www.bilimselyuzme.com

Neden Lion tercih edebiliriz ve etmeliyiz ?

Bu amper yüksek değil midir tek hücre lion için? Yada senin setupında motor kaç amper çekiyor tam gazda? Hangi lion pili kullandın ve memnun kalmadın? Setup bilgisi ile belki sorunu çözebiliriz.
Önceden belirttiğim gibi P28A hücrelerle 6S2P paket yaptırdım. Test uçağı Lipo ile max 55 ila 60 amper çekiyordu.
Bu başarısız denemeden sonra arkadaşlar, "IMREN 40 A veriyormuş" ondan al dene dediler..
Iyi ki "imren"ip almamisim.🛩🛩🛩
 
  • Haha
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
Önceden belirttiğim gibi P28A hücrelerle 6S2P paket yaptırdım. Test uçağı Lipo ile max 55 ila 60 amper çekiyordu.
Bu başarısız denemeden sonra arkadaşlar, "IMREN 40 A veriyormuş" ondan al dene dediler..
Iyi ki "imren"ip almamisim.🛩🛩🛩

Abi aslında p28a güzel bir hücre ama işin birkaç boyutu var.

İlk olarak 35+35=70a max vermesi lazım bu pillerin. 18650 olması sebebiyle biraz güç isteyen işlerde problem olabiliyor. 21700 piller böyle değil.

Mesela ben hiç bu 18650lerde üretici 35a dediği halde sürekli 50a anlık 80-90 veren lion pil görmedim. Fakat eve 40pl için üretici 70a sürekli çekilebilir derken vatandaşlar sürekli 100a ve anlık 160-170a çekebiliyor. Yani pil söylenenden çok daha fazlasını ihtiyaç halinde veriyor. Zaten bu sebeple kullanılabilir oluyor. Bir de her lion pil 21700 olsa da bunları veremiyor. 3-5 tanesi bu kadar iyi. Eve 40pl bunlardan biri.

6s lipo yük altında çalışma voltajı 24/21v
6s p28a yük altında 21/18v en iyi durumda. Bariz voltaj düşüklüğü var. Haliyle çekiş düşecek. Ayrıca voltaj düştüğü için her ne kadar RPM düşse de verimlilik azalacak. Çekilen amper artacak. Zaten sınırlarda yeten bir paket sizin setupa. Haliyle çökmesi yetersiz gelmesi vs gayet mümkün. Fakat iddialı olduğum şey şu. Güzelce yapılmış 7s 1p eve 40pl sizin setupta sorunsuz çalışacaktır. Garantisi bende. Eğer çalışmazsa pilleri bana gönderirsin. Ben masrafını karşılarım :) Eğer düşünürsen detaylı setup bilgisini verirsin. Tekrar bir üstünden geçebiliriz.

Yapım aşamasında hücre bağlantılarının darboğaz yapıp yapmadığı konusu bilinmiyor. Hele lehim falan kullanılarak birleştirme yapıldıysa zaten konuşmanın anlamı da yok.

Şuan aklıma gelenler bunlar.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet YILMAZ
Kalem pil kullanın bence! :lol:
18650 pillerin kalem pilden farkı yok zaten :D , arkadaşın da dediği gibi FPV gözlüğü ya da kumandayı beslemek için kullanılıyor onlar artık hobide. Ama ilerde çılgın çinli bir üretici çıkıp sınırları zorlarsa her şey değişir.

Geçenlerde bir haber görmüştüm 18650 pillerde 4000 mAh sınırı aşıldı diye ama bulamadım. Yine de zor zira fiziksel ve kimyasal limitlere gelinmiş oluyor:

.
 
rckolik.com üylerine hizmette sınır yok! :D

Bu nedenle "3-5 amper çeken FPV uçağımı" ve görseldeki setupta bulunan en ucuz şey olmasına rağmen ölümüne savunduğum (!) 6S1P EVE-40PL bataryamı alarak testin yolunu tuttum. Özellikle 6S2P olan pili değil 1P olan pili tercih ettim. Ek olarak böyle bir sistemle test yapmanızı, ne yaptığınızı bilmiyorsanız asla önermem. Biliyorsanız da yapmayın hatta.

Testler için Cube Orange ve power modülüne bağlı 60A Skywalker ESC ve 3115 900KV motorlar ile 10x3x5 lik pervaneleri kullandım. Bu motor - pervane ikilisi uygun koşullarda 80A akıma kadar çıkabiliyor. Testi de yine bu motorlardan iki adet kullandığım Titan Falcon V2 modelinin kanadı üzerinde gerçekleştirdim. Aktif olarak da uçan bir model, cube orange ve power module de bu uçaktan yani güç ve akım kalibrasyonları tam. Batarya ile sistem arasına birçok hobicinin kullandığı 150A'lık FT08 akım ölçer koydum. Değerleri hem Pixhawk okumasından hem de buradan takip ettim.

Sistem bu şekilde:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kullandığım pilin şarj durumu hücre başına 4.10 Volt civarında idi. Hem multimetre hem de Pixhawkk telemetrisinde voltaj 24.64 civarı ölçülüyordu. İlk testi görece düşük akımlarda denedim:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Test görsellerini rckolik görsellerin boyutunu düşürdüğün başka bir platforma yüklemem gerekti. Voltaj beklendiği gibi düşüyor ama hem pil yüksek akımlara rahatlıkla çıkıyor hem de en yüksek akımda tuttuğum süre boyunca voltaj düşmeye devam etmiyor. Maksimum %80 gaza çıkıp burada 5 6 saniye boyunca bekledim. Akım okumaları hem Pixhawk hem de FT08 akım ölçerde 40-50A arası dalgalandı.

Bu testin akabinde ikinci teste geçtim. Bu testte artık olabildiğince pili zorlamak adına tam güce çıktım:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Tam yükte Pixhawk okuması ilk başta 75-80A arası pik yaptı, FT08 akım ölçerde de 75A'yı anlık olarak gördüm. Sonrasında ESC limiti olan 60A seviyelerine geldi, testin kalan kısmında da FT08 akım ölçerin gösterdiği değer 60A seviyelerinde gezindi. Bu anlara kadar pilde voltaj belirli bir seviyeye kadar düşse de yük altında sabit voltajı vermeye devam etti. Pil tam dolu değildi bunu da unutmamak gerek. 20 saniyeye kadar tuttum ki bu uçak uçarken bile en fazla 10 saniye tam yükte kalıyor o da kalkışta. 20 saniyenin sonunda motor kablolarının ciddi anlamda ısınması sonucu testi bitirme kararı aldım, koku da gelmeye başlamıştı. Ama pil hala giderdi ki bunu uçan uçakta yapıyor olsaydım, hava akışının etkisi ile kablo ve elektronikler daha serin çalışırdı. Motorda kararma görmedim ama bayağı ısınmıştı:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kararma var mı bilmiyorum ama dediğim gibi, bu tür testleri durgun halde değil de iyi hava akımı olan yerlerde ya da uçak üzerinde yapmak daha iyi zira hem motorun hem kablolarının soğuması gerek.

Sonuçlardan da görüldüğü üzere piller hem yüksek akım verebiliyor hem de yüksek akım çekilen durumlarda voltaj seviyelerini koruyabiliyor. Burada kritik olan, akım altında düştüğü voltajın sisteminize yetip yetmeyeceği. Ama ortada düşük voltaj korumasını tetikleyecek kadar bir düşüş yok. Kaldı ki voltaj düşüşü paralel piller ekleyerek ya da pil hücreleri arası bağlantıyı iyileştirerek rahatlıkla daha iyi hale getirilebilir. Bundan birkaç sene önce insanlar bu akım değerlerini almak için 2P ya da 3P piller yapıyordu. Şimdi 1P ile bu akım değerleri verilebiliyor ki EVE-50PL kodlu yeni pilin 100A+ kadar akım olacak.

Umarım veriler birinin işine yarar.

Bonus:

Test içinde başka bir test de yapmış olduk. Motor bağlantısı için PETG kullanmak neredeyse yazılı olmayan kural gibi bir şey, ancak bu filamentin de bir sınırı var. Motor %100 infill PETG mount ile kanada bağlanıyordu, test sonrası görüntü bu şekilde:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Motorun çıktığı sıcaklık sebebi ile eriyip motor bağlantı kısmının şeklini bırakmış, normali böyleydi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sanırım "3-5 amper çeken FPV uçağım" olması gerekenden biraz fazla akım çekmiş. :D Özetle, motor bağlantılarında mümkünse minimum PETG kullanın, bunun gibi durumlar için de PETG-HT tercih edin. PETG'nin erime noktası sanırım 80 derece, PETG-HT ise 135 derece civarı olması gerek.


Bunu şu nendenle paylaştım, birçok kişi Li-Ion pillerde petg ya da pla kalıp/braket kullanıyor. Görünüşte pratik olsa da bu materyaller yüksek sıcaklıkta rigidliğini kaybediyor. Yani yüksek akım çeken ve ısınan pil Li-Ion pil paketiniz varsa ve 3D baskı braket kullanmak istiyorsanız, PETG-HT kullanmak mantıklı olabilir.
 
Son düzenleme:
Şunu da ekleyeyim, benim kullandığım pilin dışında eva köpük var darbelere karşı koruması için. Bu nedenle soğutmadan biraz ödün vermiş oluyorsunuz. Sürekli yüksek akım çekilecek uygulamalarda (örn: quadcopterin üzerinde püfür püfür esen hava ile) soğusun diye bu şekilde de pil hücresi yapılabilir, ancak kaza kırım durumunda çok da güvenli olmaz:



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Şunu da ekleyeyim, benim kullandığım pilin dışında eva köpük var darbelere karşı koruması için. Bu nedenle soğutmadan biraz ödün vermiş oluyorsunuz. Sürekli yüksek akım çekilecek uygulamalarda (örn: quadcopterin üzerinde püfür püfür esen hava ile) soğusun diye bu şekilde de pil hücresi yapılabilir, ancak kaza kırım durumunda çok da güvenli olmaz:



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
İbrahim bey istanbuldaysaniz;
benim yeni yaptığım ancak henüz deneme fırsatı bulamadığım aspilsan 6s pack var. Göndersem aynı platformda onun da testini yapabilir misiniz? İşçiliğini kendim yaptım iyi diyebilirim, ancak yangın çıkarsa hiçbirinizi tanimiyorum daha önce görmedim. 😀 @İbrahim Özdemir
 
Eğer çalışmazsa pilleri bana gönderirsin. Ben masrafını karşılarım :) Eğer düşünürsen detaylı setup bilgisini verirsin. Tekrar bir üstünden geçebiliriz.
Nezaketin ve düşündüğün için çok teşekkürler. Masraf kısmını ciddiye almıyorum ama düşünmen yine de nazikçe. Li ion piller beklentilerimi tam karşılamasa bile denemeye değer bence de. Tek bir şartım var: eğer sonuçlardan memnun kalırsam onları sadece seninle paylaşacağım ve bir gizlilik sözleşmesi imzalayacağız. Yoksa Lipo lobisi beni sosyal medyada linç edebilir, o da hoş olmaz.


Şu an iş gezisindeyim. Eve gelince hangi parçaları almam gerektiğini yazarsan ben tedarik ederim ve tavsiyen doğrultusunda pil paketini yaparız. Aklımdaki hedef şu: küçük trainerlardan biri için 4S 5000 mAh Lipo muadili bir paket. Trainer maksimum 60 A çekiyor düz uçuşta ortalama 25 A tüketiyor.
 
İbrahim bey istanbuldaysaniz;
benim yeni yaptığım ancak henüz deneme fırsatı bulamadığım aspilsan 6s pack var. Göndersem aynı platformda onun da testini yapabilir misiniz? İşçiliğini kendim yaptım iyi diyebilirim, ancak yangın çıkarsa hiçbirinizi tanimiyorum daha önce görmedim. 😀 @İbrahim Özdemir

Böyle testleri yapan ve böyle testlerin yapılmasını savunan birisi değilim. Ancak konuda alakasız bir yerden çıkan muhabbet sonucu bu testi yapmam gerekti.

Masada gördüğünüz her şey de flight-proven. Yani motorundan ESC'sine, Pixhawk'ından kanadına kadar her şeyin düzgün çalıştığından emin olduğum bir setupta, daha önce uçuşta da denediğim bir pilin testini yaptım. Yine de tehlikeli. Bu tür testler için önereceğim ilk durak şarj aleti. Birkaç amper deşarj kapasitesine sahip şarj aletiniz varsa onunla teste başlayın. Ben yeni yaptığım paketleri ilk etapta iSDT'nin şarj aleti ile şarj - deşarj döngüsüne sokup hem iç dirençlerine hem de deşarj yöntemi ile toplam kapasitesine bakıyorum.

Bunun sonrası en güvenli DIY test yöntemi, bir quadcopter üzerinde açık ve güvenli bir alanda testleri gerçekleştirmek olur.
 
Nezaketin ve düşündüğün için çok teşekkürler. Masraf kısmını ciddiye almıyorum ama düşünmen yine de nazikçe. Li ion piller beklentilerimi tam karşılamasa bile denemeye değer bence de. Tek bir şartım var: eğer sonuçlardan memnun kalırsam onları sadece seninle paylaşacağım ve bir gizlilik sözleşmesi imzalayacağız. Yoksa Lipo lobisi beni sosyal medyada linç edebilir, o da hoş olmaz.


Şu an iş gezisindeyim. Eve gelince hangi parçaları almam gerektiğini yazarsan ben tedarik ederim ve tavsiyen doğrultusunda pil paketini yaparız. Aklımdaki hedef şu: küçük trainerlardan biri için 4S 5000 mAh Lipo muadili bir paket. Trainer maksimum 60 A çekiyor düz uçuşta ortalama 25 A tüketiyor.
Anlaştık abi %p Özelden mesaj atamıyorum sanırım?
 
Böyle testleri yapan ve böyle testlerin yapılmasını savunan birisi değilim. Ancak konuda alakasız bir yerden çıkan muhabbet sonucu bu testi yapmam gerekti.

Masada gördüğünüz her şey de flight-proven. Yani motorundan ESC'sine, Pixhawk'ından kanadına kadar her şeyin düzgün çalıştığından emin olduğum bir setupta, daha önce uçuşta da denediğim bir pilin testini yaptım. Yine de tehlikeli. Bu tür testler için önereceğim ilk durak şarj aleti. Birkaç amper deşarj kapasitesine sahip şarj aletiniz varsa onunla teste başlayın. Ben yeni yaptığım paketleri ilk etapta iSDT'nin şarj aleti ile şarj - deşarj döngüsüne sokup hem iç dirençlerine hem de deşarj yöntemi ile toplam kapasitesine bakıyorum.

Bunun sonrası en güvenli DIY test yöntemi, bir quadcopter üzerinde açık ve güvenli bir alanda testleri gerçekleştirmek olur.
Rica ederim ibrahim bey. Amacım bunu da deneyin, size angarya çıksın değildi kusura bakmayın lütfen.
Kendim basement tuning yapacağım, orada test edeceğim zaten ancak benim setup agresif birsey olmadığı için ortaya objektif birsey koyamam diye yorum yapmadım. Dahası test konusunda yeterli bilgi birikimim ve tecrübem de yok. Somut rakam ortaya koyabildigim tek veri/ tester temudan aldığım ucuz şey . O da kapasite hakkında fikir veriyor sadece.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
  • Beğen
Tepkiler: İbrahim Özdemir
Normalde "DIY" yöntem ile yapılan bir testte muhakkak sıcaklık için de bir gözlem yöntemi olmalı ancak ekipmanım yok. Zamanında eVTOL için Li-Po ve Lİ-Ion paketleri test ederken Fluke termal kameralar ile paketlerin sıcaklıklarını ölçer, karşılaştırırdık. Hem paketler yükte nasıl davranıyor bunu görmüş oluyorsunuz hem de piller arasında iç direnci artmış, miadını doldurmaya yaklaşmış bir pil var mı tak diye ortaya çıkıyor. Yüksek akım çekilen ve birden fazla hücrenin yan yana sıkış tıkış olduğu durumlarda pillerde thermal runaway durumunu görmek daha mümkün hale geliyor.

Kısaca pil size görüp görebileceğiniz en pahalı havai fişek gösterisini yapıyor. :D

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

magnezyum yangınından sonra en sıkıntılı yangın pil ve özellikle Lityum bileşenli bataryalar. Bu nedenle evde bu bataryalara özen göstermek, mutlaka uygun yangın tüpü söndürme aracı bulundurmak gerekiyor.
 
@Bedreddin Vardar hocam 2814 motor ile hangi esc ve pervane kombinasyonunu kullandınız acaba? Maksimum itki ve çekilen akım değerleriniz nasıl oldu? Bir de EVE40PL paketiniz hakkında bilgi verebilir misiniz nasıl puntaladınız, paralel ve seri grupları nasıl yaptınız vs?

Ben de Tornado V2 twin tractor uçağımda iki adet 2807 900kv motor + HQProp 7.5X5 pervane kombinasyonunu kullanmayı düşünüyorum, 6s2p EVE40PL piller ile.

Başka bir uçakta da aynı motor - pevane kombinasyonunu, tek motorla 4S batarya şle kullanmayı düşünüyorum.
Merhaba, hocam 2814 900 kv motoru skywalker 40A esc, 4s1p batarya 11x7 prop şeklinde kullanıyorum 1900-2000 gr civarı itki üretiyor bu kombinasyonu mini talon klonu uçağımda kullanıyorum iki bataryayı paralel kablo ile bağlayıp 2p olarak kullanıyorum buda sadece fpv uçuşu için yapıyorum 40dk kadar uçuyor. Nominal kullanımda 30A civarı çekiyor ancak piller doluyken ilk etapta tam gazda 36A lere çıkabiliyor tam gaz vermemeye çalışıyorum zaten fpv uçuşu ortalama 10-12 A civarı çekiyorum.

İlk zamanlar motor itki ve akım ölçümlerimde yanılıyordum sonra kaliteli bir pens ampermetre aldım çekilen akımı net ölçebiliyorum gerçi şimdi fpv sistemi kurunca uçuş kartından çekilen akım kumanda üzerindende okunuyor.

Birde 2820 800 kv motor skywalker 60A esc kombinasyonu var onuda p40 model uçağımda kullanıyorum 12x6 prop ve 13x6,5 prop kullandım açıkçası motorların fabrika verisi neyse testlerde onu alıyorum ancak lionlar tam doluyken yine yüksek voltajdan dolayı 13x6,5 pervane testimde 48A civarı ve 2800gr ı geçen bir itki aldım fabrika verisi 40,1A 2670 gr itki olarak verilmiş bu değer 14.8V a göre verilmiş. Bu sistemi artık 12x6 pervane ile kullanıyorum 2200 gr civarı itki üretiyor 30A civarı akım çekiyor 13x6,5 pervane ve 2500 gr üstü güç bana gereksiz geldi uçağım 1300 gr civarı yani güç israfı gibi oluyor gibi birde 13 inch pervane torku yüksek fakat biraz hantal kalıyor pek bi artısını göremediğim için 12x6 pervaneyle kullanıyorum uçuş sürem birazdaha uzun ve görece birazdaha hızlı hareket ediyor uçak.

Dediğim gibi ben paket olarak paralel grup yapmadım uzun uçuş yapmak istersem iki pili paralel bağlıyorum batarya yaptığım konu burada
 
  • Beğen
Tepkiler: İbrahim Özdemir