www.bilimselyuzme.com

Pilot RC Extra NG 115" IMAC Edition

Son birkaç adımı da tamamlıyorum...

Yaz için 32x12 2 pal denemek istedim... Genel kanı motoru daha az yüklediği ve bu muazzam sıcak günlerde motor sağlığı açısından daha iyi sonuç olacağı ve de çekişin birkaç kilo daha artacağı yönünde idi... Bakalım görüp deneyeceğimZzz

Pervane birkaç gün önce teslim olduysa da, birkaç gün rahatsızlık dolayısıyla evde istirahat sonrası Cuma uçuş öncesi perşembe geceden hangar'a gidip pervane delik işini hallettim...

Jig'i 12/6 hizasına sabitledim...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Basit bir press drill kullanıyırum delikler için... Ahım şahım birley değil, hatta mandreninde de ufaktan boşlukları var ama iş görüyor...

Arkadan öne delim yapıyorum tavsiye olunduğu üzere... İlk delik sonuna kadar karşıdan çıkacak şekilde sakince açılıyor... Diğer 5 deliği ise yarım açıyorum (15-20 mm civarı)

Daha sonra jig' i söküp bir pas deliği tekrar elle deldikten sonra.... Jig'i ters taraftan takıp tam açık olan delikten matkap ucunun tersini sallandırıyorum, bu sayede jig direk hizalanmış oluyor... Jig' i o haliyle sabitledikten sonra matkap ucunu çekip çıkarıyorum ve bu sefer önden arkaya doğru yarım deliklere ulaşacak şekilde deliyorum... Delikler birbirini karşıladıktan sonra jigi söküp çapak vs kalmayacak şekilde elimle matkapta ileri geri yaparak işlemi bitiriyorum...

Kontrol etmeye bile gerek yok, direk tak vidala gitsin, kasma yok tertemiz delik...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Birkaç kaplama işim vardı, onları ütüleyip gerdirdikten sonra da asıl genişlettiğim cowling havaladırması için bir negatif vakum barajı imal edip yerine montajlamak istiyordum...

Yüzey kompleks olunca pek kolay olmadı... Baya bir düşünüp taşındım sonra cowlingin kesik kısmına malzemeyi yaslayıp güzelce kalemle çizdim, falçatayla kestikten sonra da, dremel ile pahını kırdım ve arından 10 ar dakika arayla UHU Por yapışkanı uygulayıp beklemeye koyuldum. İyice uçtuktan sonra ortadan kenarlara doğru yedire yedire yapıştırdım, terzi kalıbı gibi oldu 😊

Bu arada UHU Por malum bulaşık bir malzeme... Değdiği yerden temizlemesi pek kolay olmuyor... Kalıntı bırakıyor ve üzerine daha sonra toz toprak gelince de çok çirkin bir görüntü çıkıyor ortaya... Yeni birşey keşfettim, kimyacı arkadaşlar konuya çok daha hakindirler gerçi ama, benzinle taze Uhu Por çok kolay çözülüyor... En ufal bir kalıntı olmaksızın tertemiz oluyor yüzey...

Lafı daha fazla uzatmayayım, nihai hali bu şekilde, yarın sabah 5 te uçuşta deneyip göreceğim...


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Saat beş geç olur, geceden gitsen?:lol:
Tesiste konaklama yasak Sumer abi, malum savunma sanayi ile ortaklasa kullaniyoruz...Yoksa bana gore hava hos :lol: Diger bekciyle aram iyi, bazen sabahliyorum calismam gereken birsey olunca, o sorun etmiyor ama su an izinde...

Sabah 4'te girdim tesise, 4:45'ten 9:45'e a kadar araliksiz uctum.... Yaz aylari icin dik pisti kullaniyoruz sabah gunesinin tabak gibi karsimizda olusundan dolayi ana pistte... Gecen hafta toplasip basit golgelik, sokme asfalt falan yaptirdik... Artik saat 10:00 lara kadar ucus yapilabiliyor hava sicak olmasina ragmen...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bugun 11 sorti, 22 sekans tekrari yaptim... Temmuz'da Hezarfen'deyiz...Gelecekmisin organizasyona ?
 
Kucuk bir guncelleme... Dun ufak bir talihsizlik oldu... Ucagi yuklerken arkadasim sagolsun, hafif ileri kaydirmis romork uzerinde ucagi, manevra sirasinda golf arabasinin arka koruma demiri kanadin altini bicti... O sirada distaki aileron hornuna yandan dalip budamis resmen... Hangar'a varinca farkettik... Yalnizca yekeyi hasarlamis allahtan... Baska bir hasar yoktu...

Sevgili Hamad, gec sen arkana yaslan, soguk birsey ac kendine dedi.... 15 dakika sonra baktim, disci frezesiyle dremelle guzelce yeke yatagini bosaltmis, yeni yekeyi epoxyliyordu yerine :):):) Sagolsun... Guzel dostlar edinmisim...Orjinal yekenin de o an elimizin altinda olmasi da ayri bir sans oldu....Cok can sikacak bir konudan tereyagindan kil ceker gibi siyrilmis olduk.... Epoxy kurlendikten sonra servo ayarlarini yeniden yapip eve dondum... Nazar diyelim...

Bugun sabah 4:20 gibi tesisteydim, 4:50 gibi de teker kestim... 6:50 ye kadar 5 sorti-10 sekans tekrarinin ardindan ofisteki mesaime basladim...

Kisa bir hazirlik videosu ve bir gunesin dogus saatinde yakaladigim guzel bir fotograf karesini paylasiyorum....

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Setup ile ilgili guncelleme:
Havalandirma icin yaptigim yeni lip guzel calisiyor... 2 pal pervane ile motor biraz rahatladi, yaz icin guzel bir tercih oldu gibi...
Yeni inis takimi cok cok guzel oldu... Arka inis takimini da sevdim.... Su an keyifli keyifli devam... Etti 284.5 Litre...
 
Son düzenleme:
Geçmiş olsun. Fatih hocanın dediği gibi hiçbir başarı tesadüfi değildir.
 

Yaslanmis ama halen ates gibi, gecen yine bagirip cagiriyordu macta :) Geldi sonra, sakinleştirdik 😋



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
Yaslanmis ama halen ates gibi, gecen yine bagirip cagiriyordu macta :) Geldi sonra, sakinleştirdik 😋



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Belliydi bu başarılarının arkasında birinin olduğu.
 
Ekim 2025 güncellemesi:

Yaz aylarının gelişiyle çok erken saatlerde ve kısıtlı zamanda yaptığımız uçuşlarda benim 115" çok da pratik değildi...Hem bu süreçte uçağın yıpranmasını engellemek hem de yazın çok keyif aldığım 91" Extra modelimle zaman geçirmek istediğimden, yaz sezonunda NG ile uçmadım, lakin aklımdaki bir konu olan Walbro karbüratör değişimi için bir yandan düşünmeye başladim ve uçağı hangarladım...

Bu değişimi neden istedim ?

1-Al Ain'deki yarışmada canımızı sıkan zengin fakir kalma konusunu çözmek, sürekli iğne ayarıyla uğraşmamak
2-Aynı depo ile 2 sekans uçtuğumda ikinci sekansta uçağın ters 45 lerde kısa süreli kesme sorununu bertaraf etmek
3-Soğukken rölantinin yüksek, ısınınca da düşük olması
4-Uçağın hangarda altına sürekli yağ ve yakıt akıtmasının önüne geçmek

Orjinal Walbro bulabilmek ve bu süreçte büyük rakamlar ödememek için birkaç kaynakla irtibata geçtim, araya Türkiye seyahatim, Eurocup İstanbul vs de girince bir süre arada kaynadı mesele...

Ephil'in Avusturalya temsilci ve GP nin İngiltere temsilcisi ile yazıştım, pek aklıma yattı diyemeyeceğim iki seçenek de... Daha sonrasında Çindeki kontağım ile yazıştım... Öncelikle prototip aşamasında olan bir motor üreticisinin (benim de yakın takibimde) geliştirdiği optimize edilmiş klepeli bir karbüratör için niyetlendik ancak 2026 dan önce pek mümkün olmadığını netleşince tedariğinin, orjinal 2 tane Walbro sipariş ettik...

Siparişle birlikte önce Çin içi tedariğin yapılması, ardından da ürünlerin bana kargo oluşuyla birlikte 2 haftalık bir sürecin ardından ürünler elime geçti...

