :lol: :lol:
 
Aynı özellikle iki uçaktan patlarlı olan elektrikli olandan daha mı tehlikelidir

Iskender Yenimol' Alıntı:
... gerçek topraklama olması gerekir. eklediğim fotodaki gibi değil :laugh:
Ben iyi niyet sezdim öyle deme. :lollol: :lol:
 
Aynı özellikle iki uçaktan patlarlı olan elektrikli olandan daha mı tehlikelidir

bu foto'yu net'den almıştım gerçekmi bilinmez
:embarras:
ama beyoğlun'da bir cafede kombi'den balkondaki saksıya kablo çeken adamı gördüm :laugh: :lollol: :lollol:
 
Aynı özellikle iki uçaktan patlarlı olan elektrikli olandan daha mı tehlikelidir

Sümer Yamaner' Alıntı:
Sizce benzer kütle ve boyuta sahip iki uçaktan patlarlı olan elektrikli olandan daha mı tehlikelidir?
Sümer Yamaner' Alıntı:
Aslında "orada patlarlı uçmaz" dediğimizde kastettiğimiz motor türünden çok uçağın boyutudur bana göre.

Sümer Bey, öncelikle biraz düşündürücü bir soru sorduğunuz için teşekkürler. :saygilar: Sorunuza verilen cevaplara ve vardığınız sonuca tamamen katılıyorum. Elektrikli modelleri kesinlikle küçümsememeliyiz! Hatta bu durum onlarla yaşadığım bir iki küçük kaza ile sabittir. Ragıpın uyarısının bu yönde olması sanırım aramızda büyük ölçekli bir elektrikli uçak sahibi arkadaşımızın olmaması ve olanların genellikle nispeten yavaş uçan modeller olması. En büyük elektrikli uçak ise geçtiğimiz Pazar günü gördüğümüz elektrikliye dönüştürülmüş Tiger 60 idi. Bu kütledeki bir uçağın (pillerden dolayı yakıtlıdan daha ağır bile olabilir!) herhangi bir kaza/kırım anında yaratacağı tehlikenin yakıtlıdan daha fazla olacağını düşünüyorum. Yerdeki tehlike potansiyelide elbette daha fazla.
 
Aynı özellikle iki uçaktan patlarlı olan elektrikli olandan daha mı tehlikelidir

yorumlara bakılırsa elektrikli daha tehlikeli diye düşünen arkadaşlar çoğunlukta (herkez gibi) :lol:

bende yeni bir model (Sbach 60) yapayım diyordum eletrikli yapmayı düşünüyordum.
birazdaha düşünmek lazım.
patlar motorlu uçağım hiç olmadığından tehlikesini çok bilmiyorum. bana elektiriklinin riski az gibi geliyor.
ama bizim hobininde başlı başına bir tehlikesi var :thumbup:
safety first
 
Aynı özellikle iki uçaktan patlarlı olan elektrikli olandan daha mı tehlikelidir

Evet çoğu arkadaş benim ne demek istediğimi anlamış bizde nitrolu kadar büyük ölçekli ep uçak olmadığı için ben ordaki uyarımı büyüklük anlamında söyledim aynı büyüklükte ep ve glow arasındaki tehlike tartışılabilir ama bence glowlarda sorun çıkma ihtimali daha fazladır stop etme ve acil iniş açısından, oysa ep de iyi ekipman ve deneyimli bir modelciyle havada kolay kolay sorun çıkmaz, o mesajımdaki uçuş yeri için küçük uçakta olsa tehlikeliydi çünkü 30mt kadar yakınında süratle arabalar geçiyor. Mesut beyinde dediği gibi saate 70km hızla giden bir arabanın üstüne küçükte olsa bir uçağın düşmesi sürücü ve yolcuyu çok kötü etkileyecektir belkide kazaya sebep verir. inanın böyle birşeye sebeb olmak insanda yıllarca unutamayacağı bir dert, vicdan azabı bırakır.