Gyro seçimi ve yeni uçak önerisi…

İyi ki servoyu ya da alıcıyı yakmamışsın. Servo'nun yönünü ancak içini açıp potansın kabloarını değiştirerek yapabilirsin (tavsiye etmiyorum, değmez küçücük servolarda uğraşmaya), kumanda müsaade ediyorsa kanalı reverse edebilirsin, yön değiştirici aparatlardan kullanabilirsin ama gereksiz pahalı) ya da en temizi servonun montajını ona göre tasarlarsın.
En iyi çözüm en kolayıdır. Tekerleği yeniden keşfetmeye de gerek yok.
Elevatörler simetrik değil gördüğüm kadarıyla. Neden elevatörleri iki kat yaptın? Arka taraf ağır olsun diye mi?
Elevatörün biri ileride diğeri birazcık geride oldu maalesef.
Ben de servo konusunda çözümü sizin dediğiniz şekilde buldum.
Elevatörü iki kat yapmamın sebebi ilk başta tam ortasından çubuk geçiyor olmasıydı yani ilk başta yatay stab yoktu, stabilator denen elevator vardı, sonradan bu şekli aldı.
 
Evet şu an gece 3 itibariyle uçağı neredeyse bitirmiş bulunmaktayım(sadece rudderı yapıştırıp servoya bağlamak kaldı.).

Yine bir sorunla karşı karşıyayım.
Bu uçağın cg si nerede acabaa?
Planda belirtilmemişti (eminim).
Göz kararı bi cg belirlemek mümkünmüdür sizce?
Eğer cevabınız evet ise neresi olurdu?
Yardımcı olabilecek fotoğraflar:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Cg kaçıncı cm e denk gelmeli?
Bu arada işe yarar mı bilmiyorum ama uçağın bazı özelliklerini yazdım buraya.
Kanat açıklığı 90cm
Burundan arka tarafa 100cm
Uçuşa hazır kütlesi: 1000gram

Bir de son bir sorum var: Bu uçağın dikey tırmanması için motorun thrustının , uçağın kütlesinin kaç gram daha üstünde olması gerekir?
 
Göz kararı bi cg belirlemek mümkünmüdür sizce?
Eğer cevabınız evet ise neresi olurdu?
Kahve fali bakmiyorsan gozle olmaz bu is. nerede olmasi gerektigi hakkinda bilgi sahibi olabilirsin. Bir de durumu vardir ki senin dedigin goz kismi bu uygulamaya girebilir. Ama swept wing oldugu icin senikisi yardimci olabilir.

Bir de son bir sorum var: Bu uçağın dikey tırmanması için motorun thrustının , uçağın kütlesinin kaç gram daha üstünde olması gerekir?
Lehim yapmayi ogrendigin yastan once Newton ile tanismis oldugunu varsayarak bu sorunun cevabini da Newton'un ikinci hareket yasası olan F=ma ile cevaplayabilirsin. Thrustin ucagin kutlesine gore ne kadar yuksek olursa o kadar yuksek bir ivmelenmesi olacaktir. Burada dikkat etmen gereken F newton(kg⋅m/s2) ve statik itkiyi referans alirsan yanilabilirsin.

Iyi de bu F benim icin birsey ifade etmiyor dersen yine ayni yaslarda tanismis olman gereken Bernoulli ogretilerini newtonun ikinci yasasi ile birlestirerek hesap edebilirsin.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Gece uçağı bitirdim ve cg nin nerede olduğunu öğrendim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


ve maiden yaptım ve sonuç olarakta odamın duvarında süs olarak tutmaya karar verdim.
Ben böyle dengesiz bir uçak daha görmedim hayatımda. Uçururken terledim gyro açık olmasına rağmen. Hele bir stall oluşu var anlatamam daire çize çize kondu yere, hiçbir şey de yapamadım öylece düştü, bende fara bakan tavşan gibi baktım. Neyseki ekinler hava yastığı vazifesi gördü. Sonra tekrar uçurdum bir süre sonra yine aynı şey oldu bu sefer gazı kesip ters tarafa rudder verip gaz açtım düzeldi.
2. Pilde de aynı şey oldu 50-75 metre uzağa düşüyordu, tam yere 1m kalmıştı ki modelin süpergücünü kullanıp burnu 40 derece kaldırıp irtifa sabit bir şekilde geri döndürdüm.

