Nitrolu Helikopterlere Otomatik Karbüratör Ayar Sistemi Yapımı ???

Çok eski bir mevzu esasında. Zamanında bende üzerine bir miktar okumuş, araştırmış yapılan tartışmaları takip etmiştim. :rolleyes:

Sistem ilk bakışta kulağa çok hoş geliyor ve insanın aklına yatıyor açıkçası. Fakat pratikte uygulanabilirliği mümkün olmasına rağmen oldukça karmaşık ve arkadaşlarımın daha önceki mesajlarında bahsettiği motorun fazla fakir veya zengin kalması sonucu durmasına ve hatta hasarlanmasına sebep olabilecek riskleri içeriyor. Sistemde benim gözlemlediğim iki temel sıkıntı var :

1) Heli karbüratörlerinin fine-tuning dediğimiz ince ayar ancak iki iğneninde optimum açıklığa getirilmesi ile yapılabiliyor. Elbette needle-valve iğnesi daha etkin fakat bazı durumlarda tek başına ideal ayarı yakalamamıza yeterli olmuyor. Sistem tek iğne ile bunu sağlamak istediğinde ise muhtemelen çeşitli manevralardaki sıcaklık dalgalanmalarında çok fazla servo aktivitesi yapmak zorunda kalıyor. :( Bu arada dip not olarak söylemek gerekir ki bu sistemlerin verimli çalışabilmesi için ihtiyaç duyulan hassas ve doğru motor sıcaklığı ölçümünü sağlamakta başlı başına bir olay. Benim gibi telemetri ile gerçek zamanlı sıcaklık ölçüm verilerini takip etmiş arkadaşlar bilirler, pekte öyle tak sensörü al değeri tarzında değil malesef. Gürültüsüz ve güvenilir veri elde etmek hiç kolay değil.

2) Gelelim benim asıl sorun olarak gördüğüm duruma. Bu sistemler tek parametre ile iğne ayarı yapıyor, motor sıcaklığı. Yani uçuş kurgusu ve manevralar hakkında hiçbir veri yok, anlık olarak değişimlere cevap vermeye çalışıyor. Peki ben şöyle bir manevra yapıyorum diyelim sizce işi ne kadar kolay :

Hover yapıyorum (5 saniye) / Motor sıcaklığım 80 derece --------------(Sistem muhtemelen beklemede)
Tic - Toc yapmaya başladım (10 saniye) / Motor sıcaklığı 105 derece ---------(Eyvah sıcaklık arttı motoru zenginleştirelim)
Kocaman bir loop attım, alçak geçişler yaptım önümden (30 saniye) / Motor sıcaklığı 65 derece --------(Kıs kıs zengin kaldı)
Pitch-Pump yapıyorum şimdide (5 saniye) / Motor sıcaklığı (110 derece) -------- (Hemen aç :eek: çok fakir)
Hold'u çektim otorotasyon ile geliyorum aşağıya doğru (10 saniye)/ Motor sıcaklığı 55 derece-----------(Kıs kıs kıs dondu motor)
Vazgeçtim hold'u kapattım tic-toc yapmaya devam------------------------- (yeter artık bir rahat dur kardeşim :lollol::lol: )

Toplam süre 1 dakika sistemden servoya kaç kez komut gitmiş olabilir sizce :laugh:

Ne demek istediğimi anlatabildim mi emin değilim ama bu sistemin bizim beklentimizi karşılayacak şekilde çalışabilmesi için gerekli olacak yatırım oldukça büyük olacaktır bence. Zaten Sümer abiye söylesek abi bunun kodlamasını yapar mısın diye küsüratlarla uğraşmayı sevmez kendisi 1 milyon ister kafadan. Artık TL mi der, euro mı ister, pounda mı geçer bilemiyorum :lol:
İlginiz için çok teşekkür ederim Türker Bey Abi. Gayet güzel anlattınız,anlaşılan bu sistem mevcut haliyle karadüzen bir sistem. Biraz geliştirilmesi gerek ancak,RC Heli Hobisi'nin popülaritesi bu durumdayken firma bazında bir geliştirme sunulur mu?... düşündürücü...:embarras: