farklı voltajlı 2 pil ve 2 ubec aynı sistemde kullanmak üzerine TEKNİK SORUN..

salinux

Yeni Uye
Katılım
5 May 2014
Mesajlar
42
Tepkime puanı
2
Herkese :saygilar:

Geçenlerde elektrikçi bir arkadaşa merakı üzerine model uçaklardan bahsederken benim kendi modelimde kurduğum sistemi anlattım.Hay anlatmaz olaydım kafam bulandı..
Sözde bu hafta modeli ilk kez uçurma düşüncesindeydim ama durum böyle olunca kafam karıştı..Affınıza sığınarak bu konuyu açma gereği hissettim..

Aşağıda vereceğim şekle göre küçük pil bir şekilde eğer ki biterse büyük olan pilin eksi(-) ucu üzerinden küçük pile zarar verebileceğini söyledi...
Küçük pilin (+) ve (-) ucuna bağlı olan ubec in içinde bir diyot var mı diye sordu.. Emin olmamakla birlikte küçük pil biterse büyük pilin eksi hattı üzerinde halen var olacak olan akım küçük pili doldurmak isteyecek ve tehlike oluşturacakmış..

Aşağıdaki şekillere göre bu sanı doğru mudur? Eğer doğru ise küçük pil yada diagram için nasıl bir çözüm yada tedbir önerebilirsiniz...

Teşekkürler...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
farklı voltajlı 2 pil ve 2 ubec aynı sistemde kullanmak üzerine TEKNİK SORUN..

Oyle bir durum olacagini dusunmuyorum ancak neden iki adet bec ve pil kullanildigini anlamadim.
 
Ynt: farklı voltajlı 2 pil ve 2 ubec aynı sistemde kullanmak üzerine TEKNİK SORUN..

hicbirsey olmaz ancak bu devrede 2 ubecin saselerini birlestirmek gereksiz olmus zaten bagimsiz yerleri besliyorlar

LG-D802 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi
 
Ynt: farklı voltajlı 2 pil ve 2 ubec aynı sistemde kullanmak üzerine TEKNİK SORUN..

Mesut AKIN' Alıntı:
hicbirsey olmaz ancak bu devrede 2 ubecin saselerini birlestirmek gereksiz olmus zaten bagimsiz yerleri besliyorlar

LG-D802 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi

Gövde içindeki kabloları sabit olarak çoklu uçlu sokete lehimledim ve kanattan gelen kablolarıda çoklu ucun diğer soketine lehimledim.Sorun şu ki sokette ayrı şase için uç yok. Daha önceden ilk deneme halinde soket kullanmadan dediğiniz gibi ubec lerin kendi hatları ayrı ayrıydı sadece sinyal ucu retracttan alıcıya gidiyordu (sinyal ucu alıcıya sadece şasiz takılırsa alıcı diğer kendi ubeckinden beslendiği için retractları tetiklemez düşüncesiyle birde retract sinyal ucu tetiklemesi adına gene retract servolarından (-)eksi uç alıcıya köprü olduğu için bende dedim baştan şaseleri köprü yapayım.O sebeple yani.. Yukarıdaki haliyle çalışıyor ancak mesela yani bir sebepten dolayı küçük pil sıfıra inerse diye soru işareti oluştu...

Benim bildiğim her birim parça kendi ihtiyacı kadar sistemden amper çeker.Eksi hat üzerinde güç oluşmaz mantıgıydı..
Küçük pil biterse eksi hat üzerinden etkileşimi ne olur sorusu aklıma hiç gelmemişti...
 
farklı voltajlı 2 pil ve 2 ubec aynı sistemde kullanmak üzerine TEKNİK SORUN..

Ben de 1.şemada siyah hattı ayırınca herhangi bir sorun olmaz diye düşünüyorum :)
 
farklı voltajlı 2 pil ve 2 ubec aynı sistemde kullanmak üzerine TEKNİK SORUN..

İki şema elektriksel olarak birbirinden farklı değil ve sorunsuz. Herhangi bir risk yok.
 
Ynt: Ynt: farklı voltajlı 2 pil ve 2 ubec aynı sistemde kullanmak üzerine TEKNİK SORUN..

Sinan.' Alıntı:
Gövde içindeki kabloları sabit olarak çoklu uçlu sokete lehimledim ve kanattan gelen kablolarıda çoklu ucun diğer soketine lehimledim.Sorun şu ki sokette ayrı şase için uç yok. Daha önceden ilk deneme halinde soket kullanmadan dediğiniz gibi ubec lerin kendi hatları ayrı ayrıydı sadece sinyal ucu retracttan alıcıya gidiyordu (sinyal ucu alıcıya sadece şasiz takılırsa alıcı diğer kendi ubeckinden beslendiği için retractları tetiklemez düşüncesiyle birde retract sinyal ucu tetiklemesi adına gene retract servolarından (-)eksi uç alıcıya köprü olduğu için bende dedim baştan şaseleri köprü yapayım.O sebeple yani.. Yukarıdaki haliyle çalışıyor ancak mesela yani bir sebepten dolayı küçük pil sıfıra inerse diye soru işareti oluştu...

Benim bildiğim her birim parça kendi ihtiyacı kadar sistemden amper çeker.Eksi hat üzerinde güç oluşmaz mantıgıydı..
Küçük pil biterse eksi hat üzerinden etkileşimi ne olur sorusu aklıma hiç gelmemişti...

oikin biri sifirlarsa diger pile ne olur diyemi soruyorsunuz ?

etkilesim falan olmaz , merak etmeyin

LG-D802 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi
 
farklı voltajlı 2 pil ve 2 ubec aynı sistemde kullanmak üzerine TEKNİK SORUN..

cevaplar için minnettarım gönlüm rahatladı doğrusu..
Herkese teşekkürler.

Küçük bir detay olarak bir şeycik daha var.Bir pil biter ve sıfıra yani son noktasına gelirse pilin normalde doluyken + olan ucu eksi olup ve doluyken - olan ucu +olur mu yani kutup değiştirir mi? Böyle bir şey okumuştum belki gereksiz bir bilgi ama bu konuda neler söylenebilir acaba?? Olayın mantıgı ne dir yani?

Örneğin sıfıra inen pil genelde ölü pil diye adlandırıyoruz mesela ama bir ölü pili şarja bağlarken(son bir çare diye ve bazen kurtarılabiliyor ender olarak yani..)

Yine ölü pili şarja bağlarken gene aynı normal hali gibi uçlarını şarj aletine bağlayarak şarj ediyoruz :-\ :-\ Ölü pil kutup değiştiriyorsa yani bu nasıl mantık oluyor...
:-\ :-\
 
farklı voltajlı 2 pil ve 2 ubec aynı sistemde kullanmak üzerine TEKNİK SORUN..

vallahi 8 yıl elektonik okudum pilin kutup değiştiremisini hiç duymadım sizin kafanızı kim dolduruyor bunlarla :D

pillerdeki protonlar ve elektronlar boşalsa bile , protonlar pozitif, elektronlar her zaman negatif elektrik yüklenirler, değişim olmaz

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
farklı voltajlı 2 pil ve 2 ubec aynı sistemde kullanmak üzerine TEKNİK SORUN..

Ters polarizasyon diye bir olay var aslında. Şöyle... Seri bağlı bir pil paketinde bir hücre sağlıksız ise ve tüm paket son sınırına kadar deşarj edilirse sorunlu hücre ters polarize olur. Zaten o aşamadan sonra o paket de kullanılamaz olur. Ama tüm paketin artı ve eksisinin yer değiştirmesi diye bir şey söz konusu değil. Tek hücrenin reversiyonunun dışa vurumu toplam gerilimde ciddi bir düşme olarak ortaya çıkar ama polarite değişmez pakette.
 
farklı voltajlı 2 pil ve 2 ubec aynı sistemde kullanmak üzerine TEKNİK SORUN..

Sadece hem yorum almak hemde muhabbet olması için lafı uzattım aslında yani...

Mevzuya bahis kaynak olarak okuduğum sayfa linki :


Nikel kadmiyum / nikel metal hidrit bataryalar kısmında geöen ifade şöyle:

''Gerilimin 1 Volt dan aşağı düşmesine izin verilmemelidir, çünkü batarya tam olarak boşalırsa bazı hücrelerde kutuplar değişir ve bataryanın kullanım ömrü sona erer.''