Bu anlattıklarımı videoya çekemedik maalesef ama yine de uçuş karakteristiği konusunda bir fikir verebilir bu video.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Şimdi tekrardan yeni bir uçağa başlayacağım.
 
Öncelikle tebrik ederim. Uçak uçmuş ve gyro desteği ile de olsa kesinlikle güzel uçmuş. Hatalarıyla beraber gayet başarılı.
1-) Uçak seçimin baya yanlış bence. Daha gyro (dez)avantajından çıkamadan bu şekilde bir uçağa geçmek yanlış. He yapabilir misin? Evet yapabilirsin ve yaptın. Uçurabilir misin? Evet uçurabilirsin ve uçurdun. Peki faydalı oldu mu? Gayet sınırlı bir kazanımın oldu. En iyi kazanım belki adımını daha sağlam atman gerektiğini anlamış olman oldu... Anladın mı?? :)
2-) Sol eline hayran kaldım. Uçuş yaparken kumandayı sağ elinle sanki bir telefon tutar edasıyla tutup birde üzerine gereken aileron ve elevatör komutlarını verebiliyor olmanı tebrik ediyorum. Ama işte; racona ters :D O kumanda iki elle sıkıca kavranmalı ve gaz on/off mantığı ile kullanılmamalı. Daha önce de uyarmıştım. Müthiş bir yanlış!!!
3-) Rudder :) Uçağı iyi uçurmaya başlamak istiyorsan rudder kullanmaya ve bunun içinde tabi ki sol elini boşa çıkarıp uçuşta kumandayı tutman lazım. Rudder en az aileron en az elevatör kadar etkili. Aileron ve elevatör en az rudder kadar etkili. Bazen seni kurataracak şey aileron veya elevatör değil rudder olacak. Yani olsa da olur olmasa da olur diyebileceğin birşey değil. Ona daha fazla değer vermelisin.
4-) Motorun güçten düşene kadar tam gaz çalışması pile bıçak saplamaktan başka birşey değildir. 10 uçuş bunu yaptıktan sonra pilin artık EYT beklemeye başlar. Pilin hücreleri 3.70v aşağısına düşmemelidir. Ben uçuşta pillerimin net bir şekilde güçten düştüğünü hissedersem derin bir eyvah çekerim. Çünkü hücre başına 3.50v düşmeye başlamış demektir ki bu güç altında 3.10v kadar düşebilir. Ciddi problem...

Şuan için aklıma gelenler bunlar.

Diablo modelini tavsiye ediyordum fakat bundan vazgeçtim. Doğru bir zaman olmayabilir. Daha disiplinli ve bilinçli bir şekilde ancak diablodan verim alabilirsin. Ve gyro (dez)avantajından kurtulduğunda belki daha doğru bir seçim olabilir. Tabi forumdaki üstadlar ne düşünürler bilemiyorum. Klasik önden motorlu [bence uçmayı bilen acemiler için yandan, ortadan, arkadan motorlu vs.] uçaklar yerine daha ayakları yere basan düz bir önden motorlu trainer ile bol bol uçuşlar yapmak faydalı olacaktır. Tabi ki sıkıştığında elinin altında bir gyro olmadan :)

Civcivler yumurtadan çok sancılı şekilde çıkarlar. İnsan izlediğinde gerçekten üzülür ve yardım etmek ister. Kabuğunu kırmaya çalışan civcive yardımcı olur ve dışarı çıkmasını o sancıdan kurtulmasını ister ve kabuğunu bir miktar kırar. Buradaki bir miktar dediğimiz şey çok önemli. Eğer civciv yumurtayı kıramayacak ve çıkamayacak gibiyse çok ufak bir yol göstermek faydalıdır. Ama bilinçsiz kişilerce fazladan yardımla yumurtadan çıkan civcivin yaşama şansı yoktur. O yumurtayı kırana kadar çektiği çile onu güçlendirir hayatta tutar.

