Uçak için Motor Seçimi Nasıl Yapılmalı ? Nelere Dikkat Etmeliyim ?

Onelge86

Uye
Katılım
24 Şub 2013
Mesajlar
173
Tepkime puanı
190
Yaş
37
Konum
Gaziantep
Arkadaşlar uzun araştırmalarım sonucu nitro ve gasser uçak motorlarının seçimi nasıl yapılır bulabilmiş değilim.
Bu sebeple bu konuda bilgilerimizi paylaşarak bu konuda modelci arkadaşlarımız daha iyi aydınlanacaktır.

öncelikle motor seçiminde merak ettiğim
1. modellerin ağırlığına göremi hesaplanır ?
2. modellerin sürüş stiline göremi ?
3. Modellerin ağırlığı ise nasıl hesaplanır?
4. modellerin sürüş stiline göre ise rpm mi ? pervane boyutuna göremi ?
5. 2 zaman ve 4 zaman lı motorların performansları neden farklı ?
6. 2 zamanlı motorlarmı fazla yakıt tüketir 4 zamanlı motorlarımı ?


Yukarda belirttiğim soruları siz değerli ağabeylerim ve kardeşlerim cevaplarsa hem forum sakinleri ve ben bilgilenmiş olacağım

Demin merak ettim elimde Align 91hz helikopter motoru var bunu benim yeni extra 330l ye takmayı düşündüm youtube abimize sordum aşağıdaki videoyu izledim etkilendim , fakat yine kafamda sorular oluştu helikopter motorları benim bildiğim kadarı ile en az %20 nitro ile çalışıyor yani bu motoru taksam bana masraflımı olur ? veya %5 uçak yakıtı kullanırsam ne olur ? şimdiden teşekkür ederim.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
  • Beğen
Tepkiler: Sezer KARATAŞ
Uçak motorları seçimi

Muharrem çok güzel bir konu geldi yine senden ve epey bir beyin jimnastiği yapacağız bence sayende. :laugh:

Ben bildiklerimi ve tecrübe ettiklerimi özet olarak paylaşmak istiyorum. Gayet özet olacak çünkü tahminimce epey bir detaylanacaktır bu konu ilerledikçe. :)

Muharrem ÖNELGE' Alıntı:
1. modellerin ağırlığına göremi hesaplanır ?
Motor seçiminde model ağırlığı önemlidir diye düşünüyorum. Bu parametre uygun motor arayışımızda iyi bir başlangıç olacak ve hangi güç aralığında bir motora ihtiyacımız olacağını kabaca belirleyebileceğizdir bu sayede.

Muharrem ÖNELGE' Alıntı:
2. modellerin sürüş stiline göremi ?
İhtiyacımız olan gücü tespit ettikten sonra ise bu gücün şeklini belirlemek gerekli bence. Bizim için tork mu önemlidir, nihai güç mü önemlidir, yakıt tüketimi mi önemlidir... v.s v.s. Bu durumda modelimizin uçuş karakteri önem kazanıyor bence.
Eğer yavaş uçmasını isteyeceğimiz bir fun-fly (3D akrobasi) uçağıysa başka, mermi gibi bir hızla uçmasını isteyeceğimiz bir pylon uçağıysa başka, F3A gibi katagorilerde uçmak isteyeceğimiz bir modelse başka başka motorlar bizim için tercih sebebi olabilirler.

Muharrem ÖNELGE' Alıntı:
3. Modellerin ağırlığı ise nasıl hesaplanır?
Modelin ağırlığına göre motor gücünün nasıl tespit edileceğini bilemiyorum ben bu zamana kadar bunu modeli üreten firmanın tavsiyelerinden yola çıkarak ve deneyimli modelcilerin fikirlerini alarak tespit ettim.

Muharrem ÖNELGE' Alıntı:
4. modellerin sürüş stiline göre ise rpm mi ? pervane boyutuna göremi ?
RPM ile pervane boyutu birbirinden bağımsız parametreler değildir, birebir ilişkili iki değişkendir. Yani basit olarak büyük pervane takarsan RPM düşer, küçük takarsan tersine yükselecektir. Bu sebeple uygun pervane seçimi motorundan alacağın performansı son derece etkilemektedir.

