Crash Test

Abi bu motorlar ile günümüz motorları arasında ne gibi farklar var? çünkü her yerde sadece jet motoru olarak geçiyor teknik detayları pek yok
Bu motorlar turbojet. Günümüzde sadece savaş uçaklarında kullanılıyorlar. Turbojet demek motora giren havanın tamamı kompresörlerden geçip yanma odasına giriyor ve itkinin tamamını yanan gazlar oluşturuyor.
Verimsiz ve gürültülü motorlar. Yüksek hızlarda daha iyi çalışıyorlar.
Yanan gazların kinetik enerjisinin çoğunu soğurup redüksiyonlu bir dişli kutusu üzerinden pervane çevirirsek adı turboprop oluyor. Bunlar da nispeten düşük hızlı uçaklarda standart neredeyse.
Günümüzde hızlı ve büyük ticarî uçakların motorları ise turbofan. Pervanenin ses hızına bağlı kısıtlamaları var. Pal uçları ses hızına yaklaştıkça verim düşüyor. Ama pervaneyi bir kılıf içinde çevirince (fan) bu sorunların bir kısmı ortadan kalkıyor. İşte turbofan motor bir tür turboprop motor aslında. Motorun çekirdeği bir türbin. Ama türbinin çıkış gazının enerjisi öndeki fanı çevirmeye harcanıyor büyük oranda. Bu şekilde önden giren havanın yaklaşık yüzde 70-80'i fan tarafından hareketlendirilerek motor çekirdeğinin çevresinden geriye atılıyor ve asıl çekişi bu hava oluşturuyor. Türbinden çıkan jet egzostu da çekişin % 20-30'unu oluşturuyor. Buna bypass da deniliyor. Yani içeri giren havanın bir miktarı motor çekirdeğini bypass ederekn etrafından geçiyor. Günümüz turbofan motorlarında bypass oranı yüksek. Bu da hem yakıt tasarrufu sağlıyor hem de sessiz çalışmaya yol açıyor.
Turbofan motorların belki en önemli avantajlarından birisi de yabancı cisimlere karşı nispeten daha az duyarlı oluşları. Motora giren yabancı cisim önce fana çarpıyor ve merkezkaç kuvveti ile dışa savruluyor. Bypass bölgesinden geçip gidiyor ve motora daha az zarar veriyor. Askeri bir uçağın turbojet motoru ise yerdeki bir sigara izmariti ile bile zarar görebilir durumda.
Umarım anlaşılır bir bilgi verebilmişimdir.
 
Bu motorlar turbojet. Günümüzde sadece savaş uçaklarında kullanılıyorlar. Turbojet demek motora giren havanın tamamı kompresörlerden geçip yanma odasına giriyor ve itkinin tamamını yanan gazlar oluşturuyor.
Verimsiz ve gürültülü motorlar. Yüksek hızlarda daha iyi çalışıyorlar.
Yanan gazların kinetik enerjisinin çoğunu soğurup redüksiyonlu bir dişli kutusu üzerinden pervane çevirirsek adı turboprop oluyor. Bunlar da nispeten düşük hızlı uçaklarda standart neredeyse.
Günümüzde hızlı ve büyük ticarî uçakların motorları ise turbofan. Pervanenin ses hızına bağlı kısıtlamaları var. Pal uçları ses hızına yaklaştıkça verim düşüyor. Ama pervaneyi bir kılıf içinde çevirince (fan) bu sorunların bir kısmı ortadan kalkıyor. İşte turbofan motor bir tür turboprop motor aslında. Motorun çekirdeği bir türbin. Ama türbinin çıkış gazının enerjisi öndeki fanı çevirmeye harcanıyor büyük oranda. Bu şekilde önden giren havanın yaklaşık yüzde 70-80'i fan tarafından hareketlendirilerek motor çekirdeğinin çevresinden geriye atılıyor ve asıl çekişi bu hava oluşturuyor. Türbinden çıkan jet egzostu da çekişin % 20-30'unu oluşturuyor. Buna bypass da deniliyor. Yani içeri giren havanın bir miktarı motor çekirdeğini bypass ederekn etrafından geçiyor. Günümüz turbofan motorlarında bypass oranı yüksek. Bu da hem yakıt tasarrufu sağlıyor hem de sessiz çalışmaya yol açıyor.
Turbofan motorların belki en önemli avantajlarından birisi de yabancı cisimlere karşı nispeten daha az duyarlı oluşları. Motora giren yabancı cisim önce fana çarpıyor ve merkezkaç kuvveti ile dışa savruluyor. Bypass bölgesinden geçip gidiyor ve motora daha az zarar veriyor. Askeri bir uçağın turbojet motoru ise yerdeki bir sigara izmariti ile bile zarar görebilir durumda.
Umarım anlaşılır bir bilgi verebilmişimdir.
Sağol abi epey anlaşır eline sağlık, öndeki dev pervanenin asıl itkiyi oluşturduğunu bilmiyordum, benim için şaşırtıcı bilgi oldu.