Uçak Kanadı Yapımı - Depron

Uçak Kanadı Yapımı - Depron

Termal soaring ile ilgili kısıtlı da olsa bir miktar deneyimim var. Onu paylaşayım arzu ederseniz.

Termal uçuş normalde F3J sınıfını oluşturuyor. Bunlar ileri teknolojili, oldukça pahalı, kompozit planörlerle yapılıyor. Takım arkadaşlarının çektiği misina ile belirli bir yüksekliğe çıkılıp ondan sonra termal aranarak belirlenen sürelerde uçulup nokta inişi yapılıyor. Türkiye'de benzer bir uygulamayı 2m sınıfı planörlerle yapıyoruz. Ben de birkaç yarışmada uçtum ve büyük keyif aldım. Bununla ilgili detaylara adresinden ulaşabilirsiniz.

Bizdeki 2m yarışmalarında bungee kullanıyoruz. Bungee yanlış hatırlamıyorsam 25 metre 8 mm örgülü lastik ya da "serum lastiği" olarak bilinen lastik ve ucuna eklenmiş 100 m 0.8 - 1.0 mm misinadan oluşuyor. En uçta planöre bağlantı halkası ve bir de paraşüt var. Bungee ile havalanıyoruz, bungee enerjisi biterken "zoom" denilen hareketle ayrılıyoruz ve ayrıldığımız anda kronometre çalışıyor. Hedef tam altı dakika uçmak ve belirlenen yere nokta inişi yapmak. Altı dakikayı aşmamamız da gerekiyor. Tüm bunlar için her bir slotta verilen süre ise 9 dakika. Yani kötü bir çıkışta hemen inip tekrar çıkabiliyorsunuz. Nokta inişi denilince de korkmayın. 15 metre yarıçaplı bir daire içine inmelisiniz. Merkeze ne kadar yakın inerseniz iniş puanınız o kadar yüksek oluyor.

Termal uçuşun pirlerinden biri dünya çapında şampiyonlukları bulunan, halen Mustafa Koç'un ekibinde hem tasarım ve imalat hem de uçuş ve eğitimle ilgilenen sevgili Philip Kolb. Bu insan kelimenin tam anlamıyla termali koklayabilen birisi.

Termal konusu ise şöyle. Sıcak hava gerekmiyor. :) İlk başta inanamayabilirsiniz ama öyle. Hava kütleleri arasında sıcaklık farkı gerekiyor. Çünkü örneğin 5 derecedeki hava 8 derecedekinden daha ağır. Dolayısıyla bir araya geldiklerinde biri yukarı diğeri aşağı hareket etmek durumunda. İlla kaynayıp buharlaşan bir şey gerekmiyor bizlerin ilk bakışta düşündüğü gibi. :)

Termalleri şöyle düşünün: Çaydanlıkta su kaynıyor. Buhar üstteki rafın altında damla damla birikiyor. Ama düşmüyor. Eğer siz rafa vurursanız, parmağınızla damlacıklara dokunursanız ya da üflerseniz yerlerinden kopup düşüyorlar. Termalleri de yerde ters duran su damlacıkları olarak düşünün. Rüzgar ile ilerliyorlar ama yerden kopup yükselmeye başlamaları için bir maniaya çarpmaları gerekiyor. Bir ağaç, bir kulübe, bir otomobil vs. Ondan sonra rüzgar yönünde yükselerek ilerliyorlar. Termal planör uçuşlarında işte bu termali yakalayıp içinde kalacak şekilde dönerek yükselmek gerekiyor. Bunu yaparken varyometre vs gibi bir aletin kullanılması yasak. Ama tabii antrenman için kullanılabilir. Yarışmada kullanılamaz. Pilotun planörün tepkilerinden termali anlaması isteniyor ki bu da imkansız değil, deneyime bağlı bir şey. Bulut yapılanması, kuşlar, anlık rüzger değişiklikleri, havadaki diğer planörlerin durumu gibi birçok parametre bu konuda yol gösterici oluyor. Bence inanılmaz keyifli bir uğraş. Çünkü işin içinde bir de zaman kısıtlaması var. Yani diyelim ki çok iyi termaller yakaladınız ama zamanında inişe gelemediniz ya da geldiniz ama enerjinizi bitiriemediğiniz için uçağı kırdınız inişte... Gerçi uçağı kırmak puan kaybına yol açmıyor o da ayrı konu. İniş puanı hesaplanırken uçağın burnunun durduğu yer dikkate alınıyor. Yani uçağı 20 metre ileride yere vurup kırsanız ama burnu kopup yuvarlanarak hedefe 50 cm mesafede kalsa 100 iniş puanınız cepte demektir! :D

NOT: Çaydanlıktan çıkan buhar ve termal benzetmesi bana ait değil bana bu işleri öğreten sevgili Evren Varol ve Cem Çakırman kardeşlerime aittir. En azından ben onlardan öğrendim. :)
 
Uçak Kanadı Yapımı - Depron

Tecrübelerde eklenince güzel bir konu oldu :halay:
 
Uçak Kanadı Yapımı - Depron

Havayı koklayan adamları severim. Öyle olmayı çok isterim ama hala yanlış tahminlerim var. Tecrübe lazım bol bol.
 
Uçak Kanadı Yapımı - Depron

Riva'da Mustafa Koç'un sponsor olduğu Dünya F3J şampiyonasını seyretme şansım olmuştu. Muazzam birşey.

Yalnız bu işi motorsuz diye ucuz bir hobi olarak düşünmeyin arkadaşlar aksine yarışmalara katıldıkları planörlerin 4 parçadan oluşan komposit kanatlarının 2000 euro gibi bir rakama mal olduğunu duymuştum.

Doğru mu bu rakam ?
 
Uçak Kanadı Yapımı - Depron

Türker Akgün' Alıntı:
Riva'da Mustafa Koç'un sponsor olduğu Dünya F3J şampiyonasını seyretme şansım olmuştu. Muazzam birşey.

Yalnız bu işi motorsuz diye ucuz bir hobi olarak düşünmeyin arkadaşlar aksine yarışmalara katıldıkları planörlerin 4 parçadan oluşan komposit kanatlarının 2000 euro gibi bir rakama mal olduğunu duymuştum.

Doğru mu bu rakam ?

Doğru. Fiyatta üst sınır yok. Kullanılan servoları falan hiç söylemiyorum... Fakat aletler birer sanat eseri.
 
Uçak Kanadı Yapımı - Depron

Merhaba, Türkiye'de depron nerde satılır peki?
Selamlar...
 
Uçak Kanadı Yapımı-Depron

Kadir Kurt' Alıntı:
Yarın alabilirsem depron alıp denemek istiyorum. Motorsuz uçuşlar dikkatimi çekti. Termal uçuş yada yamaç rüzgarı sayesinde uçuyor herhalde. Foruma baktım yok herhalde termal planör uçuşları göremedim. Termal uçuşlar ile ilgili tecrübesi olan var mı ?
Selamlar bulabilirsem linkini koyarım. uçan klozet yapan birisi vardı youtub da o vatandaş kartallarla birlikte termikte yaptığı planörle takılıyordu.
 
Uçak Kanadı Yapımı - Depron

Sümer Yamaner' Alıntı:
Termal soaring ile ilgili kısıtlı da olsa bir miktar deneyimim var. Onu paylaşayım arzu ederseniz.

Termal uçuş normalde F3J sınıfını oluşturuyor. Bunlar ileri teknolojili, oldukça pahalı, kompozit planörlerle yapılıyor. Takım arkadaşlarının çektiği misina ile belirli bir yüksekliğe çıkılıp ondan sonra termal aranarak belirlenen sürelerde uçulup nokta inişi yapılıyor. Türkiye'de benzer bir uygulamayı 2m sınıfı planörlerle yapıyoruz. Ben de birkaç yarışmada uçtum ve büyük keyif aldım. Bununla ilgili detaylara adresinden ulaşabilirsiniz.

Bizdeki 2m yarışmalarında bungee kullanıyoruz. Bungee yanlış hatırlamıyorsam 25 metre 8 mm örgülü lastik ya da "serum lastiği" olarak bilinen lastik ve ucuna eklenmiş 100 m 0.8 - 1.0 mm misinadan oluşuyor. En uçta planöre bağlantı halkası ve bir de paraşüt var. Bungee ile havalanıyoruz, bungee enerjisi biterken "zoom" denilen hareketle ayrılıyoruz ve ayrıldığımız anda kronometre çalışıyor. Hedef tam altı dakika uçmak ve belirlenen yere nokta inişi yapmak. Altı dakikayı aşmamamız da gerekiyor. Tüm bunlar için her bir slotta verilen süre ise 9 dakika. Yani kötü bir çıkışta hemen inip tekrar çıkabiliyorsunuz. Nokta inişi denilince de korkmayın. 15 metre yarıçaplı bir daire içine inmelisiniz. Merkeze ne kadar yakın inerseniz iniş puanınız o kadar yüksek oluyor.

Termal uçuşun pirlerinden biri dünya çapında şampiyonlukları bulunan, halen Mustafa Koç'un ekibinde hem tasarım ve imalat hem de uçuş ve eğitimle ilgilenen sevgili Philip Kolb. Bu insan kelimenin tam anlamıyla termali koklayabilen birisi.

Termal konusu ise şöyle. Sıcak hava gerekmiyor. :) İlk başta inanamayabilirsiniz ama öyle. Hava kütleleri arasında sıcaklık farkı gerekiyor. Çünkü örneğin 5 derecedeki hava 8 derecedekinden daha ağır. Dolayısıyla bir araya geldiklerinde biri yukarı diğeri aşağı hareket etmek durumunda. İlla kaynayıp buharlaşan bir şey gerekmiyor bizlerin ilk bakışta düşündüğü gibi. :)

Termalleri şöyle düşünün: Çaydanlıkta su kaynıyor. Buhar üstteki rafın altında damla damla birikiyor. Ama düşmüyor. Eğer siz rafa vurursanız, parmağınızla damlacıklara dokunursanız ya da üflerseniz yerlerinden kopup düşüyorlar. Termalleri de yerde ters duran su damlacıkları olarak düşünün. Rüzgar ile ilerliyorlar ama yerden kopup yükselmeye başlamaları için bir maniaya çarpmaları gerekiyor. Bir ağaç, bir kulübe, bir otomobil vs. Ondan sonra rüzgar yönünde yükselerek ilerliyorlar. Termal planör uçuşlarında işte bu termali yakalayıp içinde kalacak şekilde dönerek yükselmek gerekiyor. Bunu yaparken varyometre vs gibi bir aletin kullanılması yasak. Ama tabii antrenman için kullanılabilir. Yarışmada kullanılamaz. Pilotun planörün tepkilerinden termali anlaması isteniyor ki bu da imkansız değil, deneyime bağlı bir şey. Bulut yapılanması, kuşlar, anlık rüzger değişiklikleri, havadaki diğer planörlerin durumu gibi birçok parametre bu konuda yol gösterici oluyor. Bence inanılmaz keyifli bir uğraş. Çünkü işin içinde bir de zaman kısıtlaması var. Yani diyelim ki çok iyi termaller yakaladınız ama zamanında inişe gelemediniz ya da geldiniz ama enerjinizi bitiriemediğiniz için uçağı kırdınız inişte... Gerçi uçağı kırmak puan kaybına yol açmıyor o da ayrı konu. İniş puanı hesaplanırken uçağın burnunun durduğu yer dikkate alınıyor. Yani uçağı 20 metre ileride yere vurup kırsanız ama burnu kopup yuvarlanarak hedefe 50 cm mesafede kalsa 100 iniş puanınız cepte demektir! :D

NOT: Çaydanlıktan çıkan buhar ve termal benzetmesi bana ait değil bana bu işleri öğreten sevgili Evren Varol ve Cem Çakırman kardeşlerime aittir. En azından ben onlardan öğrendim. :)
Eline sağlık Sümer abi çok güzel bir şekilde açıklamışsın olayı bende 2m planör ile ilgileniyorum takımca çeşitli kupa ve madalyalarımız da mevcut. :saygilar:
 
İnternette videolar izlerken denk geldi. Dün elimdeki 3mm depronla deneme yaptım. Sadece bantla yaptım yapılışını denemek için sonra çıtaya taktım. Rastgele rudder ve elevatör yapıp çıtaya bantladım. Deneme atışı yaptım ağırlık merkezi tam olmamış ama güzel süzüldü. KKA ile yapmak istemeyenler için güzel alternatif :thumbup:

Orjinal kaynak:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


hocam burda kullanılan kırmızı bandın özel bir adı var mı? Nereden alabiliriz?
 
hocam burda kullanılan kırmızı bandın özel bir adı var mı? Nereden alabiliriz?

tamir takviye bandı diye geçiyor hocam farklı renkleride var. (kalite olarak bondit marka çok iyi)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
hocam burda kullanılan kırmızı bandın özel bir adı var mı? Nereden alabiliriz?
Ben kirtasiyeden almıştım. Renkli koli bandı olarak biliyorum ismini. Fakat yukarda arkadaşların paylaştığı bantlar başka. O bantların iç yuzeyi lifli oluyor. Videoda ki bantta lifler yok. Bildiğimiz şeffaf koli bandının renkli hali sadece.
Lifli olan bantlar buna gore daha agir oluyor. Hangi yüzeyde kullanacaksınız?
Şuan il dışındayım eve döndüğüm zaman umutmazsam iki bandinda fotoğrafını çekip atarim.
 
Ben kirtasiyeden almıştım. Renkli koli bandı olarak biliyorum ismini. Fakat yukarda arkadaşların paylaştığı bantlar başka. O bantların iç yuzeyi lifli oluyor. Videoda ki bantta lifler yok. Bildiğimiz şeffaf koli bandının renkli hali sadece.
Lifli olan bantlar buna gore daha agir oluyor. Hangi yüzeyde kullanacaksınız?
Şuan il dışındayım eve döndüğüm zaman umutmazsam iki bandinda fotoğrafını çekip atarim.
Ben model uçak yapmayı düşünüyorum aslında, elimde doğru düzgün bir malzeme listesi de yok. Hangi ürünlere ihtiyacım olduğunu tespit etmeye çalışıyorum. En basitinden epo ya da epp malzeme alacam üzerini kaplamak için malzeme lazım, destek olsun diye araya çıta koyacam ama hangisi doğrudur bilmiyorum. Epp ya da epo için en uygun yapıştırıcı hangisidir bilmiyorum. kısaca tamir atölyesi oluşturmam gerekiyor ki sonrasında gerekli malzemeleri toparlayıp birleştirebileyim.
 
Köpük (foam) tarzı malzemeler için en uygun yapıştırıcı UHUPOR. O da hayli pahalılaştı. (40 gr 20-25 lira civarı)
Taşması ve kuruma sonrası temizlemek zor gelmezse "deniz tutkalı".
Daha pahalısı umrumda değil derseniz, çift karışımlı, farklı donma zamanları olan epoxy.
Başlarda şeffaf koli bantı kaplama işinizi görür.
 
Moderatör tarafında düzenlendi: