Grumman F-9F Panther modeli inşaatı ("Dahta"dan model jet yapımı )

Üzerinde konuştuk mu hatırlayamadım :rolleyes: ama video izlerken aklıma geldi. Uçağı dizayn eden amca neden aileronları da flapler gibi dizayn etmemişse, klasik yöntemi tercih etmiş ?

Adminim, hatırladığım kadarıyla bu mevzunun bahsi hiç geçmedi. Gerçek panterde flaplar alt yüzeye yakın bir yerden, aileronlar ise üst yüzeye yakın bir yerden menteşelenmiş. Ziroli da bunu benzer şekilde modele yansıtmış ve aileronlar üst yüzeye yakın bir yerden klasik pimli menteşe ile menteşeleyin demiş. Ama açıkçası burası pek içime sinmedi çünkü bu menteşeleri plandaki yerinde kullanmak yeterince sağlam olmayacakmış gibi hissettim. Başka alternatifleri de düşündüm ama en nihayetinde klasik ortalı menteşe sistemine karar verdim (elevatörlerdeki gibi). Scale olmayacak ama zaten pushrodları da kanadın dışında gidiyor, menteşeler skeyl olsa ne yazar :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
  • Beğen
Tepkiler: Emre Kaman
Kanat ucu yakıt tankları olmadan panter pantere benzemiyor ki... alel acele iki tane yakıt deposu bastım ve kanatlara tutturdum...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Üşengeçliğimi de kırdım ve uçağın sistemlerini bileşenlerini tek tek tarttım, liste yaptım.
Şu an itibariyle, cam elyafı kumaş kaplama ve boya hariç kuru 9kg dayız. 2.5 kg yakıt ve hadi 500 gramlık kaplama/boyama ilavesiyle 12 kg kalkış ağırlığı demektir. Uçar bu :halay::halay::halay:

Gövdenin kendisinden sonra en baba :coolxf: bileşenler:

Türbin (tüm zımbırtılarıyla birlikte): 1550 gr

İniş takımları tekerlekler frenler kontrol devresi herşey dahil: 1165 gr

Tüm piller (toplam 5 parça) 725 gr
 
Özgür bey kolay gelsin. Verdiğiniz ölçüler toplanınca hayli ağır gibi.. Kaçırmış olabilirim, toplamda ağırlık/ kanat alanı oranı ne olacak?
12 kg... :rolleyes:
 
Kanat ucu yakıt tankları olmadan panter pantere benzemiyor ki... alel acele iki tane yakıt deposu bastım ve kanatlara tutturdum...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Hah, şimdi kuşa benzemiş! Uçar bu, uçar! :bravo:
 
Vaaav :eek::eek: İniş takımları ne kadar ağırmış :eek:

Uçak dengeli olsun diye böyle ağırlar adminim. Alta takıldıkları için uçağın ağırlık merkezini aşağı çekiyorlar, böylece havada çubukları bırakırsam uçak kendi kendisine düz uçuşa geçiyor. Ünitelerdeki “self levelling” özelliği gibi yani, eğitim uçağı sonuçta :p:p:p:evil::evil::evil::lollol::lollol::lollol:

Kesinlikle katılıyorum, ellerine sağlık Evren hocam :thumbup:

Hah, şimdi kuşa benzemiş! Uçar bu, uçar! :bravo:

Teşekkürler :)
Özgür bey kolay gelsin. Verdiğiniz ölçüler toplanınca hayli ağır gibi.. Kaçırmış olabilirim, toplamda ağırlık/ kanat alanı oranı ne olacak?
12 kg... :rolleyes:

Teşekkürler Mehmet Bey. Yola çıkarken kuru ağırlığın 9-10 kg civarında olmasını hedefliyordum, yani bir nevi hedeflediğim sınırlardayım.

12 kg kulağa fazla geliyor, kanat yüklemesi de birhayli fazla oluyor. Klasik kanat yüklemesi 177.1 gr/dm2, kübik kanat yüklemesi ise 21.5 çıkıyor. Bunlar alışageldik uçaklara göre birhayli yüksek rakamlar, öte yandan jet uçaklar için de normal hatta normallin altı rakamlar. Zaten bu uçağı jete geçiş eğitimi için seçme sebeplerimden birisi de bu, nispeten ortada bir kanat yüklemesi var ve düz kanat yapısı ile daha affedici bir uçuş karakteri var.

