Planöre nasıl başlanmalı

Berkay Uçan

Yeni Uye
Katılım
21 Ocak 2021
Mesajlar
22
Tepkime puanı
9
Yaş
26
Konum
Manisa
İlgi Alanı
Uçak
Merhaba değerli forum üyeleri en son elimdeki modeli parçaladıktan sorna yeni bir model yapma veya almak için araştırmaya başladım öncelikle tekrar depron vb malzemeden tekrar bir model yapayım dedim fakat almışken daha farklı bir şeyler alayım dedim balsa trainer tarzı uçaklara baktım ama garip gelebilir ama ilerisini çok açık göremedim. Nasıl diye sorarsanız ilk başlarken yeni hobi ilk heves öğrenme falan derken bir amacım vardı. fakat ilk başlama hevesi geçince yavaş yavaş kalkarken inerken ha simdi düşüncemi mi şimdi uçak düşüyor tedirginliklerini atlatıp pilotajimi gelistirinc sanki havada dolan dolan sağdan dön soldan dön öylece bir amacın hedefim olmasan uçacakmışım sıkılacakmışım gibi geliyor. Akrobasi modellerine baktığımda aslında benim mantığımla bir hedefim olur bu hareketi öğrenciyim şunu yapmaya çalışıyım gibi ama ilk başlangıç için elektrikli olsun yakıtlı olsun. Biraz maliyetli karşılayamayacağım birşey değil ama bir kaza kırım esnasında hurda hale gelecek bir motor veya pil in maliyeti kur bu hızla artarsa biraz fazla gelmeye başlar gibi ki kaza kırım ne kadar pratik yapsamda kaçınılmaz gibi gözüküyor.


Şimdi işin başlığına gelirsek planörler düşününce akrobasi modelleri gibi gerçekten sana bir amaç veriyor termali yakalamak uzun süre havada kalmaya çalışmak. indexlerden öğrendiğim kadarıyla görmeden uçurmaya çalışmak. Belli bir noktaya inmek gibi .
Maliyet açısıdan nedir ne değildir tam bilmiyorum. Direk 3m planörle giriş yapmayacağım için karşılamakta sıkıntı yaşamayacağım sanırım.
Ama sorun şu indeksleri okudum başlık sayısı az olsada uçuş türleri vb temel konularda az çok bir fikrim oldu gibi fakat nereden başlamalıyım ona karar veremedim simülatörde bir planör açıp modeli havada başlatıp birşeyler yapmayı denedim fakat sanırım ayarlardan bir yerden termalle ilgili bir şeyler açmak gerekli veya ben beceremedim. Onun dışında nasıl bir modeller başlanmalı ?
Okunmasını önerdiğiniz yabancı türkçe bir kaynak var mı?
 
Bungee lastiği ile atılan bir 2m planör edinmek büyük bir maliyet değil. İkinci el olarak da bulunuyor. Toplam 2 mini servo ile uçuyor. Yani maliyet oldukça düşük. 2mplnr.org adresini takip etmek uygun olabilir. Her ne kadar pandemi nedeniyle aksamış olsa da düzenli yarışmalara önce izleyici, helper sonra yarışmacı olarak katılmakla konu hakkında çok şey öğrenmek mümkün.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Bungee lastiği ile atılan bir 2m planör edinmek büyük bir maliyet değil. İkinci el olarak da bulunuyor. Toplam 2 mini servo ile uçuyor. Yani maliyet oldukça düşük. 2mplnr.org adresini takip etmek uygun olabilir. Her ne kadar pandemi nedeniyle aksamış olsa da düzenli yarışmalara önce izleyici, helper sonra yarışmacı olarak katılmakla konu hakkında çok şey öğrenmek mümkün.
Biraz inceleme fırsatı buldum pandemi sornası yapılan yarışmalara izleyici olarak katılmaya çalışacağım.
index konularında türkiyede kesilip satılan modeller görmüştüm hala öyle satan yerler varmıdır.
Onun dışında şimdilik simülatörde birşeyler yapmaya çalışacağım.
Birde başlangıç için motorlu planör alınabilir mi termal denk getiremezsem geri dönemeye çalışırken stall olup veya virile girip çakılmayayım
 
Son düzenleme:
Biraz inceleme fırsatı buldum pandemi sornası yapılan yarışmalara izleyici olarak katılmaya çalışacağım.
Öndeş konularında türkiyede kesilip satılan modeller görmüştüm hala öyle satan yerler varmıdır.
Onun dışında şimdilik simülatörde birşeyler yapmaya çalışacağım.
Birde başlangıç için motorlu planör alınabilir mi termal denk getiremezsem geri dönemeye çalışırken stall olup veya virile girip çakılmayayım
İşin içine motor girince LiPo vs de girecek. Katlanır pervane falan... Tabii ki düşünülebilir ancak gerçek planörün tadı başka. Elinin altında motor gücü olması senin bu alanda gelişmeni de yavaşlatacak.
Stall olma, virile girme falan gibi şeylerin o kadar korkulacak şeyler olmadığını, olayı gerçek hayatta tadınca anlayacaksın. Düzgün bir 2m planör ile bungee ile çıkış yaptığında büyük bir aksilik olmazsa 2 dakika falan zaten uçarsın. İlk zamanlarında termali falan unut bu arada. Onu öğreninceye kadar birkaç fırın ekmek yemek gerekecek.
 
Index konularında RBO models diye bir marka görmüştüm araştırdım ama bulamadım. Onu araştırıken şöyle bir site buldum 2 tane plone var biri 2m bungee ile kalkış yapıyor diğeri motorlu 1m sanırım.
Bu modeller nasıl geliyor iskelet şeklinde mi sadece kaplama
elektronik tak uçur mu
yoksa lazer kesim balsa plaka şeklinde mi?
Bilgisi olan var mı


 
Index konularında RBO models diye bir marka görmüştüm araştırdım ama bulamadım. Onu araştırıken şöyle bir site buldum 2 tane plone var biri 2m bungee ile kalkış yapıyor diğeri motorlu 1m sanırım.
Bu modeller nasıl geliyor iskelet şeklinde mi sadece kaplama
elektronik tak uçur mu
yoksa lazer kesim balsa plaka şeklinde mi?
Bilgisi olan var mı


Büyük olasılıkla laser kesim kittir. Kendilerine sorabilirsin. Bursa ekibi planörde oldukça faaldir ve mutlaka yardımcı olurlar.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Index konularında RBO models diye bir marka görmüştüm araştırdım ama bulamadım. Onu araştırıken şöyle bir site buldum 2 tane plone var biri 2m bungee ile kalkış yapıyor diğeri motorlu 1m sanırım.
Bu modeller nasıl geliyor iskelet şeklinde mi sadece kaplama
elektronik tak uçur mu
yoksa lazer kesim balsa plaka şeklinde mi?
Bilgisi olan var mı


Ben bu planörleri uçarken görme şansım oldu. İha yarışmasına katıldığımızda. Öğle arası uçuşlara durduğunda hakem kurulundan bir Hoca uçuş alanında planör uçuruyordu bizde gidip yanına sormuştu nasıl uçuyor diye bize basir bir şekilde termal falan basitçe anlatmıştı. Bizde öylece izliyoruz motorsuz kocaman birşeyle havada takla atıyor yükseliyor alçalıyor en son inişte yere inmedi planörü havada yakalamıştı bize baya ilginç gelmişti . Bunları Bursa da kendimiz üretiyoruz demişti. Onun yarışan takımı vardı o takımda 2. Linkteki motorlu modeli kullanıyordu
 
Ben bu planörleri uçarken görme şansım oldu. İha yarışmasına katıldığımızda. Öğle arası uçuşlara durduğunda hakem kurulundan bir Hoca uçuş alanında planör uçuruyordu bizde gidip yanına sormuştu nasıl uçuyor diye bize basir bir şekilde termal falan basitçe anlatmıştı. Bizde öylece izliyoruz motorsuz kocaman birşeyle havada takla atıyor yükseliyor alçalıyor en son inişte yere inmedi planörü havada yakalamıştı bize baya ilginç gelmişti . Bunları Bursa da kendimiz üretiyoruz demişti. Onun yarışan takımı vardı o takımda 2. Linkteki motorlu modeli kullanıyordu
Murat Bozdemirle karşılaştınız muhtemelen:)
 
Berkay merhaba,
2m sınıfı F3RES klasmanı modeller lazerle ya da router'la kesilmiş ve kit halinde satılan modellerdir.
Yapımları kolay gözükmekle birlikte bu modeller çıkış esnasında normal bir motorlu modelden çok daha fazla yüke maruz kaldıkları ve yarışma esnasında da burun üstü sert iniş yaptıkları için hafif ama yeterince de sağlam şekilde üretilmelidirler. Tasarımın yanı sıra doğru yapıştırıcı seçimi, doğru uygulama, kimi yerlerde ekstra güçlendirmeler ile daha dayanıklı ve risk almaya uygun modeller inşaa ederiz. Tabi bu bilgiler yeni başlamayı düşünen biri için önemsiz bilgiler. Motorlu bir modeli de yeni başlayan birinin 20-30 kph rüzgarda uçurmaya başlamasını beklemeyiz, istemeyiz.

Daha önce hiç ahşap uçak inşaatı yapmadıysan mutlaka işi bilen birinin yanında ve gözetiminde inşaat yapman lazım. Hem düzgün geometride bir inşaat yapmak hem de inşaat esnasındaki tehlikelerden (doğru bıçak kullanımı, Cynano kullanımı vs.) kaçınmak için modelciliğin bu kısmı usta-çırak ilişkisiyle ilerliyor.
Elbette deneme yanılma ile de yol alman mümkün. Örneğin ben çok basit serbest uçuş modelleri yaparak başladım. Çevremde bana ustalık, mentorluk yapacak biri de yoktu. 2 sene boyunca PM Model Pilot ve Pelikan modellerinden onlarca yaptım, kendimce modifiye ettim, uçurdum, kırdım, hediye ettim...
Daha sonra patlar motorlu bir kit aldım ve 3 ay boyunca planı ve kutudaki parçaları inceledim. O zamanlar ortaokuldaydım ve forumlar, youtube, bu gibi kaynaklar da yoktu. İnşaatı yapmadan önden her adımı kafamda planladım ve yaptım. Bu bezdirici ve zor olan yol. Çok tavsiye etmem.
O yüzden mutlaka hali hazırda model yapan, hatta planör yapan çevrendeki kişileri bulman ve onların gözetiminde inşaat ve uçuş dinamiklerini öğrenmek en doğrusu olur.

RBO Models Recep Birol Öner'in markası. Kendisine Facebook üzerinden ulaşabilirsin.
Bures için de yine Facebook'tan Selçuk Gül ve Murat Bozdemir ile iletişime geçebilirsin.
Bunların dışında KKTC'deki bir dostumuz ürettiği Magic 2 isimli bir model de var. Bunun için de Facebook'tan Salahi Tezel ile iletişime geçebilirsin. Bu modeli hazır yapılmış olarak almak istersen de Facebook'tan Soner Şenol ile iletişime geçebilirsin.
Yerli üretim bildiğim kitler bunlar. Bunların dışında Avrupa'da, özellikle de Almanya'da üretilen ve satılan modeller mevcut.

F3RES sınıfı modellerden doğrudan yarışmaya yönelik modellerdir.
Bunun dışında piyasada köpük, ahşap ya da kompozit ARF ya da RTF olarak model uçak mağazalarında satılan motorlu ya da motorsuz modeller de bulunmakta. Eğer hali hazırda motorlu bir uçağı similatör ortamında başarılı bir şekilde kaldırıp indirebiliyorsan ve oryantasyon kaybı yaşamıyorsan motorlu bir planör ile gerçekte yapacağın uçuş çok daha kolay ve konforlu olacaktır.

Sümer abinin belirttiği gibi motorlu branşına yönelirsen, motor, pil, katlanır pervane, dijital şarj aleti, esc gibi şeyler de hayatına girecek.
Seçimin amacına bağlı. Ben eğitim verdiğim arkadaşlarıma önce küçük motorlu köpük ya da ahşap modellerle önce birşey uçurmayı öğrettim, sonra planörcülüğü ve yarışmacılığı anlatmaya çalıştım. İkisi farklı iki disiplin ama önceli birşey uçurmayı bilmek. Kumanda hakimiyeti kazanmak. El göz koordinasyonunu sağlamak. Planörcülük ve yarışmacılık için havayı okumak, enerji yönetimi, taktik ve strateji gibi pek çok farklı bilgiyi de kazanmak gerekiyor. Bunlar tabi zamanla, bol antreman yapma, bol okuma yapmak ve bol yarışma tecrübesi kazanmaktan geçiyor.

