- Katılım
- 29 May 2014
- Mesajlar
- 1,494
- Tepkime puanı
- 2,511
- Yaş
- 48
- Konum
- Adana
- Web sitesi
- www.drilkersonmez.com
- İlgi Alanı
- Heli
Herkese Merhabalar,
En son modelim Gaui X5 FES ile ilgili çeşitli modifikasyonları bu sayfadan sizlerle paylaşacağım. Amacımız aşağıda görülen modeli yapmak. Ek olarak büyük batarya kullanımı için modifikasyon , ev yapımı battery fence , ağırlık merkezi sorunlarının çözümü ve dış görselliğin güzelleştirilmesi başlıklarından oluşacak.
Büyük batarya kullanımı için modifikasyon:
Gaui X5 gerek dizayn , gerek kırım maliyeti , gerekse yedek parçaya ulaşım (THK sağolsun) açısından ideal bir model. Daha öncede bir arkadaştan takas vasıtasıyla elime bir Gaui X5 geçmişti. Geldiği zaman içine 4500 mah 45C pil taktığımda kanopisinin kapanmadığını gördüm. Elimde olan üçüncü model olduğu için ve delikleri kaydırmak istemediğim için , yeni pil almak yerine modeli elden çıkarmaya karar verdim. Uçurmak kısmet olmadan İzmir'den çok sevdiğim bir arkadaşa vermiştim. Aklım kalmadı da değil aslında. Gaui markasını bilmeyenler için taiwan malı olan bu marka 3D masters , Helimasters gibi yarışmalarda bir kaç kez mikadoyu geride bırakarak markalar şampiyonu olmuştur.
Kaderde varmış ki gene bir takas yoluyla bu sefer sıfır toplanmamış kit olarak aynı model elime geçti. Bu sefer biraz daha derinlemesine araştırma yaptığımda sadece Helifreak'de bir konuda bir çözüme ulaştım. Aşşağıda ki fotoğrafta gördüğünüz gibi pil yerleştime bölgesi bu modelde yukarıdan aşağı doğru modelin ön tarafında yer alıyor. Gene kanopi yapısına bakarsak kanopi aşağı doğru daralan bir yapıya sahip. Yani aslında pilin boyu kurtarıyor ancak alt uç kısmında eni kurtamadığı için kapanmıyor. Kanopinin üst tarafı geniş olduğu için pil tepsisinin iki cm kadar yükseltilmesi ile 4500 mah pilimiz cuk diye oturdu.
Buluşu ilk yapan arkadaş pilin altına kağıt sıkıştırarak yapmış olsa da ben elimde nereden geldiğini bilmediğim iki adet delikli metal parçası ile daha sağlıklı bir yükseltme yaptım. Modelde , frame'de herhangi bir ekstra delik vs delmek gerekmedi , kasıntı olmadı. Ara parçalar çıktığında tamamen orjinal haline dönebiliyor.
Aslında gaui x4 II modelinde kullandığı iki kademeli frame ve goblin 500 benzeri alttan kaydırmalı frame'i gaui x5 'e uygulasaydı hem bu gibi zihni sinir projelerinden kurtulmuş olacaktık hemde ağırlık merkezini ayarlamak çok daha kolay olacaktı. Aşağıda Gaui X4 II pil yerleşimi görülüyor.
Ev yapımı Battery Fence:
Battery Fence nedir diyenler için tam Türkçesi batarya çiti. Modeli incelediğimizde pilin arka üst kısmıyla motor arasında hiçbir engelin olmadığını görüyoruz. Bazen uçarkan sıkı bağlanmayan pillerin yada çarpma ile pillerin motora teması çok mümkün. Bu yüzden Gaui böyle bir ara parça çıkarmış. Upgrade olarak satılan bu parçanın fiyatı yan frame destekleriyle beraber 20 USD civarı. aşağıdaki resimlerde Orjinal halini ve fence eklenmiş halini görüyoruz.
Görüldüğü üzere bu parça olmadan her an motora değecekmiş gibi çok sakat duruyor. Parçanın fotograflarını incelediğimde gerçekten kolay bir parça olduğuna karar verdim ve evde yapmaya karar verdim. Eski bir karbon frameden uygun boyutlarda iki tane üçgen kestikten sonra Gaui X5 üzerindeki parçanın monte edeceği delikleri delmek gerekti. Bence en zor kısmı aynı hizada olmayan bu iki deliği denk getirmekti. Ölçerek olacak gibi değil çünkü aynı hizada değiller. Bende karbon yapının üzerindeki kareleri bir kareli defterdeki gibi sayarak işaretledim. Sonra iki karbonu üst üst bir tahta plaka üzerine vidalayarak (üzerindeki mevcut deliklerden) işaretli noktalardan deldim. Bir kerede delikleri tutturmayı başardım.
Pillerin eni frame aralığından daha geniş olduğu için araya ek parça koymak gerekiyor , en arka motora yakın kısıma trex 600 pro'dan kalma bir frame arası metal destek vidaladım , alt kısım bağlantıları için elimdeki uzun vidaları kısaltarak uygun boyutlar da hazırladım. Alt kısımlarda kalan boşluklara ise alüminyum bir tükenmez kalemin dış kısmını uygun boyutlarda silindir olacak şekilde keserek yerleştirdim. Anlatınca biraz karışık geliyor ancak fotoğraflara bakınca daha kolay anlaşılacaktır.
Ağırlık Merkezinin Ayarlanması:
Şimdi modele büyük pil takıp , öne ek parçalar eklendiği zaman haliyle modelin burnu ağır çekiyor ve şaft hizasında olması gereken ağırlık merkezi öne kayıyor. Olsun noolcakki diyenler için ağırlık merkezi ortada olmayan helikopterlerin hareketler esnasında daha fazla düzeltmeye ihtiyacı olduğunu söylemek isterim. Yani işimizi zorlaştırır.
Ağırlık merkezini tespit etmenin birkaç yolu var , öncelikle ayarlama mutlaka kanopi ve pil takılı iken yapılmalı. Flybarless modeller için palleri yanlara doğru açıp 90 derece iken palleri tutan vidaların altına parmaklarımızı koyup modeli yukarı kaldırdığımızda skidlerin yere göre paralleiğine bakabiliriz , yada yere değdiğinde skidlerin ön tarafımı önce değiyor arkamı önce değiyor bakabiliriz. Ancak her modelin iniş takımları yere ve gövdeye paralel olmayabilir. Bu yüzden bir de rüzgar değirmeni yöntemi var. Aşağıdaki resimde görüldüğü gibi tutulan modelin kuyruk tarafı ağırsa kuyruk aşağı kayacak , burun tarafı ağırsa burun aşağı dogru inecektir. Ağırlık merkezi iyi ise helikopter kıpramayacaktır.
Şimdi bu kadar ekleme yapınca bizim modelimiz tabi ki burun ağır bir model oldu. Bunu halletmek için biraz ağırlık eklememiz gerekti. Ekleyeceğimiz ağırlık ne kadar uçlara yakın olursa miktarı o kadar az olur. Mesela gövdenin hemen arkasına 50 gram ağırlık koymakla , kuyruk fin kısmına 25 gram ağırlık koymak aynı sonucu verir. (rakamları örnek olarak veriyorum) Yani ağırlığımızı mümkün olan en uç kısma koyacağız ki minimum ağırlık artışı ile dengeyi sağlayalım. Bir mutfak tartısı ve deneme yanılma yoluyla kuyruk finine eklenen 27 gram ağırlıkla dengenin sağlandığını gördüm. Bu bir adet buzdolabı magneti (sadece mıknatıs kısmı) ve bir adet 1 TL demir para ile sağlandı. Bu ikisini şeffaf shrink tube ile birleştirip iki ziptie ile kuyruk finine monte ettim.
Gerekli ağırlığı azaltmak için ESC'yi mümkün olan en arka noktaya yerleştirdim.
En son modelim Gaui X5 FES ile ilgili çeşitli modifikasyonları bu sayfadan sizlerle paylaşacağım. Amacımız aşağıda görülen modeli yapmak. Ek olarak büyük batarya kullanımı için modifikasyon , ev yapımı battery fence , ağırlık merkezi sorunlarının çözümü ve dış görselliğin güzelleştirilmesi başlıklarından oluşacak.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Büyük batarya kullanımı için modifikasyon:
Gaui X5 gerek dizayn , gerek kırım maliyeti , gerekse yedek parçaya ulaşım (THK sağolsun) açısından ideal bir model. Daha öncede bir arkadaştan takas vasıtasıyla elime bir Gaui X5 geçmişti. Geldiği zaman içine 4500 mah 45C pil taktığımda kanopisinin kapanmadığını gördüm. Elimde olan üçüncü model olduğu için ve delikleri kaydırmak istemediğim için , yeni pil almak yerine modeli elden çıkarmaya karar verdim. Uçurmak kısmet olmadan İzmir'den çok sevdiğim bir arkadaşa vermiştim. Aklım kalmadı da değil aslında. Gaui markasını bilmeyenler için taiwan malı olan bu marka 3D masters , Helimasters gibi yarışmalarda bir kaç kez mikadoyu geride bırakarak markalar şampiyonu olmuştur.
Kaderde varmış ki gene bir takas yoluyla bu sefer sıfır toplanmamış kit olarak aynı model elime geçti. Bu sefer biraz daha derinlemesine araştırma yaptığımda sadece Helifreak'de bir konuda bir çözüme ulaştım. Aşşağıda ki fotoğrafta gördüğünüz gibi pil yerleştime bölgesi bu modelde yukarıdan aşağı doğru modelin ön tarafında yer alıyor. Gene kanopi yapısına bakarsak kanopi aşağı doğru daralan bir yapıya sahip. Yani aslında pilin boyu kurtarıyor ancak alt uç kısmında eni kurtamadığı için kapanmıyor. Kanopinin üst tarafı geniş olduğu için pil tepsisinin iki cm kadar yükseltilmesi ile 4500 mah pilimiz cuk diye oturdu.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Buluşu ilk yapan arkadaş pilin altına kağıt sıkıştırarak yapmış olsa da ben elimde nereden geldiğini bilmediğim iki adet delikli metal parçası ile daha sağlıklı bir yükseltme yaptım. Modelde , frame'de herhangi bir ekstra delik vs delmek gerekmedi , kasıntı olmadı. Ara parçalar çıktığında tamamen orjinal haline dönebiliyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Aslında gaui x4 II modelinde kullandığı iki kademeli frame ve goblin 500 benzeri alttan kaydırmalı frame'i gaui x5 'e uygulasaydı hem bu gibi zihni sinir projelerinden kurtulmuş olacaktık hemde ağırlık merkezini ayarlamak çok daha kolay olacaktı. Aşağıda Gaui X4 II pil yerleşimi görülüyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ev yapımı Battery Fence:
Battery Fence nedir diyenler için tam Türkçesi batarya çiti. Modeli incelediğimizde pilin arka üst kısmıyla motor arasında hiçbir engelin olmadığını görüyoruz. Bazen uçarkan sıkı bağlanmayan pillerin yada çarpma ile pillerin motora teması çok mümkün. Bu yüzden Gaui böyle bir ara parça çıkarmış. Upgrade olarak satılan bu parçanın fiyatı yan frame destekleriyle beraber 20 USD civarı. aşağıdaki resimlerde Orjinal halini ve fence eklenmiş halini görüyoruz.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Görüldüğü üzere bu parça olmadan her an motora değecekmiş gibi çok sakat duruyor. Parçanın fotograflarını incelediğimde gerçekten kolay bir parça olduğuna karar verdim ve evde yapmaya karar verdim. Eski bir karbon frameden uygun boyutlarda iki tane üçgen kestikten sonra Gaui X5 üzerindeki parçanın monte edeceği delikleri delmek gerekti. Bence en zor kısmı aynı hizada olmayan bu iki deliği denk getirmekti. Ölçerek olacak gibi değil çünkü aynı hizada değiller. Bende karbon yapının üzerindeki kareleri bir kareli defterdeki gibi sayarak işaretledim. Sonra iki karbonu üst üst bir tahta plaka üzerine vidalayarak (üzerindeki mevcut deliklerden) işaretli noktalardan deldim. Bir kerede delikleri tutturmayı başardım.
Pillerin eni frame aralığından daha geniş olduğu için araya ek parça koymak gerekiyor , en arka motora yakın kısıma trex 600 pro'dan kalma bir frame arası metal destek vidaladım , alt kısım bağlantıları için elimdeki uzun vidaları kısaltarak uygun boyutlar da hazırladım. Alt kısımlarda kalan boşluklara ise alüminyum bir tükenmez kalemin dış kısmını uygun boyutlarda silindir olacak şekilde keserek yerleştirdim. Anlatınca biraz karışık geliyor ancak fotoğraflara bakınca daha kolay anlaşılacaktır.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ağırlık Merkezinin Ayarlanması:
Şimdi modele büyük pil takıp , öne ek parçalar eklendiği zaman haliyle modelin burnu ağır çekiyor ve şaft hizasında olması gereken ağırlık merkezi öne kayıyor. Olsun noolcakki diyenler için ağırlık merkezi ortada olmayan helikopterlerin hareketler esnasında daha fazla düzeltmeye ihtiyacı olduğunu söylemek isterim. Yani işimizi zorlaştırır.
Ağırlık merkezini tespit etmenin birkaç yolu var , öncelikle ayarlama mutlaka kanopi ve pil takılı iken yapılmalı. Flybarless modeller için palleri yanlara doğru açıp 90 derece iken palleri tutan vidaların altına parmaklarımızı koyup modeli yukarı kaldırdığımızda skidlerin yere göre paralleiğine bakabiliriz , yada yere değdiğinde skidlerin ön tarafımı önce değiyor arkamı önce değiyor bakabiliriz. Ancak her modelin iniş takımları yere ve gövdeye paralel olmayabilir. Bu yüzden bir de rüzgar değirmeni yöntemi var. Aşağıdaki resimde görüldüğü gibi tutulan modelin kuyruk tarafı ağırsa kuyruk aşağı kayacak , burun tarafı ağırsa burun aşağı dogru inecektir. Ağırlık merkezi iyi ise helikopter kıpramayacaktır.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Şimdi bu kadar ekleme yapınca bizim modelimiz tabi ki burun ağır bir model oldu. Bunu halletmek için biraz ağırlık eklememiz gerekti. Ekleyeceğimiz ağırlık ne kadar uçlara yakın olursa miktarı o kadar az olur. Mesela gövdenin hemen arkasına 50 gram ağırlık koymakla , kuyruk fin kısmına 25 gram ağırlık koymak aynı sonucu verir. (rakamları örnek olarak veriyorum) Yani ağırlığımızı mümkün olan en uç kısma koyacağız ki minimum ağırlık artışı ile dengeyi sağlayalım. Bir mutfak tartısı ve deneme yanılma yoluyla kuyruk finine eklenen 27 gram ağırlıkla dengenin sağlandığını gördüm. Bu bir adet buzdolabı magneti (sadece mıknatıs kısmı) ve bir adet 1 TL demir para ile sağlandı. Bu ikisini şeffaf shrink tube ile birleştirip iki ziptie ile kuyruk finine monte ettim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Gerekli ağırlığı azaltmak için ESC'yi mümkün olan en arka noktaya yerleştirdim.