Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

  • Forumdan daha fazla yararlanmak için buradan ÜYE olunuz

    Eğer eski üyemizseniz, MEVCUT Kullanıcı ADI ve ŞİFRENİZİ aynen kullanabilirsiniz. Eğer girişte sorun yaşıyorsanız, lütfen şu konuya TIKLAYINIZ.

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
5,694
Tepkime puanı
13,015
Yaş
57
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Ynt: Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

Bence benzer olsa da aynı değil. Çünkü mikste master kanal benim kontrolümde. Slave kanal da yine (dolaylı da olsa) benim kontrolümde. Gyro ise kendisi müdahale ederek benim komutumu değiştiriyor. Yani uçağın ilgili eksendeki akselerasyonuna göre benim kontrolüm dışında komut üretiyor.
Şunu da hatırlatmalıyım. Bazı miksler gerçek uçaklarda da mevcut. Örneğin Siat Flamingo'da aileron rudder miks var. Koordineli dönüşü kolaylaştırmak için. Ya da Airbus A320 serisinde de 330 - 340 serisinde de flap aileron miksi var. Flap koyduğunuz zaman her iki aileron da birkaç derece aşağı sapıp flaperon gibi çalışıyor. Miksleri, iki el ile üç ya da dört el gerektirecek işlevleri başarmak için kullanmak mantıklı oluyor. Ama iki ellik işlevi hiç ellemeden başarmak için otomasyon sistemleri bana ters geliyor. Aradak fark bu. :)
 

Türker Akgün

Moderator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
11,929
Tepkime puanı
10,942
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Ynt: Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

Sümer Yamaner' Alıntı:
... Ya da Airbus A320 serisinde de 330 - 340 serisinde de flap aileron miksi var. Flap koyduğunuz zaman her iki aileron da birkaç derece aşağı sapıp flaperon gibi çalışıyor. Miksleri, iki el ile üç ya da dört el gerektirecek işlevleri başarmak için kullanmak mantıklı oluyor. Ama iki ellik işlevi hiç ellemeden başarmak için otomasyon sistemleri bana ters geliyor. Aradak fark bu. :)
Sümer Abi gerçek uçaklardan bahsetmeye zaten hiç gerek yok bence. Bizim modellerde bile bu imkanlar varsa gerçek uçaklarda kat be kat fazlası vardır elbette. :laugh: Hatta bildiğim kadarıyla birçok savaş uçağı içerisinde gömülü olan yazılım ve donanımlar olmaksızın düz uçuş bile yapamıyor. Bu kütlelere (tam anlamıyla uçak bile denemez bence) insan refleks ve kabiliyetleri ile uçabilirlik kazandırabilmek için gyro'sundan algoritmasına her türlü teknoloji kullanılıyordur normal olarak.

Pilotluk denilen şey bence en son 2. Dünya savaşında varmış, gyro çıktı mertlik bozuldu gibi birşey. :lollol: :lol:

Fikirlerine genel olarak katılıyorum. Ama bu konuda senin kadar net olamıyorum. :saygilar:
 

Nesimi Sakmak

Tecrübeli Uye
Katılım
9 Kas 2013
Mesajlar
1,344
Tepkime puanı
1,344
Yaş
40
Konum
Manisa
İlgi Alanı
Hepsi
Çok güzel bir konu arkadaşlar bende dahil olmak isterim.

Bir çok konuda Sümer Bey'e katılıyorum ama bana göre bu işe yeni başlayanlar için stabilizerler düşünülebilir özellikle imkanları kısıtlı olupta çok hevesli olduğu için bu hobi ile ilgilenmek isteyenler için. Ama sonuna kadar da bu aletlere güvenerek bu işe devam etmeyi düşünmeden. Sonuçta bu cihazları kurtarıcı olarak görmemek gerek. Bu işte en çok kırım gerçek uçaklarda da olduğu gibi iniş sırasında yaşanıyor. Uğraşımızın her ne kadar son zamanlarda yurtdışı sayesinde fiyatları düşmüş olsa da hala çok ucuz bir hobi olmadığını kabul edersek ve bu cihazların devamlı aktif olmadığını bir anahtarla aktif edilebildiğini de düşünürsek başlangıç zamanlarında kullanılabilir. Bu şekilde belki ilk zamanlardaki bazı kırımların önüne geçilebileceği düşünülebilir. Şahsen benim elimde de benzer bir alet var ama henüz kullanma fırsatı bulamadım. Kullanır mıyım orası da şüpheli doğrusu.

Türker Bey son 30 yılda üretilen ve Fly by Wire sistemini kullanan uçakların neredeyse tamamı bilgisayarlar olmadan havada kalabilecek uçaklar değiller. Dediğiniz gibi asıl pilotluk jet döneminden öncekilerde.

Rudder aileron miksi özellikle motorsuz uçuşlarda kullanılması gereken bir miks. Burundan çeken bir güç olmayınca dönüşlerde süratsiz kalıp virile ihtimali artıyor. Rudder takviyesi ile burnu dönüş yönüne burnu çevirmek uçağın süratsiz kalmasını önlüyor. Planör uçuşlarımız sırasında bu iki kontrolü tam anlamıyla koordineli kullanamayan arkadaşlarımız çoğunlukla uçuşlardan elendiler. Kafamıza vurula vurula bunu öğrendik. Planör pilotluğu yapmış pilotlar refleks olarak bu koordineyi motorlu uçaklara geçtiklerinde de kullanmaya devam ediyor ki bu şekilde dönüşler çok daha iyi oluyor. Şu an planörlerimde bu miks tanımlı. Motorunu ayarladığımda uçağımda da mutlaka kullanacağım. Manuel yapılabilmesi iyidir mutlaka ama uçuş sırasında ilgilenilmesi gereken başka şeyler varken birde oraya konsantre olmaya çalışmaya bence gerek yok ki bu şekilde dönüş sırasında fazla rudder vermekte sakıncalı bir durum. Uzun lafın kısası miksler bana göre iyidir. Bu şekilde daha çok uçuşa konsantre olunabilir.

Yine uzun bir yazı oldu. :D
 

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
5,694
Tepkime puanı
13,015
Yaş
57
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Zaten hepimizin bire bir aynı fikirde olmamız garip olurdu. Temel fikirlerde anlaşıyoruz nüanslarda farklılıklar oluyor ki böyle olması işin güzel yanı. Yoksa pistlerde tek bir model türü olurdu ve hepimiz onu uçururduk. :)

Nesimi Bey bizim 2m sınıfı planörlerimizde zaten aileron yok ve sadece rudder ile tono bile atabiliyoruz. Ben rudder kullanmayan birini pilot olarak görmüyorum. :) :D Tabii isteyen miks ile yapar isteyen manuel uygular ama dönüşlerde koordineli rudder kullanılmaması, uçağı 85 derece yatırıp elevatör çekilerek dönüş yapılması, ölçekli model seven birisi olarak bende bıyık altından gülmeye yol açıyor. :D
T67 ile ilk saatlerimde rudder bastığımı zannederdim meğer sadece ittiriyormuşum. Bir son yaklaşmada gerçek anlamda rudder kullandığım anda hocam "tamam artık" dedi ve ilk yalnıza gittim.

Gerçek pilotluğun 2. Dünya Savaşı döneminde kaldığı fikrine ise katılıyorum...
 

serkan001

Uçmak önemli değil. Konmak önemli.
Katılım
11 Mar 2014
Mesajlar
86
Tepkime puanı
1
Yaş
44
Bu kadar güzel muhabbetin üzerine ben de bir şeyler yazmak istedim. Stabilize kullanmakonusu herkesin ortak düşüncesi olduğu gibi tamamen zevk meselesi.ben bixlerde uzun süre stab kullandım. hatta onsuz uçuramayacağımı ile düşündüm. sonra cıkarmaya karar verdim. ve şunu fakkettim. stabilizerli uçak el freni çekili arba kullanmak gibiymiş. şimdi bixlerde uçağın tümsınırlarını zorluyorum. ancak yeni yaptığım planörde stabilizeri kullanmaya devam ediyorum. planörle çok yüksekte uçuş yapmayı seviyorum. kumandamın sınırlarını zorluyorum. bazen bağlantının kesildiği bile oluyor. stabilizer bu anda devreye giriyor. yüksek uçuşlarda stabilizesiz olmuyor. bazen uçağın konumunu hareket yönünü karıştıra biliyorum. ama yine de kullanmak tamamen tercih meselesi...
 

salinux

Yeni Uye
Katılım
5 May 2014
Mesajlar
42
Tepkime puanı
0
Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

Merhabalar :saygilar:

Bu aleti merak edenler için nasıl kullanılabileceğini anlatmak istedim.Bilmeyen yada merak eden arkadaşlara biraz anlatıda bulunmak istiyorum.

Öncelikle kumandanızın kanal sayısından bahsedelim.Eğerki bu aleti uçuşun başından sonuna kadar faal halde kullanacaksanız kumandanızın kanal sayısı önemli değil.Ancak uçuş için istediğiniz zaman kumandadan faal hale getirmek yada kontrolun tamamen sizde olmasını istiyorsanız yine kumandadan bunu yapabilmeniz için kumanda kanal sayınız modele göre önem kazanıyor.

Örneğin 6 kanal kumandanız var (bendeki mesela Spektrum dx6i) ama modelinizde de flap aileron elevator rudder iniş takımı vb var olsun.İşte bu noktada kumanda 7-8-9 kanal olması daha iyi olacaktır.Çünkü axis flap kanalı üzerinden(point değerlerini ne kadar oynarsanız oynayın) aç kapa yapılır diye klavuzunda yazmasına rağmen bu mümkün olmuyor.Bunu Gear kanalından yapabiliyorsunuz.Dolayısıyla iniş takımlarınız bağlı olduğu kanal burası.İniş takımları açıkken aktif yada tersi durumda kullanabilirsiniz.Ancak gear kanalınız boşta olan bir modeliniz varsa zatten problem yok.Ben corsair de iniş takımı iptal ettim axis i gear kanalına ilişkilşendirdim.Henüz havada denemedim ancak evde başarılı olmasını sağladım.Birazdan izah etmeye çalışacağım..

Ama şöyle bir özellik seçmenizde mümkün: Kumandadan axis'i aç kapa yapabilmeniz için axis üzerinde on/off kısmındaki küçük tırnağı aktif yaptıktan sonra axis üzerindeki gyro kanalı ile alıcının gear kanalı arasına kablo soketi ile arasına hat oluşturuyorsunuz servo baglamak gibi yani.Artık kumanda dan istediğinizde aktif yada kapalı hale istediğinizde getirebilirsiniz.

Bu axis modeli son kaldıgı rota(şimdilik boyle diyelim) üzerinde tutmaya çalışarak iş yapıyor diyebiliriz.Model rotasında 3 eksen itibari ile rüzgar kaynaklı sapmalar yaşadığında kendince düzeltmelerde bulunuyor.Axis in bu yeteneğini modelinize en uygun yeterlilikte sağlaması için hassasiyet ayarlarınızı iyi yapmalısınız.Başarısı sizin ayarlarınızla ilişkilidir.Yine kontrol olarak o çalışırken de siz kumandadan istediğiniz komutları verebiliyorsunuz yani onun devrede oluşu size mani değil.

Bu noktada sizin axis üzerindeki küçük civataları çevirerek yapabildiğiniz hassaslık ayarı var ki bu ayar önemli: örneğin aileron,rudder ve elevator gibi kanatçık hareketlerinin açısını arttırarak modelin havadaki rüzgar etkisinde kaldığında hızlı ve doğru tepkiyi verebilmesi adına daha da hassaslaşmış oluyor.Ancak bu civata ayarlarını en son ayarlarına getirmek çok doğru bir iş olmaz.Çünkü servonuzun zorlandıgı bir durumunuz varsa o zaman bu size sorun çıkaracaktır.O sebeple servolarınızın hareketlerini bağlı oldukları parçalarda en son noktalarında dahi zorlanmadan takılmadan yapabilecek bir bağlantı yaptığınızdan emin olunuz.Buna ragmen axis ayarlarınızı son noktada kullanmamaya çalışın..

Başka önemli bir konuya gelecek olursak ikinci sırada ki,o da bence şu olur.
Axis 'i ben sadece 2 eksen için kullanmak istiyorum diyen olursa bu mümkün olmayacaktır diyeceğim.Çünkü siz diyelim 2 kanal elevator ve rudder olarak bağlantınızı yaptınız.Kumanda dan gear kanalı üzerinden aktif hale getirdiniz evet çalışacaktır.Ancak kumandadan aktifliği sonlandırdıgınızda siz kumandadan elevatore komut verdiğinizde gecikme titreme vb keyfi ve gıcık ;D sorunlarla karşılaşacaksınız.Ancak 3 eksen için kanalları bağladıgınızda bu tip sorunlar oluşmuyor. %p Bu sorun beni baya kombinasyon yapmak zorunda bırakmış en son çareyi yazdığım cevapta bulmuştum.Kısacası 3 kanalı da alıcıyla etkileştirin.O zaman kumanda aç kapa durumlarında servoların kumanda komutlarına verdiği yanıtlarda sorunlar oluşmuyor gayet güzel çalışıyor...

Benim için axis in en önemli sorunları ve çözümleri buydu...
 

Kağan Kazancı

Tecrübeli Uye
Katılım
23 Eki 2014
Mesajlar
1,068
Tepkime puanı
1,335
Konum
Manisa
İlgi Alanı
Heli
Ben uçak kullanıcısı olmasam da yararlı olduğunu düşünüyorum. Çünkü ilk kez fbl helimi kullandığımda ( ar7200bx ile) kullanımı çok rahat gelmişti, mesela invert hover sırasında fbl heli ile fbl olmayan arasındaki fark çok ciddi hissedilir.

GPS li autopilot gibi olmasın elbette ama bazı hareketleri daha görsel ve daha güzel yapmayı mümkün kılıyorsa neden kullanılmasın ki :)
Hem sonuçta aç kapa özelliği de olan bir alet, uçak kullansaydım kesin kullanırdım diye düşünüyorum. Sınırları zorlayacaksam kapatıp uçardım, stabil gitmek istersem açardım. Mesela pist üzerinden hızlı bir low pass için yararlı olabilir :D

Tabi ki uçak konusunda çok tecrübeli üstadlarımız var, onlar daha iyi tayin edeceklerdir gerekliliğini, ancak bu model işinden aldığımız keyif konusu biraz subjektif bir konu.
Olayın bir de fiyat boyutu var ki girmek istemiyorum :D Bedava resmen :D 30 dolarlık K-barın efsane çalıştığını yine 30 dolarlık turnigy 3d-h 'ın beastx gibi çalıştığını düşündüğümüzde bu alet de bavarian demon'un yaptığının aynısı olmasa bile yakınını yapar ve parasını hak eder :D
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
31,098
Tepkime puanı
33,985
Yaş
46
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

Sinan.' Alıntı:
Merhabalar :saygilar:

Bu aleti merak edenler için nasıl kullanılabileceğini anlatmak istedim.Bilmeyen yada merak eden arkadaşlara biraz anlatıda bulunmak istiyorum.
......
Benim için axis in en önemli sorunları ve çözümleri buydu...
Bu değerli bilgilendirme ve paylaşım için teşekkürler Sinan Bey :thumbup: Mesajını ilk sayfadaki 2.mesaja kopyaladım ki daha rahat görülebilsin :RCKolik:
 

serkan001

Uçmak önemli değil. Konmak önemli.
Katılım
11 Mar 2014
Mesajlar
86
Tepkime puanı
1
Yaş
44
Geçen sene bir arkadaşın uçağına bu stabilizerden takmıştık. Kendisi plotajı gayet iyi olan her türlü koşulda uçağı düzgün uçurabilen birisi. Neyse kalkışta uçak hoplaya zıplaya yükseldi. Anlaşılan elavatör gaini yüksekti. Etrafta bir tur attı. Sonra güneşin dulunduğu taraftan dönmek zorunda kaldı. Tam da olay burada koptu. Uçak güneşin bulunduğu yöne geldiğinde yoğun parlak ışık yüzünden görünmez oldu. Güneşin bulunduğu yerden çıktığında invert olmuştu. Ama biz ters uçtuğunu bile anlayamadan yere çakıldı. En ilgincide uçağın 100 dönüm buğday tarlanın ortasında beton logarı ortalaması olmuştu. :)
 

Sercan Eymen

WW2 Fighters
Katılım
1 Ara 2014
Mesajlar
105
Tepkime puanı
0
Yaş
25
İlgi Alanı
Uçak
Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

Benim anlamadığım bu cihazı sadece dsm2 yada dsmx alıcı ve verici ile mi kullanabiliyoruz?



Bu indirime girmiş sırf merak ettiğimden alıp bir deneyim diye düşündüm fakat at9 ile kullanamıyorum sanırım bunu yada ilk sizin attığınız linktekini yoksa kullanabiliyor muyum?
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
31,098
Tepkime puanı
33,985
Yaş
46
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

Sercan Eymen' Alıntı:
Benim anlamadığım bu cihazı sadece dsm2 yada dsmx alıcı ve verici ile mi kullanabiliyoruz?



Bu indirime girmiş sırf merak ettiğimden alıp bir deneyim diye düşündüm fakat at9 ile kullanamıyorum sanırım bunu yada ilk sizin attığınız linktekini yoksa kullanabiliyor muyum?
Aşağıdaki videodan da görüleceği üzere bu sadece Stabilizör ve üzerinde alıcı yok. Bu nedenle kablo ile kendi alıcımızı bu cihaza bağlıyoruz. Kısaca elinizdeki AT9 ile bunu kullanabilirsiniz ;)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Katılım
24 Ağu 2015
Mesajlar
79
Tepkime puanı
0
İlgi Alanı
Hepsi
Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

Mehmet Bey, şu ürün çok iyi, incelemenizi tavsiye ederim.

 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
31,098
Tepkime puanı
33,985
Yaş
46
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

Gökhan Şahin' Alıntı:
Mehmet Bey, şu ürün çok iyi, incelemenizi tavsiye ederim.

Gökhan bey, kendim model olarak heliler ile ilgileniyorum :) Bu tavsiye ettiğiniz ürünü kendiniz kullandınız mı peki ?? Eğer öyle ise ayrı bir konuda arkadaşlarla paylaşalım derim ;)
 
Katılım
24 Ağu 2015
Mesajlar
79
Tepkime puanı
0
İlgi Alanı
Hepsi
Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Gökhan bey, kendim model olarak heliler ile ilgileniyorum :) Bu tavsiye ettiğiniz ürünü kendiniz kullandınız mı peki ?? Eğer öyle ise ayrı bir konuda arkadaşlarla paylaşalım derim ;)
Tamamdır, toparlayıp bir şeyler yapmaya çalışacağım.
 

Sercan Eymen

WW2 Fighters
Katılım
1 Ara 2014
Mesajlar
105
Tepkime puanı
0
Yaş
25
İlgi Alanı
Uçak
Uçak Uçuş Stabilizörü - 3 Eksen Gyro : RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Aşağıdaki videodan da görüleceği üzere bu sadece Stabilizör ve üzerinde alıcı yok. Bu nedenle kablo ile kendi alıcımızı bu cihaza bağlıyoruz. Kısaca elinizdeki AT9 ile bunu kullanabilirsiniz ;)
Tamamdır Mehmet abi teşekkür ederim. :saygilar:
 

Benzer konular