PM Model T67 Lastik Motorlu Model İnşaatı

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
36,452
Tepkime puanı
43,427
Yaş
51
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Bu konu @Sumer Yamaner abimizin ve @Özgür Evren Varol kardeşimizin "PM Model T67" inşaat aşamalarını göstermektedir.

Orjinal Konu :

Bu konu YÖNETİM tarafından orjinal konudaki montaj ile ilgili mesajlar kopyalanarak açılmıştır ve YORUMLARA KAPALITIDIR. Yorumlarınız için lütfen orjinal konuyu kullanınız :saygilar:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
işin özeti şu; yıllar önce Sümer Abi ve ben Selim Kaptanı ziyarete gittik. Bilmeyenler için ekleyeyim, Selim hocamız rahmetli Mehmet Şekercioğlunun (PM’nin kurucusu ve sahibi) vefatı sonrasında PM firmasını devraldı ve bence başarılı da bir iş yaparak çocukluğumuzun yerli model üreticisi olan bu markanın devamlılığını sağlıyor. Velhasıl, bu ziyaret sırasında Selim hocamız yeni piyasaya çıkacak olan T-67 slingsby lastik motorlu serbest uçuş modelinden bahsederken hemen oracıkta 001 numaralı kiti Sümer abi, 002 numaralı kiti de ben satın aldık (T-67 Sümer abi için özel bir yere sahiptir, kendi anlatır :) )

Bu kit bende hala duruyor (Muscatta hem de) sabah Sümer abinin de başka bir konuda bu kiti yapmaya niyetli olduğunu okuyunca hemen atladım ben de :)

Şöyle iki elden ikili bir inşaat dökümantasyonu, hani az biraz da yarışma kıvamında olan :), fena olmaz mıydı?

hadi bakalim...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Ütü masasının üzerine kontra yerleştirildi ve plan (kanat kısmı) iğnelendi. Stretch film kalmamış. Doğrudan plandan çalışılacak.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Çıtalar sabitlenip sinirler yerleştirildi.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Sinirler için bu gönye kullanıldı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Tabii kök siniri dihedral ölçeğinin yardımıyla açılı yerleştirildi.
Birkaç damla CA sonrası sol kanat tamamdır.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Bugün biraz çalıştım...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bir gövde yanı, dikey stab ve gövde yarılarının birleştirilmesi kaldı.
 
T67'nin kutusundan çıkan tüm çıtalar 2.5 x 2.5 mm idi. Bu nedenle gövde stinger çıtaları beklemedeydi. Piper ile gelen balsa levhalardan bir iki tanesi 1 mm yerine bana 1.5 mm gibi geldi. Hazır Piper'ın stabları balsa kaplanıp prese alınmışken bekleme süresinde o levhalardan 1.5 x 1.5 mm çıtalar kestim ve T67'yi zımparaya hazır hale getirdim. :) @Özgür Evren Varol Bey'i gören var mı?

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Hadi bakalım!

İçişleri ve Mutfak bakanlıklarından alınan izin çerçevesinde alçıpan levha mutfak tezgahına yerleştirildi, plan serildi ve kuru temizlemeci naylonuyla korumaya alındı!

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gövde ile inşaata başlıyorum :thumbup:
 
Neyse, biz konumuza dönelim...

Benim ev/atolye koşullarım nedeniyle inşaatı 3 aşamada yapmaya karar verdim. İlk aşamada plan üzerinde çalışılması gereken tüm iskelet inşaasını tamamlamak olacak. Böyle ilerlememin sebebi plan üzerinde yapılması gereken işler için mutfak tezgahını kullanıyor olmam :) Yani inşaatı uzun süre boyunca tezgah üzerinde bırakma lüksüm yok. Akşam evdeki tüm aktiviteler bitip mutfak boşa çıkınca alçıpan levhamı tezgaha koyup gece yatmadan önce de herşeyi eski haline getirmem gerekiyor. Bu nedenle zamanı daha etkili kullanmak için tüm plan üzerindeki imalatı tek seferde yapıp bitirmeyi, zımpara aşamasına sonradan geçmeyi planladım.

İkinci aşamada inşaatı tamamlanan iskeletlerin zımpara ile son şekillerininverilmesi ve düzeltilmesi olacak.

Son aşama ise kaplamave nihai montaj olacak.


İskeletin inşaatı aşamasında kullanacağımız alet edevat basit ve temel şeylerden oluşuyor. Bir adet 11 numara bıçak, bir adet tek yan jilet, bir zımpara, bolca toplu iğne ve tabii ki yapıştırıcı. Benim tercihim ince CApon, ama en doğru seçenek alifatik tutkal (biraz sulandırılmış halde) olurdu.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Paketi açmışken çıtaları da boyutlarına göre gruplandırmak zararlı olmaz sanırım...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



İnşaata başlamak için benim tercihim gövde oldu. Gövde, ayrı ayrı plan üzerinde yapılan iki yan iseletin bir araya getirilmesi ile oluşacak. İlk olarak bir gövde yanını plan üzerinde inşa etmeye başladım. Plan üzerinde yerini alan ilk parça 11 numaralı ve lazer kesim olarak kitten çıkan kanat yatağı. Bu tür geniş parçalar doğrudan plan üzerine iğnelenerek tutturulabilirler.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonrasında alt ve üst uzun çıtalar ile devam ediyoruz. Bir püf noktası, inşaatta her zaman en uzun çıtalarla başlamak akıllıca olur. Zira eğer keserken bir hata yapıp fazla kısa kesersek, elimizde kalan çıtanın modelin başka yerlerinde kullanılma şansı olacaktır. Eğer en kısa çıta ile başlarsanız ve hatalı bir şekilde kısa keserseniz o çıta çöp olur :)

Benim çıtaları keserken tercih ettiğim yöntem plan üzerinde çıtayı hizladıktan sonra tam kesim hattı üzerine tek yan jiletle hafifçe bastırıp jiletin az bir şey çıtanın içine girmesini sağlamak:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve sonrasında çıtayı bir kesme altlığı üzerine taşıyıp kesimi orada bitirmek. (Eğer tüm kesimi plan üzerinde yaparsanız planı koruyan naylon vb. örtüye, hatta plana zarar verme ihtimaliniz olur. Sonrasında kullanılan yapıştırıcı bu kesiklerden aşağı sızarak planınızın iskelete yapışmasına neden olur. Hiç hoş birşey olmaz)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Uygun boyda kesilen çıtalar gerekirse az bişey de zımpara ile uçları düzeltildikten sonra plandaki yerlerine yerleştirilip iki yanlarından toplu iğne ile desteklendiler. Bu tür ince çıtalara doğrudan iğne saplamak pek iyi bir fikir olmayıp, çıtanın çatlamasına ve zayıflamasına neden olabilecektir.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu şekilde tüm çıtaları ve lazer kesim parçaları yerlerine yapıştırarak ilk gövde yanını tamamladım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
İlk gövde yanını takiben diğer tarafın da yapılması gerekli. İki gövde yanının tamamen aynı (daha doğrusu tam simetrik) olması gerektiğini söylemeye gerek yok sanırım. Ama söyledim... neden söyledim bilmiyorum :) Neyse zararı yok, devam. Bu simetri ve eşitliği sağlamak içinfarklı yöntemler vardır. Eğer çok dikkatli ve titiz bir çalışma yaparsanız, iki gövde yanını ayrı ayrı plan üzerinde inşa ederek tamamen özdeş imalatlar yapabilirsiniz. Ama bu yöntemle bazen bir gövde yanında diğerine göre ufak tefek farklar olabiliyor.

Bunu engellemek için benim tercihim genellikle ilk gövde yanı bitince onu plan üzerinden kaldırmadan, üzerine yeni bir naylon tabakası serip korumaya aldıktan sonra ikinci gövde yanını doğrudan ilkinin üzerinde inşa etmek oluyor. Bu şekilde iki gövde yanını tamamen aynı çekilde yapmak mümkün oluyor.

Ancak T-67 modelinde durum biraz daha farklı gelişti ve iki tane özdeş gövde yanı yapmak yerine simetrik olmaları daha önemli bir hale geldi. Zira kitteki çıtalar tam olarak kare kesitli değillerdi, ve bu da inşaatın bir yüzünde (üstte kalan tarafında)bazı ek yerlerinde seviye farkları oluşmasına neden oldu. Bu seviye farklarının pek çoğu tesviye aşamasında düzeltilecek, ama yine de inşaatı fazla incelterek zayıflatmak yerine bazı seviye farklarını olduğu gibi bırakmanın daha uygun olacağına karar verdim. Doğal olarak inşaatın plana bakan tarafında parçaların hepsitezgahakadar dayandığı için çok daha düzgün bir yüzey var. Şimdi sorun şu ki, eğer ikinci tarafı da aynı birinci taraf gibi planın orjinal hali üzerinde yaparsam onun da sağ tarafı (plana bakan tarafı) düzgün olacakken sol tarafı (üstte kalan taraf) çeşitli seviye farkları içerebilir. (Yani elimizde özdeş iki gövde yanı olur) Bu da gövde yanları birleştirildiğinde kaçınılmaz olarak bir tarafın dış yüzeyinde (kaplanacak olan kısım)seviye farkları olmasına neden olur. BU halde bırakılsa kaplama çirkin olur, zımparalanarak giderilse ya tek taraf zayıflar ya da her iki tarafın da zayıflatılması gerekir. İşte bu nedenle benim tercih ettiğim çözüm özdeş iki gövde yanı yapmaktansa simetrik iki gövde yanı yapmak oldu. Yani bir gövde yanının sol tarafı düzgün olacaksa diğerinin sağ yanı düzgün olmalı.

Bunu yapmak için de ikinci gövde yanını planın arka tarafında inşa etmek gerekli :)

Eğer teknolojik yolu seçerseniz, planı tarayıp, bilgisayara atıp bir görüntü yazılımında ayna görüntüsünü bastırarak diğer gövde yanını yapacak planı elde edebilirsiniz. Ama ben burda çok daha eski usul bir "numara"yı anlatacağım :)

Öncelikle planınilgili kısmının fotokopisini çektim. Evdeki printerim A4 boyutunda olduğu için bunu tek parça yapmam mümkün olmadı, iki ayrı kağıda basıp dikkatlice birleştirdim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra bu planı ters çevirdim:
Ama çizgiler görünmüyor, nasıl inşa edeceğiz?
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tam o sırada karnım acıktı, inşaat zaten mutfakta ilerliyor, hemen gidip bir kaseye zeytinyağı döküp, üzerine kekik serpip ekmek banayım dedim...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şaka şaka :)

Zeytinyağını bir KUTEÇU yardımı ile planın arkasına sürmeye başladım ve gördüğünüz üzere zeytinyağını yiyen kağıt şeffaflaşarak arka taraftaki baskıyı gösterir hale geldi.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bütün gerekli kısımlar zeytinyağı ile kaplanınca hem tüm plan görünür hale geldi hem de ortalığı da missss gibi zeytinyağı kokusu sardı :thumbup:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu plan da naylon ile korumaya alınıp (aslında burda amaç planı değil parçaları yağlanmaya karşı korumak) ikinci gövde yanı inşaa edildi.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Gecenin ilerleyen vakitlerinde uyku durumunun elverdiğince çalışmaya devam edilerek dikey ve yatay kuyruklar da daha önce anlatılan yöntemlerle inşa edildiler.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Seans bittiğinde elimizdeki parçalar bunlardı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Başlarken niyetim tüm plan üzeri inşaatları bitirmek idi, ama elim kaza neticesinde vakit anca buna yetti, kanat inşaatları sonraya kaldı. Neyse ki içişleri ve mutfak bakanlıkları da durumu anlayışla karşıladığı için mutfak tezgahını kullanma izni bu geceyi de kapsayacak şekilde uzatıldı. Bu gece tüm iskeletin inşaatını bitirmek niyetindeyim. :thumbup:
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...