www.bilimselyuzme.com

Pervane km/h cinsinden hız hesabı

Serhat_35

Yeni Uye
Katılım
3 Kas 2014
Mesajlar
38
Tepkime puanı
0
Yaş
35
Rc modeller yüzünden yaralanma, ölüm gibi kötü olayları duyunca pervanemin en ucunun döndüğü hızı hesaplamak istedim. Merak eden olursa kendi modelinin pervanesinin en ucunun maksimum katettiği hızı aynı yolla hesaplayabilir.

Kullandığım model quadcopter arkadaşlar. Her motor 980kv lik yani 1volt başına dakikada dönme sayısı. 11.1 volt pil kullanınca 980*11.1= 10878 eder. Yani benim motorlarım dakikada 10878 devir yapıyor diğer bir tanımı pervanem 10878 devir yapıyor 60 saniyede.

Pervanem 10 inç uzunluğunda. 1 inç 2.54 cm eder. Bana pervanenin yarıçapı lazım olacağı için 5*2.54=12.7cm yapar.

Pervanenin en uç kısmı en süratli dönüş yapacağı için o kısmı baz aldım. Pervaneyi büyük bir daire çizerek hareket ettiğini düşünürsek en uç kısmın çevresini hesapladım. 2*pi*r formülünü kullanıyoruz. Yani;

2*pi*12.7 = 79.8 cm (pi sayısını 3.14 alabilirsiniz ben bilimsel hesap makinesi kullandığım için farklı sonuç çıkmış olabilir.)

yani pervanemiz her bir dönüşte en uç kısmı 79.8 cm mesafe katetti. Dakikada 10878 kere döndüğünü en başta bulmuştuk. Yani 10878 kere 79.8 cm yol alacak bizim pervanemiz. İki değeri çarpıyoruz. 10878*79.8 = 868025.8 cm yol alacaktır her dakikada. Biz bu değeri km cinsine çevirelim. 1 km 100.000 cm eder. Yani bir pervane dakikada 8.68 km yol almış oluyor. Bunu saate vurursak;

8.68*60 = 520km yapar.

Kısaca benim pervanemin en uç kısmı max güçte teorik olarak saatte 520 km ile geçiyor aşağı yukarı. Bu çok büyük bir rakam aman dikkat.
 
Serhat Özyemiş' Alıntı:
Kısaca benim pervanemin en uç kısmı max güçte teorik olarak saatte 520 km ile geçiyor aşağı yukarı.

Herkesin anlayabileceği güzel bir hesaplama olmuş fekat motor kv değerleri yüksüz (no load) durumda volt başına devir sayısını ifade ediyor. Yükte iken tam bunu veremeyecektir ama yine de yavaş dönmüyorlar, dikkat etmek lazım.
 
Pervane km/h cinsinden hız hesabı

"Demirden korksak Trene binmezdik" diye bir söz var ama bu durum çoğu zaman bir mecburiyet.

Bu yaptığımız iş ise bir hobi. Bu nedenle bu tür şeyler aklıma gelince ne kadar tedbirli olmaya çalışırsam çalışayım, "Ben ne yapıyorum" demekten kendimi alamıyorum :rolleyes: :embarras:

Gerçekten uğraştığımız işler çoğu zaman gerçekten en küçük hatayı affetmiyor, hepimizin çok dikkatli olması gerekiyor.
 
Pervane km/h cinsinden hız hesabı

Bende biraz katılayım konuya. Temel fizik kurallarına dönersek çarpışmada oluşan enerji aktarımı ile hasar oluşur. Bu enerjide maddenin hızı kadar kütleside önemli rol oynar. Yani aynı hızda giden bir bisikletin çarpması ile bir kamyonun çarpması aynı duvarda farklı etkiler oluşturur.

O yüzden dönüş hızı önemli olmakla beraber , kütlesi çok daha önemlidir. O yüzden bir mikro pervane çok daha hızlı dönmesine rağmen kola bacağa değdiinde yakar yada çizerken , bir 700 pervanesi kolu bacağı , kafayı kopartabilir. :saygilar:
 
Pervane km/h cinsinden hız hesabı

Pervane parametrelerinizi hesaplatabileceğiniz bir adres vereyim:



Ayrıca neden elektrikli motorlardan uzak durduğumu da açıklayayım bu vesile ile. Bildiğiniz gibi elektrik motorları siz durdurmazsanız durmazlar. Ama patlarlı motorlar bir engele çarptıklarında stop ederler. Dolayısıyla elektrikli motorların "dilimleme" riski daha yüksek.

