rckolik.com üylerine hizmette sınır yok!
Bu nedenle "3-5 amper çeken FPV uçağımı" ve görseldeki setupta bulunan en ucuz şey olmasına rağmen ölümüne savunduğum (!) 6S1P EVE-40PL bataryamı alarak testin yolunu tuttum. Özellikle 6S2P olan pili değil 1P olan pili tercih ettim. Ek olarak böyle bir sistemle test yapmanızı, ne yaptığınızı bilmiyorsanız asla önermem. Biliyorsanız da yapmayın hatta.
Testler için Cube Orange ve power modülüne bağlı 60A Skywalker ESC ve 3115 900KV motorlar ile 10x3x5 lik pervaneleri kullandım. Bu motor - pervane ikilisi uygun koşullarda 80A akıma kadar çıkabiliyor. Testi de yine bu motorlardan iki adet kullandığım Titan Falcon V2 modelinin kanadı üzerinde gerçekleştirdim. Aktif olarak da uçan bir model, cube orange ve power module de bu uçaktan yani güç ve akım kalibrasyonları tam. Batarya ile sistem arasına birçok hobicinin kullandığı 150A'lık FT08 akım ölçer koydum. Değerleri hem Pixhawk okumasından hem de buradan takip ettim.
Sistem bu şekilde:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kullandığım pilin şarj durumu hücre başına 4.10 Volt civarında idi. Hem multimetre hem de Pixhawkk telemetrisinde voltaj 24.64 civarı ölçülüyordu. İlk testi görece düşük akımlarda denedim:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Test görsellerini rckolik görsellerin boyutunu düşürdüğün başka bir platforma yüklemem gerekti. Voltaj beklendiği gibi düşüyor ama hem pil yüksek akımlara rahatlıkla çıkıyor hem de en yüksek akımda tuttuğum süre boyunca voltaj düşmeye devam etmiyor. Maksimum %80 gaza çıkıp burada 5 6 saniye boyunca bekledim. Akım okumaları hem Pixhawk hem de FT08 akım ölçerde 40-50A arası dalgalandı.
Bu testin akabinde ikinci teste geçtim. Bu testte artık olabildiğince pili zorlamak adına tam güce çıktım:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Tam yükte Pixhawk okuması ilk başta 75-80A arası pik yaptı, FT08 akım ölçerde de 75A'yı anlık olarak gördüm. Sonrasında ESC limiti olan 60A seviyelerine geldi, testin kalan kısmında da FT08 akım ölçerin gösterdiği değer 60A seviyelerinde gezindi. Bu anlara kadar pilde voltaj belirli bir seviyeye kadar düşse de yük altında sabit voltajı vermeye devam etti. Pil tam dolu değildi bunu da unutmamak gerek. 20 saniyeye kadar tuttum ki bu uçak uçarken bile en fazla 10 saniye tam yükte kalıyor o da kalkışta. 20 saniyenin sonunda motor kablolarının ciddi anlamda ısınması sonucu testi bitirme kararı aldım, koku da gelmeye başlamıştı. Ama pil hala giderdi ki bunu uçan uçakta yapıyor olsaydım, hava akışının etkisi ile kablo ve elektronikler daha serin çalışırdı. Motorda kararma görmedim ama bayağı ısınmıştı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kararma var mı bilmiyorum ama dediğim gibi, bu tür testleri durgun halde değil de iyi hava akımı olan yerlerde ya da uçak üzerinde yapmak daha iyi zira hem motorun hem kablolarının soğuması gerek.
Sonuçlardan da görüldüğü üzere piller hem yüksek akım verebiliyor hem de yüksek akım çekilen durumlarda voltaj seviyelerini koruyabiliyor. Burada kritik olan, akım altında düştüğü voltajın sisteminize yetip yetmeyeceği. Ama ortada düşük voltaj korumasını tetikleyecek kadar bir düşüş yok. Kaldı ki voltaj düşüşü paralel piller ekleyerek ya da pil hücreleri arası bağlantıyı iyileştirerek rahatlıkla daha iyi hale getirilebilir. Bundan birkaç sene önce insanlar bu akım değerlerini almak için 2P ya da 3P piller yapıyordu. Şimdi 1P ile bu akım değerleri verilebiliyor ki EVE-50PL kodlu yeni pilin 100A+ kadar akım olacak.
Umarım veriler birinin işine yarar.
Bonus:
Test içinde başka bir test de yapmış olduk. Motor bağlantısı için PETG kullanmak neredeyse yazılı olmayan kural gibi bir şey, ancak bu filamentin de bir sınırı var. Motor %100 infill PETG mount ile kanada bağlanıyordu, test sonrası görüntü bu şekilde:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Motorun çıktığı sıcaklık sebebi ile eriyip motor bağlantı kısmının şeklini bırakmış, normali böyleydi:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sanırım "3-5 amper çeken FPV uçağım" olması gerekenden biraz fazla akım çekmiş.
Özetle, motor bağlantılarında mümkünse minimum PETG kullanın, bunun gibi durumlar için de PETG-HT tercih edin. PETG'nin erime noktası sanırım 80 derece, PETG-HT ise 135 derece civarı olması gerek.
Bunu şu nendenle paylaştım, birçok kişi Li-Ion pillerde petg ya da pla kalıp/braket kullanıyor. Görünüşte pratik olsa da bu materyaller yüksek sıcaklıkta rigidliğini kaybediyor. Yani yüksek akım çeken ve ısınan pil Li-Ion pil paketiniz varsa ve 3D baskı braket kullanmak istiyorsanız, PETG-HT kullanmak mantıklı olabilir.