Kaliteli bulduğunuz servo modelleri

Konu servo olunca ben de bir soru sorayım,

Bu piyasadaki çin işi ucuz servolardan ( feetech, ds servo gibi ) problem yaşayan oldu mu ? Mesela servoların ürettiği back current 'ten alıcı bağlantısı kesilen vs, ne bileyim havada bozulan, kullanan ve memnun olan var mıdır ?
Back current nedir ?
 
Back current nedir ?

Bazı servolar çalışırken ters akım üreterek anlık voltaj düşmelerine neden oluyorlar, bunu da en iyi sisteme bağlanan kapasitörler ile elimine ediyorlar, enteresan bir şekilde lipo direk bağlansa bile iç direnci bu hızlı düşüp geri gelmesine engel oluyor ( sıfır lipoda bile). alman ingilizcesi ile yazılmış bir kaynaktan okuduğumdan terim biraz garip olabilir :evil: yada şimdi üzerinde düşününce acaba back emf miydi ? bir ara bakayım orjinali neymiş, işin özetinde lipo direk bile bağlasanız gideremediğiniz birvoltaj düşüşü. Ben çin işi servolarda gözlemlemiştim zamanında bu nedenle sordum
 
Bazı servolar çalışırken ters akım üreterek anlık voltaj düşmelerine neden oluyorlar, bunu da en iyi sisteme bağlanan kapasitörler ile elimine ediyorlar, enteresan bir şekilde lipo direk bağlansa bile iç direnci bu hızlı düşüp geri gelmesine engel oluyor ( sıfır lipoda bile). alman ingilizcesi ile yazılmış bir kaynaktan okuduğumdan terim biraz garip olabilir :evil: yada şimdi üzerinde düşününce acaba back emf miydi ? bir ara bakayım orjinali neymiş, işin özetinde lipo direk bile bağlasanız gideremediğiniz birvoltaj düşüşü. Ben çin işi servolarda gözlemlemiştim zamanında bu nedenle sordum

Bahsettiğiniz şey tam olarak ters akım olmasa gerek (emin değilim)

Ani akım çektiğinde motor ve servolar, alıcı devresinde güç kalmayıp kesme yapıyor. Bunu engellemek adına alıcı kanallarındaki servo soketlerinden birine bir kondansatör bağlanıyor. Piyasada glitch buster olarak da geçiyor...

Son gelen ESC'nin kutusunda çıktı bir tane ama denemedim halen.

Amerikalı bir arkadaşım kullanıyor 55" lik bir modelinde, öncesi sonrası bir fark gozlemlemedim demişti. Biraz tedbir amaçlı çalışan bir eleman gibi düşünüyorum...
 
Son düzenleme:
Bahsettiğiniz şey tam olarak ters akım olmasa gerek (emin değilim)

Ani akım çektiğinde servolar, alıcı devresinde güç kalmayıp kesme yapıyor. Bunu engellemek adına alıcı kanallarındaki servo soketlerinden birine bir kondansatör bağlanıyor. Piyasada glitch buster olarak da geçiyor...

Son gelen ESC'nin kutusunda çıktı bir tane ama denemedim halen.

Amerikalı bir arkadaşım kullanıyor 55" lik bir modelinde, öncesi sonrası bir fark gozlemlemedim demişti. Biraz tedbir amaçlı çalışan bir eleman gibi düşünüyorum...

Aynen ters akım değil de back emf baktım şimdi.
Bu arada dediğim gibi normal şartlarda lipodan direk besleme voltaj düşmelerini önlemesi lazım ama kondansatör daha hızlı bu işi hallediyor. Bu arada dediğiniz doğru glitch buster adıyla da ürünler varmış, ben vstabi sitesinde tavsiye edildiğinden 6800uf kondansatör ile kendi glitch busterimi kendim yaptım.
ben de tedbir diye düşünüyordum ta ki tek bir servonun bile alıcı bağlantısını kestiğini görene kadar. 20A castle bec pro ile beslediğim alıcıyı failsafe'e sokana kadar, masada elektronik testinin faydaları :)
Fazla akım çekme olayından biraz daha farklı gibi, yani o castle bec pro 4-5 tane brushless servoyu tam performans besliyor, bir tane 20kg tek servonun bunu başarması enteresan bir durum, jumbo vs de değil standart size, ekstrem bir parça değil.
Bazı seri BK servolarda da gözlemlenmiş, yanlış hatırlamıyorsam 7001 serisi.
 
İşin guru'su geldi. Sümer abi bu konulara ziyadesiyle hakim
 
Modelci takımı bazen yeni yeni fizik kuralları üretiyor sanırım :lol:
Abi element uyduruyoruz, hep bu alamanlar yüzünden.

Sen ne diyorsun duayen olarak ? Nedendir bu servoların bir tanesi lipodan direk beslense bile voltaj düşürmesi? Alamanlar der ki liponun iç direnci bile bu voltaj düşmesinden korunmaya engel oluyor. Ama kondansatör öyle mi , candır can :lol:

Daha çok vurmayın kaynaktan alıntı da ekleyeyim ( back current'i yanlış hatırlamışım hakkaten, revers current imiş konu başlığı, bazı yerlerde back emf de geçiyor bu arada aynı olay, ben ikisinin kırması yeni bişey icat etmişim resmen :evil::evil: )

vstabi sitesinden alıntıdır:

Reverse current of the servos

Depending on some servo types various customers claimed about undervoltage entries in the event log although the power supply was supposed to be strong enough. They used good known BEC or a 2s LiPo directly connected. The issues could be reproduced in some cases with collective movements on a single servo without any load!
Using a fullsize VBar instead of a Mini some of this problems seemed to be solved - but hard to explain. The only difference is a small additional capacitor in the fullsize sensor. Should this be our key here? - And if ... what might be the reason?
So, thats why we started another bench scope measuring session ...

he result was disappointing. It seems to have servos on the market which have a bad internal electric design, they will provide reverse current. Shown here as peaks above the zero line (blue line, zero is named with "2" at the left side). You wll see the voltage at the yellow line too:

bir akım grafiği var normalde burada :)

Although we have used a 2s LiPo direct connected with 3 cables it seems not to be possible to work as a buffer here. The internal resistance of the battery (new!) is too high. A battery is always better in this point instead of a BEC, but it seems not to be enough here.
 
Son düzenleme:
Ne diyeyim bilemedim. Beslemenin, UBEC'in, servonun neredeyse tüm elektronik devresini bilen birisi olarak bunlar bana bir anlam ifade etmiyor.
Öncelikle "reverse current" diye bir şey yok. Ya da normal çalışma esnasında yok. Sistemin enerjisi kesikken bir kontrol yüzeyini hareket ettirirsen bir reverse current oluşturursun. Bunun da konumuzla alakası yok zaten.
Back EMF ise bir elektrik motorunun olmazsa olmazıdır.
Durmakta olan bir motora bir yönde hareket için gerilim uyguladığınızda akım ilk anda sadece ilgili sargının iç direncine bağlıdır. Yani çok yüksektir. Motorun rotoru dönmeye başladığında manyetik alan içinde döndüğü için sargıya bir akım indüklenir. Bu akım dönüşü oluşturan akıma terstir. Buna back EMF yani ters elektromotif kuvvet deriz. Motor dönmeye başladığında oluşan bu ters EMF, motor sargısından geçen akımın azalmasına yol açar. Çünkü oluşan gerilim (back EMF) uygulanan gerilime ters etkimektedir. Dolayısıyla ilk hareket sırasındaki akım I = V / R iken, yani akım uygulanan gerilimin sargının iç direncine bölümü iken, artık formül şu şekilde değişmiştir: I = (V - Vbemf) / R. Yani motor ne kadar "rahat" yani hızlı dönerse, back EMF o kadar fazla olacak, uygulanan gerilim ile ardaki fark o kadar azalacak ve motordan o kadar az akım geçecektir. Motor ne kadar zorlanırsa aradaki gerilim makası o kadar açılacak ve akım o kadar artacaktır. Bu da çok doğaldır. Çünkü artan yükü karşılamak için fazladan "iş" yapılmaktadır.
Teknik olarak back EMF'nin besleme geriliminin üzerine çıkabilmesi için yani bir "reverse voltage" ve "reverse current" oluşabilmesi için motorun tasarım limitlerinin üzerinde hızlanması ve bunun için de sisteme dışarıdan bir enerji eklenmesi şarttır.
Kaldı ki böyle bir durum olursa bu LiPo ya da UBEC gerilimini düşürmez, aksine artırır.

Umarım "back EMF" olayını biraz olsun anlatabilmişimdir.

LiPo pil, bir yönüyle aslında müthiş bir kondansatör olarak düşünülebilir. İçerdiği şarjı (elektrik yükünü) göz önüne alırsak aslında bir "supercapacitor" de diyebiliriz. Dolayısıyla eğer bir sistemde ani akım çekilmesi ile (yüksek torklu bir servonun yük altında harekete başlaması gibi) anlık gerilim düşüşü oluyorsa ve bu sorun sisteme eklenen basit bir kondansatör ile çözülebiliyorsa, kesinlikle güç kaynağı (LiPo ya da UBEC ile yük arasında yeterli kesite sahip kablo kullanılmamış demektir. Ondan ötesi fasa fisodur ne yazık ki.