Kaza her yerde olabilir, bu bir gerçek. Ama gerekli önlemler alınmadan olduğunda ona kaza denmez. Bizler bu konuda her an uyanık ve dikkatli olmak zorundayız. Bunun için en iyi yaklaşım üşengeçlikten kurtulmaya çalışmak ve kişisel checklistler oluşturmak.

Örneğin 55 cc benzinli motorumu çalıştırırken şöyle yapıyorum:
- Uçağı emniyetli bir şekilde tespit sistemine bağla
- Kumandayı aç, yayın yapana kadar bekle
- Uçağın elektriğini aç
- Ateşleme ışığının kapalı olduğunu kontrol et
- Kumanda yüzeylerinin hareketini kontrol et
- Ateşleme ışığının kapalı olduğunu kontrol et
- Jikleyi aktive et
- Eldiven giy
- Spinnerden tutarak pervaneyi kompresyon konumuna getir
- Ateşlemeyi aç
TEKRAR1
- Pervaneyi çevir
- Geri çekil
- Pervanenin durduğundan emin ol
- Spinnerden tutarak pervaneyi kompresyon konumuna getir
- Motorda patlama olmadıysa TEKRAR1'e dön
- Ateşlemeyi kapat
- Ateşleme ışığının kapalı olduğunu kontrol et
- Jikleyi deaktive et
- Ateşlemeyi aç
TEKRAR2
- Pervaneyi çevir
- Geri çekil
- Pervanenin durduğundan emin ol
- Spinnerden tutarak pervaneyi kompresyon konumuna getir
- Motorda patlama olmadıysa TEKRAR2'ye dön
- Motoru çeyrek gazda ısıt
...

Bunca abuk sabuk şeyi neden yazdım?

İşin temel mantığı şu. Herhangi bir nedenle eliniz pervanenin yakınından geçecek ise, o motorun durup dururken çalışmayacağından emin olmalısınız. Bunun için örneğin patlarlı motorda kızdırıcı takılı (ya da onboard kızdırıcılı uşaklarda aktif) iken asla pervaneye yaklaşmamalısınız. Benzinli motorlarda pervaneye yaklaşacaksanız atşelemenin kapalı olduğundan % 1500 emin olmalısınız. Jikle telini genelde pervanenin hemen arkasına gelecek şekilde cowling içinde konumlandırıyoruz. Jikleyi açıp kapatmak için elimiz pervanenin yanından arkaya uzanmak zorunda. İşte yarım saniyelik bu iş için bile ateşlemeyi kapatmak, sonra da ateşleme ışığına bakıp kapattığınızdan emin olmak çok önemli. Elektrikli motorlarda ise ESC'ye enerji verildiği andan itibaren her an her şeyin olabileceğini hatırlamak gerekiyor.
 
Pervane km/h cinsinden hız hesabı

Sümer Yamaner' Alıntı:
........Ayrıca neden elektrikli motorlardan uzak durduğumu da açıklayayım bu vesile ile. Bildiğiniz gibi elektrik motorları siz durdurmazsanız durmazlar. Ama patlarlı motorlar bir engele çarptıklarında stop ederler. Dolayısıyla elektrikli motorların "dilimleme" riski daha yüksek.

........ Elektrikli motorlarda ise ESC'ye enerji verildiği andan itibaren her an her şeyin olabileceğini hatırlamak gerekiyor.
Kesinlikle abi. Eğer ESC ile ilgili bir işimiz var ise paller %100 sökülmeli ya da mümkün ise motor ana dişli bağlantısı fiziksel olarak sökülmeli :)
 
Pervane km/h cinsinden hız hesabı

Rasim Öztürk' Alıntı:
Herkesin anlayabileceği güzel bir hesaplama olmuş fekat motor kv değerleri yüksüz (no load) durumda volt başına devir sayısını ifade ediyor. Yükte iken tam bunu veremeyecektir ama yine de yavaş dönmüyorlar, dikkat etmek lazım.

Haklısınız bir çok faktör var hızı etkileyen pilin kalitesi, pervanenin kalitesi v.s bu söylediğim teorik hesap gerçek hız ancak ölçümlerle bulunabiliyor. Gece nerden estiyse işte hesap yaptım oturup. :D
 
Pervane km/h cinsinden hız hesabı

Sümer Yamaner' Alıntı:
Ayrıca neden elektrikli motorlardan uzak durduğumu da açıklayayım bu vesile ile. Bildiğiniz gibi elektrik motorları siz durdurmazsanız durmazlar. Ama patlarlı motorlar bir engele çarptıklarında stop ederler. Dolayısıyla elektrikli motorların "dilimleme" riski daha yüksek.

Kaza her yerde olabilir, bu bir gerçek. Ama gerekli önlemler alınmadan olduğunda ona kaza denmez. Bizler bu konuda her an uyanık ve dikkatli olmak zorundayız. Bunun için en iyi yaklaşım üşengeçlikten kurtulmaya çalışmak ve kişisel checklistler oluşturmak.
......

Bizim okulun model uçak için ayrılmış küçük pistinde güvenlik hak getire. Oranın tecrübeli hocasının uçakları üzerimize sürmesi, bozuk uçakların artistlik yapılarak uçurulmaya çalışılması. Kaç kere pil v.s alev aldı yanlış işler yüzünden. O zamanlar bilmiyordum tabi bu kadar tehlikeli olduklarını bundan böyle kesinlikle hocayı uyarıcamda kendisi bimiyor mu peki kesinlikle biliyor yıllarını vermiş sonuçta ama ben tecrübeliyim ayağına bu işlere kalkışıyor türklerde böyle tehlikeli işleri artistliğe çevirme huyu vardır güvenlik önlemlerini pek takmaz halkımız. O yüzden değil mi en çok iş kazalarının olduğu ülkelerden biriyiz hep bu aldırmamazlığımızın yüzünden. Eminim şu söylediklerinizi uygulayan insan yok denecek kadar azdır.
 
Pervane km/h cinsinden hız hesabı

2008 falandı sanıyorum. RC uçaklarla yeni yeni haşır neşir oluyordum. Forumları falan geziyor bol bol okuyordum. THK'dan bir tane elektrikli uçak da almıştım. Bir forumda ismi lazım değil, aşırı deneyimli büyük bir modelci ortaya çıktı ve yakıt masrafını karşılamamız kaydıyla kendi uçağı ile bize uçuş yaptıracağını söyledi. Ama önce eğitim verecekti. Neyse toplandık bir yerde. Arkadaşımız yanında portatif bir yazı tahtası da getirmiş. Başladı çizerek bir şeyler anlatmaya. Tamam gerçek pilot lisansım var ama ne de olsa RC model farklıdır diye ben de dinlemeye başladım. Fakat giderek temel aerodinamik kavramların hatalı anlaşılıp anlatıldığını görünce kenara çekilip beklemeye başladım. Deneyimli modelci teorik dersi bitirip pratiğe başladı. Tabii öne yakıt koyulması gerekiyordu uçağa. Deneyimli modelci de onu yaptı ama yaparken ağzında sigarası vardı. Hatta külü de düştü düşecek durumdaydı. Kendisini çaktırmadan uyardığımda bana nitro yakıtın patlama riskinin olmadığını söyledi. Neyse... Uçağı ilk uçuşta kendisi kırdı da bu macera büyümeden sona erdi. Yani bu camiada çok büyük modelciler çıkıyor bazen... Neyse ki gerçekten saygıdeğer abilerimiz var da onların yüzü suyu hürmetine bir şeyler yapıyoruz.
 
Pervane km/h cinsinden hız hesabı

Sümer Yamaner' Alıntı:
......... Uçağı ilk uçuşta kendisi kırdı da bu macera büyümeden sona erdi. Yani bu camiada çok büyük modelciler çıkıyor bazen... Neyse ki gerçekten saygıdeğer abilerimiz var da onların yüzü suyu hürmetine bir şeyler yapıyoruz.
Yine her zaman olduğu gibi acaip hoş, kısa ve öz bir tespit :thumbup: %p
 
Pervane km/h cinsinden hız hesabı

Bunu ben de hep düşünmüş ve ürkmüşümdür. Hatta bir kaç küçük deneyimim de olmuştur! Bir tanesinin izini işaret parmağımın tırnağında taşırım, bana hep hatırlatır!
 
Pervane km/h cinsinden hız hesabı

Sümer abi iki sonraki projemde türbinlere giriş yapmak. Sen alırken banada iki tane paketletirsen sevinirim :)
 
Pervane km/h cinsinden hız hesabı

Jet Cat pht3 olsun, Jet cat PHT3 :bravo: :bravo:
Sayenizde bir türbin konusu görmüş oluruz , yardım isterseniz malesef bilgimiz çok az :( ama çok güzel yangın söndürme tüpü tutarım...... :evil: :D