Yanlış hatırlamıyorsam bu uçakla ilgili okuduklarımda 13.5kg a kadar gayet güzel uçtuğu rapor edilmişti (eski yazılara bakmam lazım doğrulamak için) (Baktım, doğrudur :) )

Mesela şu arkadaş bu kuşu EDF sistemi ile, detaylandırmadan önce 25,5 libre (11,6 kg) ve detaylandırdıktan sonra da 28 libre (12,7kg) ağırlıkla uçuruyor: Üstelik onun kalkış ve iniş ağırlıkları da aynı :)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
Her iki videoda da gayet rahat kalkıyorlar, bunca kanat yüklemesine rağmen.:rolleyes:
Benim gibi "köpükcüler" için hayli yüksek bir oran 177.1 gr/dm2. Hani dedim 50 mt filan koşup ancak kalkarlar, ama adamlar elektrikli fanlarla bile 20 mt. civarı koşu ile kalkıyor. Bizim " dahta panther'in " türbin avantajı ile sorunsuz uçacağı belli. :thumbup:
Videodakiler biraz inişlerde çuvallamış. O da iniş takımları ve yetersiz hız nedenli olduğunu sanıyorum.
Kolay gelsin.%p
 
Videodakiler biraz inişlerde çuvallamış. O da iniş takımları ve yetersiz hız nedenli olduğunu sanıyorum.
O pistlere inişte bu şekilde saçmalamak da maharet ister.

Şimdi peşinen böyle adamı yere vurmayalım, aramızda daha maharetliler çıkıp 850 metrelik piste doğru düzgün indiremez falan neme lazım :D:D:D maiden uçuşunda touch and go yapmak isterken tekerlekleri yerde bırakıp sonra yepisyeni modelle ilk inişini gövde üzerine yapmak zorunda kalan maharetli birileri var mesela tanıdığım :coolxf:

Bu elemanın kendi inişleri çok kötü değil, mesela maiden uçuşunda mükemmel sayılabilecek bir inişle tamamlıyor uçuşu.

Yukarıda paylaştığım ilk videoda zaten özel bir durum var, ESC uçuş sırasında da iniş sırasında da güç kesiyor, bir nevi acil iniş sayılabilir, ki çok da kötü değil inişi, muhtemelen mehmet beyin dediği gibi iniş takımlarının yaylarının fazla sert olmasından kaynaklı gereksiz bir sekme yapıyor uçak.

İkinci videodaki iniş ise tartışmasız pilotaj hatası, tüm sistemler çalışıyor, yaklaşma gayet gzüel oturtulmuş, ama bir sebepten pilot son anda yapması gereken "palye" yi yapmıyor (ya da yetersiz yapıyor) haliyle uçak da yaklaşmadaki çökme hızıyla piste vurunca olanlar oluyor... Pantherin bir zorluğu da normalde yerde dururken bihayli burun yukarı pozisyonda olması. bilen bilir bu iniş sırasında işleri biraz zorlaştırır (ama buradaki iniş çuvallamısyla alakası yok tabiki).


Teşekkürler :thumbup:


Model hakkında güncelleme sıkıştırayım.

Dün akşam bir önemli km taşı daha geride kaldı. Yatay kuyruk gövdeye yapıştırıldı. Aslında bunu biraz daha ilerde yapmayı planlıyordum ama bu haftasonu iki haftalığına bir iş seyahatine çıkacağım, gitmeden önce olabildiğince ahşap inşaatı tamamlayıp, gelince havaların da artık makul olmasıyla komple tesviyeyi tamamlayıp cam elyafı kaplama aşamasına geçmek istiyorum. (şu an hala dışarda uzun süreli zımpara yapamıyorum, yaz bir türlü gelmedi bu sene)

