ESC Kalibrasyon ve Throttle Range Sorunu

Katılım
1 Ara 2020
Mesajlar
172
Tepkime puanı
175
Yaş
18
Konum
Üsküdar/İstanbul
İlgi Alanı
Uçak
Herkese iyi akşamlar ve iyi forumlar.

Elimde SunnySky X2220 V3 980 Kv bir fırçasız motor ve Hobbywing Platinum 40A ESC var. Kumandam AT9S Pro, alıcım R9DS. Bugün ESC'nin kalibrasyonunu yapmak için motor ile ESC'yi bağladım. Kumandadan throttle'ı %100 yapıp sisteme güç verdim (3S 2200 mAh 45C MKT Racing LiPo kullanıyorum). Motordan önce 123 melodisi, sonra pilin hücre sayısı kadar bip ve uzun bir bip sesi geldi ve motor dönmeye başladı, henüz kalibre edilmemişken. Gazı kesip LiPo bağlantısını kestim ve tekrar kalibre etmek için aynı işlemi tekrarladım ancak her denememde aynı sonuçla karşılaştım. Şu anda olanlar ise şu şekilde:

-Gaz kolu %100 iken LiPo'yu bağladığımda önce 123 melodisi, sonra maksimum throttle değerini aldığını bildiren 2 bip sesi geliyor. Gaz kolunu en aşağı çekince ise 3 kez (pil hücresi sayısınca) bip sesi ve uzun bir bip sesi geliyor, sonrasında susuyor. Bu işlemden sonra gaz kolu %40'a kadar motor hiçbir tepki vermiyor ancak %40'dan sonra çok hızlı dönüyor (tahmini 1500-2000 RPM) ve %100'e kadar gaz koluyla orantılı bir şekilde RPM artıyor.
-EPA'yı 140/22 olarak ayarladığımda ise, gaz kolu %3 civarında dönmeye başlıyor ancak yine çok hızlı bir şekilde. Simülatörde çok az hareket ettirince 7-10 RPM'leri görmüş olarak söylüyorum, bu motor en az 1000 RPM'de dönüyor %3 gaz varken. Sonrasında ise %100'e kadar yine gaz koluyla orantılı hızlanıyor.

Kısacası; ESC düzgün kalibre olmuyor (throttle en alttayken 2 bip sesi gelmiyor), gaz kolu çok az bile hareket etse motor çok hızlı dönüyor. Çok sayıda video ve kaynakta çözüm bulamadım. Sanırım biraz karmaşık oldu ancak umarım anlaşılır. Yardımlarınızı bekliyorum, şimdiden teşekkürler.
 
Escler düşük devirlerde çalışmayı çok sevmezler. Bu yüzden %40da devir almaya başlayıp sonrasında lineer bir şekilde devirleniyor elindeki esc. Yani kalibrasyon gayet düzgün yapılmış.

Helikopter için bu bir sorun teşkil etmiyor. Ama uçak için bir sorun olabilir. Belki esc ayarları ile bu sorunu çözebilirsin. Onun için de program kartı lazım. Eğer çözemiyorsan kalibrasyondan sonra kumanda gaz eğrisini 0/25/50/75/100 gibi değil de 40/55/70/85/100 şeklinde yaparak gaz çubuğunu istediğin şekilde kullanabilirsin. Tabi rpmde bir değişiklik olmaz. Sadece çubuk hareketleri alıştığın şekilde veya istediğin şekilde olur.
 
Son düzenleme:
Pervanesiz 980kv bir motor. 1V versen teoride 980kv döner zaten. Simülatörde gördüklerinin aynısını gerçeğinde görmeyi beklememelisin. Bence bir problemin yok.
Ancak, yazdıklarını tekrar okuyunca (tam olarak anlayamadım) kalibrasyon onayını vermekte gecikiyorsun.
Gaz çubuğunu tam aç, enerjiyi ver, İLK dizi sesi aldıktan sonra gazı kapat ve ikinci dizi sesini bekle. Ondan sonra enerjiyi kes.
Kalibrasyou yapılmamış bir esc gazın maksimumda olduğunu nereden bilecek?
 
Bu arada platinium serisi escler %40da gaz alıyor. Hobbywing olanlar. Uçak için skywalker serisi olanlardan alsan daha iyi olabilirdi.
 
Escler düşük devirlerde çalışmayı çok sevmezler. Bu yüzden %40da devir almaya başlayıp sonrasında lineer bir şekilde devirleniyor elindeki esc. Yani kalibrasyon gayet düzgün yapılmış.

Helikopter için bu bir sorun teşkil etmiyor. Ama uçak için bir sorun olabilir. Belki esc ayarları ile bu sorunu çözebilirsin. Onun için de program kartı lazım. Eğer çözemiyorsan kalibrasyondan sonra kumanda gaz eğrisini 0/25/50/75/100 gibi değil de 40/55/70/85/100 şeklinde yaparak gaz çubuğunu istediğin şekilde kullanabilirsin. Tabi rpmde bir değişiklik olmaz. Sadece çubuk hareketleri alıştığın şekilde veya istediğin şekilde olur.
Dediğinizi anladım ancak Throttle Curve ayarını bir türlü yapamadım. Output ayarını 40-100 arası lineer bir çizgi yapıyorum ancak yine stick yarıya gelmeden gaz almıyor. Bunu ise End Point ile ayarlayabildim. Önceden yaptığım gibi 140/22 veya 100/22 (alt değer 20'ye yakın olmalı) yaptığımda %3 gaz civarında dönmeye başlıyor. Yani sanırım sorun bu şekilde çözüldü.
Pervanesiz 980kv bir motor. 1V versen teoride 980kv döner zaten. Simülatörde gördüklerinin aynısını gerçeğinde görmeyi beklememelisin. Bence bir problemin yok.
Haklısınız, KV hesabını düşünmek hiç aklıma gelmemişti. Şu an devir sayısının normal olduğunu düşünüyorum.
Ancak, yazdıklarını tekrar okuyunca (tam olarak anlayamadım) kalibrasyon onayını vermekte gecikiyorsun.
Gaz çubuğunu tam aç, enerjiyi ver, İLK dizi sesi aldıktan sonra gazı kapat ve ikinci dizi sesini bekle. Ondan sonra enerjiyi kes.
Kalibrasyou yapılmamış bir esc gazın maksimumda olduğunu nereden bilecek?
Denedim ancak aynı sonuç oldu. Üst değerde iki kez bipliyor, hemen aşağı alıyorum ancak iki bipi duyamıyorum. Üç kez bipleyip uzun bir biple kalibrasyon tamamlandı diyor. Bu bahsettiğim süreç gazı hemen aşağı alsam da, 3 sn bekleyip alsam da gerçekleşiyor.
Bu arada platinium serisi escler %40da gaz alıyor. Hobbywing olanlar. Uçak için skywalker serisi olanlardan alsan daha iyi olabilirdi.
Bunu ilk kez sizden duyuyorum. Platinium'u en üst segment diye özellikle seçmiştim ancak ne kılavuzunda ne forumlarda hakkında böyle bir bilgi yoktu. En kısa zamanda Skywalker serisi ile değiştirmeye çalışırım. Çok sağ olun bilgi için. :saygilar:


Sanırım motor devri şu anda normal. EPA ayarıyla gaz kolunu da istenen şekilde ayarladım. Bir süre bu şekilde idare eder, en kısa sürede de Skywalker'a geçerim. Umarım da onda daha rahat olur. Çok teşekkürler yardımcı olup fikir verenler için. :)
 
End point olmadan ben ayarlamıştım. Dediğim şekilde yaparak. Senin gibi bunun bir sorun olduğunu düşündüğüm için böyle bir ayarlama yapmıştım. Ama sonrasında sanırım yine bu forumda sorarak bunun normal olduğunu öğrenmiştim. Ve düzeltmiştim.

Platinum serisinin hepsi böyle olmayabilir. Ama bendeki 60a v4 ve böyle. 40a olanın da böyle olduğunu biliyorum. Serinin diğer elemanları nasıl bilmiyorum.
 
Skywalker'ın siparişini verdim. Onda böyle bir şey kesin olmaz değil mi? Yani kalibrasyondan sonra 0-100 arasında düzgün bir eğri elde ederim umarım.

Ama sonrasında sanırım yine bu forumda sorarak bunun normal olduğunu öğrenmiştim. Ve düzeltmiştim.

Throttle Curve ile ayarlamayı bugün tekrar deneyeceğim ancak EPA da idare edecek gibi. Siz şu anda ayarsız, %40'da motor dönecek şekilde mi kullanıyorsunuz? Öyle ise emniyetsiz ve konforsuz olmaz mı?
 
Skywalker için heli ve uçak escsi yazıyor. Platinum için heli escsi yazıyor. Skywalker escde böyle bir sorun yaşayacağını sanmıyorum. Ama %100 emin değilim. Çünkü kullanmadım. Ama kullanan ve senin gibi yeni başlayanlar gördüm. Ve senin sorduğun soruyu (%40da gaz alma meselesi) sormadılar. Buradan hareketle o escnin normal çalıştığını varsayıyorum.

Güvenlik meselesine gelince: Helilerde (en azından 3d olanlarda) gaz çubuğunu genel anlamda irtifa çubuğu olarak kullanıyoruz. Ortada iken; yani %50, nötr konumda oluyorlar. Yani havada asılı kalma konumu. Gaz çubuğu %50 aşağısında iken model aşağı doğru iner. Model ters uçarken yukarı doğru çıkar. Haliyle helikopter yerde henüz kalkmamışken gaz çubuğunu %30 civarında tutmayız. Çünkü yere doğru baskı uygular paller. Kalkış yaparken hemen gaz çubuğunu %50 konuma alarak pallerin modeli yere basmasına fırsat vermeden devirlenmesini sağlarız. Bu sırada soft start olduğu için birden devirlenme olmuyor. Uçaklarda soft start kullanılmıyor diye biliyorum.

Velhasıl heli için sorun değil kolaylık denilebilir bu durum. Herhangi bir motor dönmesini engellemek için stick ataması da yapıyoruz. Yani istemsiz bir gaz alma durumu da olmuyor.
 
Evet Platinium'da heli ESC'si yazıyordu ancak Hobbywing'in "Fixed-Wing" yazdığı için güvenmiştim, manual'de de fixed wing yazıyor (60A'de de yazıyor) ama çok da konforlu değil. Asıl heliler için uygun gibi bu seriler. Skywalker'ın siparişini verdim, inşallah gelince ondan sorunsuz devam ederim. Çok teşekkürler yardımlarınız ve fikirleriniz için. :saygilar::)