Kış Projesi: CAP 232

Merhaba arkadaşlar;
Bir haftalık İstanbul kaçamağından sonra inşaat faaliyetine geri döndüm.
Teyyarenin burun kısmını kaplamadan önce motor mountunu yerleştireyim dedim, sonra zor oluyor.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Müteakiben depoyu ayarkadım. Elimde 500cc lik bir depo vardı, hortumlarını yeniledim ve yerine sabitledim. Sonra burun kısmının çıtalarını kesip yerlerine yapıştırdım ve kaplamaya hazır hale geldi.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Son olarak da 1 mm balsa ile burun kısmını kapladım. Planda 2 mm lik balsayla kaplayın diyordu ama 1 mm daha kolay geldi. Sırt kısmını, sipariş ettiğim pushrod ve diğer malzemeler geldikten sonra kaplayacağım. Bir yandan da acaba elevatör servolarını kuyruk kısmına mı koysam diyede düşünmüyor değilim hani.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Köpekbalığı karaya çıktı......:lollol:
 
- Göz yanılması mı bilemedim ama motor ekseni aşağı değil yukarı bakıyor gibi ve yeterli sağ eksen sapması da yok gibi (hatta sola bakıyor gibime geliyor) geldi bana.
- Servoları kuyruğa almak demek muhtemelen buruna ekstra ağırlık demek olabilir.
- Keşke planda söylendiği gibi 2 mm ile kaplasaydınız.
 
Selahattin bey, motor duvarı ve motor bağlantısı ile ilgili planda bir bilgi yok mu? Çünkü, eğer mevcut durumda motor ekseni çekiş ekseninde ise, motor açısını sonradan verdiğiniz takdirde motorun uç kısmı, yani pervane çekiş ekseninden uzaklaşacaktır.
 
Great Planes'in Cap 232 0.40 kitini yaparken beni en çok şaşırtan şey plandaki "yukarı" motor açısı olmuştu. Genelde başlangıç olarak 2 derece sağa, 2 derece aşağı açı verip maiden yaparız ya, bu uçakta 2 derece yukarı açı veriliyordu. Bu şekilde çok da güzel uçuyordu :) Kanat ve stab incidence açılarını 0 derece yapmışlar, up thrust olmasına sebep bu olmalı.
Sizin planda açılar için ne yazıyor?
Tabi engine thrust angle kullanılan pervane ve motora çok bağımlı. Planda önerilenle bağlayıp trim chart'larda yazdığı gibi ilgili manevraları yapıp engine thrust'ı ayarlamak en iyisi. Sahada pul ekle çıkar yapıp pratik bir şekilde thrust angle'ı ayarlamak mümkün ne de olsa.


Thrust angles: 2 degrees right, 2 degrees UP! (Yes, up is correct)
Incidences: wing and stab at 0 with engine at 2 degrees POSITIVE.


2mm balsa elbette 1mm balsaya göre daha zor bükülür ama ılık suyla balsayı ıslatıp ufak ufak bükerek, kurutarak, tekrar ıslatıp bükerek 2mm balsaya da kolayca form vermek mümkün. 50/50 Amonyak/Su karışımıyla ıslatma yapanlar da var ama amonyak buharı tehlikeli olduğu için ben önermiyorum. Camsil/Su, Sirke/Su yapanlar da var. Ben normal su ya da saf alkol/su karışımı kullandım hep.
Bir tarafı ıslatıp diğer tarafı ise sıcak hava tabancası ya da ütü ile ısıtarak ısı uygulanan tarafa doğru balsayı bükmek de bir başka teknik.
Balsanın çatlamasından endişe edilen keskin bükümlerde dış bükey kısıma koli bandı ya da maske bandı yapıştırmak çok faydalı oluyor. Dış yüzeydeki liflerin ayrılmasını değil, iç yüzeydeki liflerin sıkışmasını sağlamamız lazım. Eğer dış yüzeydeki lifler haddinden fazla ayrılırsa, balsa boydan boya çatlar gider.

Tabi balsanın A-grain olması da önemli. Form verilecek kaplamalarda B ya da C grain kullanmamak lazım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ölçüsel bir sapma olmaması ve rijitlik adına 1mm kaplamanın üstüne bir kat daha 1mm kaplayın derim.
 
Selahattin bey, motor duvarı ve motor bağlantısı ile ilgili planda bir bilgi yok mu? Çünkü, eğer mevcut durumda motor ekseni çekiş ekseninde ise, motor açısını sonradan verdiğiniz takdirde motorun uç kısmı, yani pervane çekiş ekseninden uzaklaşacaktır.
Kesinlikle. Firewall ile backplate arasındaki mesafe büyüdükçe thrust angle'dan kaynaklı offset miktarı da ihmal edilebilir seviyeden uzaklaşır. Bunu hesaba katıp firewall'daki engine mount deliklerini offset'li açmak gerekir. Çok basit bir trigonometri problemi.
Firewall'un boyuna eksene göre açılı ya da düz yapışmış olmasına bağlı olarak üçgenleri doğru oluşturmak lazım sadece.
 
Kesinlikle. Firewall ile backplate arasındaki mesafe büyüdükçe thrust angle'dan kaynaklı offset miktarı da ihmal edilebilir seviyeden uzaklaşır. Bunu hesaba katıp firewall'daki engine mount deliklerini offset'li açmak gerekir. Çok basit bir trigonometri problemi.
Firewall'un boyuna eksene göre açılı ya da düz yapışmış olmasına bağlı olarak üçgenleri doğru oluşturmak lazım sadece.
Trigonometri mi? Çok basit mi? Kime göre?
Benim kabusumdur!
 
Selam arkadaşlar,
Motorun duruşu şu anda tam plana göre, benim foto çekmedeki beceriksizliğim yüzünden yanlış algılamalar olabiliyor.
Planda veya yapım açıklamalarında motor açısıyla ilgili bilgi yok (sadece eksen çizgileri var, ve şu anda onlara uygun), uçuşta gariplik olursa pul ekle/çıkar yöntemiyle sağa/aşağıya açı verebilirim, ama önce havada görmek lazım diyed üşünüyorum..
Balsayı bükerken amonyak kullanımını yeni öğrendim, Sarven bey bilgi için teşekkürler, işte forumun faydası.

Bu yasaklı Cumartesi gününde de boş durmadık tabi. Verdiğim şiparişler de gelince.....


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Elevatör pushrod düzeneğinin yerini ayarladıktan sonra sırt çıtalarını kesip yerlerine yapıştırdım ve gövdenin kaplamasını bitirdim, sadece kanat montaj vidalarının kontrplak yuvaları hazırlanacak. Canopy ve cowling korkulu rüyam, hayatta beceremediğim şey, en sona bırakacağım, beceremezsem cabrio uçsun :evil:. Tabi hatalarım da var, biraz hamlamışım, ama birazcık macun ve zımparayla düzelecek seviyede.
Yarın kısmetse yatay stabilize ve rudder inşaatı başlayacak.
 
Fotoğrafta yanlış gözükme sebebi şöyle olabilir belki. Bazı telefonlar veya kamera her neyse, fotoğrafı çektikten sonra terse çevirmiyor. Bu yüzden sağa açılı olan sola açılı, yukarı açılı olan aşağı açılı gibi gözükebilir. Tabi bir ihtimal.
 
Elevatör pushrodu hiç tutmadım. Bükülme önlemi yok mu ben mi göremedim?
Benim de dikkatimi çekti Sümer abi.
20-25cm'de bir ufak bir kılavuzlama yapmak iyi olur, yoksa özellikle ani komutlarda tek bükülebilir (buckling). Yüksek hızlarda flutter'a bile sebep olabilir. Cap232'nin kontrol yüzeylerinin büyüklüğünü de düşününce servo ile kontrol yüzeyi arasındaki boşluksuzluk (backlash) ve rijitlik çok önemli. Bu modelde özellikle elevatörde dijital ve metal dişli bir servo öneririm. Servo kafa boşluğu makul olmalı. Göreceli bir ifade ama servo seçimi yaparken biraz internette araştırma ile kullanıcı yorumlarından faydalanılabilir.
 
Elevatör pushrodu hiç tutmadım. Bükülme önlemi yok mu ben mi göremedim?
Elevatör pushrod şu anda sadece mekanizma montajı ve deneme için takıldı. Düzenek de pushrod da kaplamadan önce sökülecek, ve tabii ki klavuzlama olacak.
Aynı şekilde rudder pushrodu da kılavuzlanacak. Belki rudder ı pull-pull yapabilirim, henüz tam karar veremedim.
 
Benim de dikkatimi çekti Sümer abi.
20-25cm'de bir ufak bir kılavuzlama yapmak iyi olur, yoksa özellikle ani komutlarda tek bükülebilir (buckling). Yüksek hızlarda flutter'a bile sebep olabilir. Cap232'nin kontrol yüzeylerinin büyüklüğünü de düşününce servo ile kontrol yüzeyi arasındaki boşluksuzluk (backlash) ve rijitlik çok önemli. Bu modelde özellikle elevatörde dijital ve metal dişli bir servo öneririm. Servo kafa boşluğu makul olmalı. Göreceli bir ifade ama servo seçimi yaparken biraz internette araştırma ile kullanıcı yorumlarından faydalanılabilir.
Servolar Power HD 7150 MG. sadece gazda karbonit (standart) servo var. bütçeyi düşük tutmak için elde mevcut malzemeleri kullanıyorum :rolleyes:.