Bu aşama malum hassas ve önemli bir aşama, yaklaşık 3 saati sırf hizalama ölçme biçme sabitleme çalışmalarına harcadım. Lazer, açı ölçerler gönyeler ipler mezuralar ne kadar alet edevat varsa göreve çağırıldı ve en nihayetinde tam merkezli, dikeye dik ve gövde eksenine göre de simetrik bir şekilde yerleştirip sabitleyebielceğime ikna olunca Hysol epoksi kullanarak stabu gövdeye yapıştırdım. Hysol uzun sürede kürlenen bir epoksi, yaklaşık 2-3 saat de kısmen yumuşak kalabiliyor, bu süre içerisinde bişeylerin kıpırdayıp da hizanın bozulmadığından emin olmak için de saat başı lazeri açıp stabın açısını, gövdenin ön kısımlarına iğnelediğim bir mezurayla da eksenel hizalamayı kontol ettim. Neyse ki hiçbir kayma vs olmadan epoksinin sertleştiği ana ulaştım ve sonrasında da sabaha kadar kürlenmeye bıraktım. Malesef bu aşamada sadece iki foto çekmişim :rolleyes: onlar da lazerle hizalama aşamasından.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Fotoğrafta gövdede iki tane dahta çıbıh görünüyor, o çıbıhlar hem stabın yapıştırılması hem de kanatların son hizalamalarının yapılması sırasında gövdenin belli bir açıda tezgahın üzerinde durabilmesi için özel olarak ölçülüp biçilerek hazırlanıp yapıştırdılar. Bir tane de kuyrukta var, böylece model 3 noktadan yere basıyor ve her iki eksende de üzerinde durduğu tezgaha paralel hale geliyor (gövde eksenini referans alıyoruz). Bu işlem sayesinde yatay stabın oturma açısını ölçebildim ve 0 olacak şekilde ayarlayarak (gövde eksenine paralel) yapıştırdım.

Bu sistem ayrıca kanatlardaki dihedralin niahi olarak ayarlanmasında da yardımcı olacak. Zirolinin planına göre diherdralin her iki kanat ucunda da 1,5 inç olması gerekiyor, bu da 38,1 mm'ye denk geliyor. Ben modeli topladığımda bu değer bir kanatta 48 diğer kanatta 50 mm çıktı. Bu değerlerin tasarım değerlerine getirilmesi için gövdedeki kanat borusunun girdiği içteki parçadaki delik biraz yukarı doğru (yaklaşık 1 mm yeterli olacak) genişletilecek. Kanatları da tam verilmiş olan yüksekliklerinde, kanat uçlarından destekleyerek kanat borularını yine hysol epoksiyle yerlerine yapıştıracağım (gövdedeki bu kısmın hala kaplanmamış olmasının sebebi de bu zaten :) bu iş bitince orası da kaplanacak)

Son olarak da ikinci hava kanalının hazırlanmasına başladım, dün ve önceki gün toplam 6 kat olacak şekilde kalıp ayırıcı uygulandı, bu akşam da kumaş kaplamasını yapacağım. Yarın akşama o da hazır olup gövdedeki yerine yapıştırılabilir halde olacak, ve böylece modelde açık olan son kısımlar da kaplanabilecek.

Şimdi hikayenin komik kısmına geliyoruz. Hatırlarsanız soba borusu ilk kez geldiğinde girişindeki koni parçasının sökülüp takılabilir olmaması üzerine bir sıkıntı olmuştu ama sonradan bir şekilde ön taraftan o boruyu yerine oturtmayı başarmıştım. Geçen gün modelin içinde hava giriş kanallarına bakarken bir anda "dank" etti, bu kanallar buraya yapıştırılınca ben soba borusunu nasıl söküp takacağım!!! :eek::eek::eek: Koniyle (huni desek daha doğru olur) boruyu birbirinden ayırmadan modelden sökmek yada modele takmak imkansız. Önce hava kanallarını sabit yapıştırmadan monte etmenin yolları üzerine biraz düşündüm ama pek mantıklı değil. Baktım olmayacak, borucuyla yazıştım, ben bunu söküp takılabilir hale getirebilir miyim diye, o da içimi rahatlattı, "perçinleri sök yerlerine m3 civata somun tak olsun bitsin, fazla da büyütme" gibisinden bir cevap verdi :lollol: Neyse, sonuç itibariyle bu mesele de aradan çıkmış oldu.

Yurtdışı seyahatimde de fırsattan faydalanıp iyice azalan kompozit stoklarımı yenileme şansım olacak, cam kumaşlar, depo için kevlar (aramid) kumaş, ve muhtelif karbon ürünleriyle sıvı tipte kalıp ayırıcı (su bazlı ve zararlı/tehlikeli madde sınıfına girmeyen bir ürün buldum) edineceğim. Özellikle modeli kaplamak için kullanacağım cam elyafı acil ihtiyaç durumunda zira şu an elimde yeterli miktarda kumaş yok...
 
Son düzenleme: