Merhaba Arkadaşlar,
Izinli oluşumun verdiği rahatlıkla başka bir konu ile yine karşınızdayım.Konu soğuk havalarda uçuş ve Dji ın modellerinde kullandığı pil yönetim sistemi.
Soğuk havalardaki uçuşlarda yaşanan kırımların çoğu kullanılan LiPo pillerden kaynaklanıyor,bununla ilgili yapılmış ayrıntılı bir çalışma yada istatistik bulamadım ama gördüklerimiz bunu söylüyor.
Peki soğuk hava lipoları nasıl etkiler?
Düşük sıcaklığın lipo pillerde kimyasal reaksiyonları azaltarak performansını düşürdüğü çoğumuzun genel olarak bildiği birşey.Bu bir yönüyle doğru olmakla birlikte başka bir yöndende eksik kalıyor olayı açıklamakta.Düşük sıcaklıktaki bir ortamda çalışan motorlarda pildeki boşalmanın hızı çok fazladır çünkü düşük sıcaklıkta değişen hava basıncında motorlar yükselmek yada aracı havada tutmak için daha fazla devir yapar ve daha fazla güce ihtiyaç duyarlar;motorların bu fazladan güç ihtiyacı ile soğuğun etkisiyle zaten iyi performans üretemeyen pilin durumu birleşince sonuç ya sert bir iniş yada tam bir çakılma oluyor bu durumda.
Dji ve onun gibi gelişmiş pil yönetim sistemi kullanılan araçlarda extradan bir de pil koruma özelliği mevcut.
Mesela Walkera X350 premiumda pil voltajı önceden belirlediğiniz yada belirlenen seviyeye geldiğinde araç kendiliğinden inişe geçiyor.Ancak tabiki bu iniş normal bir inişten bayağı sert bir iniş oluyor.Dolayısıyla bir gözünüz sürekli voltaj değeri üzerinde olmalı.
Dji ın Phantom 3 lerinde (ve diğer modellerinde) ise Intelligent Flight Battery diye adlandırdıkları piller ve gelişmiş bir pil yönetim sistemi kullanılmakta.Pildeki voltaj akım ve ısı değerlerindeki değişimler anlık olarak hesaplanmakta,"Home Point" yani ilk kalkıştaki yada sonradan sizin kaydettiğiniz nokta ya ulaşacak kadar voltaj ve akım kaldığında araç Return To Home moduna ,yani eve dönüş işlemine geçmektedir.Bu işlem iptal edildiğinde ise pil oranı %10 seviyesine geldiğinde otomatik iniş gerçekleştirmektedir.Bunlardan farklı olarak soğuk havalardaki uçuşlarda olduğu gibi çok aşırı deşarj,ısınma gibi durumlarda pil yönetim sistemi gücü tamamen kesebilmektedir (Over Discharge Protection);bunun sonucunda önceki gün bir arkadaşımızın paylaştığı (
Sonuç olarak kış aylarında soğuk havalarda;
1-Kalkıştan sonra uzaklaşmadan en az bir dakika yakında uçurmak,varsa eğer olağandışılıkları görmemizi sağlayacağı gibi motorlara ve pile de ısınmaları için gerekli zamanı kazandırır,
2-Full gaz yükselme ve uçuş yüksek devir gerektirir ve pil açısından bu hızlı deşarj anlamına gelir,
3-Yüksek uçuşlar daha fazla soğuk anlamına gelir,önemli bir risk kaynağıdır,alçak hava basıncınin olduğu yerlerde motorlar fazla devir yapar ve yüksek güce ihtiyaç duyarlar,
4-Piller tam şarjlı olmalıdır,haftalarca kullanılmamış bir pilin gösterdiği tam doluluk oranı yanıltıcı olabilir.
Bu yazdıklarım sahip olduğum X350 premium ve phantom 3 pro/adv deneyimlerimden ve değişik sitelerden edindiğim bilgilerden oluştu,yararlı olması dileğiyle herkese keyifli ve sorunsuz uçuşlar.
Izinli oluşumun verdiği rahatlıkla başka bir konu ile yine karşınızdayım.Konu soğuk havalarda uçuş ve Dji ın modellerinde kullandığı pil yönetim sistemi.
Soğuk havalardaki uçuşlarda yaşanan kırımların çoğu kullanılan LiPo pillerden kaynaklanıyor,bununla ilgili yapılmış ayrıntılı bir çalışma yada istatistik bulamadım ama gördüklerimiz bunu söylüyor.
Peki soğuk hava lipoları nasıl etkiler?
Düşük sıcaklığın lipo pillerde kimyasal reaksiyonları azaltarak performansını düşürdüğü çoğumuzun genel olarak bildiği birşey.Bu bir yönüyle doğru olmakla birlikte başka bir yöndende eksik kalıyor olayı açıklamakta.Düşük sıcaklıktaki bir ortamda çalışan motorlarda pildeki boşalmanın hızı çok fazladır çünkü düşük sıcaklıkta değişen hava basıncında motorlar yükselmek yada aracı havada tutmak için daha fazla devir yapar ve daha fazla güce ihtiyaç duyarlar;motorların bu fazladan güç ihtiyacı ile soğuğun etkisiyle zaten iyi performans üretemeyen pilin durumu birleşince sonuç ya sert bir iniş yada tam bir çakılma oluyor bu durumda.
Dji ve onun gibi gelişmiş pil yönetim sistemi kullanılan araçlarda extradan bir de pil koruma özelliği mevcut.
Mesela Walkera X350 premiumda pil voltajı önceden belirlediğiniz yada belirlenen seviyeye geldiğinde araç kendiliğinden inişe geçiyor.Ancak tabiki bu iniş normal bir inişten bayağı sert bir iniş oluyor.Dolayısıyla bir gözünüz sürekli voltaj değeri üzerinde olmalı.
Dji ın Phantom 3 lerinde (ve diğer modellerinde) ise Intelligent Flight Battery diye adlandırdıkları piller ve gelişmiş bir pil yönetim sistemi kullanılmakta.Pildeki voltaj akım ve ısı değerlerindeki değişimler anlık olarak hesaplanmakta,"Home Point" yani ilk kalkıştaki yada sonradan sizin kaydettiğiniz nokta ya ulaşacak kadar voltaj ve akım kaldığında araç Return To Home moduna ,yani eve dönüş işlemine geçmektedir.Bu işlem iptal edildiğinde ise pil oranı %10 seviyesine geldiğinde otomatik iniş gerçekleştirmektedir.Bunlardan farklı olarak soğuk havalardaki uçuşlarda olduğu gibi çok aşırı deşarj,ısınma gibi durumlarda pil yönetim sistemi gücü tamamen kesebilmektedir (Over Discharge Protection);bunun sonucunda önceki gün bir arkadaşımızın paylaştığı (
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
) kırıma benzer durumlarla karşılaşılabilmektedir.Sonuç olarak kış aylarında soğuk havalarda;
1-Kalkıştan sonra uzaklaşmadan en az bir dakika yakında uçurmak,varsa eğer olağandışılıkları görmemizi sağlayacağı gibi motorlara ve pile de ısınmaları için gerekli zamanı kazandırır,
2-Full gaz yükselme ve uçuş yüksek devir gerektirir ve pil açısından bu hızlı deşarj anlamına gelir,
3-Yüksek uçuşlar daha fazla soğuk anlamına gelir,önemli bir risk kaynağıdır,alçak hava basıncınin olduğu yerlerde motorlar fazla devir yapar ve yüksek güce ihtiyaç duyarlar,
4-Piller tam şarjlı olmalıdır,haftalarca kullanılmamış bir pilin gösterdiği tam doluluk oranı yanıltıcı olabilir.
Bu yazdıklarım sahip olduğum X350 premium ve phantom 3 pro/adv deneyimlerimden ve değişik sitelerden edindiğim bilgilerden oluştu,yararlı olması dileğiyle herkese keyifli ve sorunsuz uçuşlar.