- Katılım
- 30 Kas 2014
- Mesajlar
- 4,656
- Tepkime puanı
- 20,075
- Yaş
- 47
- Konum
- Wallingford / İngiltere
- İlgi Alanı
- Uçak
Mahallenin delisi olarak yine yeni bir zihni sinirlik başlığıyla karşınızdayım
Bu konuda Super Cobra modelimle ilgili başlık altında ortaya çıkan ama genel olarak birilerine faydalı olabileceğini düşündüğüm için ayrı bir başlık altında yazmaya karar verdiğim (ben yapmazsam Sayın Adminimiz yapacaktı zaten "fotogrametrik yöntem ile 3 boyutlu tarama" tekniği konusundaki denemelerimi ve tecrübelerimi paylaşacağım. Öncelikle belirteyim, hiçbir şekilde bu tekniğin uzmanı değilim, ben de yeni öğreniyorum ve öğrendikçe de edindiğim bilgi ve tecrübeleri paylaşmak niyetindeyim, zira bir şekilde Scale modeller ile uğraşan herkesin işine yarayabilecek ve her ne kadar çok havalı bir ismi olsa da aslında yinebir fotoğraf makinası ve bilgisayarı olan herkesin yapabileceği bir şey.
Öncelikle biraz teorik bilgi ile başlayalım.
Fotogrametri nedir? Fotogrammetri, fotoğraflar kullanarak ölçüm yapma bilimidir. Çok basit bir anlatımla, birbiriyle belli miktarda örtüşen, birden fazla fotoğraf üzerinde bulunan ortak noktaları kullanıp trigonometrik hesaplamalar ile bu noktalara 3 boyutlu koordinat atanır. Günümüzde haritacılıkta en çok kullanılan "uzaktan algılama" yöntemleri olan uydu fotoğrafları ve hava fotoğraflarından harita üretilmesinin temelinde de bu yöntem vardır.
Yakın zamana kadar bu yöntem sadece askeri, bilimsel ve ticari uygulamalar için uygun iken, bilgisayarların işlem gücünün artmasına bağlı olarak evlerimize giren makinaların kapasitelerinin artıyor olması ve 3D yazıcılar ile yaşanan bir nevi "ev içinde sanayi devrimi" ile hobi/ev kullanıcılarının da nesneleri tarama ihtiyacının ortaya çıkması sonucunda bu konuda da gelişmeler olup teknoloji kişisel amaçlı kullanım için de ulaşılır hale geldi.
Ben işim gereği 15 yıldan fazla bir süredir fotogrametri ve uzaktan algılama yöntemleri ile içiçeyim. ama çoğunlukla işin mutfağında değil servis edilen masa tarafında oldum. Yani bu yöntemlerle üretilen bilgileri kullandım. Tabiki o bilgiyi kullanırken nelere dikkat etmem gerektiğini bilebilmem için mutfakta neler yapıldığını da öğrendim, sadece kendim hiçbir zaman uygulamamıştım. O yüzden işin özünde bu yöntemi biliyordum ve 3D yazıcımı edindiğim günden beri de hep aklımın bir köşesinde yer etmişti, bu yöntem yaptığım modellerde çok faydalı olacaktır diyordum kendi kendime. Zaman zaman konu üzerinde araştırmalarım da olmuştu ama bu son sefere kadar ciddi bir adım atmamıştım. Super Cobra gövdesini yapma meselesi sırasında, konvansiyonel "dahta" inşaat yapmam için gerekli olan detay/doğrulukta plan bulmakta sıkıntı çektim. O yüzden de niyetim 1/48 ölçekli bir maket alıp, bu mereti dilim dilim doğrayıp inşaata temel olacak enkesitleri çıkartmaktı. Ama bu yönteme girişmeden önce şansımı 3 boyutlu tarama ile bir deneyeyim dedim. Oturup bir süre daha araştırma yaptım, öncelikle hangi yöntemi kullanmam gerektiğine karar vermem gerekliydi. Ya benim de bilip tanıdığım fotogrametrik yöntemi seçecektim, yada lazerli/infrared sensörlü tarayıcıları kullanacaktım. Aslında ikinci yöntem daha hızlı daha az uğraştıran bir yöntem gibi görünüyor ve 200-300 usd mertebesinde cihazlar mevcut. Ancak detayına girdiğimde gördüm ki işe yarar hassasiyette bir tarama yapmam için bu cihazlara vermem gereken para usd cinsinden 4 hanelere ulaşıyor, benim için çok anlamsız. Fotogrametrik yöntem için ise gerekli olan şey bir fotoğraf makinası (DSLR olursa daha