DLE nin kendi karbüratörüyle farklar vardı arada, kol boylari, kol açıları, jigle kollari vs farklı idi... Hal böyle olunca montaj öncesi enine boyuna düşünüp taşınmam gerekti... Kola bir müdahale yapınca ya reed block tarafına, ya da egsoz tarafına temas ihtimali beliriyor, öyle olunca da civatayı ordan mı taksam, somunu burdan mı taksam, ters mi çevirsem, e sonradan nasıl sökülür vs diye bir akşam sakince oturup üzerinde çalıştım...

Walbro üzerinde gelen kolların delik çapları m2 idi halbuki DLE dekiler m3 idiler, ilk iş Dremel ile sakin sakin delik çaplarını büyüttüm, söylendiği gibi olmuyor zira dremelle girişince parça baya ısınıyor, dolayısıyla sürekli suyla soğuta soğuta çalıştım ki karbüratör üzerinde ya da içindeki plastik aksam zarar görmesin...

Asıl hassasiyet gerektiren konu her iki karbüratörün de eşit çalışması ve birbirlerine hem jigle klepeleri hem de ana klepeler noktasında bağlı olmaları dolayısıyla karbüratörlerin senkron çalışmaları idi...

Hazır bu kadar teferruatlı girmişken hem ufaktan sızdıran egsoz contasını bakırlı conta ile yenilemek hem de silinir içindeki durumu görmek için egsozları söktüm... Bunu iyi ki yapmışım zira yukarıdaki kasma değme vs problemlerine kolaylıkla çözüm bulabilmemi sağladı egsozları sökmüş olmam....

Silindir içleri iyi durumdaydı, kararma, karbon birikimi ve çizik yoktu, her 4 silindiri ve pistonu da dikkatlice inceledim... Bu güzel haber, motor 308 litreye gelmişti ve herşey yolunda gibi görünüyordu...

Çıkan tüm malzemeyi kontak temizleyici ve yer yer balata spreyi, bazen de sıcak su/sabun ile yağdan ve kirden arındırdıktan sonra montajı yapıp cowlingi kapattım...

Dün de öğle saatlerinde güzel havayı da fırsat bilerek hadi bir deneyeyim diye pistin yolunu tuttum... Kuru diyaframın tabi ıslanıp randımanlı çalışması sanırım bi 6-7 jigle çalıştır çevrimiyle oldu, kolum da koptu zira pervane büyük çevirmesi de pek kolay olmuyor hele ki öğlen sıcağında... Neyse ki 8-10 dakikalık bir uğraşın ardından bir şekilde çalıştırdım motoru.... Orta karar hafif yüksek bir rölanti ile de bir uçuş yaptım...

Öncelikle özlemişim keratayı:) Yerde düzgün gaz yedi karbüratör, dolayısıyla ayar vs kurcalamadan direk uçuş yaptım ki ne olup ne bittiğini bir göreyim... Birinci ve garip olan fark yerde motorun yaklaşık 80-100 devir fazladan çevirmesi idi... Havadaki fark ise 2 palli pervanenin çok çok çabuk şekilde yırtma sesine ulaşması oldu.... Bu ilginçti zira daha önce yırtma sesi çok nadir geliyordu... Asıl fark tırmanışta oldu, uçak eskisine nazaran çok çok daha canlı çekiyordu, 2.sekanstaki ters 45 teki kısa süreli kesme de ortadan kalktı...

Sonraki sortide rölantiyi daha aşağılara taşıyıp birkaç uçuş daha yaparak günü tamamladım...

Kaçak ve rölanti konusunu önümüzdeki süreçte gözlemleyeceğim.... Şimdilik dakika skor bu şekilde....



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Uçağın cowling’ini söktüğümde, daha önce güzelce lamine ettiğim firewall-kaplama geçişinin yerinden ayrılmış olduğunu fark ettim. Tabii onca akan yakıt ve yağdan sonra bunu çok da garipsemedim. Altını güzelce kontak spreyle temizleyip yağdan arındırdıktan sonra ütüyle denedim, yapıştı. Bu iyi haber... Bu sefer daha ciddi bir laminasyon yaptım. Bakalım, ne kadar dayanacak…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme: