RC Uçaklarda Yatay Denge ve Ağırlık Merkezi Kontrollü

RC Uçaklarda Yatay Denge ve Ağırlık Merkezi Kontrollü

Güzel bilgi paylaşımı olmuş, emeklerinize sağlık.

Ancak ben sorunumun cevabını bulamadım.

Benim bir Phoenix Diabolo modelimde şöyle bir sorun var;

Modeli sıfır topladım, cg kontrolleri sonrası maiden uçuşunu başarılı bir şekilde yaptım, havada ufak tefek trimlerin haricinde bir sıkıntı yaşanmadı.
Modelin ön arka ağırlık dengesi güzeldi, öyleki düz uçuş sonrası ters uçuşa geçilince sadece çok hafif elevator basmak gerekiyordu. İnişe gelinirken modelin alçalması iyiydi. Tüm hareket yüzeylerinin havada trimi yapıldıktan sonra düzgün konumda oldukları, afaki bir hatanın olmadığını gösteriyordu.

Daha sonraki uçuş günlerinden birinde model ile knife edge yaparken modelin üst kısmı bana dönükken modelin benden uzaklaşma eğiliminde olduğunun farkına vardım. Öyle ki knife edge yaparken modelin benden uzaklaşmaması için hafif elevator çekmem gerekiyordu. Bunun üzerine aileron yüzeylerinin her ikisini de bir miktar yukarı kaldırdım, yani airbrake gibi. Bundan sonra modelin knife edge hareketindeki uzaklaşması azaldı ama bu sefer de ters ve düz uçuştaki dengesi değişmezken inişe gelirken ki alçalması kötüleşerek iniş çok zor hale geldi. Model inişe gelirken alçalmaz oldu. Bende bu modelle her iniş öncesi havada 3 yada 4 tık elevator down trim verip inişi yaptıktan sonra trimi geri alarak uçuş yapıyorum.

Sizce bu sorunu nasıl çözebilirim? Teşekkürler.
 
RC Uçaklarda Yatay Denge ve Ağırlık Merkezi Kontrollü

Her iki aileronun airbrake tarzına yukarıya kaldırılması aerodinamik kaldırma merkezini ileriya dolayısıyla ağırlık merkezini göreceli olarak geriye alır. Bunun sonucu olarak uçak sürekli burun dikme eğilimine girer ve son yaklaşmada zamanında müdahale edilmezse stall olur.
Knife edge hareketini hiçbir düzeltme yapmadan uçmak söz konusu değildir. Rüzgara göre değişik oranlarda elevatör komutu mutlaka gerekir. O nedenle knife edge için özel bir uygulama yapmak yerine sistemi eski haline getirip knife edge sırasında elevatörü elle kontrol etmek mantıklı olur. İlla otomatize edilecek ise, airbrake konumu bir butona atanır ve sadece knife edge sırasında aktive edilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Yalçın
RC Uçaklarda Yatay Denge ve Ağırlık Merkezi Kontrollü

Hocam knife edge deki sapma öyle rüzgar etkisi falan değil, çok bariz bir sapma. Zaten bu sebeple müdahale etme ihtiyacı hissettim.
Aslında bizim Ahmet Özgen'in karşı çıkmasına rağmen önce şöyle bir mix yaptım; ruder ana olmak üzere ruder ile elevatoru mixledim, knife edge yaparken ruder değerine göre elevatoru kendi çekti ve model benden uzaklaşmadı. Çok iyiydi ancak ikinci sortinin sonunda iniş yaparken model pistten 1.5m yüksekteyken modelin pist hizasını düzeltmek için ruder verince ve modelin hızı stall hızına çok yakın olduğu için kabarmasıyla ufak bir kırım oldu. Çok şükür sıkıntı olmadı tamir ettim ve mixi iptal ettim.

Acaba aileronlar bu konumda kalsa da ön kısma biraz ağırlık ilave etsem daha iyi olmaz mı? Model hem knife edge de düzgün uçar hem de inişte zorlanmam.
 
RC Uçaklarda Yatay Denge ve Ağırlık Merkezi Kontrollü

En üst düzey F3A uçakları bile her hareketi çizgide yapmazlar. Zaten pilotaj bu amaçla var. Miksle nereye kadar gidilebilir ki? Bu benim bakış açım tabii. Yoksa deneyerek istenilen kıvam yakalanabilir. Ama ben uçağa ekstra ağırlık eklemeyi en son seçenek olarak düşünürdüm. Ayrıca buruna eklenecek ağırlık knife edge sırasında daha fazla rudder gerektirecek. Daha fazla rudder yatış etkisini artıracak... vs vs vs. Bunlar zincirleme gider. Dediğim gibi deneyerek karar vermek en iyisi.
 
RC Uçaklarda Yatay Denge ve Ağırlık Merkezi Kontrollü

Hocam bende ağırlık eklemek istemediğim için olabilecek diğer çözüm yollarını araştırıyorum. Ama modeli uçurmuş olsaydınız knife edge sırasında modelin yaptığı hareketin hiç doğru olmadığını ve bir şekilde müdahale edilip düzeltilmesi gerektiğini anlardınız. Ön kısma ağırlık koymadan önce motor açısı ile oynayarak deneme yapacağım, bakalım ne olacak?
 
RC Uçaklarda Yatay Denge ve Ağırlık Merkezi Kontrollü

Selim Gül' Alıntı:
...şöyle bir mix yaptım; ruder ana olmak üzere ruder ile elevatoru mixledim, knife edge yaparken ruder değerine göre elevatoru kendi çekti ve model benden uzaklaşmadı. Çok iyiydi ancak ikinci sortinin sonunda iniş yaparken model pistten 1.5m yüksekteyken modelin pist hizasını düzeltmek için ruder verince ve modelin hızı stall hızına çok yakın olduğu için kabarmasıyla ufak bir kırım oldu.

Selim Bey, knife edge'de elevatör mixi gerçekten iyi sonuç verir. %p Fakat benim anladığım kadarıyla siz tüm uçuşunuz boyunca devrede kalan bir mixleme yapmışsınız. Bence hata bu noktada olmuş. :rolleyes:

Hangi kabiliyetlerde bir kumanda kullanıyorsunuz bilmiyorum ama uzunca bir süredir kumandaların uçak menülerinde de aynı helicilerde olduğu gibi " Flight Mode " imkanı bulunuyor. Özetle knife edge manevrasında devreye sokacağınız mixlemeler bir switch'e atanmış olmalı ve sizin kontrolünüzde açılıp kapanabilmelidir. Tüm uçuşunuz boyunca etkin olacak bir mixlemenin farklı durumlarda sorunlar yaratması kaçınılmazdır. :islik:

Her ne kadar şimdi Sümer abi bana kızacak olsada :laugh: ben olsam Knife Edge gibi estetik bir hareket için bir "Flight Mode" tanımlardım. Uçakta en beğendiğim hareketlerin başında gelir, hele birde Low Pass ve Smoke'la birleştirilirse... :coolxf: :coolxf: :coolxf:

Son olarak Knife Edge hareketini çizgide yapabilmek için modelin ağırlık merkezini veya flap açılarını; özetle kalıcı değişiklikler yapmayı bende doğru bulmuyorum. :saygilar:
 
RC Uçaklarda Yatay Denge ve Ağırlık Merkezi Kontrollü

Hımmm. Aslında bende üç kademeli bir switchi taksi modu, kalkış-iniş modu ve uçuş modu olacak şekilde ayarladım. Bunu tüm modellerimde kullanıyorum. Tabi bu switchin farklı konumlarında farklı endpointler olduğu gibi farklı expo değerlerine de sahip. Ancak ruder elevator mixini bir switche atamayı başaramadım, bunu başarabilseydim sanırım sıkıntım kalmazdı. Futaba 7c kullanıyorum.
 
RC Uçaklarda Yatay Denge ve Ağırlık Merkezi Kontrollü

Bu tür kompleks miksler Futaba 7C'de maalesef mümkün değil :(
 
Selamlar.46 lık Phoenix Alpha Trainer modelimin kanat kaplamasını yakın bir zamanda yenilemek zorunda kalmıştım.Ancak kaplamayı yeniledikten sonra denge sorunu yaşamaya başladım.Sorun tam olarak uçağın sağa yatma eğilimine geçmesi.Son uçuşta mecburen trim ile uçağı kontrol etmek zorunda kaldım.Uçuş öncesi kanatlar gövdeye vidalıyken benden tecrübeli bir Modelci ağabeyimle kanat dengesini kontrol ettik ve sağ kanat ucuna 10gr ağırlık ekledik.Buna rağmen denge sorununu bir türlü çözemedik.O ağabeyim de başka bir sorun var heralde dedi.Ömer abinin videosunda kanat sökülü haldeyken dengeyi kontrol ediyordu.Hangi metodla yapılan denge kontrolü tercih edilmeli? Bu konuda bilgi verebilirseniz çok sevinirim.

Not: Motor açısında problem yok.Daha önce aynı ayarla sorunsuz uçmuştum.
 
Yatay denge uçak deposu boş ama uçuşa hazır halde kontrol edilir. Ama 46'lık trainerin statik denge sorunu nedeniyle tanımladığın davranışı sergilemesi mümkün değil. Kaplamanın yenilenmesi sırasında bir asimetri oluşmuş olabilir. Örneğin bir kanat çarpılmış olabilir kaplama gerilirken. Aileronlarda asimetri olabilir. Binbir sorun olabilir sonuçta.
 
  • Beğen
Tepkiler: Tamer Öztürk
Yatay denge uçak deposu boş ama uçuşa hazır halde kontrol edilir. Ama 46'lık trainerin statik denge sorunu nedeniyle tanımladığın davranışı sergilemesi mümkün değil. Kaplamanın yenilenmesi sırasında bir asimetri oluşmuş olabilir. Örneğin bir kanat çarpılmış olabilir kaplama gerilirken. Aileronlarda asimetri olabilir. Binbir sorun olabilir sonuçta.
Doğrudur abi zaten kontroller sırasında uçak kurulu halde fakat yakıt yoktu.Yatay dengeyi Atölye'de biraz önce tekrar kontrol ettim sanırım dediğiniz gibi asimetri sorunu var.Göze çarpan,belirgin bir sorun gözlemleyemedim.Umarım çözebilirim bu sorunu.Teşekkür ederim bilgilendirme için.