Hangi Menteşe Sistemini Kullanmalıyım

Katılım
7 May 2018
Mesajlar
72
Tepkime puanı
118
Yaş
25
Konum
Ankara
İlgi Alanı
Heli
Herkese hayırlı pazarlar.
Delta kanadım için güzel bir menteşe yapmak istiyorum ve menteşe çeşitleriyle ilgili küçük bir araştırmak yaptım. Fakat hangi menteşe sistemini kullanacağım konusunda kararsızım. Aslında "1.Menteşe" en çok beğendiğim sistem fakat daha basit bir sistem arıyorum ve aerodinamik yapıyıda bozmamak istiyorum. Resimdeki tüm menteşe sistemlerinin hangisinin aerodinamiğe uygun olup olmadığıyla ilgili yada artıları ve eksileriyle ilgili yorumlarınızı bekliyorum. Mesela "2.Menteşe"de alt kısımda çok ciddi bir boşluk var, bunun aerodinamiğe ne gibi bir etkisi olur ?
Ve diğer bütün menteşe sistemleri hakkında tecrübeli arkadaşların yorumlarını bekliyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Sümer hocam vakit ayırıp cevap yazdığınız için çok teşekkür ederim. 2 farklı delta kanat yapıyorum, 1.si yavaş uçacak olup üstteki resimdeki airfoili kullanacağım ve endurance hedefim sadece bunda var. 2.si sürat için olucak ve simetrik bir airfoil olucak Endurance gibi bir hedefim yok.

Bu arada üstteki resimdeki kanatçıklar Endurance'ye nasıl etki edebiliyor, Sürtünmeden dolayı mı ?
 
Sümer hocam vakit ayırıp cevap yazdığınız için çok teşekkür ederim. 2 farklı delta kanat yapıyorum, 1.si yavaş uçacak olup üstteki resimdeki airfoili kullanacağım ve endurance hedefim sadece bunda var. 2.si sürat için olucak ve simetrik bir airfoil olucak Endurance gibi bir hedefim yok.

Bu arada üstteki resimdeki kanatçıklar Endurance'ye nasıl etki edebiliyor, Sürtünmeden dolayı mı ?
Lay lay lom uçacak bir modelde kullanacağın menteşe sisteminin önemi yok. Yeter ki havada kopmasın.
Performans söz konusu olduğunda işler tabii ki değişir.
Öncelikle hiçbir şekilde ödün verilmemesi gereken şey, kanadın üst yüzeyinin pürüzsüz olmasıdır. Çünkü buradaki pürüzler laminer akımı bozarak hem drag oluşturur (drag da tabii ki endurance için bir dezavantajdır) hem de kaldırma kuvveti kaybına yol açar. Zaten o nedenle bazı özel tasarımlar dışında tüm servo, pushrod vs gibi elemanları kanadın altına koyarız.
Drag açısından bakarsak 1-3-5-6 daha iyi çözümler. Ama hiçbirinde 2.seçeneğin basitliği yok.
Tabii menteşe seçiminde tek sorun bu değil. İnşaat tekniği de önemli. Örneğin ahşap konstrüksiyon bir kanatta ve büyük bir modelde (örneğin 2 m kanat açıklığı) ideal menteşeler ya 1.seçenekte olduğu gibi sisteme entegre ve merkezden uzun bir pin ile tespit edilen tipler ya da pivot menteşelerdir. Küçük bir köpük model söz konusu ise basitçe lifli bant ile 2.seçenek uygulanabilir.
Düşündükçe, menteşe konusunda sayfalarca yazı yazılabileceğini görüyorum. O nedenle burada susayım artık.
 
Lay lay lom uçacak bir modelde kullanacağın menteşe sisteminin önemi yok. Yeter ki havada kopmasın.
Performans söz konusu olduğunda işler tabii ki değişir.
Öncelikle hiçbir şekilde ödün verilmemesi gereken şey, kanadın üst yüzeyinin pürüzsüz olmasıdır. Çünkü buradaki pürüzler laminer akımı bozarak hem drag oluşturur (drag da tabii ki endurance için bir dezavantajdır) hem de kaldırma kuvveti kaybına yol açar. Zaten o nedenle bazı özel tasarımlar dışında tüm servo, pushrod vs gibi elemanları kanadın altına koyarız.
Drag açısından bakarsak 1-3-5-6 daha iyi çözümler. Ama hiçbirinde 2.seçeneğin basitliği yok.
Tabii menteşe seçiminde tek sorun bu değil. İnşaat tekniği de önemli. Örneğin ahşap konstrüksiyon bir kanatta ve büyük bir modelde (örneğin 2 m kanat açıklığı) ideal menteşeler ya 1.seçenekte olduğu gibi sisteme entegre ve merkezden uzun bir pin ile tespit edilen tipler ya da pivot menteşelerdir. Küçük bir köpük model söz konusu ise basitçe lifli bant ile 2.seçenek uygulanabilir.
Düşündükçe, menteşe konusunda sayfalarca yazı yazılabileceğini görüyorum. O nedenle burada susayım artık.
Sümer hocam yazdıklarınızı tekrar tekrar okudum, çok teşekkür ederim. Bu güne kadar hep basit menteşeler kullandım. Fakat artık daha profesyonel işler yapmak istiyorum. Tavsiyeniz ile 1.Menteşeyi yapacağım.
 
  • Beğen
Tepkiler: Yasin_Yanık
Eğer sinekten yağ çıkartmaksa hedef gapless hinge de aerodinamik açıdan önemli. Bu konuda DLG ve F3J/F3B/F3F/F5J sınıfı planör kanatlarının menteşe sistemlerini incelemeni öneririm.
Mesela ikinci tip menteşenin kanat altı kısmına ufak dokunuşlar yapıp oldukça aerodinamik ve gapless bir menteşe yapmak mümkün. Mesela biraz kapton bandı ile iki numaralı menteşenin alt tarafı da kapatılıp seamless ve gapless bir menteşe elde etmek mümkün.
Görsellerdeki defleksiyonlar akrobasi uçmayacaksan çok fazla zaten. Normal bir uçuş için 15-20 derecelik atımlar yeterli olacaktır. Gereksiz fazla atım demek, fazladan sürtünme demektir.
 
  • Sevdim
Tepkiler: Erol Semih
Eğer sinekten yağ çıkartmaksa hedef gapless hinge de aerodinamik açıdan önemli. Bu konuda DLG ve F3J/F3B/F3F/F5J sınıfı planör kanatlarının menteşe sistemlerini incelemeni öneririm.
Mesela ikinci tip menteşenin kanat altı kısmına ufak dokunuşlar yapıp oldukça aerodinamik ve gapless bir menteşe yapmak mümkün. Mesela biraz kapton bandı ile iki numaralı menteşenin alt tarafı da kapatılıp seamless ve gapless bir menteşe elde etmek mümkün.
Görsellerdeki defleksiyonlar akrobasi uçmayacaksan çok fazla zaten. Normal bir uçuş için 15-20 derecelik atımlar yeterli olacaktır. Gereksiz fazla atım demek, fazladan sürtünme demektir.
Cevabınız için çok teşekkür ederim. Hedef sinekten yağ çıkartmak değil ama yapmışken iyi birşey yapmak istiyorum. Dediklerinizi biraz araştırdım, vaktim olduğunda derinine kadarda araştıracağım. İlerleyen günlerde netleştireceğim durumu. İnşallah paylaşımda yapacağım.
 
Abi bak menteşe bu işte...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
İlave fotograf ekleyim. Öncelikle bu menteşe sistemini Sümer abi önerdi, bende tasarladim ve uyguladım. Bugün en basit bir uçağımda bile bu sistemi uyguluyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Herkese hayırlı pazarlar.
Delta kanadım için güzel bir menteşe yapmak istiyorum ve menteşe çeşitleriyle ilgili küçük bir araştırmak yaptım. Fakat hangi menteşe sistemini kullanacağım konusunda kararsızım. Aslında "1.Menteşe" en çok beğendiğim sistem fakat daha basit bir sistem arıyorum ve aerodinamik yapıyıda bozmamak istiyorum. Resimdeki tüm menteşe sistemlerinin hangisinin aerodinamiğe uygun olup olmadığıyla ilgili yada artıları ve eksileriyle ilgili yorumlarınızı bekliyorum. Mesela "2.Menteşe"de alt kısımda çok ciddi bir boşluk var, bunun aerodinamiğe ne gibi bir etkisi olur ?
Ve diğer bütün menteşe sistemleri hakkında tecrübeli arkadaşların yorumlarını bekliyorum.
1. Menteşe sistemi güzel bir uygulama olacaktır.
 
Sarven abi örnek görsel bulma şansınız var mıdır? Kapton bandının avantajı nedir, alt taraf nasıl kapatılır tam anlamadım da.
Mantık şu:



Bak burada kapton bandı ve manetik kaset bandı kullanarak uygulamayı yapmış. Kaset bande yerine yine kapton bant kullanılabilir (yapışkan yüzeyler birbirine bakacak şekilde).

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Kapı altı sızdırmazlık bandı diye satılan hazır bantlar da var ama bence ağır bir çözüm, hem de çok kalın kaçar. Kapton ısıya dayanıklı ve hafif bir bant. Klasik seloteypten de yapılabilir ama güneş gördükten sonra sökülemez hale gelebilir. Ben zamanında geniş seloteyp ile (19mm 3m scotch crystal clear) yaptığım olmuştu. Çift bant kullandım, şaşırtmalı olarak yapıştırdım, faylalık kısmını kestim ve menteşe hattıma yapıştırdım. Önden biraz bantı bükmek ve şekil vermek de iyi oluyor. Ticari olarak hinge gap seal diye satılan bantlarda hafif bir konkavlık var zaten. Seloteyple yapınca daha sonra sökmek ve bandı yenilemek gerektiğinde zor olabiliyor. Kapton illa da şart değil yani, ama en hafif ve dayanıklı çözüm de kapton.
 
Mantık şu:

Bak burada kapton bandı ve manetik kaset bandı kullanarak uygulamayı yapmış. Kaset bande yerine yine kapton bant kullanılabilir (yapışkan yüzeyler birbirine bakacak şekilde).
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kapı altı sızdırmazlık bandı diye satılan hazır bantlar da var ama bence ağır bir çözüm, hem de çok kalın kaçar. Kapton ısıya dayanıklı ve hafif bir bant. Klasik seloteypten de yapılabilir ama güneş gördükten sonra sökülemez hale gelebilir. Ben zamanında geniş seloteyp ile (19mm 3m scotch crystal clear) yaptığım olmuştu. Çift bant kullandım, şaşırtmalı olarak yapıştırdım, faylalık kısmını kestim ve menteşe hattıma yapıştırdım. Önden biraz bantı bükmek ve şekil vermek de iyi oluyor. Ticari olarak hinge gap seal diye satılan bantlarda hafif bir konkavlık var zaten. Seloteyple yapınca daha sonra sökmek ve bandı yenilemek gerektiğinde zor olabiliyor. Kapton illa da şart değil yani, ama en hafif ve dayanıklı çözüm de kapton.
Şimdi anlaşıldı. Bu konuyu daha önce hiç duymamıştım. Bir şey daha öğrenmiş oldum. Teşekkür ederim. :saygilar:
 
  • Beğen
Tepkiler: Sarven Bedikoğlu