Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

  • Forumdan daha fazla yararlanmak için buradan ÜYE olunuz

    Eğer eski üyemizseniz, MEVCUT Kullanıcı ADI ve ŞİFRENİZİ aynen kullanabilirsiniz. Eğer girişte sorun yaşıyorsanız, lütfen şu konuya TIKLAYINIZ.

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
31,097
Tepkime puanı
33,982
Yaş
46
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Helikopterlerde olmazsa olmaz elektronik ekipmanlardan GYRO'nun, 3 eksen olarak uçaklara uyarlanmış halini ele almaya çalışacağız bu konumuzda.

Hobbking yine "fiyat/performans" ilişkisine dikkate alarak güzel bir ürün çıkarmış :bravo: "RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2 (V-tail/Delta/AUX)"

Gerçi bu ürünün V1 daha önce çıkmış ve Delta kanat desteği yok idi. V2 bu açığı kapatmışlar. :thumbup:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Fiyat : $ 18
Ürün Linki :
Test Videosu:


Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gelelim bu cihaz nedir ve ne iş yapar. Cihaz aslında 3 adet GYRO bir araya gelmiş şekli. Dış etkenlerden kaynaklı istem dışı hareketleri 3 eksende (Aileron, Elevator ve Rudder) üzerinde otomatik olarak düzeltir.

Örneğin, model rüzgara doğru giderken hepimizin bildiği üzere kendiliğinden yükselme eğilimindedir. İşte bu cihaz dış etken olan rüzgarın etkisini kompanze ederek modelin sabit yükseklikte kalmasını sağlar. Bu özellikle FPV ile uğraşanlar için cok faydalı olacak bir özelliktir.

Cihazın üzerinde bulunan GAIN (Kazanc) değerleri ayarlanarak, düzeltme miktarı kontrol edilebilir. Ayrıca kumanda üzerinde atanan bir switch ile cihaz devreye alınır/ devre dışı bırakılabilir.

GYRO hakkında daha fazla bilgi için, sizlerle daha önceden paylaşmış olduğumuz konusuna bakabilirsiniz ;)

Uçakla uğraşıyor olsam kesin alıp, deneyeceğim bir ürün :laugh:
 

salinux

Yeni Uye
Katılım
5 May 2014
Mesajlar
42
Tepkime puanı
0
Merhabalar :saygilar:

Bu aleti merak edenler için nasıl kullanılabileceğini anlatmak istedim.Bilmeyen yada merak eden arkadaşlara biraz anlatıda bulunmak istiyorum.

Öncelikle kumandanızın kanal sayısından bahsedelim.Eğerki bu aleti uçuşun başından sonuna kadar faal halde kullanacaksanız kumandanızın kanal sayısı önemli değil.Ancak uçuş için istediğiniz zaman kumandadan faal hale getirmek yada kontrolun tamamen sizde olmasını istiyorsanız yine kumandadan bunu yapabilmeniz için kumanda kanal sayınız modele göre önem kazanıyor.

Örneğin 6 kanal kumandanız var (bendeki mesela Spektrum dx6i) ama modelinizde de flap aileron elevator rudder iniş takımı vb var olsun.İşte bu noktada kumanda 7-8-9 kanal olması daha iyi olacaktır.Çünkü axis flap kanalı üzerinden(point değerlerini ne kadar oynarsanız oynayın) aç kapa yapılır diye klavuzunda yazmasına rağmen bu mümkün olmuyor.Bunu Gear kanalından yapabiliyorsunuz.Dolayısıyla iniş takımlarınız bağlı olduğu kanal burası.İniş takımları açıkken aktif yada tersi durumda kullanabilirsiniz.Ancak gear kanalınız boşta olan bir modeliniz varsa zatten problem yok.Ben corsair de iniş takımı iptal ettim axis i gear kanalına ilişkilşendirdim.Henüz havada denemedim ancak evde başarılı olmasını sağladım.Birazdan izah etmeye çalışacağım..

Ama şöyle bir özellik seçmenizde mümkün: Kumandadan axis'i aç kapa yapabilmeniz için axis üzerinde on/off kısmındaki küçük tırnağı aktif yaptıktan sonra axis üzerindeki gyro kanalı ile alıcının gear kanalı arasına kablo soketi ile arasına hat oluşturuyorsunuz servo baglamak gibi yani.Artık kumanda dan istediğinizde aktif yada kapalı hale istediğinizde getirebilirsiniz.