Gelelim senin olaya. Yumurtadaki civciv senin pilotajın. Yumurta rc uçak pilotajı öğrenme süreci diyelim. Pilotajına yardımcı olan bilinçli veya bilinçsiz insan ise sen oluyorsun. Veya dolaylı olarak gyro oluyor. Pilotajın yumurtadan çıkmaya çalışıyor ve gyro buna yardımcı oluyor. Bir miktar yardımcı oldu ve senin yönleri öğrenmeni sağladı ve uçakların nasıl uçması gerektiğini öğretti. Gyroda ısrarlı olduğun sürece daha fazla yardım alan civciv gibi sorun yaşayacaksın.

Gyroyu aslında uçuramayacağın uçakları uçurmada bir yardımcı olarak kullanmak büyük hatadır bence. İşi bilmiyorsun ama işe gidiyorsun. Racon işi bilecen işe gitmeyecen değil midir :) Gyrosuz uçurabildiğin fakat stresli olan bir uçağı güzel bir şekilde ayarlamalarını yapıp gyro ile uçurmaya başlarsın ve stressiz uçuş yapmış olursun. Ama zaten işi biliyorsun... Diğer türlü pilotajının yetmediği bir uçağı gyro desteği ile uçurabilmenin kıymeti veya faydası çok sınırlıdır.

Ne demişler; herkesin hayatına kimse karışamaz. Mevzu sadece bir tavsiyeden ibarettir. Uyulmak zorunda değildir. Doğruya giden yol muhtemelen tek değildir. Ama benim yolum(tavsiyem) budur.
This is the way! (The Mandalorian)
 
Son düzenleme:
Öncelikle tebrik ederim. Uçak uçmuş ve gyro desteği ile de olsa kesinlikle güzel uçmuş. Hatalarıyla beraber gayet başarılı.
1-) Uçak seçimin baya yanlış bence. Daha gyro (dez)avantajından çıkamadan bu şekilde bir uçağa geçmek yanlış. He yapabilir misin? Evet yapabilirsin ve yaptın. Uçurabilir misin? Evet uçurabilirsin ve uçurdun. Peki faydalı oldu mu? Gayet sınırlı bir kazanımın oldu. En iyi kazanım belki adımını daha sağlam atman gerektiğini anlamış olman oldu... Anladın mı?? :)
2-) Sol eline hayran kaldım. Uçuş yaparken kumandayı sağ elinle sanki bir telefon tutar edasıyla tutup birde üzerine gereken aileron ve elevatör komutlarını verebiliyor olmanı tebrik ediyorum. Ama işte; racona ters :D O kumanda iki elle sıkıca kavranmalı ve gaz on/off mantığı ile kullanılmamalı. Daha önce de uyarmıştım. Müthiş bir yanlış!!!
3-) Rudder :) Uçağı iyi uçurmaya başlamak istiyorsan rudder kullanmaya ve bunun içinde tabi ki sol elini boşa çıkarıp uçuşta kumandayı tutman lazım. Rudder en az aileron en az elevatör kadar etkili. Aileron ve elevatör en az rudder kadar etkili. Bazen seni kurataracak şey aileron veya elevatör değil rudder olacak. Yani olsa da olur olmasa da olur diyebileceğin birşey değil. Ona daha fazla değer vermelisin.
4-) Motorun güçten düşene kadar tam gaz çalışması pile bıçak saplamaktan başka birşey değildir. 10 uçuş bunu yaptıktan sonra pilin artık EYT beklemeye başlar. Pilin hücreleri 3.70v aşağısına düşmemelidir. Ben uçuşta pillerimin net bir şekilde güçten düştüğünü hissedersem derin bir eyvah çekerim. Çünkü hücre başına 3.50v düşmeye başlamış demektir ki bu güç altında 3.10v kadar düşebilir. Ciddi problem...