2020 ve 2021 yıllarında pandemiden dolayı F3RES yarışmaları yapılamadı. Yarışmalar Bursa, Yalova, İstanbul, Ankara, Eskişehir'de yapılıyordu. En son malesef yarışma yapabildiğimiz Bursa, İstanbul ve Eskişehir kalmıştı. Ben de planörcülüğe ve F3RES yarışmacılığı Sümer abinin dediği gibi bir yarışmaya izleyici, sonra yardımcı olarak katılıp zehri yuttuktan sonra başlamıştım.

Aşağıda vereceğim forumları inceleyerek daha çok bilgi edinebilirsin. Ayrıca facebook'ta da planörler hakkında pek çok yerli ve yabancı grup mevcut. F3RES diye aratırsan 2 metre sınıfı planörlerle ilgili yerli ve yabancı grupları bulabilirsin.





Müdüriyete not: Forumda başka forumlarının link'lerini vermek yasak ise kaldırıp özelden de iletebilirim :)

Termal ile ilgili şu video serisini izleyebilirsin. Joe Wurts'ün anlatımları çok iyidir. Planör camiasının tanrılarındandır. :)
 
Bu yardımcı olarak katılmak benimde ilgilimi çekti. Tam olarak bu yardımcılar yarışmada ne yapıyor? Yardımcı olmak için özel bir nitelik gerkiyor mu
 
Müdüriyete not: Forumda başka forumlarının link'lerini vermek yasak ise kaldırıp özelden de iletebilirim :)
Müdüriyet için bilgilendirme amaçlı herhangi bir link verilmesinin hiç bir sakıncası yoktur :D Tam tersine bu tür bilgileri forumumuzda görmek bizleri mutlu eder :heartxf:
 
Berkay merhaba,
2m sınıfı F3RES klasmanı modeller lazerle ya da router'la kesilmiş ve kit halinde satılan modellerdir.
Yapımları kolay gözükmekle birlikte bu modeller çıkış esnasında normal bir motorlu modelden çok daha fazla yüke maruz kaldıkları ve yarışma esnasında da burun üstü sert iniş yaptıkları için hafif ama yeterince de sağlam şekilde üretilmelidirler. Tasarımın yanı sıra doğru yapıştırıcı seçimi, doğru uygulama, kimi yerlerde ekstra güçlendirmeler ile daha dayanıklı ve risk almaya uygun modeller inşaa ederiz. Tabi bu bilgiler yeni başlamayı düşünen biri için önemsiz bilgiler. Motorlu bir modeli de yeni başlayan birinin 20-30 kph rüzgarda uçurmaya başlamasını beklemeyiz, istemeyiz.

Daha önce hiç ahşap uçak inşaatı yapmadıysan mutlaka işi bilen birinin yanında ve gözetiminde inşaat yapman lazım. Hem düzgün geometride bir inşaat yapmak hem de inşaat esnasındaki tehlikelerden (doğru bıçak kullanımı, Cynano kullanımı vs.) kaçınmak için modelciliğin bu kısmı usta-çırak ilişkisiyle ilerliyor.
Elbette deneme yanılma ile de yol alman mümkün. Örneğin ben çok basit serbest uçuş modelleri yaparak başladım. Çevremde bana ustalık, mentorluk yapacak biri de yoktu. 2 sene boyunca PM Model Pilot ve Pelikan modellerinden onlarca yaptım, kendimce modifiye ettim, uçurdum, kırdım, hediye ettim...
Daha sonra patlar motorlu bir kit aldım ve 3 ay boyunca planı ve kutudaki parçaları inceledim. O zamanlar ortaokuldaydım ve forumlar, youtube, bu gibi kaynaklar da yoktu. İnşaatı yapmadan önden her adımı kafamda planladım ve yaptım. Bu bezdirici ve zor olan yol. Çok tavsiye etmem.
O yüzden mutlaka hali hazırda model yapan, hatta planör yapan çevrendeki kişileri bulman ve onların gözetiminde inşaat ve uçuş dinamiklerini öğrenmek en doğrusu olur.

RBO Models Recep Birol Öner'in markası. Kendisine Facebook üzerinden ulaşabilirsin.
Bures için de yine Facebook'tan Selçuk Gül ve Murat Bozdemir ile iletişime geçebilirsin.
Bunların dışında KKTC'deki bir dostumuz ürettiği Magic 2 isimli bir model de var. Bunun için de Facebook'tan Salahi Tezel ile iletişime geçebilirsin. Bu modeli hazır yapılmış olarak almak istersen de Facebook'tan Soner Şenol ile iletişime geçebilirsin.
Yerli üretim bildiğim kitler bunlar. Bunların dışında Avrupa'da, özellikle de Almanya'da üretilen ve satılan modeller mevcut.

F3RES sınıfı modellerden doğrudan yarışmaya yönelik modellerdir.
Bunun dışında piyasada köpük, ahşap ya da kompozit ARF ya da RTF olarak model uçak mağazalarında satılan motorlu ya da motorsuz modeller de bulunmakta. Eğer hali hazırda motorlu bir uçağı similatör ortamında başarılı bir şekilde kaldırıp indirebiliyorsan ve oryantasyon kaybı yaşamıyorsan motorlu bir planör ile gerçekte yapacağın uçuş çok daha kolay ve konforlu olacaktır.

Sümer abinin belirttiği gibi motorlu branşına yönelirsen, motor, pil, katlanır pervane, dijital şarj aleti, esc gibi şeyler de hayatına girecek.
Seçimin amacına bağlı. Ben eğitim verdiğim arkadaşlarıma önce küçük motorlu köpük ya da ahşap modellerle önce birşey uçurmayı öğrettim, sonra planörcülüğü ve yarışmacılığı anlatmaya çalıştım. İkisi farklı iki disiplin ama önceli birşey uçurmayı bilmek. Kumanda hakimiyeti kazanmak. El göz koordinasyonunu sağlamak. Planörcülük ve yarışmacılık için havayı okumak, enerji yönetimi, taktik ve strateji gibi pek çok farklı bilgiyi de kazanmak gerekiyor. Bunlar tabi zamanla, bol antreman yapma, bol okuma yapmak ve bol yarışma tecrübesi kazanmaktan geçiyor.

2020 ve 2021 yıllarında pandemiden dolayı F3RES yarışmaları yapılamadı. Yarışmalar Bursa, Yalova, İstanbul, Ankara, Eskişehir'de yapılıyordu. En son malesef yarışma yapabildiğimiz Bursa, İstanbul ve Eskişehir kalmıştı. Ben de planörcülüğe ve F3RES yarışmacılığı Sümer abinin dediği gibi bir yarışmaya izleyici, sonra yardımcı olarak katılıp zehri yuttuktan sonra başlamıştım.

Aşağıda vereceğim forumları inceleyerek daha çok bilgi edinebilirsin. Ayrıca facebook'ta da planörler hakkında pek çok yerli ve yabancı grup mevcut. F3RES diye aratırsan 2 metre sınıfı planörlerle ilgili yerli ve yabancı grupları bulabilirsin.





Müdüriyete not: Forumda başka forumlarının link'lerini vermek yasak ise kaldırıp özelden de iletebilirim :)

Termal ile ilgili şu video serisini izleyebilirsin. Joe Wurts'ün anlatımları çok iyidir. Planör camiasının tanrılarındandır. :)
Bilgilendirmeniz için teşekürler daha önce ahşap inşaat lise de Thk nin Ata ve Flamingo modellerini yapmıştım onun dışında rc modellerim hep deprondan çevremde tanıdığım modelci yok. Alabiliyorsam uçuşa hazır veya iskelet şeklinde almaya çalışcam. Ayrıca şunu sormak istiyorum flamingo modeli hala sapa sağlam duruyor ona iki servo takılarak bungee ile uçuş yapılabilir mi
Şunuda sormak istiyorum model alana veya yapana kadat simülatörde deneme yapmak istiyorum kullandığım simülatör phoenix 5 nasıl çalışma yapmam lazım havada başlayıp enerjimi verilmeli kullanmaya çalışıp olabildiğince havada durmaya mı çalışmalıyım
 
2m planör yarışmasında helper'in işlevi şöyle...
Yaklaşık 250 m boyunda ve belki 100 - 150 m eninde bir saha düşünün. Tam ortası pilotların çıkış ve iniş yaptıkları bölge. Sahanın (rüzgar durumuna göre) bir ucunda yani pilotların yerinden 120 m'den daha uzakta kazıklar çakılı. Bunlara önce yanlış hatırlamıyorsam 20 metre 8mm çaplı lastik sonra da 100 metre 0.8 - 1 mm misina bağlı. Bu fırlatma sistemleri (bungee) pilotların olduğu yere yakın olarak yerdeki kancaya takılı bekliyor. Tabii sahada kaç hat, kulvar (lane) varsa yan yana o kadar sayıda bu sistemden var. Her takımın helperi sahanın en ucundaki kazığın başında bekliyor. Pilotlar çıkış yapıyorlar ve planör bungee'den kurtulur kurtulmaz bungee, ucundaki paraşüt yardımıyla yere inmeye başlıyor. Tabii rüzgar asla tam sahanın boyuna esmez. Mutlaka biraz yandan gelir. Yani bizim bungee yandaki hatta doğru hareket edecektir. O esnada bizim takımın pilotu kötü bir çıkış nedeniyle hemen inip tekrar çıkış yapmak isteyebilir. Kısaca helper bungee'yi hemen toparlamak, baika takımlara engel olmasını önlemek ve kullanılır halde bulundurmak zorundadır. Tüm bunlar normalde 6, flyoff için 9 dakika boyunca sürecektir. İşte bu süre boyunca helper kazıktan başlayıp, bungee'yi eline alıp ucuna kadar takip etmek, bunu yaparken hızlı davranmak ama misina ile elini yakmamak, engebeli arazide bileğini burkmamak, başka takımlara engel olmamak zorundadır. Yani her çıkış için en iyi ihtimalle 120 x 2 240 m koşacaktır.
Yukarıda katıla katıla gülme sebebim işte bu! :thumbup:
 
2m planör yarışmasında helper'in işlevi şöyle...
Yaklaşık 250 m boyunda ve belki 100 - 150 m eninde bir saha düşünün. Tam ortası pilotların çıkış ve iniş yaptıkları bölge. Sahanın (rüzgar durumuna göre) bir ucunda yani pilotların yerinden 120 m'den daha uzakta kazıklar çakılı. Bunlara önce yanlış hatırlamıyorsam 20 metre 8mm çaplı lastik sonra da 100 metre 0.8 - 1 mm misina bağlı. Bu fırlatma sistemleri (bungee) pilotların olduğu yere yakın olarak yerdeki kancaya takılı bekliyor. Tabii sahada kaç hat, kulvar (lane) varsa yan yana o kadar sayıda bu sistemden var. Her takımın helperi sahanın en ucundaki kazığın başında bekliyor. Pilotlar çıkış yapıyorlar ve planör bungee'den kurtulur kurtulmaz bungee, ucundaki paraşüt yardımıyla yere inmeye başlıyor. Tabii rüzgar asla tam sahanın boyuna esmez. Mutlaka biraz yandan gelir. Yani bizim bungee yandaki hatta doğru hareket edecektir. O esnada bizim takımın pilotu kötü bir çıkış nedeniyle hemen inip tekrar çıkış yapmak isteyebilir. Kısaca helper bungee'yi hemen toparlamak, baika takımlara engel olmasını önlemek ve kullanılır halde bulundurmak zorundadır. Tüm bunlar normalde 6, flyoff için 9 dakika boyunca sürecektir. İşte bu süre boyunca helper kazıktan başlayıp, bungee'yi eline alıp ucuna kadar takip etmek, bunu yaparken hızlı davranmak ama misina ile elini yakmamak, engebeli arazide bileğini burkmamak, başka takımlara engel olmamak zorundadır. Yani her çıkış için en iyi ihtimalle 120 x 2 240 m koşacaktır.
Yukarıda katıla katıla gülme sebebim işte bu! :thumbup:
Şu en sondaki en iyi ihtimalle 240m koşmaya kadar herşey güzel duruyordu. En güzeli izlemek gibi;D
 
  • Haha
Tepkiler: Mehmet Kucuksari