Grumman F-9F Panther modeli inşaatı ("Dahta"dan model jet yapımı )

Bunları nasıl buldun ? Netten mi sipariş ettin Evren hocam ?

Evet, Amazon’dan almistim. Bu iki cildi alirken ilk cilt yoktu piyasada, daha dogrusu makul fiyatli olarak yoktu. Su an var mesela, makullugu da tartışılır ama en azından servet istemiyor adam :)
İlk cilt uçağın geliştirilmesi sistemleri gibi detayları içeriyor, benim aldığım ikinci ve üçüncü ciltler ise daha çok uçağı kullanan birlikleri anlatıyor...
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Abi uçak jet olacağı için, kanat ucu yakıt depoları işlevsel yapılamaz mı?

Bunun üzerine kafa yordum bihayli :) hatta daha önce lafı da geçmişti. Teknik olarak mümkün ve yapılırsa büyük avantajları olan, mühendislik açısından da çok tatmin edici olacak bir şey kesinlikle, ama barındırdığı riskler ağır basıyor malesef. Yoksa gövdede 1.5-2 litrelik ana tank ve bunu besleyen kanat uçlarına konmuş 1er litrelik ilave tanklar harika olurdu :)
 
Sonunda aylar süren üşengeçliğimi (sıcakların da etkisi yok değildi) kırarak kendime türbinle kullanıma uygun (gaz karbondioksit) yangın söndürücü aldım. :hoppa::hoppa::hoppa:

Şimdi ikinci üşengeçliğimi de kırıp şu "meşhur" marangoz abiyi ziyaret edip üj bej dahta parçası da kestirebilirsem türbini standa monte edip ilk çalıştırma hazırlıklarına başlayabilirim.

Bu sabah işe gelirken uzun bir aradan sonra ilk kez arabanın termometresinin 30'un altını gösterdiğini gördüm. Sadece birkaç dakikalığına da olsa 29 u gösterdi ama olsun, içime umut serpti :) önümüzdeki haftalarda motoru çalıştırabilirim sanırım. İki sabit bir mobil kamerayla çekim yapmak yeterli olur mu sizce? :coolxf:
 
Sonunda aylar süren üşengeçliğimi (sıcakların da etkisi yok değildi) kırarak kendime türbinle kullanıma uygun (gaz karbondioksit) yangın söndürücü aldım. :hoppa::hoppa::hoppa:
Anladığım kadarıyla jet motorlarında en büyük tehlike yangın ve özellikle ilk ateşleme sırasında bu risk oldukça yüksek. Sordum ise hatırlayamadım bunun nedeni neydi Evren hocam ?
Şimdi ikinci üşengeçliğimi de kırıp şu "meşhur" marangoz abiyi ziyaret edip üj bej dahta parçası da kestirebilirsem türbini standa monte edip ilk çalıştırma hazırlıklarına başlayabilirim.
Evet.... çok şükür jet motorunun sesini duyacağız günler yakın :yuppi::hoppa:
önümüzdeki haftalarda motoru çalıştırabilirim sanırım. İki sabit bir mobil kamerayla çekim yapmak yeterli olur mu sizce? :coolxf:
Yetmez mi hiç :) Fazla bile :thumbup:
 
Anladığım kadarıyla jet motorlarında en büyük tehlike yangın ve özellikle ilk ateşleme sırasında bu risk oldukça yüksek. Sordum ise hatırlayamadım bunun nedeni neydi Evren hocam ?

Bu mevzunun geçtiğini hiç hatırlamıyorum. Evet yangın ciddi bir risk ve çok basit bir şekilde söndürülebilecekken doğru müdahele edilmezse çok kolay kontrolden çıkıp ciddi zarar verme potansiyeli olan bir risk. Hayatında bir kez bile gerçek bir yangınla karşılaşmış olanlar çok iyi anlayacaktır ne demeye çalıştığımı... O yüzden yangın riskinin yüksek olduğu bu motor/modellerin kullanımında insanların hiçbir tedbir almadan, yangın söndürücü bile bulundurmadan motor çalıştırdıklarına şahit oldukça hayretler içerisinde kalıyorum...

Bugünün teknolojisinde motorların çalıştırma sekansları tamamen bilgisayar kontrollü ve otomatik olduğu için artık yangın riskleri iyice azalmış durumda ama hala olan bir risk. Genellikle de ilk çalıştırma sırasında daha doğrusu "wet start" dedikleri ıslak çalışma sırasında oluşuyor. Bu da bir sebeple motorun içinde yada egzos konisinde, egzost tüpünde vs bir sebeple yakıt birikmiş olması, ve çalıştırma sırasında ulaşılan sıcaklıklarla bu yakıtın alev almasından kaynaklı oluyor. Özellikle bir çalıştırma teşebbüsü başarısız olursa bir sonraki çalıştırmada ciddi bir risk var demektir. Çünkü başarısız girişim sırasında yanmayan yakıtın motorun içinde yada modelin içinde biryerlerde olma ihtimali vardır, oksijen zaten havada mevcut, geriye kalan tek bileşen ısı oluyor ki bu da bir sonraki çalıştırma teşebbüsü ile sağlanabilir ve yangın başlayabilir. bu yangına hava alıklarından püskürtülen CO2 yada Halon gazı müdahalele edildiğinde kolaylıkla da sönüyor. Hatta portatif hava üfleyiciler ile hava girişlerinden yüksek hızlı hava vererek de bu yangını söndürmek mümkün olabiliyor da ben söndürücüyü tercih ederim, daha garanti hissettiriyor :)

buna ilave olarak eğer türbin yada egzost borusu bir şekilde yerinden çıkarsa, oynarsa vs egzost gazları normalde temas etmemesi gereken ve yanıcı olan bir maddeyle temas ederse (dahtadan bir model buna örnek verilebilir :) ) o zaman da yangın çıkma durumu da olabiliyor. O yüzden hem türbinin hem de soba borusunun doğru ve sağlam bir şekilde monte edilmesi de önemli, zira bu tür yangın, hele hele model havadayken başlarsa, tüm modelin çöp olmasına yol açabilecek, çok kolay söndürülemeyecek bir yangın olur. Bunun için de "fire eater" (ateş yutan) denilen ürünler var(dı). Bunlar ince uzun plastik tüpler içerisinde özel bir gaz (tam olarak ne olduğunu şu an hatırlamıyorum). Bu tüpleri model içine yerleştiriyorsunuz, herhangi bir yangın halinde artan sıcaklıkla tüp eriyor ve gaz açığa çıkıyor, ve bu gaz yanan yüzeylerin oksijenle temasını kesip yangının sönmesini sağlıyor. bir süredir bunları piyasada göremedim, görebilirsem alıp modele koymayı düşünebilriim, bir nevi sigorta gibi çalışıyorlar :)
 
Kanat inşaatına hız veriyorum. Gerçek işlerin yoğunluğu nedeniyle modelin İş planından bir hafta gerideyim ama çok dert değil :) kapatırız arayı ;)

Kanat borusunun uzanacağı 3 numaralı sinirlerde borunun geçebilmesi için bir delik açmam gerekliydi, bu deliğin sıkı geçme, yani bosluksuz olmasında fayda var. Nasıl yapsam diye düşünürken “orman kanunları” aklıma geldi ve bir türevi olarak “atolye kanunları”na başvurdum.

“Sert malzeme yumuşak malzemeyi yer”

Balsa aluminyumdan yumuşaktır, aluminyum da çelikten...

Sinir balsadan, kanat borusu ise aluminyumdan, 11 numara bıçak ise çelik :)

Kanat borusunun bir ucunun iç kısmını 11 numara bıçakla az biraz sivrilttim, ayrıca rastgele kesikler atarak testere dişi gibi ama çok ince bir yapı elde ettim. Bu boruyu kanattaki yerine geçirip 3 numaralı sinire dayadım ve yavaş yavaş çevire çevire siniri kestim. Açılan delik doğal olarak tam borunun çapında ve boruyu sımsıkı kavrıyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Her iki kanadın 3 numaralı sinirini de bu şekilde delip kontraplak destek parçalarını sinirlere epoksi ile yapıştırdım. Alt tarafta eksik olan bir iki sereni de yerlerine yapıştırınca iskelet tamamlandı. Gece yapılacak bir tesviye sonrasında önceden hazırlanmış olan balse levhalar ile kanatların alt tarafları kaplanacak.
 
Kanatların iskeletlerinin alt taraflarının tesviyesi tamamlandı (artık gün ışığında dışarda zımpara yapıp hayatta kalabiliyorum :) )

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kaplamada kullanılacak levhalar da önceden hazırlanmıştı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bunlar sadece ana serenden firar kenarına kadar olan alanı kaplayacak. Ana serenden öne, hücum kenarına kadar olan kısım için de bir levhadan uygun şekilli bir parça kestim. Bu levhanın lif yönü hücum kenarına paralel olacak.

Kaplama yaparken kanadın düz durması için yine mutfak tezgahına taşındım. Alçıpan levhamı tezgaha koyup üzerine 12x6mm lik bir balsa çıta iğneledim ve kanadı bunun üzerinde hizaladım. Bu sinirlere alttan destek olup kaplama sırasında kanadın çarpılmamasını sağlayacak. Bu aşamada sadece tek taraf (alt) kaplandığı için bu çok önemli değil aslında ama yine de olabildiğince düzgün olmasını istedim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


herşeyin düzgün ve doğru olduğundan emin olunca da sinirlere ve serenlere alifatik tutkal sürüp kaplama levhasını yerleştirdim, üzerine de kum torbalarımla ağırlık koyarak presleyip kurumaya bıraktım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Her zaman böyle bir imkan olmuyor ama bu sefer alttan yapışma yüzeylerini görsel olarak kontrol etme şansım var:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Levha her yerde sinirlere tam oturmuş, ve çoğu yerde az miktarda yapıştırıcı sıkışıp taşmış. Bu iyi bir yapışma olacağına dair güzel bir işaret :thumbup:

Bu kanat yaklaşık 1 saat bu halde bekleyecek, sonra hücum kenarındaki kaplama da benzer şekilde yapıştırılacak. Sonrasında aynı işlemler diğer kanat yarısına uygulanacak.