Muharrem ÖNELGE' Alıntı:
5. 2 zaman ve 4 zaman lı motorların performansları neden farklı ?
Tamamen farklı yapıdadır ve farklı prensipte çalışır 2 ve 4 zamanlı motorlar. Çok basitçe 4 zamanlı motorlar düşük devirle çalışır fakat yüksek tork üretirler, 2 zamanlı motorlar ise yüksek devir çevirir fakat düşük tork üretirler. Aynı yanma odasında meydana çıkan enerji ise 2 zamanlı motorlarda 4 zamanlıya göre nerdeyse 2 kat fazladır. Eeeee o zaman ne yapalım biz 4 zamanlı motoru diyeceksin şimdi normal olarak ama yerine göre durum değişecek kısaca bahsetmeye çalışacağım yazımın devamında.

Muharrem ÖNELGE' Alıntı:
6. 2 zamanlı motorlarmı fazla yakıt tüketir 4 zamanlı motorlarımı ?
2 zamanlı motorlar 4 zamanlılara göre neredeyse 2 kat fazla yakıt tüketirler. Zaten 2 ve 4 sayıları ateşleme zamanı anlamına gelir. 2 zamanlı motorlarda her iki zamanda bir ateşleme olurken 4 zamanlı motorlarda ise 4 zamanda bir. Dolayısıyla ateşleme yakıt ile yapılabilen birşey dolduğu için tüketim zaman sayısı azaldıkça artar.

Muharrem ÖNELGE' Alıntı:
Demin merak ettim elimde Align 91hz helikopter motoru var bunu benim yeni extra 330l ye takmayı düşündüm youtube abimize sordum aşağıdaki videoyu izledim etkilendim , fakat yine kafamda sorular oluştu helikopter motorları benim bildiğim kadarı ile en az %20 nitro ile çalışıyor yani bu motoru taksam bana masraflımı olur ? veya %5 uçak yakıtı kullanırsam ne olur ? şimdiden teşekkür ederim.
Ben olsam helikopter için dizayn edilmiş bir motoru pervane takarak uçakta kullanmayı tercih etmem. Helikopter motorları yüksek devir dönerek bir dişli sistemi çevirmek için dizayn edilmişlerdir. Dolayısıyla yüksek devir çevirmeye odaklı üretilirler, tork beklentisinden ziyade. Bu motorları pervane takarak bir uçakta kullanmak istediğinde ise çok uzun ömürlü olacaklarını sanmıyorum.

Şimdi diyeceksinki abi sende hiçbir soruma cevap vermedin. :lollol: Haklısın, özet olarak şuan araştırma yaptığın modelle alakalı fikrimi söyliyeyim :

Ben olsam Extra gibi bir fun-fly (3D akrobasi) uçağı olabildiğince yavaş uçuracak ve düşük devirde yüksek tork üretecek 4 zamanlı bir motor tercih ederdim. Neden dersen özellikle hover gibi hareketler için gıdım gıdım kontrol edilebilir güç son derece önemldir. 2 zamanlı motorlara baktığın zaman son derece büyük güç üretirler fakat bu gücü patlama şeklinde orta gaz ile son gaz aralığında üretiyorlar. Özellikle orta gazın altındaki durumlarda ve gaz ile çok fazla oynayacaksan 2 zamanlı bir motordan çok fazla cevap alamazsın ya da daha doğrusu bir 4 zamanlı motor kadar cevap alamazsın demeliyim. Gazı verdiğinde ise devrini bulur ve gücü sana hissettirir. Eğer nihai güç senin için önemli ve hedefin hızlı uçacan bir uçak yapmak ise 2 zamanlı motor senin için idealdir. Yok nihai güçten ziyade gaz kontrolüne aldığın cevap ve tork senin için önemli ise, gazla gıdım gıdım oynayacak ve yüksek kontrol bekleyeceksen 4 zamanlı bir motor tercih etmelisin derim.
 
Uçak motorları seçimi

Muharrem, motor seçimi konusunda çok bir şey diyemeyeceğim. Ben de Türkerin dediği gibi genelde model üreticisinin tavsiyelerini esas alıyorum. Ancak edindiğim tecrübeler, burada üst sınırı tercih etmek. Örneğin, üreticinin 70 4 zamanlı üst sınır tavsiye ettiği Great Planes'in Decathlon modeline 61 4 zamanlı koydum, güzel güzel uçuyor. Ama o kadar, fazla bir şey beklemiyorsun.

