Grumman F-9F Panther modeli inşaatı ("Dahta"dan model jet yapımı )

  • Forumdan daha fazla yararlanmak için buradan ÜYE olunuz

    Eğer eski üyemizseniz, MEVCUT Kullanıcı ADI ve ŞİFRENİZİ aynen kullanabilirsiniz. Eğer girişte sorun yaşıyorsanız, lütfen şu konuya TIKLAYINIZ.

Mehmet Sarıkaya

Tecrübeli Uye
Katılım
28 Ocak 2018
Mesajlar
937
Tepkime puanı
1,797
Yaş
69
Konum
Fethiye / Muğla
İlgi Alanı
Uçak
Benim özel durumum nedeniyle yakıt maliyetim yok denebilir. Hem yakıtı hem yağı sağolsun Salim tedarik ediyor ve herhangi bir ücret de istemiyor, (kendisi de para ödemeden ulaşabiliyor bunlara).
Salim bey'in kolonu filan yok mu? ;D Bizim buralarda da bir tane olaydı iyi olurdu. ;) Lipo piller kur ve nakliye nedenli çok pahalandı da...:)
 

Özgür Evren Varol

Kıdemli Uye
Katılım
30 Kas 2014
Mesajlar
2,783
Tepkime puanı
10,529
Yaş
42
Konum
Muscat / Umman
İlgi Alanı
Uçak
Bir Ferrari al ve fakat çok yakıyor diye LPG taktır...
Tipik Türk işte...
Abi benim derdim meretin çok yakması veya maliyetli olması değil, hamama giren terler, jet bu masraflı olacağı baştan biliniyordu, ama benim derdim hamamda boşu boşuna terlenen süreyi en aza indirmek :D Yakıt tüketiminde böyle bir sorun yok, yakıtın tamamının bilfiil uçmak için harcandığını varsayabiliriz, geri kalan kısımlarda motor az yakıt yaktığı için tüketim ihmal edilebilir. Ama türbinin çalışma süresi bakıma gitmesi gereken zaman için kritik, ve türbinin "beyni" bu süreyi tutuyor, her 25 saatte bir motorun bakıma gitmesi gerekli ve bu da işletme maliyetinde yakıttan bile fazla tutan bir kalem. Sorun şu ki bu sürenin tamamı uçuşta geçmiyor, motorun yerdeki ilk çalıştırması, taksi, boş boş durmalar, motor çalışırken sohbet muhabbet etmeler :D indikten sonra uzun süre taksi yapma, ve motor kapandıktan sonraki soğutma sürecinde rotorun dönmesi hep bu süreye dahil. bunların bir kısmı kaçınılmaz tabiki, ama gereksiz olanları en aza indirmek motorun da boş yere çalıştığı zamanları en aza indirir, bilfiil uçuşun dakika başına birim maliyetini düşürür, harcanan paranın karşılığında daha fazla keyif alınmasını sağlar. Hoş, ben kendi adıma bu motoru evde salonda yemek masası üzerine monte edip sırf sesini dinlemek için de çalıştırabilirim o ayrı bir konu :D

Hadi biraz hesap kitap yapalım :D

Uçuş kayıt defterime (excel) baktım, kumandanın kaydettiği uçuş süreleri ile (gaz çubuğunun rölantinin üzerinde olduğu anlar) türbinin "beyninin" kaydettiği süreleri oranladım. Oldukça değişken bir oran var, ortalamada türbin sayacının kumanda sayacına oranı 1.46, bu değer en düşük 1.3 en yüksek de 1.67 olmuş. Sonra merak ettim, acaba bu oran uçuşlar boyunca nasıl değişmiş diye, hemen bir grafik yaptım:

You must be registered for see images attach


En yüksek oran olan 1.67 nin ilk uçuşta gerçekleştiği görünüyor, bu uçuşta motoru çalıştırdıktan sonra yerde epey oyalanmıştık ve uçuşu da nispeten kısa tutmuştum (kumandada 5 dakika). Grafiğe göre ilk 10 uçuşta epey salınmış olan bu değer sonraki uçuşlarda gittikçe daha dar bir bantta (1.35-1.55 arası) kalmış gibi görünüyor. Ama ortalama değerde bir değişiklik yok, son 5, 10, 15, 20 uçuş ayrı ayrı değerlendirildiğinde hepsinin ortalamasının 1.45 civarında olduğunu görüyorum.

Mantıken uçuş süresi arttıkça bu oranın da düşmesini bekliyoruz (uçuş haricindeki kaçınılmaz olan sürelerin toplam süreye oranı düşecek), bunu görmek için de oranlarla uçuş sürelerinin ilişkisini gösteren bir grafik oluşturdum:

You must be registered for see images attach


Sonuç epey saçılımlı, ama belli bir noktaya kadar uçuş süresi arttıkça oranın da düşme eğiliminde olduğu görülüyor. Hatta sağda yukarda olan iki noktayı ihmal edersek grafik şöyle bir hal alıyor:

You must be registered for see images attach


yine saçılım fazla olsa da eğilim daha net bir şekilde görünüyor.

Peki bu oranı en fazla nereye kadar düşürebilim? motor çalıştırma ve soğutma aşamasında kaçınılmaz olan çalışma süresi toplamda 1 dakika diyelim, kalkış öncesi ve iniş sonrası taksiler de 30 sn ortalama olsa zaten 2 dakika gitti, net uçuşu da 6 dakika olarak yaparsam eğer türbin çalışması/uçuş oranı 8 dakikaya 6 dakika gibi bir oran oluyor ki bu da 1.33 demek. Net uçuşu 1 dakika arttırırsam bu oran 1.28'e geriliyor. Kalkıştaki taksi süresini kısaltmak mümkün ama modeli uzağa götürüp uzaktan kalkışa başlayıp tam önümde teker ketiğini görmek büyük keyif, değmez :) iniş taksileri zaten baştan kestirilemez, bırakın taksi süresini kestirmeyi, model iniş sonrası taksi yaparak mı yoksa kucakta mı gelecek o bile meçhul :D

Tabi bir de Deniz faktörü var, geçen günkü uçuşlardan birisinde tam pistbaşı yaptım, kalkış koşusuna başlıycam, deniz yanımdan dur baba diye bağırdı. Diyalogun sonrası şöyle gelişti:

Ben: Ne oldu ne var?
Deniz: Pistin ortasında "beetle" var!
Ben: ee onlardan çok var burda ne olacak ki?
Deniz: ama uçakla kalkarken üzerinden geçme ezilir!
Ben: peki dikkat ederim, nerde bu "beetle"?
Deniz: şurda bak, sana doğru geliyor
Ben: hah tamam gördüm, sen şimdi dikkatlice bak, uçak ona gelmeden önce kalkmış olacak.

Kalkış yapıyorum, arkadan Denizin tezahuratı geliyor, tam beetle'ın üzerinden geçtin, ama beetlea gelmeden kalktı uçak...

:lol::lol::lol:

Şimdi tüm bu faktörleri gözönünde bulundurursak eğer, mevcut 6 dakikalık uçuş sistematiğimle hesaplanan teorik minimum olan 1.33 lük orandan çok da uzakta değil ortalamam 1.46 ile :) oturup şükretmem bile lazım galiba :evil::lollol::lollol::lollol:



Salim bey'in kolonu filan yok mu? ;D Bizim buralarda da bir tane olaydı iyi olurdu. ;) Lipo piller kur ve nakliye nedenli çok pahalandı da...:)
Vallahi her modelciye lazım böyle arkadaş :lol:
 
Son düzenleme:

Deniz Tanrıverdi

Tecrübeli Uye
Katılım
1 Eki 2014
Mesajlar
874
Tepkime puanı
1,245
Yaş
48
İlgi Alanı
Uçak
Gene sayende rahmetli babamı andım: ben çok küçüktüm, babam mutfakta iş yapan anneme bir şeyler seslendi. Annem de sinirliydi ve başladı uzaktan yüksek sesle söylenmeye. Epey de uzattıydı. Ben de çocuk aklımla neler oluyor gibisinden bakışlar yapmış olmalıyım ki, babam hiç üşenmedi, kalktı ve vitrinden bir şampanya kadehi aldı sol eline. (Annem hala söyleniyordu) Döndü bana ve diğer elinin işaret parmağı ile bardağa tıkladı: "çınnnnnnn.......". Sonra dedi ki:
"Bir vur, bin işit"....
😂

Küçük bir düzeltme, bana söylediği cümle şuydu: "bir vur, bin işit kase-i fünun'dan"
 
Son düzenleme:

Özgür Evren Varol

Kıdemli Uye
Katılım
30 Kas 2014
Mesajlar
2,783
Tepkime puanı
10,529
Yaş
42
Konum
Muscat / Umman
İlgi Alanı
Uçak
Allah orada yaşayanlara sabır versin :embarras:
Hep böyle değil adminim, Mayıs ve özellikle haziran en yüksek sıcaklıkların görüldüğü mevsimler, ama hava bu aylarda nispeten kuru, bu aralarda yavaş yavaş hint okyanusundaki yaz musonunun etkileri görülmeye başlıyor burda da, sıcaklıklar düşüyor, nem artıyor (hissedilen sıcaklıklar fazla değişmese de daha çekilir oluyor diyebilirim). BU fotoyu geçen cuma çekmiştim, mevsim normalleri üzerine bir de sıcak hava dalgası vurdu ki sonucu bu olmuştu, akşam üzeri ve gölgede duruyordu araba bir de :) Şimdi artık daha çok 35-45 bandında oluyor sıcaklık.

Burada yaşayanlar da zaten olayın çözümünü bulmuş, hayat tarzı ona göre şekillenmiş, günü sabah ve akçam olarak iki parçada yaşıyorlar, çoğu yer saat 13 ile 16 arası kapalı, millet öğlen uykusuna giriyor, akşam 5-6 gibi uyanıp yeniden güne başlıyor :D insan her şeye adapte olabilen bir canlı...
 

Jone Ostebo

Yeni Uye
Katılım
13 Şub 2019
Mesajlar
3
Tepkime puanı
24
Yaş
45
Konum
California
İlgi Alanı
Hepsi
Thank you for a fantastic blog, covering the whole building process. I am in the process of building my own Zirolli Panther as well. I am about 9 - 12 months behind you, and many years behind you in skillset. But I am learning from all you have done on your model. Thank you.

adding some pictures from my build. Wings are built. Added some extra locking on my wings. and finally a picture from this last weekend. Just needed to get some extra inspiration by seeing it all together.


You must be registered for see images attach

You must be registered for see images attach
You must be registered for see images attach
You must be registered for see images attach
 

Özgür Evren Varol

Kıdemli Uye
Katılım
30 Kas 2014
Mesajlar
2,783
Tepkime puanı
10,529
Yaş
42
Konum
Muscat / Umman
İlgi Alanı
Uçak
Hi Jone,

Thank you for your kind words, and once again, welcome to the forum! It's good to see you here, and please feel free to post your progress here.

I am glad that my build thread was helpful for you, and as I told you before, I am amazed of your patience, going through so many messages using Google translate! :saygilar: My suggestion would be not to depend too much on Google translate :) of course it will give you the basic idea but sometimes it can mess things up :D.When in doubt, just quote the message you want to make sure and I can explain in English. If you need any further clarifications on something that is not already covered in previous messages let me know and I would be more than happy to help. As of now I am away but in three weeks I’ll be home and Panther will be back on the bench for some scale detailing and preparation for the next season, so I will be able to take photos and post if you need to see any part closer.

Your panther is coming along nicely. I like how you hinged the ailerons from the top similar to the full scale. Do you have any photos showing the installation of the hinges? I wanted to make the hinging from the top but couldn't figure out a way that was both secure enough and somehow covered at the bottom with a shroud (as in the real plane). I didn’t want to leave a gap at the bottom as Ziroli designed.

Your wing lock looks rock solid! I would make sure that the screw wouldn't loosen itself out but you are an old school heli guy, you know better than me :D
 

Jone Ostebo

Yeni Uye
Katılım
13 Şub 2019
Mesajlar
3
Tepkime puanı
24
Yaş
45
Konum
California
İlgi Alanı
Hepsi
It might be hard to see the pictures.
I used balsa hinges where I would have to fill the whole area of elephants blocks. Initially, I planned to use normal flat hinges, but I liked the idea of being able to remove the pin hinges. I drilled a hole for the hinge socket, and I had to cut it out. I tested everything, and glued in the hinge socket using a good amount of Hysol. I then created a "filler piece" of thin balsa sheet.
I used the "ugly" gap underneath that Ziroli designed. I was considering to do it like you, but I just chose practical over look on this.


For the wings, all the clamps are screwed in using Locktite. I was a bit nervous for that:)
Also, I have the normal screw in the wing tube, besides the two 8mm carbon rods. Hopefully, that should be enough redundancy. I know it's a bit extra weight. I hope the K85 (Or maybe a Swiwin SW80) will have so much power.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tying to add pictures, but looks like images are being denied :( . Does anyone know what filesize is max?
These images are shrinked down to 279Kb.
Or are there any limitation based on resolution? The previous files worked.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
30,573
Tepkime puanı
32,875
Yaş
46
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Tying to add pictures, but looks like images are being denied :( . Does anyone know what filesize is max?
These images are shrinked down to 279Kb.
Or are there any limitation based on resolution? The previous files worked
Yes there is size limitation for “Attach file” system. We have a seperate special image system that resizes the pictures and add the codes automatically.

I will prepare and share a short video that shows how our image systems work.

NOTES: I have corrected the images codes you added on your last post so the images can be seen now.
 
Son düzenleme:

Benzer konular