Aaah, ah! Bu da bir şey mi? Galiba 2003'ler falandı. O zamanlar Gökhan her hafta sonu buralara gelirdi. Bir keresinde getirdiği bir uçağın üzerine fotoğraf makinesi bağlamış, deklanşöre de bir servo bantlayıp havadan çekim yapmaya çalışmıştık. Tabii çektiğimiz şey fotoğraf değil, eziyet idi!

Haliyle, değil video, fotoğraf bile yok şimdi!
Vay vay vay

o zamanlarda Gökhan'la tanışmamıştık daha ama hiç şaşırtmadı bu beni

Gökhan da az deli değildir

aramızdaki en temel fark, ben bir şeye niyetlenince önce derinlemesine okur araştırır bilgi topar nedir ne değildir öğrenmeye çalışır sonra denemelere girişirim. Gökhan ise bir şey duyar yada görür, bunu ben de yaparım der, direk olaya girişir

ikimiz de deliyiz ama ondaki deli cesareti benden çok daha fazladır

Ben de 2003 yılındai lk kez model uçakla havadan fotoğraf çekimi üzerine kafa yormaya başladım, en uygun platform ne olmalı, uçuş yükseklikleri, rota planlama vs üzerine çalışmaya başladım. Benim ilgim hobinin yanında biraz akademikti, amacım sadece havadan fotoğraf çekmek değil, bilimsel "uzaktan algılama" çalışmalarında kullanılabilecek nitelikte fotoğraflar elde etmekti. Mesleki olarak ilgi alanım da kıyı bölgeleri olduğu için bana en uygun platformun bir deniz uçağı olduğuna karar verip "twin pond master" uçağını seçmiştim, planı getirtip inşa edip test uçuşlarını yapıp sonrasında kamera taşıyacak sistem için gerekli modifikasyonları yapıp, (servoyla deklanşör kontrol ederek

) İTÜ nün göletinde ilk hava fotoğraflarımı çekmem 2004 yılını buldu, ama sonuç gayet başarılı oldu (tabiki zamanın koşullarını dikkate alarak, 3 mp lik dandik bir dijital makina ile yapmıştım

) Bu çekimleri doktora programındaki "kıyı alanlarında uzaktan algılama" konulu dersini projesi için kullanmıştım...
Birkaç foto...
öncelikle plaform
2 tane fırçalı motorlu bir uçak

Hitec prism 7 verici
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ve ürünlerden birkaç örnek:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sonrasında daha iyi makinaya geçtim ama bu uçak performans olarak yetersiz kaldı, farklı platformlara yöneldim, patlar motorlularlu uçaklarla titreşimi engelleyecek sistemler üzerine çalıştım ama tam istediğim sonuca ulaşamadım hiçbir zaman, fırçasız motorların ve lipo pillerin daha kolay ulaşılabilir olmasıyla da yeniden elektrikli daha verimli platformlara yöneldim. O sıralarda planör işine de bulaşmıştım ve planörlerin bu iş için en uygun platformlardan birisi olduğunu çoktan farketmiştim. 2m yarışma planörü olan albatrostan yola çıkarak yeni bir gövde tasarlayıp, motor ve katalanan pervane taktım, ve bu gövde içine yeni 12mp lik bir kamera koyup 1000m üzerindeki irfifalardan ve tek uçuşla uzun mesafeleri tarayabielcek bir platfom elde ettim. Bu mereti de işlerimizde kullanmaya başladık. Aslında ticari olarak sadece havadan çekim işine hiç girmedik, daha çok zaten yaptığımız işlerde, işin kalitesini arttırmak için bazen teknik amaçlarla bazen de sadece "şov" amacıyla

kullandık bu platformu. Bu işlerden birisinden bir seçme foto paylaşayım, aslında teknik değeri yok, (açılı bir fotoğraf) ama proje bölgesini çok güzel gösteren bir foto olması nedeniyle güzel:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu tarz çalışmalarda belki de en faydalı olanını da 2010'da yaptık. 20 günlük bir Amerika seyahatinden yeni gelmiştim, hala jetlag etkisindeyken bir telefon geldi, arayan Üniversitede birlikte çalıştığımız hocalardan birisiydi, "Evren, kilyosta bir deniz kazası oldu, gemi karaya vurdu ve parçalandı, ciddi bir petrol kirliliği yayılması var, temizlik ekipleri işe koyuldular ama yayılmanın sınırları tam olarak tespit edilemiyor, bulut seviyesi çok aşağıda helikopter ve uçakla havadan görüntüleme yapılamıyor, gelip havadan fotoğraflama yapabilir misiniz?" gibisinden birşeydi. Tabi dedik, apar topar herşeyi hazırlayıp gittik olay bölgesine. bulut tabanı en fazla olsa 200-300m falandı, henüz FPV sistemim tam olarak aktif değildi, yani yerden görerek uçuş yapıyorduk, iniş kalkış için kullandığımız alan ile gemi enkazı arasında 900 metre mesafe vardı, normalde planör yarışmasında daha uzak mesafelerde olan modeli yerden görerek (bazen de tahmin ederek) uçurduğum olmuştu, o yüzden mesafe tek başına büyük bir sorun değildi ama alçak bulut tavanı işi çok zorlaştırdı, model defalarca buluta girdi çıktı, o mesafede kapalı havada bir de model buluta girince güvenle uçmak çok zorlaşıyor, belki de hayatımın en zor model uçak uçuşuydu diyebilirim. Ama çok şükür, birkaç kez modeli (daha önemlisi kamerayı ve çekilen fotoları) tamamen kaybetmeye çok yaklaşsak da sağ salim ve işe yarayan fotoğraflarla geri dönebildik. Bu fotoğraflarla yaya yada araçlı olarak erişimin çok sınırlı olduğu yan koylardaki petrol yayılımını da tespit edebildik ve temizleme ekipleri ona göre planlamalarını yaptı. Bir hafta sonra tekrar gidip aynı bölgede (bu sefer çok daha rahat koşullarda) fotoğraflama yapıp temizlik çalışmalarının sonuçlarını da belgelemiştik. Tabi bu işte fotoğraflama işin sadece bir kısmı, o fotoğraflar özel görüntü işleme yazılımlarında işlenerek çıplak gözle görünmeyen şeyler görülebilir ve niceliklendirilebilir hale getiriliyordu, örneğin fotoda kayalıklarda koyu renk görünen yer petrol de olabilir sadece ıslaklık da ya da doğal bir oluşum da, bunu ayırd etmek için bu yazılımlarda fotoğraflar işlenerek sonuca ulaşılıyordu, işin bu kırmı biraz akademik
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bazen de sırf keyif için havadan fotoğraflama yapıyordum

misal bu aşağıdaki yeri tanıyanlar çıkacaktır elbet

Sene 2009, mekanı siz söyleyin
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Vay
@Özgür Evren Varol hocam demek FPV uçundan da olsa bulaşmışsın
Ucu mu.....

Abi bu adam birşeyin ucundan bulaşabilecek bir adam mı sence.
Bir bakıma ucu abi doğru, yani modelcilikle uğraştığım toplam sürede FPV'nin tuttuğu yeri oranlarsak ucundan azcık sayılabilir

Ama çok keyifli bir dal, şu an burda yönetmelikler biraz daha makul olsa yeniden yapmaya başlarım hiç düşünmeden... Bence gerçek uçuşun keyfi ile modelciliğin keyfini bir araya getiren bir dal. (sabit kanatla yapılan FPV uçuşlardan bahsediyorum, o çok pervaneli şeyler kapsam dışı burada

) Tabi ben yaparsam o mutlaka "scale FPV" olmalı, yani scale bir uçağın kokpitine kamera koyup, sanki kokpitteymiş gibi uçağı uçurmak olmalı benim yapacağım FPV
Ucu tabi abi, yani o tarihler için Türkiye'deki en uç nokta olabilir hatta
Kredi bana değil Gökhan'a gitmeli burda

Öte yandan, aynı zamanlarda özellikle uzun mesafe uçuşların harika işler başaran arkadaşlarımız da vardı, haklarını yememek lazım.