Helikopter motorunu kullanmaya gelince, ben 36'lık TT heli motorunu uçakta kullandım. Ama heli motorlarında şaftta pervanenin dayandığı ayna (prop support) yok, bunu temin etmen lazım. Bir de aynı motorun uçak sürümüne göre şaftın boyu daha kısa oluyor ve burunluk ile pervaneyi taktıktan sonra, somuna fazla yer kalmıyor. Tabii bir de egsoz temin etmen gerekiyor. Benim kullandığım motorda uçak sürümüne göre başka teknik farklar varmı bilmiyorum. Karbüratör ayarı konusunda da bir hayli uğraştırdı ve tüm doğru bildiklerimi yeni baştan gözden geçirmemi sağladı. Ömrü konusunda da bir fikrim yok. İki senesi dolu dolu, üç senedir kullanıyorum, halen uçağın üzerinde ve canavar gibi çalışıyor. Üstelik bir kaç kez tuzlu suya girip çıkmış olmasına rağmen. Bakınız
 
  • Beğen
Tepkiler: Sezer KARATAŞ
Uçak motorları seçimi

Türker Akgün' Alıntı:
Muharrem çok güzel bir konu geldi yine senden ve epey bir beyin jimnastiği yapacağız bence sayende. :laugh:

Ben bildiklerimi ve tecrübe ettiklerimi özet olarak paylaşmak istiyorum. Gayet özet olacak çünkü tahminimce epey bir detaylanacaktır bu konu ilerledikçe.
....................

çok teşekkür ederim Türker abi cevaplarından dolayı :)

Çokta olsa kafamda hayal gücümü değiştirdin, mesela 2 zaman ve 4 zamanlı motorların nasıl görev yaptıklarını
2 ve 4 zamanlı motorların yakıt tüketimi hakkında bilgileri :)

şimdi heli motorunu kullanan sevgili Ömer ağabeyimiz soru yaşamamış, benimde ufak tefek teknik sorun yaşamamdan fazlasını düşünmüyorum.
anca şöyle sorun olabilir
Hayal gücüm heli motorunun var olan main dişlisini çevirdiği için yüksek rpm de dönüyor, buda benim uçak probu taktığımda normal ( 13x7 ) pistte modeli zapt edemem anlamına geliyor ama bu sorunu daha küçük prob kullanarak çözerim fakat bu seferde motor daha yüksek rpm de dönmeye başlayacak dolayısı ile hem ömürden hemde yakıttan fazlası ile gidecek.
kısacası heli motorundan soğudum azar azar
merak için soruyorum ilerleyen zamanlarda hayal gücüm için.
91lik heli motoruna %5 lik uçak yakıtı koyarsam rpm düşer ve sorun kalmaz diye düşünüyorum sizce ağabeylerim ?
 
Uçak motorları seçimi

Omer Erkan' Alıntı:
Muharrem, motor seçimi konusunda çok bir şey diyemeyeceğim. Ben de Türkerin dediği gibi genelde model üreticisinin tavsiyelerini esas alıyorum. Ancak edindiğim tecrübeler, burada üst sınırı tercih etmek. Örneğin, üreticinin 70 4 zamanlı üst sınır tavsiye ettiği Great Planes'in Decathlon modeline 61 4 zamanlı koydum, güzel güzel uçuyor. Ama o kadar, fazla bir şey beklemiyorsun.

Helikopter motorunu kullanmaya gelince, ben 36'lık TT heli motorunu uçakta kullandım. Ama heli motorlarında şaftta pervanenin dayandığı ayna (prop support) yok, bunu temin etmen lazım. Bir de aynı motorun uçak sürümüne göre şaftın boyu daha kısa oluyor ve burunluk ile pervaneyi taktıktan sonra, somuna fazla yer kalmıyor. Tabii bir de egsoz temin etmen gerekiyor. Benim kullandığım motorda uçak sürümüne göre başka teknik farklar varmı bilmiyorum. Karbüratör ayarı konusunda da bir hayli uğraştırdı ve tüm doğru bildiklerimi yeni baştan gözden geçirmemi sağladı. Ömrü konusunda da bir fikrim yok. İki senesi dolu dolu, üç senedir kullanıyorum, halen uçağın üzerinde ve canavar gibi çalışıyor. Üstelik bir kaç kez tuzlu suya girip çıkmış olmasına rağmen. Bakınız

Ömer abi öncelikle seni tebrik ederim,
Neden dersen daha önce denenmemiş ( Türkiye'de ve forum sitelerinde paylaşmamış ) siz bunu denemiş ve neticesinde verim alabilmişsiniz.
Bu tip deneyimler genelde zar atma gibidir ya tutarsa hesabi, siz yapmışsınız :bravo: :bravo: :bravo:

Torna ile ilgili sorunum yok hemen hemen her şeyi yaptırabilirim, yukarıda belirttiğiniz sorunların harici başka sorunlar yaşadınızmı ?
karbüratör ayarı zorladı derken nasıl zorladı ?
 
