IMAC, "International miniature aerobatic club" Kapsamli Rehber

3dholicpilot

Tecrübeli Uye
Katılım
9 Mar 2019
Mesajlar
998
Tepkime puanı
2,101
Konum
İstanbul
İlgi Alanı
Uçak
KONU INDEKSI



1)Giris:

2)IMAC ile ilgili dijital materyalleri depoladigim drive:
3)Hakem antrenmani icin Roll Trainer isimli online yazilim:
4)Neden IMAC ?
5)Rüzgar Telafisi:
6)Flight Coach ile tanisma:
7)Aresti nedir ve bir aresti figuru nasil okunur / tercume edilir:
8)Intermediate 2021 Antrenman Videosu:
9)Flight Coach- Matek 405 Arduplane kurulum:
10)IMAC Online Hakem Semineri video Kaydi:
11)Flight Coach Kurulum:
12)Flight Coach ilk kayit:
13)Ikinci Nesil Flight Coach:
14)Judge modulu ile Unlimited 2023 sekans antrenman kaydi:
15)Ucus Ayarlari...Flight Mode / Targeted Approach ile Mantik anahtari:
16)IMAC- Korfez Boot Camp ve Musabakasi:

Bir suredir forumdan uzak kaldim, hem is guc hem de diger modelcilik faaliyetlerinden vakit bulamadim diyerek ve yine bir derleme paylasimi ile sopadan kurtulmak niyetindeyim :)

Pattern / Precision Akrobasi bransinda, dunyada 2 ana akim mevcut malumunuz.

-Birincisi FAI tarafindan organize edilen F3A kategorisi
-Ikincisi ise kokeni Amerika olan IMAC kategorisi

Her iki katergorinin de kendince kurallari ve ayirt edici ozellikleri var.

En temel ayirt edici ozellik, FAI F3A Kategorisinde sartname ve kurallar geregi bir ucak 5 kilodan daha agir ve kanat acikligi 2 metreden daha fazla olamiyor; ve bununla birlikte herhangi ozgun bir tasarim musabakada yer alabiliyorken...

IMAC bransinda agirlik ve boyut kisitlamasi yok. Ozgun tasarimlarin yarismaya katilma haklari da yok. Bransin adindan anlasilacagi gibi, gerceginin minyaturu olan ucaklarin akrobasi yapmasi temel kural. Bununla ilgili bir miktar olcekten sapmaya musade var tabi (%10 ile sinirli)

Oldukca spesifik ve pahali ekipman gerekliligi yuzunden F3A'yi biraz daha teknik tarafi zorlayici bir kategori olarak nitelendirmekte mahsur olmaz sanirim, en azindan baslangic seviyesinde (IMAC ileri seviyede de ucak boyutlari devasa boyutlara ulasmakta, bu da maliyeti direk olarak artirmakta)

Ulkemizde de tatmin edici olmasa da bir grup modelci dostumuz bu bransla ilgilenmekteler... Son donemdeki benzinli modellerin yayginligindan (en azindan bir miktar yastik alti stok oldugu varsayimiyla) dolayi IMAC icin olusturdugum rehberimi buradan paylasmak istedim. 3D gibi yuksek riskler iceren bir brans degil. En fazla motorunuz sustugunda biraz gergin saniyeler gecirip cok buyuk hasar olmadan modelinizi yere indirme sansiniz var. Bir kisinin bile bu kaynaktan esinlenip heves etmesi en buyuk temennim...

IMAC 5 ana kategoride organize edilmekte:
Basic
Sportsman
Intermediate
Advanced
Unlimited
Freestyle (opsiyon)

Modelci dostlara nacizhane tavsiyem, akrobasiye merakiniz olmasa bile en azindan Rehbere goz gezdirip, mumkunse de Basic serideki bir sekansi ucmalari... Inanin ucus ve ucaginizin insasi ile ilgili perspektifiniz degisecek... En azindan hava sahasini cok daha etkin sekilde kullanacaginiza emin olun...

Akrobasi ucmayan bir modelci en azindan su konularda fayda saglayabilir:

-Ucus alani ve ucus cizgisi (nami diger "BOX")
-Manevralar ve manevra aileleri (buna bildigimiz aileronla yatarak donus de dahil)
-Manevralarin nasil icra edilecegi (Ilk manevranin kodu 1.1.1.1, nedir diye sorarsaniz: Duz Ucus. Nasil yani demeyin, kurallari var ve oyle kolay degil ?)
-Ruzgarda ucusun ve duzeltmelerin nasil olmasi gerektigi (evet bildigimiz duz ucus icin de bunu tanimliyor rehber)

Rehber malesef Ingilizce lisanda. Lisan konusunda gucluk yasayan modelci dostlar online ceviri kullanabilirler, oldukca edebi dilde yazili metinler. Bir karisiklik vs durumunda buradan her turlu destegi vermeye de hazirim.

Guncel IMAC portalinda rehberdeki tum dokumanlar mevcut ancak boluk porcuk ve farkli platformlara yonlendiriyor olusundan dolayi (kimisi cloud server, kimisi youtube, kimisi direk download, kimi dokuman trainingde, kimisi education'da vs) takip etmesi guc olabilliyor. Ben tum malumati bir indeks duzeninde arsivledim ve ilgili videolari da kaynagindan indirip ilgili indeksin icerisine koydum.

Icerikte IMAC kurallar kitabi, pilotaj ile igili bilgiler ve egitim muhtevasi, bununla birlikte hakemler icin (ki bir musabakada en kritik nokta benim acimdan) de hem kurallar, hem egitim icerigi mevcut.

Ek olarak da idari formlar, musabaka skorlama kolayligi saglayan "SCORE" yazilimi ve aylik IMAC dergisinin 2018 den itibaren sayilari mevcut...

Buyrun linki, vatana ve millete hayirlara vesile olmasi dilegiyle :):)

 
Son düzenleme:
Sık sık, neden IMAC de F3A değil tartışmalarının arasında kalıyorum. Diğer modelci dostlara verdiğim cevabı burada da tekrarlayayım, bir nevi tarihe not düşelim


Benim nedenlerim şu şekilde:

1-IMAC her sekansı 10 manevradan oluşuyor ve yaklaşık 3 dakikada uçuluyor, buna karsilik F3A da 18 e yakin manevra var ve yaklaşık 9 dakika sürüyor yani 3 katlık bir süre farkı var. Hafta sonları uçma fırsatı yakalayan bir amatör pilot olarak 17 manevra ile boğuşmak yerine 10 manevra çok daha pratik. Sekansı ezberlemek bir iki gününüzü alıyor IMAC'de, F3A'da dağılıp gidebiliyorsunuz, hadi sekansı ezberlediniz diyelim, çalışıp mükemmelleştirmek başka bir dert. Eldeki sezon bitmeden yeni sezon manevraları gelmiş oluyor çoktan. Ciddi ciddi musabık olacağım derseniz göze almanız gereken efor muazzam.

2-Büyük ölçekli modellere olan ilgim 90'larin sonunda tanışmış oldugum TOC'den geliyor. TOC'de temel amaç gerçeğinden ölçeklenmiş modelle hem IMAC manevralarını uçmak, hem de aynı modelle Freestyle sekansı yapmaktı. Böyle olunca bir uçak ile 2 farklı karakterde uçan bir modeliniz olmuş oluyor.
F3A'da ise tam tersi bu durum. Model tamamen pattern manevralar icin tasarlandığından, hafta sonu keyfi yapayım, biraz da eğleneyim modelle dediğinizde pek de eğlenceli olmayan bir modelle karşılaşıyorsunuz. Kaldi ki yapısal olarak çok hirpalamaya gelir modeller de değil F3A'lar

IMAC antrenmanı yaparken sıkıldınız, konsantrasyonunuz mu dağıldı, çekin switchi ve eğlence başlasın :) Günümüz servoları ile tek tuşla 3D/XA canavarına dönüşmüş oluyor modeliniz. Benim ufak modelim bu şekilde örnek olarak

3-Özellikle Spin ve Snapler IMAC'de oldukça gerçekçi iken, F3A buram buram sunilik kokuyor. Tasarımları gereği uçaklar gerçeklikten oldukça uzaklar

4-IMAC'de görece uygun bütçe ile (Ülkemizdeki kuru, ekonomik şartları bir kenara bırakarak yazıyorum) daha cüsseli bir uçakla yarışmış oluyorsunuz. Havada daha kolay gorülebildiğinden uçus konforunuz da yüksek (yasliligi da var bu isin)

5-IMAC, ölçekli modellerle uçulmak durumunda, bir nevi tam olarak karşılığı olmasa da tek marka kupası gibi ortamı. Uçaktan ziyade pilotaj ön planda olabiliyor bu sayede musabakada (yarışan uçaklarda belirli bir standardın sağlandıgı öngörüsüyle)

F3A'da ise ölçekli olma durumu bir zorunluluk olmayınca türlü tasarım değişiklikleri yapılabilmekte (T-Canalizer, Alt T-Canalizer, Aktif Fren, Kontra Donüş motor, Envai çeşit kanat tasarımı, kuyruk kalınlaştırma, Kaş, bıyık, kontür, noluyor lan:rolleyes: dağıldık yine :lollol:)

Bir nevi uçuşun Formula 1'i denilebilir F3A icin teknik bakımdan.... Bu perspektiften bakıldığında baya ışıltılı ve süslü görünse de, amatör bir pilot için bir o kadar komplike bir sistemle başa çıkmak gerektiği anlamına geliyor bu. İlerlemek için yalnızca pilotaj eforu yetmiyor, mukabilinde teknik konularla da oldukça içli dışlı olunması gerekiyor. Çok fazla parametre olması, çok fazla kombinasyonun gözden geçirilmesi anlamına geliyor, ki bu da oldukça ciddi bir mesai gerektirmekte. Bu durumda hafta sonu amatör uçuslarla iyi bir seviyeye ulaşmak pek de kolay değil.

F3A'da iyi bir pilotaj seviyesine çıksanız da modelinizin tasarımını güncel sekanslara uyduracak düzeyde tutamıyorsanız ya da böyle bir teknik altyapınız yoksa, ya da bununla neden uğraşayım diyorsanız piramit'in üstünde olma şansınız oldukça az. Ha savuracak bütçem var, şampiyonun da o yıl uçacağı modeli astronomik rakamlar ödeyerek alırım diyorsanız mesele yok. Lakin aynı durum elektronikler konusunda da geçerli. Sponsorlu bir pilotun elindeki ESC piyasadaki ile aynı mı, donanım aynı olsa bile yeni geliştirilen yazılım piyasadaki ESC ile aynı mı, pervane ve motor üreticisi pilota özel imalat yaptı mı yoksa ufak dokunuşlar mı var (kime göre ufak:coolxf:). Hepsi ayrı birer soru işareti

Buna karşın, IMAC'de uçus yaptığınız modeller belli ve ölçekten sapma toleransı %10. Bu durumda en iyi uçakla ortalama olan arasında F3A daki kadar devasa bir fark oluşmamış oluyor. Bu da amatör (sponsorsuz yarışan) pilotlar için pozitif ayrım anlamına geliyor. Kullanılan elektronik ve motorlar da üç aşağı beş yukarı benzer.

6-Ismi daha havali bi kerem :lol::lol::lol::lol::lol::lol: Millete F3A diyorsun, F uçağı anlıyor. Gel de anlat FAI var da, F dali var da, 3 oyleydi de A' sı böyleydi de... (bkz: şaka ).
 
Son düzenleme:
Konusu gelmişken, malum hem IMAC hem de F3A rüzgarın telafisini öngörüyor. Biraz bu konuya deginmek istiyorum

Rüzgar Telafisi:

IMAC, AMA Pattern ve IAC (Gerçek boyutlu insanlı akrobasi disiplini) arasında manevraların skorlanması adına farklı yaklaşımlar mevcut.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Resim, güncel rehberin ilgili kısmından alıntıdır, burada IMAC ve Pattern için uçuş çizgisi (flight path) ana kriter iken gerçek uçakta (IAC) uçağın istikameti (Aircraft attitude) esas alınmakta. Nasıl yani diyenleri görüyor gibiyim. Cevaben, öyle işte diyip, kafaları fazla karıştırmadan devam edelim:saygilar: Bu durumda biz IMAC bahsinde olduğumuzdan uçuş çizgisini esas alacağız ve buna göre rüzgar telafisi yapacağız

İşin felsefesi şu şekilde: IMAC uçağı havada sanki ağırlık merkezinde konumlanmış bir nokta olarak kabul ediyor ve bu noktanın akrobasi figürlerin geometrisini takip etmesini bekliyor.

Peki siz yandan rüzgar alarak uçuş yapıyorsanız, yani rüzgar pilotun yüzüne yüzüne esiyor ama uçak piste paralel olarak sağdan sola veya soldan sağa uçmaya çalışıyorsa rüzgar uçağı sürekli pilota doğru öteleyecek, bu da hakemlerce eksi olarak puanlanacak....

Eee, ne yapiyoruz peki bu durumda ? :rolleyes::rolleyes:

Madem uçağı nokta olarak kabul etmiş IMAC, o zaman yatırırım rüzgar yönüne kanadı oh misler gibi uçarım. Evet uçarsın da hakem aynı zamanda kanat yatışlarını da eksi olarak puanlamakta:rolleyes:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


La arkadaş sen de bir karar ver telafi edeyim mi etmeyeyim mi ? Ettiğime edeceğime pişman ettirdin dediğinizi duyar gibiyim :lol: Bu konuda atalarımızın bir sözü aklıma geliyor bir anda " No Pain, No Gain ciğerim" Öyle kolay olsa herkes P-51 ile uçardı :coolxf:

IMAC'e göre her 5 derecelik yatıklık yarım puanlık düşüm anlamına gelmekte. Aynı durum rüzgar telafisi durumu için de geçerli. Kanadınız yatarsa ölürsünüz, sen uyursan herkes ölür :rolleyes: Noluyor yaa, açtın yelkeni gidiyorsun yine ?

Demek ki ne yapmıyormuşuz, uçağı rüzgar var diye yatırmıyormuşuz, hatta tono spin snap gibi viril hareketleri dışında her zaman kanatlarımız yere hep paralel olarak uçar durumda oluyormuş. Rüzgarın yönüne doğru gövde istikametini ayarlayabiliyormuşuz.

Nooluyo yaaa ?

Şöyle oluyor tatlışım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Rudder, rağdır, ülen özenti gençlik milliyetçi olun biraz be, dümen onun adı dümen. Neymiş ??? DÜMEN

Yaa işte Recep, o maun dümen var ya o maun dümen... Evet nine ? O maun dümen var ya o maun dümen.... Evet nine ?

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Hah işte, o maun dümen, yalnızca kalkşta kullanılan bir zat-ı muhterem değildir :lol:

Kimse bize dümen anlatmaya kalkmasın, dümeni en iyi biz biliriz biiiizzzzzz.... Eeyy Aymek, bilesin ki bizim receiverlar 5 kanaldan büyüktür. Kimse bizim Aux kanallarımızı sınamasın, sonuçlarına katlanır, bunu da böyle bilesiniz :rolleyes:

Layyn ? daha o gün PID lerini ayarlamadık mı senin, yine ayarların kaçtı bak, vallahi bıktım, kaldırıp atacam seni, aklın başına gelecek ?


Neyse ne diyorduk... Onca laf salatasından çıkan özet şu:

1)
Uçuş sırasında rudder çubuğunu ailerondan çok daha fazla kullanmak gerekiyor senin anlattığına göre. E bize baştan beri yatır aileronu çek elevatörü dedilerdi... Efendim Aymek'e geçtik ya, inişte kalkışta ufak tefek kullanırsınız onları, tutturmayın aileron da aileron diye, ne bu şımarıklık canım her istediğinde aileron mu çektiricez yahu:lol:
2)Fena mı oldu, rudder servoları çalışmamaktan pas tutmuştular bu sayede yağlanmış da olurlar :saygilar:



Eee. ne varki bunda. iki saattir kafamızı ütüledin yine RUDDER da RUDDER, RUDDER da RUDDER, RUDDER da RUDDER, hatta RUDDER da RUDDER diye diye... ?

Kızma tatlış.... Hemen bi P-51 alıp piste gidip denemeye başlayabilirsin :hoppa::hoppa::hoppa::hoppa::hoppa::hoppa::hoppa::hoppa:


Telafi aynı şekilde kafa rüzgarında yani piste paralel istikamette uçarken karşıdan ya da arkadan gelen rüzgara karşı da yapılmalı. Bu durumda tırmanma sırasında karın altından rüzgar geliyorsa burun düşürerek, sırttan geliyorsa da burun kaldırarak manevrayı geometrik uçuş hattını bozmadan gerçekleştirmemiz gerekiyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İyi de biz de kuluz be kardeşim tren rayı mı bu, tabi ki kaçırabiliriz bir miktar derseniz de 2022 faturaları şu şekilde, enflasyona inat Aymekde cezalar yıllardır aynı. Gel vatandaş, gel :rolleyes:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yan rüzgar için bizim rehberdeki videolardan telafi örnekleri... Burada rüzgar pilotun sırtından esiyor ve uçağı sürekli uzaklaştırmaya çalışıyor. Bakalım nasıl oluyormuş ideal telafi:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Enteresan bir gerece rastladim Facebook ingiltere F3A grubunun sayfasinda. Ismi Flight Coach, diger bir degisle Ucus Kocu. Peki ne ise yariyor ?

Basit bir GPS yardimi ile ucusunuzu sayisal olarak kaydedip, daha sonra analiz etmenize olanak taniyor. Bunu yaparken, ucus sahasi uzayini gorsel hale getirip (BOX cercevesi, pilotun konumuna gore farkli ucus hatti uzakliklari, belirli aralikli gridleme vs), eldeki GPS verisini bu uzayin icerisine oturtup, 3 boyutlu olarak ucus analizi yapmanizi sagliyor. Tono/snap tono oncesi ve sonrasi mesafeler, loop geometrileri (patatesleme, yumurtalama vs), giris cikis kotlari, kose yaricaplari, ucus hattindan uzaklasma-yakinlasma gibi ucus sirasinda kolayca analiz etme sansinizin olmadigi (bunun icin disardan bir gozlemci, ya da koc olmasidir kabul goren yontem) durumlar icin bicilmis kaftan. Ozellikle Advanced / Unlimited sekans antrenmanlari icin ciddi ciddi dusunmeye basladim... Buyrunuz linki...



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


------------------------------------------------------------------------------------------

Bir de herhangi bir ekipmana bagli kalmaksizin tono pozisyonlari ile ilgili bir simulasyon var. Bir cok modelci, musabik olsun ya da olmasin ucagini havada gordugunde duz saniyor ki aslinda kanat bir yone yatik olmuş oluyor o anda. Bunu nokta tonolarda, ya da yarim tonolarda dusundugunuzde durum daha da kritik hale geliyor. Bu amacla Realflight ekibi (Knife Edge Software) basit bir online uygulama yaratmislar.

Yazılım modeli uzayda herhangi bir oryantasyonda yerlestiriyor, daha sonra size ucagin nasil bir tono atacagini soyluyor (orn. 3/4 tono). Tusa bastiginizda ucak belirtilen tonoyu ekranda atiyor ve duruyor (genellikle bir miktar az ya da fazla donerek). Program size kac derece kacik oldugunu soruyor... Benim açımdan müthiş faydalı bir gereç

Yeniden hatırlatayım, tamamen online çalışıyor
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Bir suredir forumdan uzak kaldim, hem is guc hem de diger modelcilik faaliyetlerinden vakit bulamadim diyerek ve yine bir derleme paylasimi ile sopadan kurtulmak niyetindeyim :)
Hadi bu seferlik kurtuldun @Rifat K hocam ;D
Bir kisinin bile bu kaynaktan esinlenip heves etmesi en buyuk temennim...
Hepimizin temennisi de bu zaten. 1 kişi bile paylaşımlarımızdan istifade etse bu bile bizim için yeterli ;)

Bu arada bu özet ve güzel paylaşım için teşekkür ederiz, ellerine emeklerine sağlık :thumbup::RCKolik:
 
...

Modelci dostlara nacizhane tavsiyem, akrobasiye merakiniz olmasa bile en azindan Rehbere goz gezdirip, mumkunse de Basic serideki bir sekansi ucmalari... Inanin ucus ve ucaginizin insasi ile ilgili perspektifiniz degisecek... En azindan hava sahasini cok daha etkin sekilde kullanacaginiza emin olun...

...

Elinize sağlık Rifat bey! Güzel bir derleme yapmışsınız. ? Bir defasında İMUK'da izleme şansım olmuştu ve bayağı gaza gelmiştim. Ama artık bir yer sahası bulma imkanı da gittikçe azaldığı için, hava sahasını nasıl kullandığımıza da pek aldırmıyoruz maalesef. ?
 
Elinize sağlık Rifat bey! Güzel bir derleme yapmışsınız. ? Bir defasında İMUK'da izleme şansım olmuştu ve bayağı gaza gelmiştim. Ama artık bir yer sahası bulma imkanı da gittikçe azaldığı için, hava sahasını nasıl kullandığımıza da pek aldırmıyoruz maalesef. ?

Rica ederim, elimden geldigince paylasimci olmaya calisiyorum...

Bir klube uye olmak disinda ucus imkani artik oldukca zor. Yasal kisitlamalar yaptirimlar da gitgide artiyor, dolayisiyla bir sekilde bir organizasyon bunyesinde olmanizda fayda var...

Illa musabik olmak gerekmiyor ilk post'ta belirttigim gibi. Elinizdeki planor, trainer, karton, kopuk ucak vs farketmeksizin ayni kurallarla ucus yapmaya calistiginizda emin olun fayda goreceksiniz...
 
GUNCELLEME:

"3-Pilot Training" klasorunde guncelleme yaptim. Sacha Cecconi tarafindan 2021 sekanslarinin tamami Basic'den Unlimited'e kadar uculup, Aresti sembolleri ile birlikte video olarak paylasilmis youtube'da. Indirip, klasor'e ekledim (3.5 alt klasorunde). Harika bir kaynak. Ozellikle Aresti sembolleri ile hasir nesir olup kolayca okumak isteyenler Basic'den baslayarak Unlimited'e dogru pekistirme yapabilir. Ayni zamanda, manevralarin nasil icra edilecegini de gorebilirsiniz. Ele gecmez bir firsat diyorum. Eger talep olursa bir canli yayinla birlikte soru-cevap ya da anlatim seklinde (Turkce olarak tabii) yardimci olmaya calisirim