Bu axis modeli son kaldıgı rota(şimdilik boyle diyelim) üzerinde tutmaya çalışarak iş yapıyor diyebiliriz.Model rotasında 3 eksen itibari ile rüzgar kaynaklı sapmalar yaşadığında kendince düzeltmelerde bulunuyor.Axis in bu düzeltme yeteneğini modelinize en uygun yeterlilikte sağlaması için axis in üzerinde 3 adet bulunan civataları çevirerek axis in hassasiyet ayarlarınızı iyi yapmalısınız.Başarısı sizin ayarlarınızla ilişkilidir.

Bu ayarlar şunu sağlıyor.Diyelim servo kolu axis hassasiyet düşükken 30derece hareket ediyor olsun.Siz hassasiyeti civatayı çevirerek arttırdıgınızda servo kolu hareketi 45 olabiliyor yada civatayı biraz daha çevirirseniz servo kolunuz 60derece vb hareket kabiliyeti artıyor.Bu arttırılabilir yada azaltılabilir hassasiyet ayarları axisin servoyla olan hakimiyet ilişkisinin miktarını belirlemiş oluyor.Bu da servoların modelde bağlı oldugu kanatçıkların(elevator aileronlar rudder vb) axis sayesinde verdiği tepki anındaki açı ve iş yapma miktarlarınıda arttırmış oluyor.

Şunu da söyleyelim sizin axis üzerinden belirlediğiniz servolarınız üzerindeki hassasiyet yani hakimiyet miktarını nasıl belirlerseniz belirleyin extra olarak axis çalışırken yada çalışmıyorken kumandanızdan önceden yaptıgınız (servoya verebileceğiniz hareket limitleri yada trim ayarları komutlarınızı) ayarlarınızıda her daim kullanılmanıza izin veriyor.
Yani o çalışırken de siz kumandadan istediğiniz komutları verebiliyorsunuz yani onun devrede oluşu yada olmayışı size mani değil.

Örneğin uçuşa başladınız axis açık yada kapalı olsun trim ayarı yapmanız gerekiyor evet yapabilirsiniz.

Hassasiyet ayarları için bazı dikkat edilmesi gereken şeyler ise:
Hassasiyet ayarları için olan axis üzerindeki civata ayarlarını en son ayarlarına getirmek çok doğru bir iş olmaz.Çünkü servonuzun zorlandıgı bir durumunuz varsa o zaman bu size sorun çıkaracaktır.O sebeple servolarınızın hareketlerini bağlı oldukları parçalarda en son noktalarında dahi zorlanmadan takılmadan yapabilecek bir bağlantı yaptığınızdan emin olunuz.Buna ragmen axis ayarlarınızı son noktada kullanmamaya çalışın..

Başka önemli bir konuya gelecek olursak bence şu olur.

Axis 'i ben sadece 2 eksen için kullanmak istiyorum diyen olursa bu mümkün olmayacaktır diyeceğim.Aslında mümkün ama şöyle bir durum var:::
Siz diyelim 2 kanalı alıcıyla axis arasında köprü kablolama yaparak elevator ve rudder olarak bağlantınızı yaptınız.Axis çıkışlarınada servoları bağladınız.
Kumanda dan gear kanalı üzerinden aktif hale getirdiniz evet çalışacaktır.Ancak kumandadan aktifliği sonlandırdıgınızda siz kumandadan elevatore komut verdiğinizde gecikme titreme vb keyfi ve gıcık ;D sorunlarla karşılaşacaksınız.Ancak 3 eksen için kanalları bağladıgınızda bu tip sorunlar oluşmuyor. %p Bu sorun beni baya kombinasyon yapmak zorunda bırakmış en son çareyi yazdığım cevapta bulmuştum.Kısacası 3 kanalı da alıcıyla etkileştirin.O zaman kumandadan aç kapa yaptıgınız durumlarda servoların kumanda komutlarına verdiği yanıtlarda sorunlar oluşmuyor gayet güzel çalışıyor...

Benim için axis in en önemli sorunları ve çözümleri buydu...
 

Türker Akgün

Moderator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
11,929
Tepkime puanı
10,939
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Ynt: Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

Karşıyım ben böyle şeylere bide $18 dolara satıyorlar ayıp be :mad:

Arkadaş ben o pilotajı kazanabilmek için yıllarımı vermişim, o kadar para döküp sayısını hatırlamadığım model parçalamışım. Sonra adam gelsin 3 eksene gyro koysun bitti.

Bu pilotlar taş mı yiyecek soruyorum herkese. :lol:
 
T

Tolga

Guest
Ynt: Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

FPV ve çekimli uçuşlar için süper aslında ama FPV'deki OSD'lerde neredeyse standart oluyor bu özellik :) Türker'e de katılıyorum :D
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
31,097
Tepkime puanı
33,982
Yaş
46
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Ynt: Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

Tolga' Alıntı:
FPV ve çekimli uçuşlar için süper aslında ama FPV'deki OSD'lerde neredeyse standart oluyor bu özellik :) Türker'e de katılıyorum :D
Gerçekten mi ?? :rolleyes: Ben OSD'lerin sadece koordinat bilgisi taşıdığını düşünüyordum. Demek bunun harici düzeltme fonksiyonları var, iyiymiş valla %p
 

serkan001

Uçmak önemli değil. Konmak önemli.
Katılım
11 Mar 2014
Mesajlar
86
Tepkime puanı
1
Yaş
44
Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Bence CO-PILOT gibi sistmeler uçak için çok fazla. Ben olsam helide denerdim ama karar senin tabii ki. Mesela uçak için hiç uğraşmaya gerek kalmadan alıp bunu takmak lazım bence ;)

Üstelik sadece alıcı fiyatına ki zaten kendisi üzerinde DMS2 alıcısı mevcut %p

Mehmet bey. Belirttiğiniz stabilizör sistemi "Co-Pilot"... benzeri cihazlarla karşılaştırılamaz. Çalışma biçimleri çok farklı.

Co-Pilot , FY, ... stabilizerlerde sistem uçağı sürekli düz konumda tutmak için elev. airelon ve rudder komutu gönderiyor.

Orange stabta ise bu iş sadece anlık yapılıyor. Yani herhangi bir sebepten dolayı uçağın pozisyonunda kullanıcının komutu olmadan değişiklik olduğunda sadece o an için ters konutla uçak düzeltiliyor. Bunun dışında uçağın pozisyonu yere paralel değilken uçağı paralel konuma getirmiyor.

O yüzden FPV uçuşu için orange uygun değildir.
 

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
5,692
Tepkime puanı
13,009
Yaş
57
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Ynt: Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

FPV'yi bir yana bırakırsak bu aletlere tamamen karşıyım. İşin tadı olmaz. Zahmetsiz uçuş istiyorsanız en iyisi simülatör. Sıcacık evinizde sıcacık çayınızla... Helikopter kuyruk gyrosu olmadan uçmaz ama uçağa gyro takmak... Olacak iş değil.


GT-N7100 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

Türker Akgün

Moderator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
11,929
Tepkime puanı
10,939
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Ynt: Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

Sümer Yamaner' Alıntı:
FPV'yi bir yana bırakırsak bu aletlere tamamen karşıyım. İşin tadı olmaz. Zahmetsiz uçuş istiyorsanız en iyisi simülatör. Sıcacık evinizde sıcacık çayınızla... Helikopter kuyruk gyrosu olmadan uçmaz ama uçağa gyro takmak... Olacak iş değil.
Genel olarak sana katılıyorum Sümer Abi. :)

Ama pilotaj keyif almak amaçlı değilde sadece görsel keyif almak için yılda 2 - 3 kez uçurduğum bir scale uçağım olsaydı kesinlikle kullanırdım.

Neden inişe gelirken rüzgardan yaprak gibi sallansın ki böyle bir imkan varken.

Ama bir akrobasi uçağında kesinlikle kabul edilmez elbette, zaten yarışmalarda da kullanımı yasaktır.
 

Ömer Erkan

Kıdemli Uye
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
2,813
Tepkime puanı
3,851
Yaş
61
Konum
Başiskele - Kocaeli
İlgi Alanı
Multikopter
Benim 2 sene önce rahmetli olan Extra 300'e eleron ve rudder'a bildiğimiz piezo heli gyro'su takmıştım. O bile loop'larda çok fark ettirmişti. İnişteki etkisini bilmiyorum, çünkü son uçuşu oldu.

Sümer bey'e de katılıyorum. İşin biraz da heyecanı olması lazım, değilmi?
 

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
5,692
Tepkime puanı
13,009
Yaş
57
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Ynt: Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

Türker Akgün' Alıntı:
Genel olarak sana katılıyorum Sümer Abi. :)

Ama pilotaj keyif almak amaçlı değilde sadece görsel keyif almak için yılda 2 - 3 kez uçurduğum bir scale uçağım olsaydı kesinlikle kullanırdım.

Neden inişe gelirken rüzgardan yaprak gibi sallansın ki böyle bir imkan varken.

Ama bir akrobasi uçağında kesinlikle kabul edilmez elbette, zaten yarışmalarda da kullanımı yasaktır.
Ben bu konularda arkadaşlarımın görüş ve tercihlerine her zaman saygılıyım ama kimse kusura bakmasın, cayro takanla dalgamı da geçerim. :lol:

Ben havacılığı insanın kendi sınırlarına meydan okuması olarak görürüm hep. Gerçek pilotajda da model uçaklarda da. Zaten model uçaklarla deli gibi ilgilenmemin temelinde bu işi şimdilerde imkan bulamadığım gerçek uçuş yerine koyuyor olmam yatar. Yine aynı nedenle tek ilgi alanım ölçekli modellerdir. Ama doğal olarak büyük ve zor ölçekli modellere geçebilmek için trainer ve birtakım akrobasi modeli aşamalarından geçmek zorundaydım. Yani hemen her türlü uçak kullandım.
Ayrıca itiraf etmeliyim ben de bazı cayro denemeleri yaptım.
İlk cayrom THK'dan alınma 46'lık Piper'ın rudder kanalına oldu. Hiç bir işe yaramadı. Ben de rudder hakimiyetimi geliştirmeyi tercih ettim. Bugün çok şükür kalkışı en zor uçak olarak bilinen Piper'ı orta hatta koşturup gerçeği gibi havalandırabiliyorum.
İkinci cayrom kanat yapısı ve koyu lacivert rengi nedeniyle rüzgar altı aşamasında ayırdetmekte zorlandığım Corsair'in aileron kanalında oldu. Ama kısa bir süre sonra uçağı sağırlaştırdığı için vazgeçtim. Son cayro uygulamam Sea Fury'nin aileron kanalına idi. Beklediğim faydayı göremeyince hemen çıkarmıştım.
Bugün geldiğim noktada, uçuşu ve iniş kalkışı zor olan bir uçakla bir meydan turu atıp güzelce inmek bana yeterli tatmini sağlıyor. Başarı hissi veriyor. Dozunda bir heyecan yaşatıyor. Stabilizasyonlu bir uçak olsa bu keyfi alamam.
Açıkçası zorlanmayayım diye stabilizasyon sistemi kullanmak yerine, zorluk derecesi bir alt düzyedeki bir modelde kendimi daha çok geliştirerek bir üst düzey modelde stabilizasyon sistemine ihtiyaç kalmamasını sağlamayı tercih ederim.
Böylece kendi çapımdaki bir modelcilik kariyerinde geriye baktığımda gerçek anlamda emek vererek ulaşmış olduğum yeri görmek beni daha çok mutlu eder.
Bunların tamamı kişisel bakıştır. Kimseyi bağlamaz ve kimseyi değersizleştirme amacı gütmez. Aman haa. :)
 

Mesut AKIN

RcFanatik
Katılım
1 Şub 2013
Mesajlar
3,164
Tepkime puanı
3,620
Yaş
38
Konum
Kocaeli -Gebze
İlgi Alanı
Uçak
Ynt: Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

Sumer abi kesinlikle katikiyorum ve ben-bugune kadar hicbir modelimde expo bile kullanmadim :) mix te kullanmamistim ilk defa P47 de flam + elevator mixledim , cunku flap acinda burun basiyordu

LG-D802 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi
 

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
5,692
Tepkime puanı
13,009
Yaş
57
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

Miks ve expo konusunda tutucu değilim. Özellikle de expo konusunda. Çünkü kullanmakta olduğumuz servolar lineer hareket etmiyorlar. Stickten verilen komut ile uçağın tepkisi arasında sayısız faktör var ve her uçakta bunlar farklı. O nedenle pilot kendi gereksinimlerine göre expo kullanmalı. Expo kullanmıyor olmayı, çayı şekersiz içmeyle övünmek gibi anlatmamak lazım. :lol:
Miks de tamamen pilotun kendi gereksinimine göre karar vermesi gereken birşey. Örneğin Sea Fury'de split flap var. Split flapın özelliği normal flaptan farklı olarak uçağı aşırı kabartması. Düşün... İniş için yavaşlıyorken flap koyuyorsun ve uçak kabarmaya başlıyor. O arada son yaklaşmaya dönüyorsun. Gaz ise rölantide ya da az üstünde. Uçak için tam stall olup spine girme zamanı. Elevatör basmazsan başın derde girebilir. Böyle bir anda miks oldukça yararlı olacaktır. İnsan fizyolojisi tek tarafa yapacağı hareketlerde daha başarılı. Yani örneğin iniş yaklaşmasında elevatörü bir itip bir çekmek yerine daha az ve daha çok çekmek daha hızlı ve kolay yapılabilen bir hareket. Zaten hepimizde bir elevatör çekme refleksi her zaman bir kenarda bekler. Dolayısıyla iniş yaklaşmasında uçağın burun basması ve benim elevatör şekerek onu dizginlemem çok daha fizyolojik ve ergonomik olur. Bu kadar laf salatasını, kullanmakta olduğum flap - elevatör miksini haklı çıkarmak için yazdım! :lol:
Bu arada henüz deneyemediğim bir miksim var. Rudder - aileron. Ama klasik miks değil ters miks. Miksi iniş takımı butonu ile aktifliyorum. İniş yaklaşmasında olsun kalkış koşusunda olsun rudder ile istikamet tutarken aileron ile ters komut verip yatışı önlüyorum. Birgün aklıma gelirse deneyeceğim.
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
31,097
Tepkime puanı
33,982
Yaş
46
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Bir helici olarak hiç miks denemek durumunda kalmadım :lol: (malum helinin her yeri miks zaten ;D ) ama bence de EXPO olmazsa olmaz.

Ben gerek miks gerekse EXPO gibi kişisel olarak ayar yapmayı gerektiren şeyleri seviyorum. Zira bunları bile düzgün ayarlamak belli bir tecrübe gerektiriyor. Eğer bu tecrübe ve algılama oluşmuş ise, hayatımızı dolayısıyla uçuşumuzu daha zevkli hale getirecek tekniklerden neden yararlanmayalım, değil mi :D

Stabilizör- Auto Pilot lara gelir isek : Bu tamamen zevk meselesi. Şayet bunların rahatlıkları ile havada olmak isteyenler varsa, bunlar onların kişisel tercihleri oluyor. Netice de gün sonunda önemli olan yaptığımız hobiden maksimum şekilde zevk almak :)
 

Mesut AKIN

RcFanatik
Katılım
1 Şub 2013
Mesajlar
3,164
Tepkime puanı
3,620
Yaş
38
Konum
Kocaeli -Gebze
İlgi Alanı
Uçak
Ynt: Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

valla benim mix ihtiyaci duydugum tek modelim P47 idi onun disinda hicbir modelimde gerek duymadim , tabi bu boyda daha once flapli modelimde olmadigi icin, ucakta ise expoyu hic sevmem ucagin tum hakimiyeti tamamen bende olmasini seviyorum ve elimi daha hassas kullaniyorum ,

Serdar Salta gecen haftalarda bir 3D modelimi denedi ve bu cok agrasif dedi , expo vermemi onerdi ancak ben o modele o sekilde alistim ve o sekilde kullanmak beni hic zorlamiyor yormuyor

LG-D802 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi
 

Türker Akgün

Moderator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
11,929
Tepkime puanı
10,939
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

Sümer Yamaner' Alıntı:
Miks ve expo konusunda tutucu değilim...
Sümer Abi kanalları birbirine mikslemek ile bir eksene gyro takmak işlevsel olarak aynı şeylermiş gibi geliyor bana. ???
Mesela flap açtığımızda oransal olarak mikslediğimiz elevatör kontrolü kumanda tarafından sevoya gönderiliyor, gyro varken ise sinyali gyro servoya gönderiyor. Yanlış mı düşünüyorum ?
 

Benzer konular