iyi ama şart değil, detaylar aşağıda) ve bir bilgisayar. Eğer görüntü işlemeyi kendi bilgisayarınızda yapacaksanız gerçekten güçlü bir bilgisayara ve iyi bir ekran kartına ihtiyacınız olacaktır. Ancak "cloud" üzerinden işleme imkanı sunan yazılımlar da var, yani sizin bilgisayarınız yetersiz olsa bile yazılım geliştiricinin "süper bilgisayarları" sizin için işlemeyi yapabiliyor. Ben önce bu tür yazılımlara yöneldim ancak yaptığım detaylı araştırmalar sonucunda tercihim kendi bilgisayarımda işlem yapacağım 3DF Zephyr yazılımı oldu. Benim bilgisayarım bu yazılım için yeteri kapasiteye sahip değil ama eşimin bilgisayarını bu iş için geçici olarak kullanım hakkı satın aldım Bu yıl ortası gibi bilgisayarımı değiştirme planım var, o zaman bu işe daha uygun özelliklerde bir makina edineceğim.
Araştırmalarım sırasında pek çok siteden pek çok inceleme yazısı okudum ama en çok faydalı olan site şu idi:
Kendileri de girip okumak isteyenlere tavsiye ederim. Pek çok yazılım, cihaz vs hakkında inceleme ve ayrıca faydalı bilgi bulunmakta.
Benim tercih ettiğim yazılımın sitesi de şu:
Zephyr farklı lisanslarla satılmakta, alınabilir olan tek versiyon Lite versiyonu, ve 150 usd fiyatı var. Ama belirli sınırlamalar ile (en temel sınırlama toplam fotoğraf sayısı) çalışan bedava versiyonu da var. Ben şu an bu bedava versiyonu kullanıyorum, eğer memnun kalırsam ve sınırlamalar benim için engel teşkil edecek olursa o zaman Lite versiyonunu alabilirim diye düşünüyorum.
Zephyr'i tercih etmemdeki en temel sebeplerden birisi video görüntüleri de kullanabiliyor olması, ve bunun bedava versiyonda da sunulması oldu. Bu sayede fotoğraf çekiminde olduğu gibi uzun süre hiç kıpırdamadan duramayacak olan şeyler (örneğin insanlar ) taranabilir. Tabi bunu henüz denemedim, denediğim zaman sonuçlarını paylaşırım.
Tarama işine geri gelecek olursak, öncelikle, yöntemin adından da çok rahat anlaşılacağı üzere , taramak istediğimiz "şey, in fotoğraflarını çekmemiz gerekli. Yani bir kameraya ihtiyacımız var demektir. Peki bu kameranın ne gibi özelliklere sahip olması gerekli dersek, aslında cebimizdeki akıllı telefonların kameraları bile yeterli olabilir. Hatta direk akıllı telefona indirilen ve bu işi yapan uygulamar da mevcut. Ama sonuç kalitesi benim için yeterli değildi. Kullanılacak kameranın DSLR olması tercih sebebi, çünkü bu kameralar size çekim koşullarını kontrol etme imkanı veriyor. Ama tipik bir "point and shoot" tipi kamerayla da güzel sonuçlar almak mümkün diyorlar. Benim elimde halihazırda bir Nikon D3400 olduğu için direk bu kamerayla işe giriştim. Ama yukarıda bahsettiğim gibi daha basit kameralar da iş görebilir, önemli olan gerektiği şekilde bir çekim yapabilmek.
Fotoğraf çekerken dikkat edilmesi gereken en önemli şey tüm fotoğrafın net olması, bunun için de kameranın ayarlarında diyafram açıklığı olan f değerinin çok küçük olmaması (diyaframın fazla açık olmaması). Standart kameralarda diyafram açıklığını ayarlamak mümkün olmayabilir ama çekim modu olarak manzara - "landscape" kullanılırsa kamera otomatik olarak diyaframı kısacaktır (manzara fotoğrafında çok geniş bir alanın aynı netlikte olması gerekir) Ama standart olarak manzara çekiminde f değeri 20 lere kadar çıkacağı için çekim yapılan ortamın ışığının iyi olması yada tercihen kameranın tripod üzerinde sabitlenmesi gerekecektir. Aksi halde azalan diyafram açıklığını dengelemek için pozlama süresi artacak, kamera sabit değilse fotoğraf da bulanık çıkacaktır. Ben çekimlerimde diyafram değerini 8 de sabitledim.
