Her türlü uçak için EP kombinasyonu nasıl yapılır?
Öncelikle daha önceden arşivlediğim bilgilerin en temelini burda paylaşarak; ön fikir sahibi olabilmemizi sağlamak istiyorum.
-----------ALINTIDIR----------
♠ .20-size glow engine / 300w electric motor
♠ (OS Max 0.20 engine develops 0.4 hp = 300w electric motor (AXI 2820) )
♠ .35-size glow engine / 500w electric motor
♠ (Fox 0.35 stunt engine develops 0.7 hp = 522w electric motor)(AXI 2826)
♠ .40-size glow engine develops 1.0 hp = 750w electric motor (AXI 2826 or 4120)
♠ .60-size glow engine develops 1.3 hp = 975w electric motor (AXI 4120 or 4130)
♠ .90-size glow engine develops 1.6 hp = 1200w electric motor (AXI 5320 or 4130)
♠ 1.20-size glow engine develops 3.0 hp = 2250w electric motor (AXI 5330)
♠ DA-50 develops 5.0 hp = 3750w electric motor (AXI 5330)
♠ DA-100 develops 9.8 hp = 7311w electric motor (Double AXI 5330)
-----------ALINTIDIR------------ (Nerden aldığımı hatırlamıyorum)
Olaya düz mantık bakarsak; 0,46 bir model 1 hp yani 750 watt gibi bir EP gücüne ihtiyaç duyar. Durum bu kadar basit değildir. Modelin tarzı, uçuş stili, kanat yükü gibi değişkenleri de düşündüğümüz zaman bu tabloyla harmanlamamız gereken 2. bir tablo daha vardır. (Elimde daha karışık tablolar mevcuttur ama bu iki tablo aslında bütün bilgileri göstermektedir.)
• 50–70 watts per pound: Minimum level of power for decent performance, good for lightly loaded slow fl yer and park fl yer models
• 70–90 watts per pound: Trainer and slow fl ying scale models
• 90–110 watts per pound: Sport aerobatic and fast fl ying scale models
• 110–130 watts per pound: Advanced aerobatic and high speed models
• 130–150 watts per pound; Lightly loaded 3D models and ducted fans
• 150–200+ watts per pound: Unlimited performance aerobatic and 3D models
1 kg = 2.2 pound diyebiliriz.
Diyelim ki motorumuzun kaç watt gücünde olacağını seçtik. Sıra geldiği aslında yakıtlı olarak tasarlanmış bir modeli, kısa yoldan EP yapmaya. (Burda CG ile fazla uğraşmadan modeli en kısa yoldan EP yapmanın yolunu yazacağım.)
Öncelikle modeli yakıtlı olarak yapsaydık, motor+depo (içi dolu)+motor mount+alıcı pili gibi aksesuarları yaklaşık ağırlığı ne kadar olacaktı. Bu ağırlık kıstası bizim için çok önemli. Çünkü toplayacağımız ekipmanı Motor+ESC+Pil ve (isteğe bağlı ubec veya alıcı pili) bu ağırlığa denk getirirsek modeli toplaması artık çok kolay olacaktır.
Motoru monte ederken, EP modellerde standoffları kullanacağız. Burda motorun mountundan pervaneye olan uzunluğu önemlidir. Çünkü yakıtlı bir motorun bu mesafesi atıyorum bizim motordan 6 cm uzunsa, 6 cm standoff kullanarak pervaneyi cowling'e veya modelin baş kısmına rahatlıkla oturtabiliriz.
Burada bir çok alternatifimiz bulunmaktadır. Standoff en kolay yöntem diyebiliriz. Çoğu modelin içinden çıkmaktadır.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Motoru uçağa bağladıktan sonra, EP bir uçakta en riskli şeyin aslında ESC olduğunun farkına varmalıyız. Çoğumuzun bildiği üzere, bec'i olan (kendiliğinden alıcıya 5V-6V gibi çıkışlar veren diyerek kısaca özetleyeyim, bilmeyenler için) escler opto esclere göre daha fazla ısınmaktadır. Teorisine girmeyeceğim. Bu nedenle yüksek akımlar çektiğimiz esc'nin sağlığı ve bir hayli fazla para yatırdığımız modelin sağlığı açısından, ubec kullanmak daha yararlı olacaktır. ESC'nin yanması veya pilin bitmesi, pilin arızalanması (1 cellinin ölmesi) her türlü sebeplerde en azından servo kontrolleri bizde olacak ve az bir hasarla modelimizi indirebileceğiz. Tabiki bu modelcinin seçimine bağlıdır. Alıcı pilde kullanılabilir ama alıcı pil yerine ubec kullanarak, ağırlıktan tasarruf edebilme şansımız vardır.
ESC'de dikkat edilmesi gereken EN ÖNEMLİ 2.ŞEY heatshinkinin kesinlikle dışarıda olması gerekmektedir. 1600 watt gibi bir güç için 80A akım geçen bir ESC, basit elektrikli model gibi ısıya dayanması zor olacaktır. Bunun en kolay yöntemi, ESC'yi motor mountun arkasına monte etmek veya, daha karizmatik görülmesi açısından, modelin alt tarafında bir patch açarak, ESC'nin heatshinkini dışarı vermektir.
PİL-ESC-MOTOR seçimi konusunda daha sonra ayrıntılı yazacağım ama seçtiğimiz pili normal, küçük elektrikli uçaklarda olduğu gibi CG'nin fabrikasyon yerinde olması için, deponun planlandığı yere koyarak, CG testi sonucunda tam yeri tespit edilir ve orada havadaki sert hareketlerde oynamayacak şekilde yer yapılır.
Böylelikle bir EP modeline sahip olmuş oluruz.