Modellerimizin Bakımında kullandığımız Yağlama ve Temizleme Ürünleri
Cahit yağ konusunda değişik görüşler var. Kimisi yağsız uçmam diyor, kimisi hayatta yağ değdirmem diyor. Ben ikisini de denedim. Yağ kullanıldığı zaman dişli sesinde bariz bir azalma ve özellikle kuyrukta çok güzel bir hissiyat oluyor. Ancak ana dişlide dişli tipine ve uçtuğun ortama göre, daha doğrusu kalkıp indiğin ortama göre kar-zarar ilişkisine bakmak lazım. Slant ve herringbone dişlilerde yağlı/yağsız çok fark etmiyor ve uzun vadede yağın toplayacağı pisliğe değmez bence. Tabi metal pinyon-metal ana dişlide yağ mecbur. Kuyruk için ise ben yağlama taraftarıyım. 3-4 ayda bir yağsızlaştırıcı sprey ile kuyruk dişlilerini sökmeden temizleyip yeniden yağlamak 5dk bile sürmeyecek bir iş.
Yağ konusunda özellikle plastiklerle iyi geçinen yağlar kullanmak lazım. Ben daha önce silikon gres kullandım, ilk başta güzel olsa da, sonradan biraz sertleşiyor ve temizlemesi zor. Şimdi Optilube kullanıyorum ve şimdilik memnunum. Şu DryFluid isimli arkadaşı da ilk fırsatta deneyeceğim.
Thrustlarda bence mutlaka ince gres kullanılmalı, sıvı birşeyi üzerinde tutmuyorlar. Kapalı rulmanlarda ise rulman tipine göre ince yağlar kullanılıyor. Ben Scorpion rulman yağı ve Optilube kullandım, ikisi de iyi sonuç veriyor, Optilube biraz daha ince. Kauçuk korumalı rulmanlara ise yağ girmiyor, ama çıkmıyor da, uzun süre idare ediyorlar. Oneway bearing için ise mutlaka heliyi üreten firmanın önerdiği gresi kullanmak lazım, ben X7'de Align gres kullanmıştım ve az daha pert ediyordu heliyi. Şimdi Gaui'nin gresini kullanıyorum ve sorun yok.
Kayış işi ise tercih meselesi. Ben kafanın boşta dönüşünü mümkün olduğunca serbest bırakacak, ama kendi ağırlığıyla sarkmayacak kadar gerdiriyorum. Bu şekilde kaçırma yapmıyor. Gene kural kayışa bastırınca diğer tarafa doğru yarı yoldan fazla esnememesi. Goblinlerde motor kayışını ise baya gergin tutmak gerekiyor.
-------------------------------------------
17.10.2016 tarihli ilave
Daha önce başka bir konuda da bir yağ-temizlik konusu sözü vermiştim ama hala kısmet olmadı. Hadi burdan da vereyim
Ben helikopterlerimin hiç bir parçasına WD40 değdirmem! Özellikle de plastik parçalara.
Bu yağ işi çok karışık, sonu olmayan bir konu, yabancılar dahil kimsenin ortak bir sonuca varamadığı bir konu. Yağlamak mı yağlamamak mı, işte bütün mesele bu diyebiliriz. Ben kendi adıma temizlik için, ister nitro, ister elektrik olsun yağsızlaştırıcı spreyler kullanıyorum. Elektronikçilerde satılan yağsız kontak temizleyiciler veya sanayide satılan balata spreyleri kullanılabilir. Kullanacağınız bölge ve miktara göre seçim yapabilirsiniz. Elektronikler için olanlar daha az miktarda, daha pahalı, ancak yağsızlaştırma özelliği daha yüksek ve plastik üzerinde etkisi olmuyor. Balata spreyini ise geniş yüzeylerde, bol miktarda gerektiğinde ve plastik olmayan yüzeylerde rahatlıkla kullanabilirsiniz.
Rulmanlar, dişliler ve diğer hareketli parçalar için ise o parçalara uygun yağ tipi kullanmak gerek. Bu iş için üretilmiş yağları alıp kullanmakta fayda görüyorum, zira çok az miktarlarda kullanılıyor ve uzun süre gidiyor. Son favorim dryfluid marka yağlayıcılar.