Şuan için aklıma gelenler bunlar.

Diablo modelini tavsiye ediyordum fakat bundan vazgeçtim. Doğru bir zaman olmayabilir. Daha disiplinli ve bilinçli bir şekilde ancak diablodan verim alabilirsin. Ve gyro (dez)avantajından kurtulduğunda belki daha doğru bir seçim olabilir. Tabi forumdaki üstadlar ne düşünürler bilemiyorum. Klasik önden motorlu [bence uçmayı bilen acemiler için yandan, ortadan, arkadan motorlu vs.] uçaklar yerine daha ayakları yere basan düz bir önden motorlu trainer ile bol bol uçuşlar yapmak faydalı olacaktır. Tabi ki sıkıştığında elinin altında bir gyro olmadan :)

Civcivler yumurtadan çok sancılı şekilde çıkarlar. İnsan izlediğinde gerçekten üzülür ve yardım etmek ister. Kabuğunu kırmaya çalışan civcive yardımcı olur ve dışarı çıkmasını o sancıdan kurtulmasını ister ve kabuğunu bir miktar kırar. Buradaki bir miktar dediğimiz şey çok önemli. Eğer civciv yumurtayı kıramayacak ve çıkamayacak gibiyse çok ufak bir yol göstermek faydalıdır. Ama bilinçsiz kişilerce fazladan yardımla yumurtadan çıkan civcivin yaşama şansı yoktur. O yumurtayı kırana kadar çektiği çile onu güçlendirir hayatta tutar.

Gelelim senin olaya. Yumurtadaki civciv senin pilotajın. Yumurta rc uçak pilotajı öğrenme süreci diyelim. Pilotajına yardımcı olan bilinçli veya bilinçsiz insan ise sen oluyorsun. Veya dolaylı olarak gyro oluyor. Pilotajın yumurtadan çıkmaya çalışıyor ve gyro buna yardımcı oluyor. Bir miktar yardımcı oldu ve senin yönleri öğrenmeni sağladı ve uçakların nasıl uçması gerektiğini öğretti. Gyroda ısrarlı olduğun sürece daha fazla yardım alan civciv gibi sorun yaşayacaksın.

Gyroyu aslında uçuramayacağın uçakları uçurmada bir yardımcı olarak kullanmak büyük hatadır bence. İşi bilmiyorsun ama işe gidiyorsun. Racon işi bilecen işe gitmeyecen değil midir :) Gyrosuz uçurabildiğin fakat stresli olan bir uçağı güzel bir şekilde ayarlamalarını yapıp gyro ile uçurmaya başlarsın ve stressiz uçuş yapmış olursun. Ama zaten işi biliyorsun... Diğer türlü pilotajının yetmediği bir uçağı gyro desteği ile uçurabilmenin kıymeti veya faydası çok sınırlıdır.

Ne demişler; herkesin hayatına kimse karışamaz. Mevzu sadece bir tavsiyeden ibarettir. Uyulmak zorunda değildir. Doğruya giden yol muhtemelen tek değildir. Ama benim yolum(tavsiyem) budur.
This is the way! (The Mandalorian)
Vakit ayırıp yorum yazdığın için çok teşekkür ederim Ali Haydar abi, dediğin gibi trainer bi uçak yapıp biraz daha pilotajımı geliştirmek daha iyi olacak gibi görünüyor. Önden motorlu yerine ortadan-arkadan motorlu uçakları seçmemin tek nedeni inişte burun üstü çakılma korkusu.
Mesela videodaki inişte uçak burun üstü çakıldı ama arkadan motorlu olduğu için sıkıntı olmadı.
Belki trainer olsa daha stabil bir iniş olurdu ama her zaman bi ihtimal var.
Bir de ben genel olarak videodaki arazide uçacağım için traineri nasıl indirebilirim bilemiyorum. Her iniş = bir pervane
En iyisi ben vtol bi uçak yapayım!😂
Boşa gitmesin diye bu uçağı pilotajım gelişene kadar saklayacağım. Servolar dursun üstünde esc ve alıcıyı söküp yeni yapacağım uçağa takarım.
Tekrar teşekkür ederim değerli yorumunuz için ,dikkate alacağım.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ömer Erkan
Uçağın önden motorlu olması pervane için biraz dezavantaj olsa da önden motorlu uçaklar daha stabil uçtuğu için bence kırdığınız pervanelere değer. Hem de uçtuğunuz yerde gördüğüm kadarıyla uzun otlar var. Öyle bir yerde düz bir inişte pervanenizin hasar almaması gerekli. Bence önden pervaneli, çok kişi tarafından uçurulup test edilmiş bir trainer modelle kendinizi geliştirebilirsiniz. Gyro konusunda Ali Haydar abiye katılıyorum. Hatalarınızı hep gyro düzeltirse uçurmayı öğrenemezsiniz.
 
Uçağın önden motorlu olması pervane için biraz dezavantaj olsa da önden motorlu uçaklar daha stabil uçtuğu için bence kırdığınız pervanelere değer. Hem de uçtuğunuz yerde gördüğüm kadarıyla uzun otlar var. Öyle bir yerde düz bir inişte pervanenizin hasar almaması gerekli. Bence önden pervaneli, çok kişi tarafından uçurulup test edilmiş bir trainer modelle kendinizi geliştirebilirsiniz. Gyro konusunda Ali Haydar abiye katılıyorum. Hatalarınızı hep gyro düzeltirse uçurmayı öğrenemezsiniz.
Haklısınız ama o o ekinler temmuz sonunda orada olmayacak.
Ben şu an kararsız kaldım açıkçası.
Ft explorer a tekrar mı başlasam yoksa normal önden motorlu bir şey mi yapsam diye.
Ft explorer da gayet stabil bir uçaktı. (Flite Test’in tasarımı)
Ama bu sefer akıllandım kanada 1metrelik oklava koyacağım.😅 (Tabi eğer bu uçağı yapmaya karar verirsem.)
 
Bence FT Simple Cub modelini de deneyebilirsiniz. İniş takımını büyük köpük tekerleklerden kullanarak yaparsanız engebeli yerlere bile inebiliyor. Ben 80 mm çapında tekerler kullanmıştım, çimenden çok rahat kalkabiliyor ve çimene inebiliyordu.
 
İnişteki tek sıkıntı stall olması. Stall olmadan karın üstü iniş olmalıydı.
Bunun haricinde önden çekişli veya arkadan itişli pervane konusunda kesin yorum yapmamakta fayda var.
Oryantasyon gayet başarılı. İnişi de helikopter gibi yapmaktan vazgeçersen aynı tipte uçaklar ile devam etmekte de bence sıkıntı yok. Bu tip jet modellerinde rudder kullanımı gerekli değil.
Ama konvansiyonel uçaklarda rudder kullanımı bence bilinmeli. Rudder olmadan uçmayı öğrenirsen sonradan rudder kullanmayı öğrenmek çok zor .
 
Bugünkü uçuşta anladım ki aslında uçak kötü değilmiş, ben uçuramıyormuşum.
Ve gerçekten güneş gözlüğü takmakla takmamak arasında çok fark var. Güneşin yarıçapı yarıya indi resmen.😂

Onun dışında end pointleri bayağı bi kısmam gerekti çok akrobatik olmasın diye.
Bu sefer hücre başına 3,7v da uçak yerdeydi.
Dikey tırmanma olayını da denedim, eğer kaptırıp gelirsem 70-80derece gibi bir açıyla tahminen 30metre kadar kolayca tırmanabiliyor.
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol