"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

İyi akşamlar,
Ömer abiye ve Kadir kardeşime verdiği cevaplar için teşekkürler.Motor açısı aslında sağa fazla açılı değil resim yanıltıyor bana göre normal açısı.Ağırlık merkezini kontrol ettim sorun yok.Kanatta dengede duruyor.Yaptığım kontrollerde bahsettiğiniz konularda hiç problem göremedim.Yeni almış olduğum APC 10x5E pervanemi önce balansladım sonra uçağa taktım.Uçağı çalıştırıp çekiş testi yaptım kuvvetli bir şekilde ileri itiyor.Bence yarım gazda sakin uçurabilirim diye düşünüyorum.Fakat motorun biraz fazla ısındığını düşünüyorum daha önce de 10 inç pervane takmıştım(10x4.5) sorun olmaz heralde.Motora elimle dokunduğumda elimi yakıyordu biraz.Motor testi yaparken kumandadan uyarı sesi geldi bir baktım kumanda ekranı kapanmış uçak son gazda çalışıyor biraz panikledim iniş takımı olmadığından yere koyamadım modeli.Daha sonra kumandayı son çare olarak kapatıp tekrar açtım ve 2 saniye sonra kadar düzeldi.Kumandam Turnigy 9X ve Frsky DJT 2.4Ghz V8FR-II Modul kullanıyorum.Yuvaya tam oturmadığı için sıcak silikon ile sabitlemiştim muhtemelen hareket etti ve alıcı ile bağlantı kesildi.Modül yuvaya giriyor ama sonuna kadar girip oturmuyor.Sona yakın giriyor ama yandaki tırnaklar oturmuyor.Onu tekrar gözden geçirip çaresine bakacağım.Sorularıma gelince;

1. Motorun o kadar ısınması normal mi? ESC ısısı normaldi.
2. Kumanda ve Alıcı bağlantısı kesildiğinde motorun tamamen kapanması için birşey yapabilir miyiz? Kullanmış olduğum kumandada Failsafe özelliği vardı sanırım programlanabiliyordu onu araştıracağım.

Şuan ülkemiz yoğun toz kütlesinin etkisi altında.İlk fırsatta denemeye gideceğim.Saygılar
 
Aslında kumanda failsafe özelliği beni de ilgilendiriyor. 1-2 ay önce planörle uçtuktan sonra planörü başkası taşıyordu. Pili çıkarmak için planörü koydum yere pil yuvasını açtım ama pili çıkarmadım geri kapattım o sırada arkadaş kumandayı kapatmış motor birden çalıştı son anda tuttuk planörü. Failsafe menüsünde 2 değer var. (Bir şey yazıyor şimdi hatırlamıyorum yazanı) değeri değiştirince %51 değer alıyor diğer seçenekte bir değer yok birşey yazıyor. Ben birisi aktif etme diğeri kapalı durum diye düşündüm %51 i seçmedim ama motor kumanda kapanınca yine motor çalıştı. Birde bu durum olurken hold aktifti onun etkisi olmuş olabilir mi ki
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Kadir Kurt' Alıntı:
Aslında kumanda failsafe özelliği beni de ilgilendiriyor. 1-2 ay önce planörle uçtuktan sonra planörü başkası taşıyordu. Pili çıkarmak için planörü koydum yere pil yuvasını açtım ama pili çıkarmadım geri kapattım o sırada arkadaş kumandayı kapatmış motor birden çalıştı son anda tuttuk planörü. Failsafe menüsünde 2 değer var. (Bir şey yazıyor şimdi hatırlamıyorum yazanı) değeri değiştirince %51 değer alıyor diğer seçenekte bir değer yok birşey yazıyor. Ben birisi aktif etme diğeri kapalı durum diye düşündüm %51 i seçmedim ama motor kumanda kapanınca yine motor çalıştı. Birde bu durum olurken hold aktifti onun etkisi olmuş olabilir mi ki
Ben daha önce hiç Failsafe uygulamasını denemedim.Bilen büyüklerimiz ve arkadaşlarımız varsa ve yardımcı olurlarsa denemek isterim.Bugün anladım ki elektrikli motor yakıtlı motordan daha tehlikeli.En azından benim görüşüm en azından pervane bir yere çarptığında yakıtlı motor stop edecektir ama elektrikli de esc ya da motor yanana kadar dönmeye devam edecektir.Ayrıca yakıtlıda karbüratör hava girişini kapatarak söndürmek mümkün ama elektrikli de böyle birşey mümkün olmuyor en azından bu durum kumanda-alıcı bağlantısı kesildiğinde geçerli.İnşallah bu uygulamayı deneyeceğim.
 
Tamer Öztürk' Alıntı:
...
Yeni almış olduğum APC 10x5E pervanemi önce balansladım sonra uçağa taktım.Uçağı çalıştırıp çekiş testi yaptım kuvvetli bir şekilde ileri itiyor.Bence yarım gazda sakin uçurabilirim diye düşünüyorum.Fakat motorun biraz fazla ısındığını düşünüyorum daha önce de 10 inç pervane takmıştım(10x4.5) sorun olmaz heralde.Motora elimle dokunduğumda elimi yakıyordu biraz.Motor testi yaparken kumandadan uyarı sesi geldi bir baktım kumanda ekranı kapanmış uçak son gazda çalışıyor biraz panikledim iniş takımı olmadığından yere koyamadım modeli.Daha sonra kumandayı son çare olarak kapatıp tekrar açtım ve 2 saniye sonra kadar düzeldi.Kumandam Turnigy 9X ve Frsky DJT 2.4Ghz V8FR-II Modul kullanıyorum.Yuvaya tam oturmadığı için sıcak silikon ile sabitlemiştim muhtemelen hareket etti ve alıcı ile bağlantı kesildi.Modül yuvaya giriyor ama sonuna kadar girip oturmuyor.Sona yakın giriyor ama yandaki tırnaklar oturmuyor.Onu tekrar gözden geçirip çaresine bakacağım.Sorularıma gelince;

1. Motorun o kadar ısınması normal mi? ESC ısısı normaldi.
2. Kumanda ve Alıcı bağlantısı kesildiğinde motorun tamamen kapanması için birşey yapabilir miyiz? Kullanmış olduğum kumandada Failsafe özelliği vardı sanırım programlanabiliyordu onu araştıracağım.
...

1.Motorun ısınması bana pervanenin büyük geldiğini düşündürüyor. Elinde varsa 9x? pervane ile dene. Yoksa, 2S lipo ile uçurmayı dene.

2.Kadir'in de belirttiği gibi, bu gibi durumlar için tek çözüm radyonun failsafe, yani arıza güvenliği özelliğini kullanmak. Elindeki kumandada nasıl ayarlanır araştırman lazım. Bu arada altını çizmem gereken çok önemli bir noktayı hatırlatmakta yarar var. Tüm modelleri açarken, neden önce radyoyu açmak, kapatırken neden önce modeli kapatmak gerektiğini gösteren bir deneyim yaşamışsın. Bu olay, bir çok kimse pek dikkat etmiyor ama, elektrikli veya yakıtlı fark etmez, bu sıraya uyulmaz ise ne kadar tehlikeli sonuçlar doğurabileceğini açıkça gösteriyor. Geçmiş olsun!
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Omer Erkan' Alıntı:
1.Motorun ısınması bana pervanenin büyük geldiğini düşündürüyor. Elinde varsa 9x? pervane ile dene. Yoksa, 2S lipo ile uçurmayı dene.

2.Kadir'in de belirttiği gibi, bu gibi durumlar için tek çözüm radyonun failsafe, yani arıza güvenliği özelliğini kullanmak. Elindeki kumandada nasıl ayarlanır araştırman lazım. Bu arada altını çizmem gereken çok önemli bir noktayı hatırlatmakta yarar var. Tüm modelleri açarken, neden önce radyoyu açmak, kapatırken neden önce modeli kapatmak gerektiğini gösteren bir deneyim yaşamışsın. Bu olay, bir çok kimse pek dikkat etmiyor ama, elektrikli veya yakıtlı fark etmez, bu sıraya uyulmaz ise ne kadar tehlikeli sonuçlar doğurabileceğini açıkça gösteriyor. Geçmiş olsun!
Ömer abi merhaba, Aslında motorun üreticisi ve teknik açıklama bölümünde 10 inç pervanenin uygun olduğu yazıyordu.Daha önce bu motoru FT Spitfire modelinde 10x4.5 pervane ile sorunsuz kullanmıştım.10 inç pervane kullanımı uygun yani ama bugün tekrar denemeler yapacağım.Anlatırken yanlış yazdım sanırım kusura bakmayın.Dünkü olay motor testi yaparken oldu.Herzaman modellerimi çalıştırırken: ilk kumandamı açarım daha sonra lipo bağlantısını yaparım.Kapatırken de lipo bağlantısını keserim en son kumandayı kapatırım.Kumandadan komut almayınca mecbur kumandayı kapatıp açmak zorunda kaldım.Modelde iniş takımı olmadığı için yere falan koyamadım bataryayı sökmek için çünkü motor tam güçte çalışıyordu.Bugün gerekli kontrolleri tekrar yapacağım.Herkese teşekkürler.Saygılar
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Yok, yok, yanlış yazmadın.. Ben sadece bu yapılmadığında neler olabileceğine örnek olsun diye vurgulamak istedim.


iPhone 'den Tapatalk aracılığı ile gönderildi
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Omer Erkan' Alıntı:
Yok, yok, yanlış yazmadın.. Ben sadece bu yapılmadığında neler olabileceğine örnek olsun diye vurgulamak istedim.


iPhone 'den Tapatalk aracılığı ile gönderildi
Evet abi kesinlikle dikkatli ve emniyetli bir şekilde yapmak gerekiyor.Modeli denemeye ilk gittiğimde yanımda götürdüğüm arkadaş motordan korkmuş, gerçi bana söylemedi ama başkasından duydum.Artık ömrü boyunca tövbe gelmez uçuşa ;D Bu arada kumandadan failsafe menüsüne girdim.Throttle sekmesine geldim ve sağ tarafında NOR yazıyordu yani normal anlamına geliyor.(-) butonuna bastım ve NOR yazısı F/S olarak değişti ve hemen yanında %00 olacak şekilde ayarladım ve menü tuşuna basıp çıktım.Menü tuşuna değil de, Exit tuşuna basarsanız yaptığınız ayarı kaydetmeden çıkıyor ve menü tuşuna basmanız gerekiyor yaptığınız ayarı kaydetmek için.Uçak çalışırken kumandayı kapatmanın riskli olduğu için test etmedim ama failsafe ile gaz kapatmanın bu şekilde olacağını düşünüyorum.Belki denemek isteyenlere faydalı olur diye paylaşmak istedim.Saygılar
 
Tamer Öztürk' Alıntı:
Evet abi kesinlikle dikkatli ve emniyetli bir şekilde yapmak gerekiyor.Modeli denemeye ilk gittiğimde yanımda götürdüğüm arkadaş motordan korkmuş, gerçi bana söylemedi ama başkasından duydum.Artık ömrü boyunca tövbe gelmez uçuşa ;D Bu arada kumandadan failsafe menüsüne girdim.Throttle sekmesine geldim ve sağ tarafında NOR yazıyordu yani normal anlamına geliyor.(-) butonuna bastım ve NOR yazısı F/S olarak değişti ve hemen yanında %00 olacak şekilde ayarladım ve menü tuşuna basıp çıktım.Menü tuşuna değil de, Exit tuşuna basarsanız yaptığınız ayarı kaydetmeden çıkıyor ve menü tuşuna basmanız gerekiyor yaptığınız ayarı kaydetmek için.Uçak çalışırken kumandayı kapatmanın riskli olduğu için test etmedim ama failsafe ile gaz kapatmanın bu şekilde olacağını düşünüyorum.Belki denemek isteyenlere faydalı olur diye paylaşmak istedim.Saygılar
evet nor ve f/s yazıyor dediginiz gibi. Bende de turnigy 9x var siz f/s yi nasıl %00 yaptınız bende %51 oluyor ne azaltabiliyorum ne arttirabiliyorum.
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Kadir Kurt' Alıntı:
evet nor ve f/s yazıyor dediginiz gibi. Bende de turnigy 9x var siz f/s yi nasıl %00 yaptınız bende %51 oluyor ne azaltabiliyorum ne arttirabiliyorum.
Ben ayarladığımda hiçbir ayar yapmamıştım doğrudan %00 yazıyordu ama sizin için kumandayı biraz kurcaladım ve öğrendim nasıl yapıldığını.Failsafe bölümünde Throttle sekmesine gelip (-) butonuna bastığınızda F/S %00 gibi bir değer çıkacaktır karşınızda.Bu değer %50 de olabilir.Kumanda ve alıcı arasındaki bağlantı kesildiğinde motorun hangi oranda çalışmasını istiyorsanız gaz kolunu ona göre ayarlayın ve ardından menü tuşuna basılı tutun işlem bu kadar.En son menü tuşuna basarak çıkmayı unutmayın.Exit tuşu ile çıkarsanız ayarlarınız kayıt edilmez.
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Tamer Öztürk' Alıntı:
Ben ayarladığımda hiçbir ayar yapmamıştım doğrudan %00 yazıyordu ama sizin için kumandayı biraz kurcaladım ve öğrendim nasıl yapıldığını.Failsafe bölümünde Throttle sekmesine gelip (-) butonuna bastığınızda F/S %00 gibi bir değer çıkacaktır karşınızda.Bu değer %50 de olabilir.Kumanda ve alıcı arasındaki bağlantı kesildiğinde motorun hangi oranda çalışmasını istiyorsanız gaz kolunu ona göre ayarlayın ve ardından menü tuşuna basılı tutun işlem bu kadar.En son menü tuşuna basarak çıkmayı unutmayın.Exit tuşu ile çıkarsanız ayarlarınız kayıt edilmez.
onu denemiştim ama hiç değer değişmemişti bir ara tekrar denerim
 
Merhaba, bugün uçağı uçurdum.Gerekli ayarları evde yapmıştım alanda kontrolleri yapıp uçurduk.Adeta planör gibi ve stabil uçuyordu.Uçuş sırasında 3/4 gaz ın altına düşmedim ve son gaza yakın uçuyordum.Modelin uçuşunu çok sevdim ve daha güçlü bir motorla daha iyi uçacağına eminim.Yardımlarını esirgemeyen ve sabırla cevap veren Can hocama,Ömer hocama ve adını hatırlamadığım diğer hocalarıma sonsuz teşekkür ediyorum.Saygılar
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Tamer Öztürk' Alıntı:
Merhaba, bugün uçağı uçurdum.Gerekli ayarları evde yapmıştım alanda kontrolleri yapıp uçurduk.Adeta planör gibi ve stabil uçuyordu.Uçuş sırasında 3/4 gaz ın altına düşmedim ve son gaza yakın uçuyordum.Modelin uçuşunu çok sevdim ve daha güçlü bir motorla daha iyi uçacağına eminim.Yardımlarını esirgemeyen ve sabırla cevap veren Can hocama,Ömer hocama ve adını hatırlamadığım diğer hocalarıma sonsuz teşekkür ediyorum.Saygılar

Tamer tebrik ederim, hayırlı uğurlu olsun, hiç kırım görmesin inşallah. :halay:

Madem artık uçuşlara başlıyorsun, küçük bir tavsiye sana, kanadın yeteri kadar sağlam değilse, (karbon boru, çıta vb. destek yoksa) mümkünse tono, loop gibi hareketler deneme, sonra benim gibi havada ikiye bölünen kanadı izlersin. :laugh:
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Can Sismaneli' Alıntı:
Tamer tebrik ederim, hayırlı uğurlu olsun, hiç kırım görmesin inşallah. :halay:

Madem artık uçuşlara başlıyorsun, küçük bir tavsiye sana, kanadın yeteri kadar sağlam değilse, (karbon boru, çıta vb. destek yoksa) mümkünse tono, loop gibi hareketler deneme, sonra benim gibi havada ikiye bölünen kanadı izlersin. :laugh:
Teşekkürler Can abi.Zaten loop tono yapamaz bu motorla, sakin uçtuğu için stall olma riski var.Eve geldiğimde malzemeleri indirirken farkettim ki kanat birleşim yerinden ayrılmış alt kısmı tutuyordu sadece.Kanadı bir abim yapmıştı kanat birleşim yerinde sıcak silikon kullanmış şuan elimde epoxy olmadığı için tamir edemedim.Ayrıca Tahta kullanarak bir Wing Joiner yapıp tekrar birleştirmeyi düşünüyorum.Uçuş sırasında değil de, Alanda kenara..vs koyarken yanlışlıkla darbeye maruz kalıp olmuş olabilir çünkü uçuş sırasında herhangi bir problem olmadı kanadı söktükten sonra da birşey yoktu.En kısa sürede halledeceğim.5 Yıldır modelcilik ile uğraşıyorum gerçi ara verdiğim de oldu ama, genellikle RTF modelleri satın alıp uçuruyordum.Bu yapıp uçurduğum ilk model oldu ve uçuşu çok keyif vericiydi.Şiddetle tavsiye ederim.Bu arada yurtiçinde birkaç mağazaya baktım websitelerinden ama epoxy bulamadım.Sizin kullandığınız ve tavsiye edebileceğiniz 5 dk lık epoxy var mı? Daha önce Devcon marka kullanıyordum memnundum ama stoklarda kalmamış.Saygılar
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Tamer, başarıyla uçtuğuna sevindim. Kırımsız uçuşlar! Epoksiye gelince, en yakınındaki nalbura git, 404 plastik çelik diye iste. Donması 24 saati bulur. Ama aceleye gerek yok. Fiyatıda 5-6 TL civarındadır. Gerçi 5 dadikalığı da var. Ama ben tercik etmiyorum. Düzeltmeye zaman bırakmıyor.


iPhone 'den Tapatalk aracılığı ile gönderildi
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Ben de nalburlarda satılan ve İran yapıştırıcısı diye tabir edilen ürünü kullanıyorum. Epoksi gibi 2 komponentli, oldukça sağlam ve 5dk da donuyor, 3 lira gibi bi fiyatı vardı :laugh:
Ancak Ömer abinin de dediği gibi, hızlı kuruması çalışmayı zorlaştırıyor. Geç olsun, güç olmasın. :)