Yani bende biraz işin irfan tarafında eksik bilgi olduğu için bu konularda geçen ifadeleri okuyunca kafa istemeden bazen şaşıyor ve acaba diyor insan:

bizim mesela paralel bağlı olarak satın aldığımız piller,mesela yani bir hücresi ölürse yanındakininde göçme sebebini oluşturabilir mi yani gibi enteresan şeyler akla geliyor o bakımdan benim kusuruma bakmayınız..

Sadece bilgi deşelemesi yapmaya çalıştım.Konuya katılım veren herkese teşekkürler...
 
farklı voltajlı 2 pil ve 2 ubec aynı sistemde kullanmak üzerine TEKNİK SORUN..

2 - 3 hafta önce evde pil temizliği yaptım. Oğlumun oyuncaklarından birinden bir AA alkalin pil -0.13V ile çıktı. LamaV3 için olan, beklemiş lipo pillerden birinde de eksi voltaj okumuştum, ama voltajı hatırlamıyorum...
 
farklı voltajlı 2 pil ve 2 ubec aynı sistemde kullanmak üzerine TEKNİK SORUN..

Sinan Bey, verdiğiniz bilgi doğru. Yani kutup değişmesi konusu. Bir noktada hatalısınız. Bizim aldığımız pil paketleri normalde paralel bağlı değil, seri bağlı. LiPo ve LiFePo pillerde bu daha net. 3S dediğimizde seri bağlı 3 hücre anlaşılır. 3S2P diyorsak toplam altı hücre vardır. Bunlar ikili gruplar halinde paralel bağlanıp sonra üçlü halde seri bağlanmıştır.
Seri bağlama demek her hücreden AYNI akımın geçmesi demektir. Dolayısıyla seri bağlı hücrelerden birisinde bir sorun varsa kullanım sırasında onun gerilimi daha erken düşecektir. İşte bir yerden sonra o hücrenin enerjisi bitecek ve o aşamadan sonra diğer hücrelerin "zorlaması" ile akmakta olan akım sorunlu hücre için şarj akımına dönüşecektir. Ama olması gerekenin ters yönünde akan bir şarj akımı İşte bu ters şarj akımı hem hücrenin polaritesini değiştirecek hem de iç yapısını bozarak artık kullanılamaz hale gelmesine yol açacaktır.
 
farklı voltajlı 2 pil ve 2 ubec aynı sistemde kullanmak üzerine TEKNİK SORUN..

Sümer Yamaner' Alıntı:
Sinan Bey, verdiğiniz bilgi doğru. Yani kutup değişmesi konusu. Bir noktada hatalısınız. Bizim aldığımız pil paketleri normalde paralel bağlı değil, seri bağlı. LiPo ve LiFePo pillerde bu daha net. 3S dediğimizde seri bağlı 3 hücre anlaşılır. 3S2P diyorsak toplam altı hücre vardır. Bunlar ikili gruplar halinde paralel bağlanıp sonra üçlü halde seri bağlanmıştır.
Seri bağlama demek her hücreden AYNI akımın geçmesi demektir. Dolayısıyla seri bağlı hücrelerden birisinde bir sorun varsa kullanım sırasında onun gerilimi daha erken düşecektir. İşte bir yerden sonra o hücrenin enerjisi bitecek ve o aşamadan sonra diğer hücrelerin "zorlaması" ile akmakta olan akım sorunlu hücre için şarj akımına dönüşecektir. Ama olması gerekenin ters yönünde akan bir şarj akımı İşte bu ters şarj akımı hem hücrenin polaritesini değiştirecek hem de iç yapısını bozarak artık kullanılamaz hale gelmesine yol açacaktır.

Zaten bunun için değilmidir ki, pil kullanılan cihazların klavuzlarında, "Farklı marka pilleri veya kullanılmış ve yeni pilleri birlikte kullanmayınız!" der. Aynı durum şarjlı piller için de geçerlidir. Hatta, aynı marka ve tip pillerin hücrelerinin eşlenik olması bile fiyatı artıran bir unsurdur. Pillerin eşlenik olması demek, aynı parti üretimden çıkmış olması ve, denenerek, kimyasal yapıları, iç dirençleri vs aynı olan pillerin bir araya getirilerek grupların oluşturulması demektir.
 
farklı voltajlı 2 pil ve 2 ubec aynı sistemde kullanmak üzerine TEKNİK SORUN..

Ve yine bu yüzden riskli pil türlerinde balans şarj diye bir uygulamamız var.