Bir diğer önemli nokta, tüm çekim boyunca kamera zoomu değiştirilmemelidir.
Son olarak da ISO değerinin olabildiğince düşük (100) tanımlanması gerekecektir. Yüksek ISO daha düşük ışıkta fotoğraf çekmeyi sağlar ama aynı zamanda sensör üzerinde daha fazla gürültü (noise) oluşturur ve bu görüntü yazılım için problem yaratacaktır.
Tarama amacıyla fotoğraf çekimi için şu video güzel bilgiler vermekte, meraklısının izlemesini tavsiye ederim:
Kamera ayarlarına ilave olarak, taranacak olan objenin ışıklandırma koşulları da iyi sonuç alınması için çok önemli. Tek bir yönden gelen güçlü bir ışık kaynağı malesef bu iş için pek uıygun değil. O yüzden dışarıda, açık havada çekim yapacaksanız bulutlu kapalı bir günde daha iyi sonuçlar elde edersiniz diye tavsiye ediyor uzmanlar. Benim burda öyle bir gün bulmam neredeyse imkansız o yüzden seçeneğim ev içinde bir studyo kurmak oldu bunun detayları da ilerde yer alacak.
Fotoğrafların işe yarar olması için taranacak objenin her yönden her açıdan görüntülerini kapsaması gerekli. Yani fotoğraflar büyük oranda birbirleriyle örtüşmeli. Zira yazılım objenin üzerinde yakalayabildiği noktaları birden fazla fotoğrafta görerek kameranın objeye göre bağıl konumunu belirleyip burdan yola çıkarak da obje üzerindeki noktaların uzaydaki konumlarını tespit edebiliyor. Eğer objenin her bir yüzüne ait tek bir fotoğraf verirsek yazılım bundan yola çıkarak bir konumlama koordinatlandırma yapamayacaktır. Tercihen %60-80 lik bir örtüşme tavsiye edilir iki ardışık fotoğraf arasında. Benim durumumda ise, kullandığım yazılımın bedava versiyonunun sınırlaması olan, maksimum 50 fotoğraf, en temel fotoğraflama kriteri oldu. Biraz kafa patlattıktan sonra yapacağım en basit ama aynı zamanda sistematik olabilecek şeyin, tarayacağım objeleri 16 farklı yönden ve 3 farklı yükseklikten fotoğraflamak olduğuna karar verdim. Böylece toplamda 48 adet fotoğraf ile hem sınırın altında kalacak hem de yeteri kadar örtüşme sağlayacak bir görüntüleme elde etmeyi planladım.
Sürekli olarak objenin etrafını dönmek yerine objeyi bir döner tablaya koyup kamerayı tripodla sabitlemek daha mantıklı geldi bana. Önce 3d yazıcı ile basabileceğim bir döner tabla tasarımına giriştim, sonradan zaten elimde bu iş için çok uygun olan bir döner tablamın elimde olduğu aklıma geldi f: Tamiyanın plastik modellerin boyamasında kullanılmak üzere yaptığı ve sattığı bir tabla sistemi var:
Tablanın alt (Taban) tarafında çizgiler olduğu görülebilir, tamamen şans eseri bu çizgiler tablayı 16 yöne bölüyor yani benim için her fotoğraf sonrasında objenin yeni açısını verme işimi çok kolaylaştırıyor.
Bu tablanın üzerini beyaz kağıtla kapladım, zira fotoğraflarda arka planın tek renk ve dügün olması zavallı yazılımın işini çok kolaylaştırıyor.
Çekimler sırasında düzgün ve olabildiğince gölgesiz, aynı zamanda obje üzerinde parlamalara da neden olmayacak bir aydınlatma gerekli. Bu amaçla piyasada satılan pek çok "kabin" bulunmakta ama ben kendi kabinimi kendim yapmak istedim, ve işin içine de dahta katmam şarttı, malumunuz, dahta candır O yüzden elimdeki 1/4" (6.4mm) ıhlamur çıtaları kullanacak şekilde köşe elemanları tasarlayıp yazıcıyla bastım:
Sonra da çıtaları uygun boyda kesip bu köşe elemanlarını kullanrak kafesı oluşturdum:
Son aşama olarak da kabinin duvarlarını yarı şeffaf bir kağıt ile kapladım:
Bu kabine üstten ve yanlardan ışık vererek hem yayılı hem de gölgesiz (az gölgeli diyelim ) bir ışıklandırma sağlayabildim.
Çekim sırasındaki genel görünüm de şu şekildeydi:
Çekim sırasında, yukarıda görüldüğü gibi kamerayı tripod üzerine sabitleyip, objeyi ortalayacak ve olabildiğince de zoomlayacak şekilde yerleştiriyorum. İlk 16 poz için kamerayı alçak bir pozisyondan, objeye 10-15 dereceyle yukarıdan bakacak şekilde ayarladım. Tablanın tabanındaki çizgileri referans alarak 16 farklı açıdan çekimleri yapıp bir tam turu tamamlayınca, kamerayı biraz daha yukarı kaldırıp biraz daha dik bir açı ile (tahminen 35-40 derecedir) objeyi görecek şekilde konumlandırıp tablayı bir tam tur daha çevirip 16 yönden fotoğrafladım. Ancak bu turda, tabladaki çizgileri referans noktama hizalamak yerine, iki çizginin ortasında kabaca 1/3 lük bir mesafeyi referans noktama hizalayarak fotoğrafladım. Böylece bu ikinci seviyeden çekilen fotoğraflar ile ilk seviyeden çekilen fotoğraflar aslında tam oalrak aynı açıdan çekilmemiş oldu ve fotoğraflardaki örtüşme oranını arttırmış oldum bir nevi. ikinci kat bittikten sonra da kamerayı kabinin izin verdiği en yüksek konuma yükseltip tahminen 60 derece bir açıyla aşağı bakacak şekilde, bir 16 lık seri daha çektim. Bu seride de tabladaki iki çizgi arasının 2/3 lük mesafesini yerdeki referans noktama hizalayarak ilerlediö. Böylece yatayda toplam 16 yerine 48 farklı yönü kaplamış oldum.
Bu konuda Super Cobra modelimle ilgili başlık altında ortaya çıkan ama genel olarak birilerine faydalı olabileceğini düşündüğüm için ayrı bir başlık altında yazmaya karar verdiğim (ben yapmazsam Sayın Adminimiz yapacaktı zaten "fotogrametrik yöntem ile 3 boyutlu tarama" tekniği konusundaki denemelerimi ve tecrübelerimi paylaşacağım. Öncelikle belirteyim, hiçbir şekilde bu tekniğin uzmanı değilim, ben de yeni öğreniyorum ve öğrendikçe de edindiğim bilgi ve tecrübeleri paylaşmak niyetindeyim, zira bir şekilde Scale modeller ile uğraşan herkesin işine yarayabilecek ve her ne kadar çok havalı bir ismi olsa da aslında yinebir fotoğraf makinası ve bilgisayarı olan herkesin yapabileceği bir şey.
Öncelikle biraz teorik bilgi ile başlayalım.
Fotogrametri nedir? Fotogrammetri, fotoğraflar kullanarak ölçüm yapma bilimidir. Çok basit bir anlatımla, birbiriyle belli miktarda örtüşen, birden fazla fotoğraf üzerinde bulunan ortak noktaları kullanıp trigonometrik hesaplamalar ile bu noktalara 3 boyutlu koordinat atanır. Günümüzde haritacılıkta en çok kullanılan "uzaktan algılama" yöntemleri olan uydu fotoğrafları ve hava fotoğraflarından harita üretilmesinin temelinde de bu yöntem vardır.
Yakın zamana kadar bu yöntem sadece askeri, bilimsel ve ticari uygulamalar için uygun iken, bilgisayarların işlem gücünün artmasına bağlı olarak evlerimize giren makinaların kapasitelerinin artıyor olması ve 3D yazıcılar ile yaşanan bir nevi "ev içinde sanayi devrimi" ile hobi/ev kullanıcılarının da nesneleri tarama ihtiyacının ortaya çıkması sonucunda bu konuda da gelişmeler olup teknoloji kişisel amaçlı kullanım için de ulaşılır hale geldi.
