Kış Projesi: CAP 232

Selam arkadaşlar,
Motorun duruşu şu anda tam plana göre, benim foto çekmedeki beceriksizliğim yüzünden yanlış algılamalar olabiliyor.
Planda veya yapım açıklamalarında motor açısıyla ilgili bilgi yok (sadece eksen çizgileri var, ve şu anda onlara uygun), uçuşta gariplik olursa pul ekle/çıkar yöntemiyle sağa/aşağıya açı verebilirim, ama önce havada görmek lazım diyed üşünüyorum..
Balsayı bükerken amonyak kullanımını yeni öğrendim, Sarven bey bilgi için teşekkürler, işte forumun faydası.

Bu yasaklı Cumartesi gününde de boş durmadık tabi. Verdiğim şiparişler de gelince.....


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Elevatör pushrod düzeneğinin yerini ayarladıktan sonra sırt çıtalarını kesip yerlerine yapıştırdım ve gövdenin kaplamasını bitirdim, sadece kanat montaj vidalarının kontrplak yuvaları hazırlanacak. Canopy ve cowling korkulu rüyam, hayatta beceremediğim şey, en sona bırakacağım, beceremezsem cabrio uçsun :evil:. Tabi hatalarım da var, biraz hamlamışım, ama birazcık macun ve zımparayla düzelecek seviyede.
Yarın kısmetse yatay stabilize ve rudder inşaatı başlayacak.
Agacim, selam....

Bu bellcrank duzeneginden Baris uretmisti (BN Models) yillar once Turkiye'de... Dynamic ve Hydeout modellerimde kullanmistim, lakin kilavuzlama ile ugrasmamak icin govde icindeki tek yonlu calisan parcanin karsiligini da yapip, fiberle guclendirdikten sonra pull-pull olarak kullanmistim...
Yeterince mukavemeti varsa malzemenin yapilabilir... Pushrod ve kilavuz agirligindan da kurtarir hem...
 
Agacim, selam....

Bu bellcrank duzeneginden Baris uretmisti (BN Models) yillar once Turkiye'de... Dynamic ve Hydeout modellerimde kullanmistim, lakin kilavuzlama ile ugrasmamak icin govde icindeki tek yonlu calisan parcanin karsiligini da yapip, fiberle guclendirdikten sonra pull-pull olarak kullanmistim...
Yeterince mukavemeti varsa malzemenin yapilabilir... Pushrod ve kilavuz agirligindan da kurtarir hem...
Selamlar Rıfat,
Barış Nalçacı'nın Dynamic ve Hydeout modellerinden ben de uçurmuştum İstanbul'dayken (keşke üretim devam etseydi, çok güzel modellerdi), Dynamic'de 91 FX, Hydeout'da 108 FSR kullanmıştım; hatta Dynamic'i bir arkadaşım uçururken çaktı, onun üzerinden çıkan bellcrank hala duruyor, dar geldiği için bunda kullanamadım ve genişini aldım.
Teklifini düşüneceğim ama sanki çok bir ağırlık kazancı olmayacak diye düşünüyorum.
(Bu arada sen bizimAdana'daki rıfat değil misin yaw???)
 
Selamlar Rıfat,
Barış Nalçacı'nın Dynamic ve Hydeout modellerinden ben de uçurmuştum İstanbul'dayken (keşke üretim devam etseydi, çok güzel modellerdi), Dynamic'de 91 FX, Hydeout'da 108 FSR kullanmıştım; hatta Dynamic'i bir arkadaşım uçururken çaktı, onun üzerinden çıkan bellcrank hala duruyor, dar geldiği için bunda kullanamadım ve genişini aldım.
Teklifini düşüneceğim ama sanki çok bir ağırlık kazancı olmayacak diye düşünüyorum.
(Bu arada sen bizimAdana'daki rıfat değil misin yaw???)

Sondan baslayayim. Evet, ben oyum, o benim, 21 yil once nasilsam oyleyim hic degismedim :p

Dynamic icin 91FX ok de, Hydeout agir modeldi, 108 gucsuz kalmis olmali. Hos, onerilen motorlar da kullanilsa her ikisi de artik oldukca eski jenerasyon sayiliyorlar... Yeni modellerin guc/agirlik oranlari kiyaslanmayacak duzeyde... E tabi manevralarin daha komplike ve zorlayici hale gelmesinin kacinilmaz sonucu...