Uçak motorları seçimi

Muharrem yine cok guzel bir konu acmissin. Bakalim bu sefer yeni neler ogrenecegiz sayende %p Unutmadan konuyu SABITLEYIP, Indeksleyelim.
 
Uçak için Motor Seçimi Nasıl Yapılmalı ? Nelere Dikkat Etmeliyim ?

Muharrem ÖNELGE' Alıntı:
Ömer abi öncelikle seni tebrik ederim,
Neden dersen daha önce denenmemiş ( Türkiye'de ve forum sitelerinde paylaşmamış ) siz bunu denemiş ve neticesinde verim alabilmişsiniz.
Bu tip deneyimler genelde zar atma gibidir ya tutarsa hesabi, siz yapmışsınız :bravo: :bravo: :bravo:

Torna ile ilgili sorunum yok hemen hemen her şeyi yaptırabilirim, yukarıda belirttiğiniz sorunların harici başka sorunlar yaşadınızmı ?
karbüratör ayarı zorladı derken nasıl zorladı ?

Muharrem, teşekkür ederim. Ancak yaptığım denenmemiş bir şey değildi. Kaldı ki benim kullandığım motor hepi topu 36'lık bir motor. Gerekli parçaları temin edebilirsen, ben bir dene derim. Benim motor küçük hacimli olduğundan biraz devirli geldi bana, ama aynı motorun uçak sürümünü yan yana çalıştırıp farkları tespit etmek isterdim. Karbüratör ayarı konusu ise, düşük devir iğnesi ile çok uğraştım. Zengin zannedip kıstıp, çimdik yöntemi ile baktığımda zengin zannedip daha da kıstım. Anladım ki belirtileri ters okumuşum. Şu an uçağı dim dik yukarı çıkarıyor.
 
Uçak için Motor Seçimi Nasıl Yapılmalı ? Nelere Dikkat Etmeliyim ?

Omer Erkan' Alıntı:
Muharrem, teşekkür ederim. Ancak yaptığım denenmemiş bir şey değildi. Kaldı ki benim kullandığım motor hepi topu 36'lık bir motor. Gerekli parçaları temin edebilirsen, ben bir dene derim. Benim motor küçük hacimli olduğundan biraz devirli geldi bana, ama aynı motorun uçak sürümünü yan yana çalıştırıp farkları tespit etmek isterdim. Karbüratör ayarı konusu ise, düşük devir iğnesi ile çok uğraştım. Zengin zannedip kıstıp, çimdik yöntemi ile baktığımda zengin zannedip daha da kıstım. Anladım ki belirtileri ters okumuşum. Şu an uçağı dim dik yukarı çıkarıyor.
Yani anladığım kısacası gerekli uyumlulukları yaparsam motor düzgün çalışırmı diyorsun abi? :)

Bide ilk derken modelciler bu uygulamayı yapıp forum sitelerinde paylaşmaması sanki bana ilk gibi geldi :)
 
Uçak için Motor Seçimi Nasıl Yapılmalı ? Nelere Dikkat Etmeliyim ?

İzninizle ben de konuyla ilgili birkaç nokta hakkında fikir beyan edeceğim.

Öncelikle motor seçiminde ağırlık tek faktör değildir. Parametrelerden biridir. Onun dışında kanat alanı ve profili, kanat yüklemesi, uçağın genel yapısı ve hava direnci, uçuş tarzı gibi faktörleri de hesaba katmak gerekir. Hatta kullanılan pistin özelliği bile önemlidir. Bunları bir matematiksel formülle ifade edemeyiz. O nedenle örnekler üzerinden konuşmak doğru olur.

Hangar 9 Piper Pawnee 40. Adından da anlaşılacağı üzere 0.40'lık bir uçak. 2 metreden biraz fazla bir kanat açıklığı var. Yaklaşık 4 kg civarında bir kütlesi var. Kanat profilinin altı tam düz yani çok düşük bir hava hızında bile yeterli kaldırma kuvveti sağlayabiliyor. Kendiminki de dahil olmak üzere bu uçaktan sahalarda birkaç tane gördüm. Uçağı üreticisi Saito 82 dört zamanlıya göre tasarlamış. O motorla sorunsuz ve performanslı uçuyor. Ama performans denildiğinde yanlış birşey anlaşılmamalı. Sonuçta aşırı dihedralli bir scale uçaktan söz ediyoruz. Orijinali de hantaldır, modeli de hantal sayılır.
Ben bu uçağı 61 dört zamanlı motorla uçurdum. Sınırdaydı. Ama pekala uçuyordu. Aynı uçağı 100'lük dört zamanlı ile uçuran arkadaşımız da oldu. Hatta ben birkaç test uçuşunu yaptım. 82 ile aman aman fark hissetmedim. Bunun muhtemel iki sebebi vardı. Birincisi, muhtemelen 100'lük motor daha ağırdı ve uçuş karakteri kısmen de olsa olumsuz etkilenmişti. İkincisi, uçağın drag'ı o kadar yüksekti ki, güçlü motorla hızlı uçmaya kalktığınızda oluşan direnç performansın artmasını engelliyordu.

Demek ki motor seçiminde öncelikle üreticinin önerilerine bakmak en doğru yaklaşım olacak. Üretici çoğu zaman tek bir seçenek değil bir yelpaze sunar. Örneğin 40 - 46 iki zamanlı gibi. Siz bu yelpazeyi genellikle yukarıya doğru bir adım genişletebilirsiniz. Yani 40 - 46'lık bir uçağa 55 motor takabilirsiniz. Ama 60 takmamanız önerilir. 60'lık bir uçağa 75 olabilir ama 90 fazla gelir. Fazla gelir dediğimizde "asla olmaz" anlaşılmasın. Ama aşırı büyük motor kullandığınızda öncelikle CG sorunu başgösterir. Bu çoğu zaman ek ağırlık demektir. Zaten motor da ek ağırlık katıyor. O zaman sabit kalan kanat alanını düşünürseniz kanat yüklemesi artar. Uçağın uçuş karakteri bozulur. Uçuştan keyif almak yerine uçakla kavga ederek uçarsınız.

Ama bir başka nokta da üreticiye ne kadar güvenebileceğiniz konusu. Örneğin Hangar 9 Blue Nose P51'i ele alalım. Bu uçak 60 - 120 olarak geçiyor. Mantıken 60 - 90 olsa ya da 90 - 120 olsa anlarım ama 60 - 120 aşırı geniş bir marj. Neredeyse 5 kilo olan bu uçağın 60'lık iki zamanlı motorla uçması imkansız, olsa olsa taksi yapabilir. :) Ben bu uçağa 75AX takmıştım. Önceleri fena değildi ama onarımlarla ağırlaşınca Orhanlı'da yerden kesilemedi bile neredeyse. Aynı 75 AX ile BH Extra 330L neredeyse unlimited vertical tırmanıyor. Uçak 3.6 - 3.8 kg civarında.

İşte bu tür sorunlarda yine matematiğe başvuracağız. Thrust to weight ratio yani çekiş / ağırlık oranı adını verdiğimiz bir kavram var. Bu bize makul bir yol gösterecektir. Genellikle uzaktan kumandalı uçaklarda bu oranın en az 0.50 olmasını isteriz. 0.50 ile 0.75 arası scale uçuş için uygun bir alandır. 0.75 - 1.00 arası spor uçuşa elverişlidir. 1 - 3 gibi bir oran ise 3D uçuş alanıdır. Demek ki motorumuzun ve pervanemizin üreteceği çekişe göre motor seçmek mümkün.

Peki pervaneyi kafamıza göre seçebilir miyiz? Hayır! Elektrikli motorlarda biraz daha geniş bir yelpazeden seçim yapabilsek de patlar motorda böyle bir şansımız yok. Çünkü elektrikli motorda pervane motorun çalışması için gerekli değil ama patlar motorda olmazsa olmaz bir eleman. Pervanenin volan etkisi olmazsa patlar motorun çalışması imkansız. Nitro motorda pervane bir de ateşleme avansını etkileyerek benzinli motordan çok daha büyük önem kazanıyor. O zaman ne yapıyoruz? Önce motorumuzun hangi pervaneleri çevirebileceğine bakıyoruz. Pervane dönüşümünde propeller load factor hesabı yapıyoruz. Yani;

Load Factor = k * çap * çap * çap * pitch * karekök (pal sayısı -1)

Motor öreticisinin önerdiği pervane yelpazesinin ortasından bir değer seçip load factor hesaplıyoruz. Burada hesapta k değerinin önemi yok. Sonuçta pervaneleri karşılaştıracağımız için k = 1 olarak düşünebiliriz. Bu hesaptan sonra kullanılabilecek pervaneleri seçebiliriz. Neye göre seçeceğiz?

Scale ve spor uçuş için uygun ebatlardan ortalarda yer alan bir pervane. Örneğin bir motor için 13*8 14*6 15*5 uygun olsun. Nispeten sürat isteyen bir savaş uçağında 13*8, daha düşük hızla uçacak bir Piper ya da trainerde 14*6, 3D yapılacak bir uçakta ise 15*5 seçeceğiz.

Sonra şu adrese bakacağız:


Buradan o pervane ile nasıl bir çekiş elde edebileceğimizi ve nasıl bir sürate ulaşacağımızı kontrol edeceğiz. Sonuçta elimizde bir statik çekiş ve bir de uçak ağırlığı olacak ve buradan thrust to weight ratio hesaplayacağız. Sonra dönüp yukarıda yazdıklarımıza bakacağız. Yani oran nasılmış, bizim uçuş planımıza uyuyor muymuş diye. Uymayan yerleri değiştireceğiz. Yani ya motoru ya pervaneyi gibi.

Bakın bakmayacağımız tek parametre ne? Motorun gücü yani beygir gücü (HP, PS) değeri. Bunun gerçekten de pratik bir anlamı olmadığını bilmekte yarar var.
 
Uçak için Motor Seçimi Nasıl Yapılmalı ? Nelere Dikkat Etmeliyim ?

Son birkaç not:

5. 2 zaman ve 4 zaman lı motorların performansları neden farklı ?
6. 2 zamanlı motorlarmı fazla yakıt tüketir 4 zamanlı motorlarımı ?

İki zamanlı motor her çevrimde güç üretir. Dört zamanlı motor bir dönüşte güç üretir diğerinde boş geçer (yanmış gazların atılması için).
Ama...
İki zamanlı motor güç üretirken pistonun yukarıdan aşağı tüm hareketi boyunca güç üretemez çünkü bir yerden sonra portlar açılır ve basınç kaybolur. Dört zmanalı da güç üretimi piston hareketinin daha fazla bir bölümünde gerçekleşir.
Hepsi bir yana, benzinliler dışında iki zamanlı motorlarımızı tam iki zamanlı çalışacak kadar fakir bırakmayız. Hep zengine kayarız ve bu da bazı çevrimlerin boş geçmesine yol açar.
Demek ki biri diğerinden iki kat fazla güç üretmez.

Genel olarak pratikte 1.5 katsayısı makuldür. Yani 0.60'lık bir iki zamanlı motor yerine 0.90'lık dört zamanlı ya da 0.60'lık bir dört zamanlı yerine 0.40'lık bir iki zamanlı gibi.

Dört zamanlı motorlar yakıtı daha verimli kullanırlar. Daha iyi yakarlar. O nedenle de belirli bir performansta iki zamanlılara göre daha az yakıt tüketirler.
 
Uçak için Motor Seçimi Nasıl Yapılmalı ? Nelere Dikkat Etmeliyim ?

Çok teşekkür ederim abi cevabın için %p
yazdığınız yazıya göre anladığım
Uçakta motor seçimi farklı etkenlerin birleşimi sonucunda oluşur, bu etkenler hesaplamasına göre düzgün yapılırsa tadından yenmez.

Burada yine sorun var gibi görülüyor bu sorun;
Elektrik bilginiz varsa bilirsiniz ''senkron motor'', '' asenkron motor '' diye motor seçenekleri var, nedir bu motorlar, her iki motorada aynı güç verildiği zaman üzerindeki yükün durumuna göre devirlerinde değişiklik oluşmaktadır tablo olarak;

Senkron motor ----- Asenkron motor
13X8 prob sabit güç %50 4000 ile 4100rpm 5000 ile 7000 rpm

gibi değişiklik göstermektedir.
Sorum şu, bu kadar rpm değişikliği uçağı sınır dercelerde motor seçeneklerinde kullanırken dikkat edilmesi gerek. Bu değişikliği hangi motor daha gösterir 2 mi 4 zamanlımı ? veya böyle sorun yokmu nitro motorlarda ?? veya önemsenecek sorun değilmidir?
 
Uçak için Motor Seçimi Nasıl Yapılmalı ? Nelere Dikkat Etmeliyim ?

Sumer abi eline koluna saglik :thumbup: Mesajini bir nefeste keyifle okudum.
Yine kaynak olacak anlasilir ve net bir sekilde kaleme almissin :bravo: Tesekkurler abi :saygilar:
 
Uçak için Motor Seçimi Nasıl Yapılmalı ? Nelere Dikkat Etmeliyim ?

Sümer abi yorum yapmayacak mısın acaba diye endişelenmeye başlamıştım. :laugh:
Kalemine sağlık abi, teşekkürler bilgiler için. :saygilar:
 
Uçak için Motor Seçimi Nasıl Yapılmalı ? Nelere Dikkat Etmeliyim ?

Sümer Bey, açıklamalar için teşekkürler! Benim gibi teknik bilgisi sınırlı kimseler için açıklayıcı ve yararlı bilgiler olmuş. Kendi adıma, "mektepli" değil "alaylı" birisi olduğum için, üretici tavsiyesi, geçmiş tecrübeler ve hissiyat değişkenlerinin bileşkesini alırken yazdıklarınızı da üzerine koyacağım. %p
 
Uçak için Motor Seçimi Nasıl Yapılmalı ? Nelere Dikkat Etmeliyim ?

Arkadaşlar ben teşekkür ederim. Bence hepimiz alaylıyız bu konularda. Araştırıyoruz, soruşturuyoruz, deniyoruz ve birtakım deneyimler biriktiriyoruz. Doğruluklarını bilimsel olarak sınamıyoruz ama pratikte test ediyoruz. Sonra da paylaşıyor tartışıyoruz. Hep birlikte bir adım daha ilerlemiş oluyoruz.

Muharrem Bey'in sorusunu çok net anlamadım aslında. Ama şunu söyleyeyim, o da biraz daha açar ve ilerlemiş oluruz.
Nitro motorlar kendiliklerinden ateşleme yaparlar. Biliyorsunuz buji filamanındaki platin metanol ile katalitik tepkimeye girer ve ateşleme bu şekilde ortaya çıkar. Ateşleme zamanlamasını karışım, motor sıcaklığı, pervane, devir sayısı, bujinin sıcaklık sınıfı vs vs vs gibi birçok parametre belirler. Aslında bir düşünecek olursanız nitro motorların stop etmesi değil çalışması şaşırtıcı olmalı. :) İşte bu karmaşık denklem ancak belirli devirlere izin verir. Örneğin 2700 gibi bir rölanti ve 12000 gibi bir üst devir (iki zamanlılar için). Dört zamanlılarda üst devir onbin olmalı yoksa süpap sistemi zarar görebilir. Bir de motor hacmi büyüdükçe rölanti de üst devir de azalır. Rölanti ile azami devir aralığından söz ediyorsak iki zamanlı motorlarda bu aralık belirgin olarak daha fazladır.
Elektrikli motor benzetmesine dönersek aslında bizde böyle bir durum olamıyor. Çünkü yüke binmek gibi bir olay yok (aslında var da çok belirgin değil). Bizde hemen hemen sabit bir yük var (pervane) ve devri gaz kolu belirliyor. Uçuş sırasında yük biraz değişiyor. Nasıl? Hava içinde hareket etmeye başladığında pervanenin yükü hafifliyor. Bu da motorun "unload" olmasına yol açıyor. Bunu özellikle sıkışma derdi olmayan segmanlı motorlarda görürsünüz. Yerde beklerken stop eden motor havada asla durmaz. Çünkü pervane hava içinde ileri hareketle yükünü azaltmıştır. Dolayısıyla bir patlarlı motorda yerde statik olarak elde ettiğiniz azami devir havada azıcık daha artacaktır. Bu bakımdan bir senkron motora benzetebiliriz...