Ben işim gereği 15 yıldan fazla bir süredir fotogrametri ve uzaktan algılama yöntemleri ile içiçeyim. ama çoğunlukla işin mutfağında değil servis edilen masa tarafında oldum. Yani bu yöntemlerle üretilen bilgileri kullandım. Tabiki o bilgiyi kullanırken nelere dikkat etmem gerektiğini bilebilmem için mutfakta neler yapıldığını da öğrendim, sadece kendim hiçbir zaman uygulamamıştım. O yüzden işin özünde bu yöntemi biliyordum ve 3D yazıcımı edindiğim günden beri de hep aklımın bir köşesinde yer etmişti, bu yöntem yaptığım modellerde çok faydalı olacaktır diyordum kendi kendime. Zaman zaman konu üzerinde araştırmalarım da olmuştu ama bu son sefere kadar ciddi bir adım atmamıştım. Super Cobra gövdesini yapma meselesi sırasında, konvansiyonel "dahta" inşaat yapmam için gerekli olan detay/doğrulukta plan bulmakta sıkıntı çektim. O yüzden de niyetim 1/48 ölçekli bir maket alıp, bu mereti dilim dilim doğrayıp inşaata temel olacak enkesitleri çıkartmaktı. Ama bu yönteme girişmeden önce şansımı 3 boyutlu tarama ile bir deneyeyim dedim. Oturup bir süre daha araştırma yaptım, öncelikle hangi yöntemi kullanmam gerektiğine karar vermem gerekliydi. Ya benim de bilip tanıdığım fotogrametrik yöntemi seçecektim, yada lazerli/infrared sensörlü tarayıcıları kullanacaktım. Aslında ikinci yöntem daha hızlı daha az uğraştıran bir yöntem gibi görünüyor ve 200-300 usd mertebesinde cihazlar mevcut. Ancak detayına girdiğimde gördüm ki işe yarar hassasiyette bir tarama yapmam için bu cihazlara vermem gereken para usd cinsinden 4 hanelere ulaşıyor, benim için çok anlamsız. Fotogrametrik yöntem için ise gerekli olan şey bir fotoğraf makinası (DSLR olursa daha iyi ama şart değil, detaylar aşağıda) ve bir bilgisayar. Eğer görüntü işlemeyi kendi bilgisayarınızda yapacaksanız gerçekten güçlü bir bilgisayara ve iyi bir ekran kartına ihtiyacınız olacaktır. Ancak "cloud" üzerinden işleme imkanı sunan yazılımlar da var, yani sizin bilgisayarınız yetersiz olsa bile yazılım geliştiricinin "süper bilgisayarları" sizin için işlemeyi yapabiliyor. Ben önce bu tür yazılımlara yöneldim ancak yaptığım detaylı araştırmalar sonucunda tercihim kendi bilgisayarımda işlem yapacağım 3DF Zephyr yazılımı oldu. Benim bilgisayarım bu yazılım için yeteri kapasiteye sahip değil ama eşimin bilgisayarını bu iş için geçici olarak kullanım hakkı satın aldım Bu yıl ortası gibi bilgisayarımı değiştirme planım var, o zaman bu işe daha uygun özelliklerde bir makina edineceğim.
Araştırmalarım sırasında pek çok siteden pek çok inceleme yazısı okudum ama en çok faydalı olan site şu idi:
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kendileri de girip okumak isteyenlere tavsiye ederim. Pek çok yazılım, cihaz vs hakkında inceleme ve ayrıca faydalı bilgi bulunmakta.
Benim tercih ettiğim yazılımın sitesi de şu:
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Zephyr farklı lisanslarla satılmakta, alınabilir olan tek versiyon Lite versiyonu, ve 150 usd fiyatı var. Ama belirli sınırlamalar ile (en temel sınırlama toplam fotoğraf sayısı) çalışan bedava versiyonu da var. Ben şu an bu bedava versiyonu kullanıyorum, eğer memnun kalırsam ve sınırlamalar benim için engel teşkil edecek olursa o zaman Lite versiyonunu alabilirim diye düşünüyorum.
Zephyr'i tercih etmemdeki en temel sebeplerden birisi video görüntüleri de kullanabiliyor olması, ve bunun bedava versiyonda da sunulması oldu. Bu sayede fotoğraf çekiminde olduğu gibi uzun süre hiç kıpırdamadan duramayacak olan şeyler (örneğin insanlar ) taranabilir. Tabi bunu henüz denemedim, denediğim zaman sonuçlarını paylaşırım.
Tarama işine geri gelecek olursak, öncelikle, yöntemin adından da çok rahat anlaşılacağı üzere , taramak istediğimiz "şey, in fotoğraflarını çekmemiz gerekli. Yani bir kameraya ihtiyacımız var demektir. Peki bu kameranın ne gibi özelliklere sahip olması gerekli dersek, aslında cebimizdeki akıllı telefonların kameraları bile yeterli olabilir. Hatta direk akıllı telefona indirilen ve bu işi yapan uygulamar da mevcut. Ama sonuç kalitesi benim için yeterli değildi. Kullanılacak kameranın DSLR olması tercih sebebi, çünkü bu kameralar size çekim koşullarını kontrol etme imkanı veriyor. Ama tipik bir "point and shoot" tipi kamerayla da güzel sonuçlar almak mümkün diyorlar. Benim elimde halihazırda bir Nikon D3400 olduğu için direk bu kamerayla işe giriştim. Ama yukarıda bahsettiğim gibi daha basit kameralar da iş görebilir, önemli olan gerektiği şekilde bir çekim yapabilmek.
Fotoğraf çekerken dikkat edilmesi gereken en önemli şey tüm fotoğrafın net olması, bunun için de kameranın ayarlarında diyafram açıklığı olan f değerinin çok küçük olmaması (diyaframın fazla açık olmaması). Standart kameralarda diyafram açıklığını ayarlamak mümkün olmayabilir ama çekim modu olarak manzara - "landscape" kullanılırsa kamera otomatik olarak diyaframı kısacaktır (manzara fotoğrafında çok geniş bir alanın aynı netlikte olması gerekir) Ama standart olarak manzara çekiminde f değeri 20 lere kadar çıkacağı için çekim yapılan ortamın ışığının iyi olması yada tercihen kameranın tripod üzerinde sabitlenmesi gerekecektir. Aksi halde azalan diyafram açıklığını dengelemek için pozlama süresi artacak, kamera sabit değilse fotoğraf da bulanık çıkacaktır. Ben çekimlerimde diyafram değerini 8 de sabitledim.
Bir diğer önemli nokta, tüm çekim boyunca kamera zoomu değiştirilmemelidir.
Son olarak da ISO değerinin olabildiğince düşük (100) tanımlanması gerekecektir. Yüksek ISO daha düşük ışıkta fotoğraf çekmeyi sağlar ama aynı zamanda sensör üzerinde daha fazla gürültü (noise) oluşturur ve bu görüntü yazılım için problem yaratacaktır.
Tarama amacıyla fotoğraf çekimi için şu video güzel bilgiler vermekte, meraklısının izlemesini tavsiye ederim:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kamera ayarlarına ilave olarak, taranacak olan objenin ışıklandırma koşulları da iyi sonuç alınması için çok önemli. Tek bir yönden gelen güçlü bir ışık kaynağı malesef bu iş için pek uıygun değil. O yüzden dışarıda, açık havada çekim yapacaksanız bulutlu kapalı bir günde daha iyi sonuçlar elde edersiniz diye tavsiye ediyor uzmanlar. Benim burda öyle bir gün bulmam neredeyse imkansız o yüzden seçeneğim ev içinde bir studyo kurmak oldu bunun detayları da ilerde yer alacak.
Fotoğrafların işe yarar olması için taranacak objenin her yönden her açıdan görüntülerini kapsaması gerekli. Yani fotoğraflar büyük oranda birbirleriyle örtüşmeli. Zira yazılım objenin üzerinde yakalayabildiği noktaları birden fazla fotoğrafta görerek kameranın objeye göre bağıl konumunu belirleyip burdan yola çıkarak da obje üzerindeki noktaların uzaydaki konumlarını tespit edebiliyor. Eğer objenin her bir yüzüne ait tek bir fotoğraf verirsek yazılım bundan yola çıkarak bir konumlama koordinatlandırma yapamayacaktır. Tercihen %60-80 lik bir örtüşme tavsiye edilir iki ardışık fotoğraf arasında. Benim durumumda ise, kullandığım yazılımın bedava versiyonunun sınırlaması olan, maksimum 50 fotoğraf, en temel fotoğraflama kriteri oldu. Biraz kafa patlattıktan sonra yapacağım en basit ama aynı zamanda sistematik olabilecek şeyin, tarayacağım objeleri 16 farklı yönden ve 3 farklı yükseklikten fotoğraflamak olduğuna karar verdim. Böylece toplamda 48 adet fotoğraf ile hem sınırın altında kalacak hem de yeteri kadar örtüşme sağlayacak bir görüntüleme elde etmeyi planladım.
Sürekli olarak objenin etrafını dönmek yerine objeyi bir döner tablaya koyup kamerayı tripodla sabitlemek daha mantıklı geldi bana. Önce 3d yazıcı ile basabileceğim bir döner tabla tasarımına giriştim, sonradan zaten elimde bu iş için çok uygun olan bir döner tablamın elimde olduğu aklıma geldi f: Tamiyanın plastik modellerin boyamasında kullanılmak üzere yaptığı ve sattığı bir tabla sistemi var:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Tablanın alt (Taban) tarafında çizgiler olduğu görülebilir, tamamen şans eseri bu çizgiler tablayı 16 yöne bölüyor yani benim için her fotoğraf sonrasında objenin yeni açısını verme işimi çok kolaylaştırıyor.
Bu tablanın üzerini beyaz kağıtla kapladım, zira fotoğraflarda arka planın tek renk ve dügün olması zavallı yazılımın işini çok kolaylaştırıyor.
Çekimler sırasında düzgün ve olabildiğince gölgesiz, aynı zamanda obje üzerinde parlamalara da neden olmayacak bir aydınlatma gerekli. Bu amaçla piyasada satılan pek çok "kabin" bulunmakta ama ben kendi kabinimi kendim yapmak istedim, ve işin içine de dahta katmam şarttı, malumunuz, dahta candır O yüzden elimdeki 1/4" (6.4mm) ıhlamur çıtaları kullanacak şekilde köşe elemanları tasarlayıp yazıcıyla bastım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sonra da çıtaları uygun boyda kesip bu köşe elemanlarını kullanrak kafesı oluşturdum:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Son aşama olarak da kabinin duvarlarını yarı şeffaf bir kağıt ile kapladım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu kabine üstten ve yanlardan ışık vererek hem yayılı hem de gölgesiz (az gölgeli diyelim ) bir ışıklandırma sağlayabildim.
Çekim sırasındaki genel görünüm de şu şekildeydi:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Çekim sırasında, yukarıda görüldüğü gibi kamerayı tripod üzerine sabitleyip, objeyi ortalayacak ve olabildiğince de zoomlayacak şekilde yerleştiriyorum. İlk 16 poz için kamerayı alçak bir pozisyondan, objeye 10-15 dereceyle yukarıdan bakacak şekilde ayarladım. Tablanın tabanındaki çizgileri referans alarak 16 farklı açıdan çekimleri yapıp bir tam turu tamamlayınca, kamerayı biraz daha yukarı kaldırıp biraz daha dik bir açı ile (tahminen 35-40 derecedir) objeyi görecek şekilde konumlandırıp tablayı bir tam tur daha çevirip 16 yönden fotoğrafladım. Ancak bu turda, tabladaki çizgileri referans noktama hizalamak yerine, iki çizginin ortasında kabaca 1/3 lük bir mesafeyi referans noktama hizalayarak fotoğrafladım. Böylece bu ikinci seviyeden çekilen fotoğraflar ile ilk seviyeden çekilen fotoğraflar aslında tam oalrak aynı açıdan çekilmemiş oldu ve fotoğraflardaki örtüşme oranını arttırmış oldum bir nevi. ikinci kat bittikten sonra da kamerayı kabinin izin verdiği en yüksek konuma yükseltip tahminen 60 derece bir açıyla aşağı bakacak şekilde, bir 16 lık seri daha çektim. Bu seride de tabladaki iki çizgi arasının 2/3 lük mesafesini yerdeki referans noktama hizalayarak ilerlediö. Böylece yatayda toplam 16 yerine 48 farklı yönü kaplamış oldum.
Moderatör tarafında düzenlendi: