Arkadaşlar öncelikle belirtmek gerekir ki, bu tarz teknik konularda bolca ölçüm datası ve bunlardan üretilecek grafikler olması gerekir, en azından ben öyle isterdim, ancak rc nitro motorları hakkında böyle detaylı datalar ne yazık ki yok. Bu işlerde başı çeken OS ve YS firmaları bırakın detaylı datayı, açıklayıcı bir manuel bile hazırlamıyorlar ne yazık ki
Aşağıda genel olarak 90'lık tabir edilen 700'lük heli motorları için, özellikle de OS 105 ve 91, YS 96 ve 91 ile ilgili genel bir çerçeve çizmeye çalışacağım.
Bildiğimiz gibi motorlarımızın belli bir anlamlı devir aralığı var. Yani motorun çalışmaktan mutlu olduğu ve yaktığı yakıtın hakkını verebildiği bir devir aralığı.
Bu aralık genellikle OS motorlar için 2.000-16.000 rpm, YS motorlar için ise 2.000-17.000 rpm arasında.
Şimdi detaylı resmi datamız olmadığı için kullanabileceğimiz tek data kullanıcıların yorumları ve gözlemleri. Buna göre genel kabul, nitro motorların üretebildikleri en yüksek güce, maksimum anlamlı devirlerinin 1.000 rpm kadar altında ulaşabildikleri. Yani OS için 15.000, YS için ise 16.000 rpm maksimum gücü alabildiğimiz devirler. Bir diğer kabul ise motorların yüksek devirlerde, düşük devirlere göre daha az titreşim ürettikleri.
Gelelim konunun asıl amacına;
Nitro helilerde elektrikli helilerde olduğu gibi değişik pinyon seçenekleri pek bulunmaz. Sabit bir dişli oranıyla takılırlar. Bu da genelde 1:8 civarlarında olur. Mesela Gaui NX7 için 1:8,19, Goblin Nitro 700 için 1:8,23, Trex 700N DFC için ise 1:8
Bu oranlar sabit olduğuna göre modelimizde kullanacağımız kafa devrini, uçuş tarzımız, güç ihtiyacımız ve motorumuza göre belirlememiz gerekiyor. Bunun için ise iki hipotez var ve aşağıda bunları açıklayıp, daha sonra sizin de fikrinizi almak istiyorum.
Hipotez-1: Kullanacağımız sabit kafa devri genel olarak motorun en güçlü olduğu devirde olmalıdır ki, motor yüke bindiğinde devir kaybetmemek için daha fazla gücü olsun.
Hipotez-2: Motor yüke bindiği taktirde her ne olursa olsun devir kaybedecektir. Buna göre kullanacağımız sabit kafa devri motorun verebileceği en yüksek anlamlı devirde olmalıdır ki, devir kaybı durumunda en yüksek güç devri bandına düşsün ve devri toparlamak için yeterli gücü olsun. Aksi taktirde, motorun daha az güçlü olduğu devirlere kadar düşeceğiz.
Yani dişli oranımızı 8 kabul edersek;
1. Hipoteze göre OS için ortalama 1.875, YS için 2.000 devir ayarlamalıyız, böylece motor yük altında pek devir kaybetmez ve güçlü olduğu bantta kalır.
2. Hipoteze göre ise OS için ortalama 2.000, YS için 2.125 devir ayarlamalıyız ki motor yük altında kaldığında ve devir kaybettiğinde daha güçlü olduğu bantta olsun.
Açıkçası 2. hipotez bana daha akla yatkın geliyor. Sizin fikriniz nedir?
Aşağıda genel olarak 90'lık tabir edilen 700'lük heli motorları için, özellikle de OS 105 ve 91, YS 96 ve 91 ile ilgili genel bir çerçeve çizmeye çalışacağım.
Bildiğimiz gibi motorlarımızın belli bir anlamlı devir aralığı var. Yani motorun çalışmaktan mutlu olduğu ve yaktığı yakıtın hakkını verebildiği bir devir aralığı.
Bu aralık genellikle OS motorlar için 2.000-16.000 rpm, YS motorlar için ise 2.000-17.000 rpm arasında.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Şimdi detaylı resmi datamız olmadığı için kullanabileceğimiz tek data kullanıcıların yorumları ve gözlemleri. Buna göre genel kabul, nitro motorların üretebildikleri en yüksek güce, maksimum anlamlı devirlerinin 1.000 rpm kadar altında ulaşabildikleri. Yani OS için 15.000, YS için ise 16.000 rpm maksimum gücü alabildiğimiz devirler. Bir diğer kabul ise motorların yüksek devirlerde, düşük devirlere göre daha az titreşim ürettikleri.
Gelelim konunun asıl amacına;
Nitro helilerde elektrikli helilerde olduğu gibi değişik pinyon seçenekleri pek bulunmaz. Sabit bir dişli oranıyla takılırlar. Bu da genelde 1:8 civarlarında olur. Mesela Gaui NX7 için 1:8,19, Goblin Nitro 700 için 1:8,23, Trex 700N DFC için ise 1:8
Bu oranlar sabit olduğuna göre modelimizde kullanacağımız kafa devrini, uçuş tarzımız, güç ihtiyacımız ve motorumuza göre belirlememiz gerekiyor. Bunun için ise iki hipotez var ve aşağıda bunları açıklayıp, daha sonra sizin de fikrinizi almak istiyorum.
Hipotez-1: Kullanacağımız sabit kafa devri genel olarak motorun en güçlü olduğu devirde olmalıdır ki, motor yüke bindiğinde devir kaybetmemek için daha fazla gücü olsun.
Hipotez-2: Motor yüke bindiği taktirde her ne olursa olsun devir kaybedecektir. Buna göre kullanacağımız sabit kafa devri motorun verebileceği en yüksek anlamlı devirde olmalıdır ki, devir kaybı durumunda en yüksek güç devri bandına düşsün ve devri toparlamak için yeterli gücü olsun. Aksi taktirde, motorun daha az güçlü olduğu devirlere kadar düşeceğiz.
Yani dişli oranımızı 8 kabul edersek;
1. Hipoteze göre OS için ortalama 1.875, YS için 2.000 devir ayarlamalıyız, böylece motor yük altında pek devir kaybetmez ve güçlü olduğu bantta kalır.
2. Hipoteze göre ise OS için ortalama 2.000, YS için 2.125 devir ayarlamalıyız ki motor yük altında kaldığında ve devir kaybettiğinde daha güçlü olduğu bantta olsun.
Açıkçası 2. hipotez bana daha akla yatkın geliyor. Sizin fikriniz nedir?