Nalcaci model uretimine devam etmediyse de "Epsilon Composite" olarak Bayragimizi uluslararasi platformda gururla dalgalandirmaya devam ediyor... Bircok sivil ve askeri uretici firmanin sertifikalandirdigi bir uretici konumunda... Baya oldu gormeyeli ancak takip ediyorum gidisatini eski bir modelci dost olarak....

Agirlik konusuna gelirsek, pushrod ve kilavuz kilif daha cok bosluk demek, yine ilave iscilik demek. Basitce tek tarafli olan kol, eksenel simetrik olarak kopyalanip bez fiberle guclendirilirse hem daha bosluksuz hem de daha hafif bir yapi meydana gelmis olur... Yap unut seklinde...
 
Selam arkadaşlar;
İlk başlardaki inşaat hızı biraz yavaşlamış olsa da, çalışmalar yavaştan devam ediyor.
Aradan geçen zamanda dikey stabilize, yatay stablize, rudder ve elevatörlerin inşaatı bitti. Tabi ufak zımpara/macun işleri olacak kaplamadan önce.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Sura geldi kanatlara. Bunun için daha önce hiç denemediğim "kanat mastarı" ile kanadı yapmayı denedim. Zaten örnek aldığım model de aynı yöntemle yapılmış. Çok basit bir sistem: İki adet alüminyum boru , iki adet takoz (aynı ebatta) ve boruları sabitlemeye yarayacak üst küçük takozlar. alüminyum boruların kalınlığı modele göre farklı olabilir. Mesela benim yaptığım modelde 8 mm çubuklar kullanılmıştı. Ben 10 mm kullandım. Model büyük ve sinirler yeterince geniş olduğundan sorun olmadı. Planda da alüminyum çubukların geçeceği deliklerin yerleri verilmişti. Planda bunlar yoksa her sinirde tam sinirin yarısından geçen çizgi üzerinde olacak şekilde bu deliklerin yerlerini belirlemek lazım. eğer tüm sinirler aynıysa bu iş nispeten kolay, ama sinirler farklı ise plan üzerinde her sinir için çalışmak lazım. Kanat mastarının en büyük faydası tam simetrik sinir kullanılan kanatların inşaatında sağladığı kolaylık gibi geldi bana. Tabi herkesin yoğurt yiyişi farklı olabilir.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Sonra sinirleri 2 mm balsadan hazırladım. Lazer kesimin kıymetini bir daha hatırladım:lollol:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Veeee, başladım şiş kebap yapar gibi dizmeye. Bunu yaparken, alüminyum çubuk deliklerinin aralığını ölçerek takozlara işaretledim, alüminyum çubuklara sinir aralığını ölçerek işaretledim, her sinirin tam plan üzerindeki hizada olduğunu ve çubuklara 90 derece olduğunu kontrol ettim. Bu hususlar sparları yapıştırmadan önce mutlaka kontrol edilmeli. Kanat plan üzerinde mastara takılı şekilde havada durduğundan bu kontrolleri yapmak için açı ölçer (veya balsadan keseceğiniz bir 90 derecelik mastar kullanabilirsiniz.
Bu arada kanat mastarı ile ilgili bilgi RC Modeler dergisinin 1969 Ağustos sayısında var, internetten bulabilirsiniz.



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Sinirleri dizip aralık/açı kontrollerini yaptıktan sonra hücum kenarı, firar ucu, sparlar, sparların arasındaki parçalar ....... planda belirtilen ölçülerde balsalarla hazırlanıp yapıştırıldı. Şimdilik böyle devam ediyor bakalım. Bu arada bazı fotolarda sinirlerin plana uymadığını fark edeceksiniz, sebebi küçük rütuşlar için kanadı ters yüz etmemdir, bilginize. Ayrıca ilk iki sinir arasındaki parça da yok henüz çünkü oraya kontrplaktan wing joiner yapıştırılacak. Bunun için de diğer kanadın da yapılması lazım.
Görüşmek üzere, şarjınız hep tam olsun.:coolxf::coolxf:
 
Elinize sağlık @Selahattin GÜVENÇ bey! İtina ve özenle yapılan bir inşaat. Elinize sağlık! ? Özellikle lazer olmamasına rağmen sinir kesimleri çok düzgün görünüyor, nasıl kestiniz? Ve yine, mastar borularının geçtiği delikleri nasıl öyle temiz, düzgün ve hepsi aynı yerde deldiniz? Bir de, mastar ayaklarının oturduğu zemin de tamamen düz olmalı, değil mi? Aksi halde çarpık bir kanadımız olur. Ayrıca, firar kenarı çıtasını yapıştırırken, bütün sinirlerde zeminden yüksekliğin aynı olduğunu nasıl denetlediniz? Ne de olsa balsa yumuşak malzeme ve esneme ve ezilmeler olabiliyor.
 
Elinize sağlık @Selahattin GÜVENÇ bey! İtina ve özenle yapılan bir inşaat. Elinize sağlık! ? Özellikle lazer olmamasına rağmen sinir kesimleri çok düzgün görünüyor, nasıl kestiniz? Ve yine, mastar borularının geçtiği delikleri nasıl öyle temiz, düzgün ve hepsi aynı yerde deldiniz? Bir de, mastar ayaklarının oturduğu zemin de tamamen düz olmalı, değil mi? Aksi halde çarpık bir kanadımız olur. Ayrıca, firar kenarı çıtasını yapıştırırken, bütün sinirlerde zeminden yüksekliğin aynı olduğunu nasıl denetlediniz? Ne de olsa balsa yumuşak malzeme ve esneme ve ezilmeler olabiliyor.
Teşekkürler,
Aslında sinirler çok da mükemmel değil, ama küçük rütuşlarla düzelecek kusurları var; plandan kestiğim şablonu balsanın üzerine koyup öyle kestim. Takozları koyduğumuz zemin tabii ki düzgün olmalı. Mastar çubukların geçeceği delikleri daha siniri keserken şablon üzerinde toplu iğne ile işaretledim ve aralıklarını ölçtüm. sinirler hazırlanınca delikleri dremel ile açtım. Benim kullandığım çubuklar 10 mm, dremelin de 9,5 mm lik taşlama ucu var, 4 mm matkapla açtığım delikleri 9,5 lik taşlama ucuyla genişlettim. Yoksa kalın matkap ucu balsayı parçalıyor (bir çift R12 bu şekilde telef oldu netekim:evil:). Her aşamada 1 m.lik cetvel ile sinirlerin hizasını kontrol etmekte büyük fayda var. Cetveli dik olarak kanadın üzerine boydan boya yatırıp sinirlerin önden arkaya doğru1-2 cm de bir kontrol edip her sinirin cetvelin kenarına temas ettiğini görerek, etmeyenlerde ise gerekli rötuşu yaparak ilgili parçaları yapıştırdım. Vakit alıyor ama kanat düzgün çıkıyor.
 
Yasaklı günde çalışmaya devam.
Bugün kanadın hücum kenarını kapladım, hücum kenarına yapışacak 1,2 mm lik parçayı yapıştırdım, servo yatağını hazırladım, servoyu planda yatık koymuştu, ben dik yerleştirdim, yatık olunca servoyu değiştirmek falan gerekince sök/tak zor oluyor, kanat tespit piminin gireceği yuvayı deldim. Kanat mastar çubuğunun deliği de servo kablosuna yol oldu, iyi oldu. Balsam eksik kaldığı için firar ucuna eklenecek 4 cm enindeki son parçayı yapamadım ve eleronu yerinden çıkarmadım. Bugün gerekli siparişleri verip hafta içi kanadı tamamlarım herhalde. hücum kenarının zımparası dahil bir günlük işi kaldı aslında. Sonra da ver elini diğer kanat.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
@Selahattin GÜVENÇ bey, servo yatağının balsa kenarları fazla yumuşak kalacak ve oradan kolayca kırılacaktır. Servo açıklığının balsa kenarına, yani servo boyuna paralel olarak, direnç vermek için sert balsadan bir çıta yapıştırmak iyi olacaktır. Ayrıca, mastar deliklerine kağıttan bir boru yapıp, şimdiden geçirirseniz, daha sonra servo kablolarını daha kolay geçirirsiniz. Elinize sağlık, kolay gelsin.
 
@Selahattin GÜVENÇ bey, servo yatağının balsa kenarları fazla yumuşak kalacak ve oradan kolayca kırılacaktır. Servo açıklığının balsa kenarına, yani servo boyuna paralel olarak, direnç vermek için sert balsadan bir çıta yapıştırmak iyi olacaktır. Ayrıca, mastar deliklerine kağıttan bir boru yapıp, şimdiden geçirirseniz, daha sonra servo kablolarını daha kolay geçirirsiniz. Elinize sağlık, kolay gelsin.
Aslında servonun uzun kenarlarına denk gelen yerlere yük binmeyecek, ama takviye yapılabilir. Servo kablosunun orjinali zaten kısa, dolayısıyla kanadın içine uzatma gömeceğim, uzatmayı sök/tak yapmayı çok düşünmüyorum.
 
Kanadı tamamlamak için gerekli malzemeleri beklerken boş oturmayım, diğer kanada başlayım dedim.
Gerçi tekrar gibi olacak ama mastar üzerinde ilk kanat denememde aşamaları paylaşayım da hem denemek isteyenlere bilgi olur, hem de yanlış yaptığım/daha iyi yapabileceğim konularda ustalardan tavsiye alırım diye düşündüm.
Planı masaya sabitledikten sonra ilk ve son sinir üzerindeki mastar çubuk deliği merkezlerini plan üzerine işaretledim ve cetvelle çizdim. Bu modelde merkezler arası mesafe 12,5 cm.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Aynı mesafeyi mastar çubuklarını üzerine yerleştirdiğim takozlara da işaretledim ve takozları çubuk boylarına göre plan üzerindeki çizgilerle çakıştırarak yerleştirdim.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Takozların çizgilerle (dolayısıyla mastar çubukları ile) ve üzerinde inşaatı yaptığım levha ile 90 derece olduğunu kontrol ettikten sonra inşaat esnasında kaymasın diye takozları levha üzerine hafiften yapıştırdım.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Daha sonra sinirleri çubuklara dizerek çubukları takoz üzerine sabitledim. O plan üzerine çizdiğim çizgiler çubukların doğru yerde olduğunu teyit etmemde yardımcı oldu.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Her sinirin plan üzerinde doğru yerde olduğunu ve mastar çubuklarına dik pozisyonunu 90 derecelik mastarla kontrol ederek tüm sinirleri plan üzerindeki yerlerine çektim. Bunu çubuklar üzerine sinirlerin yerlerini işaretlemek suretiyle de yapabilirsiniz. Ben her sinir için tek tek kontrol ederek yapmayı tercih ettim (vakit bol ya anasını satıyım:lollol::lollol:).



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Tüm sinirlere bu işlemi yaparak hizaladıktan sonra yandan bakınca ve cetvelle kontrol edince rütuş isteyen kusurlar ortaya çıkıyor zaten.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Spar çubuklarını da hazırladım. Planın orjinalinde spar çubuklarının her biri 3 mm. lik 3 parçanın yapıştırılmasıyla elde ediliyordu, ben 10x10mm.lik çubuklardan kıl testereyle kesmek suretiyle sparları hazırladım.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Buradan sonra artık sinirlerin rütuşlanması; firar ucu, hücum kenarı ve sparların yerine sabitlenmesi aşaması var. Bunları tamamladıktan sonra hücum kenarının bir tarafına kaplamasını yaptıktan sonra eğer isterseniz artık kanadı mastardan çıkartarak çalışmaya devam edebilirsiniz çünkü yeterince rijid hale geliyor.
bu arada sinirleri mastar çubuklarına dizerken (tam simetrik olmayan kanatlarda) kanadın altı üst tarafta kalacak şekilde dizilmeli, yani önce kanadın alt kısmında işlemler yapılmalı (farz değil, ama sünnet). Çünkü genelde dihedralden dolayı alt tarafta kullandığınız hücum kenarı kaplama balsası üst taraftan daha uzun olur. Ayrıca kök/merkez siniri bu aşamada dihedral açısını ölçerek ona göre yapıştırabilirseniz kanatları birleştirirken kolaylık olabilir.