Uçaklarda Pervane-Motor-ESC-Pil seçimi

  • Forumdan daha fazla yararlanmak için buradan ÜYE olunuz

    Eğer eski üyemizseniz, MEVCUT Kullanıcı ADI ve ŞİFRENİZİ aynen kullanabilirsiniz. Eğer girişte sorun yaşıyorsanız, lütfen şu konuya TIKLAYINIZ.

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
33,092
Tepkime puanı
38,020
Yaş
47
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Değerli arkadaşlar,

Teknik elektronik bilgi gerektiren ,elektrik motorlu uçaklarda fazla miktarda konfigürasyon hataları zamanında çok yaptım.Aslında konu o kadar fazla detaylı ki bunları okuya okuya ben bile hala geliştiriyorum bilgimi.

Konunun ESASINI Basit bir şekilde anlatmaya çalışacağım.

Şu Kuralı unutmayalım:

(UYGUN PERVANE +MOTOR) < ESC < BATARYA

Burada anlatmak istediğim motorun en fazla çekebileceği akımı ESC sağlayabilmesi ESC nin en fazla çekeceği akımıda , batarya sağlayabilmelidir.

You must be registered for see images attach

Basit sıralama örneği:
Motor 20A ESC 30A BATARYA 40A gibi sahip olunan maksimum amper değerleri motordan bataryaya doğru büyümelidir.

1-Motorun çektiği akımı esc aktaramazsa ESC yanar.

2-ESC nin aktarması gereken akımı batarya sağlayamazsa BATARYA şişer ısınır bozulur.

3-Motor da çevirebileceği maksimum pervaneden daha büyük pervane takılırsa kesinlikle yanar.ESC yi de bozabilir.

Yüksek devirli motorlara küçük pervane
Düşük devirli
motorlara büyük pervane kullanılır.

Daha fazla detay için TIKLAYINIZ:

Bunun için alacağınız Motorun bilgilerinde verilen pervane secilmelidir.

Örnek:
Model depron jetlerde 2000-2200 KV motor 6x4 -7x6 pervaneler seçilir
Daha büyük model uçaklarda 1000-1300 kv motor, 8x3 -10x7 pervaneler kullabilir.

Mutlaka uçağın ağırlığına göre gerekli olan minimum itiş yada çekiş gücüne sahip motor seçimelidir.

Depron Model jetlerde yüksek devirli ,küçük pervaneli motorların seçilmesinin nedenlerinden biride yüksek süratte giderken pervanenin havaya çarptığı alanın küçük olması gerekliliğindendir.

Olmazsa olmaz denemez.Düşük devirli büyük pervanede uygulanıp uçulur ama modelin karakterine uymaz bu uçuş.

Bilgi paylaşımlarının devamı dileğiyle.

Saygılar sunarım
Nevzat Yerlikaya

Nevzat Yerlikaya abimize teşekkürler
----------------------------

Emre Kaman Teşekkürler

Kv ile çekeceği akımın bir alakası yok.

Motorun sadece kv'sını bilmek yetmez, diğer sayılar da önemlidir. Örneğin 2212, 2618, 4025, 4530 gibi... Bunlar da elimizde olursa kabaca bir fikrimiz olur. Çekeceği sürekli akım değerleri ve anlık maksimum değerleri üreticiden alınabilir, üretici bilinmiyorsa benzer ölçüdeki motorların değerlerine göre bir tahmin yürütülebilir. Eğer hiçbir şey bilinmiyorsa log özelliği bulunan bir esc veya başka ara cihazlarla kendiniz test edebilirsiniz.

Kv ile üretilen gücün de bir alakası yok. Düşük kv daha güçlüdür demek yanlış. Dikkat ederseniz, genelde aynı ölçüde olan motorların farklı kv versiyonlarından kv'sı yüksek olanın ürettiği güç daha fazladır.

Motorun üreteceği gücü stator ölçüleri, sarım tekniği, sarım miktarı ve mıknatısların kalitesi belirler. Kv sadece motorun volt başına devrini, yani hızını verir.

Güç kavramı biraz kafa karıştırıyor, zira motorun kendi kendine ürettiği güç bizim için bir anlam taşımıyor. Bunun yerine işimize yarayacak olan birim thrust, yani itki kuvveti.

Thrust'ın bileşenleri ise motor devri ve pervane ölçüleri. Yani motorun gücünü değerlendirirken çevireceği pervaneyi de hesaba katmamız lazım. Buradan şöyle bir genellemeye gidebiliriz, düşük kv değerli motorlar daha büyük pervaneler ile, yüksek kv değerli motorlar daha küçük pervaneler ile kullanılır. Ama bu çok yüzeysel bir genellemedir.

İşin aslı, motorun üreticisi motorun özelliklerinde hangi pervane ile ve kaç voltta ne kadar thrust vereceğini, kaç amper akım çekeceğini verir. Kararı buna göre vermek gerekir.
 

orientexpress66

Yeni Uye
Katılım
16 Nis 2013
Mesajlar
17
Tepkime puanı
5
Yaş
54
Uçaklarda Pervane-Motor-ESC-Pil seçimi

Merhaba

Motor devri Volt basi 1520U/min 1270U/min 920U/min 400U/min 580U/min
Tavsiye edilen Ampere 38 A 32A 42A 80A 80A
Kisa süre icin max Ampere 42 A 38A 45A 85A 100A
Cekisgücü 1300 gr 1200gr 2200gr 3500gr 4600 gr
Pervane secimi 2S 11x7 2S 12x7 3S 13x7 (40Ampere) 5S 12x8 5S 14x9
3S 9x5 3S 10x5 4S11x7 ( 44 Ampere) 6S 14x8
4S 8x4 4S8x5

S = Lipo yanindaki sayi lipo sayisi yani S 5 demek 5li lipo.
Formül cekis gücü X 2 = Ucagin toplam agirligi ( cekis gücünü ikiye katlayin o zaman ucak ne kadar max agir olacagini tespit edebilirsiniz.

Tavsiye edilen Ampere sayisi ESC ile esittir.

Dikkat Lipolar her zaman dolu olmali kullanilmasa dahi.Cok hasas en ufak hasarda hemen kendinizden uzaklastirin.

Selamlar
Hakan
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
33,092
Tepkime puanı
38,020
Yaş
47
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Uçaklarda Pervane-Motor-ESC-Pil seçimi

Abi süpersin :bravo:

Daha geçenlerde en az 2 kişi ile konuştum Elektrikli modellerde "Uçak Ağırlığı- Motor Seçimi- Pervane" matematiksel ilişkisi nedir diye.

Sadece yazdıklarına bir iki sorum olacaktı.

1- Motor devri Volt basi kısmında örnek olarak "1520U/min" demişsin. Bunu biraz açabilir misin abi. Bir helici olarak ben anlamadım özellikle "U" kısmını. Volt olsa gerek doğru mu abi.
Bir de abi özellikle Hobbyking motor bilgisi olarak "Kv: 1100rpm/v" şeklinde ifade kullanılıyor. Bunu senin tabloya nasıl yerleştirebiliriz. Zannedersem bu da aslında "1100U/min" eşit oluyor galiba.

NOT: Çok basit ve saçma bir soru olmuş olabilir, şimdiden kusura bakmayın :laugh:

2-Yeni başlayan arkadaşlarımız cok daha hafif EPP uçaklar ile ilgileniyorlar. Mesela uçak ağırlığı 500 gr, 750 gr, 1000 gr olacak şekilde tabloyu genişletmemiz mümkün olabilir mi acaba.
 

Hakan Ülgenalp

RcFanatik
Katılım
31 Eki 2012
Mesajlar
5,826
Tepkime puanı
8,025
Yaş
46
Konum
Burdur
İlgi Alanı
Heli
Uçaklarda Pervane-Motor-ESC-Pil seçimi

Bu soruya bir yanıt bulabilirsek , rcgrouptan bir plan buldum , uçakçılarla kaynaştıkça bir uçak da yapasım geldi :laugh:
Fokker yapıcam , köpükten , hatta seri üretim :lollol:...Buluşmalarda yalnız kalmamak için birilerini zehirleyeceğim de , köpükten bir Fokker fena olmazdı .. :laugh:
 

Türker Akgün

Moderator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
12,427
Tepkime puanı
12,484
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Uçaklarda Pervane-Motor-ESC-Pil seçimi

hakan Akkaya' Alıntı:
Merhaba

Pervane secimi 2S 11x7 2S 12x7 3S 13x7 (40Ampere) 5S 12x8 5S 14x9
3S 9x5 3S 10x5 4S11x7 ( 44 Ampere) 6S 14x8
4S 8x4 4S8x5

S = Lipo yanindaki sayi lipo sayisi yani S 5 demek 5li lipo.
Hakan Abi öncelikle bilgiler için teşekkürler, eminim çok işimize yarayacaktır. :thumbup:
Mehmet Bey'in sorduklarına ilave olarak bende bir türlü lipo pilin S'i değiştikçe neden pervane değişiyor onu çözemiyorum. :rolleyes: S demek voltaj demek (3S 11,1 Volt - 4S 14,4 Volt) Voltaj değişince ne oluyor ki motorun karakteri tamamen değişiyor ve üzerine taktığımız pervane veya pinyonu değiştirebiliyoruz.
Mantığı nedir merak ediyorum açıkçası. :-\

Örnek olarak 2S çalışan bir motora abartarak söylüyorum ben 10S pil takabilir miyim mesela ?
ESC, motor gibi ekipmanların çalışma voltajları belli değil mi ? :rolleyes:
 

Mesut AKIN

RcFanatik
Katılım
1 Şub 2013
Mesajlar
3,164
Tepkime puanı
3,621
Yaş
39
Konum
Kocaeli -Gebze
İlgi Alanı
Uçak
Uçaklarda Pervane-Motor-ESC-Pil seçimi

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Abi süpersin :bravo:

Daha geçenlerde en az 2 kişi ile konuştum Elektrikli modellerde "Uçak Ağırlığı- Motor Seçimi- Pervane" matematiksel ilişkisi nedir diye.

Sadece yazdıklarına bir iki sorum olacaktı.

1- Motor devri Volt basi kısmında örnek olarak "1520U/min" demişsin. Bunu biraz açabilir misin abi. Bir helici olarak ben anlamadım özellikle "U" kısmını. Volt olsa gerek doğru mu abi.
Bir de abi özellikle Hobbyking motor bilgisi olarak "Kv: 1100rpm/v" şeklinde ifade kullanılıyor. Bunu senin tabloya nasıl yerleştirebiliriz. Zannedersem bu da aslında "1100U/min" eşit oluyor galiba.


NOT: Çok basit ve saçma bir soru olmuş olabilir, şimdiden kusura bakmayın :laugh:

2-Yeni başlayan arkadaşlarımız cok daha hafif EPP uçaklar ile ilgileniyorlar. Mesela uçak ağırlığı 500 gr, 750 gr, 1000 gr olacak şekilde tabloyu genişletmemiz mümkün olabilir mi acaba.

bildiğim kadarı ile cevaplıyayım soruları


öncelikle "1520U/min" "Kv: 1100rpm/v" aynı şey yanlışım varsa düzeltin dostlar

"Kv: 1100rpm/v" demek motor 1dk da 1 volt başına çevirebileceği devir sayısı demektir yani 1100KV bir motor 3S pil ile 11.1 volt ile dakikada KV x Volt = RPM/min yani 1100kv X 11.1v = 12210 devir eder dakikada


Türker Akgün' Alıntı:
hakan Akkaya' Alıntı:
Merhaba

Pervane secimi 2S 11x7 2S 12x7 3S 13x7 (40Ampere) 5S 12x8 5S 14x9
3S 9x5 3S 10x5 4S11x7 ( 44 Ampere) 6S 14x8
4S 8x4 4S8x5

S = Lipo yanindaki sayi lipo sayisi yani S 5 demek 5li lipo.
Hakan Abi öncelikle bilgiler için teşekkürler, eminim çok işimize yarayacaktır. :thumbup:
Mehmet Bey'in sorduklarına ilave olarak bende bir türlü lipo pilin S'i değiştikçe neden pervane değişiyor onu çözemiyorum. :rolleyes: S demek voltaj demek (3S 11,1 Volt - 4S 14,4 Volt) Voltaj değişince ne oluyor ki motorun karakteri tamamen değişiyor ve üzerine taktığımız pervane veya pinyonu değiştirebiliyoruz.
Mantığı nedir merak ediyorum açıkçası. :-\

Örnek olarak 2S çalışan bir motora abartarak söylüyorum ben 10S pil takabilir miyim mesela ?
ESC, motor gibi ekipmanların çalışma voltajları belli değil mi ? :rolleyes:

abicim şimdi volt arttıkça motorun devir voltaja doğru orantılı artar Mehmet abiye açıkladığım formulden yola çıakrsak 1000kv bir motor 2S yani 7.4 volt ile dakikada 7400 devir çevirirken 3S pil ile 11100 devir çevirir yani daha fazla döner pervane doğal oalrak çekiş artar :)


ama motorun kaç S ile çalışabildiği aralık bellidir mesela özelliklerinde 2S-4S yazar bu demekki bu motor 2S 3S ve 4S ile çalışır ve bu motora uygun 2S 4S aralığında ESC tercih etmek gerekir tabi 3S esc de tercih edilebilir ancak 2S ve 3S ten başka pil kullanılamaz bu durumda.

bir motor 2S ila 4S arasında çalışabiliyorsa örnek olarak, her voltajdaki 2S 3S yada 4S te pervane boyu değişir , bu durumda motorun RPM yani Devir sayısı arttırılabilir daha fazla kaldırma yada çekme gücü Thrust sağlanabilir.


yanlışım varsa affola.


Not: Hakan abi yanlış bi yer varsa lütfen düzelt abi :)
 

orientexpress66

Yeni Uye
Katılım
16 Nis 2013
Mesajlar
17
Tepkime puanı
5
Yaş
54
Merhaba
U/min demek bir Motorun bos devirdeki bir dak icinde cevirdigi devir
Yani 2000U/min demek dak 2000 devir olaraktanimlanabilir
U =devir
Min = Dakika
Kv= 1Voltaki pervane devri

Diger soru olarak 10 S lipo ben simdiye kadar 6S lipo 80 Ampere kullaniyorum oda benim 1800mm enindeki Spitfire icin.Diger olarak P 38 Ucagimda 2 kere 6S mevcut oda 2200 mm eninde.
10 S olur niye omasin ama sanirim öyle 2,4 metre akro ucaklarinda
 

orientexpress66

Yeni Uye
Katılım
16 Nis 2013
Mesajlar
17
Tepkime puanı
5
Yaş
54
Bu konuda en önemli olan sorun Pervanenin esc ile ve akkü ile ayni dalgada olmasi.
Örnek vereyim bir kamyon yaris arabasindan daha güclü ama yavas.dimi biri hiz icin biride cekis icin üretilmis.Pervane esc ve akküde böyle.Akkü sayisi yükselince daha cok hiz elde edecegiz anlaminda degil yada pervaneyi büyütürsem daha agir ucak kullanirim gibi gibi.
Az devir büyük ucak cok devir kücük ucak
Örnek Piper ile F 16
Pipere 6000 devir yeterken f16 da 10000 devirde yerinden kipirdamiyor ama piperin pervanesi büyük f 16 fun prvanesi kücük.onun icin üreten firmalar bunun en ekonomik hesabini yapmis ve üstüne % 10 toleranz eklemis.
bu hem kücük epo ucaklara gecerli hemde büyük ucaklara
motor devri yükseldikce esc ve akkü artar

Bana verilen en büyük nasihat su ucak ne kadar hafifi olursa o kadar ucmasi kolay oluyor,Ucaklara cok extralar eklenebilir bu ucagin agirligini etkiler demek istedigim su ucaga büyük motor gerekli bu böyle olunca yine ucak agirlasiyor.bu böyle devam eder taki ucak artik yerinden kimildamayana kadar.

Benim elimde bir kac hazir programlar var ucak ayarlari ve heli ayarlari hakkinda arayip bulmam lazim.Buldugum zaman sayfaya eklerim o zaman herkes kendi ucagini ona göre ayarlar.Gerekirse kopyasini cikarip gönderirim sizde cogaltir aranizda paylasirsiniz.Ticaret amaci olmadan. Biz burda hep böyle yapariz.
hepinize selamlar
 

orientexpress66

Yeni Uye
Katılım
16 Nis 2013
Mesajlar
17
Tepkime puanı
5
Yaş
54
Türker bey
Lipo sayisi yükselince motora verilen güc artiyor ama o gücü hayata gecirebilmek icin elbetteki gereken pervane kullaniliyor.Söyle söyliyeyim bir arabada aniden gaza bastiginda tekerler nasil bosa dönüyorsa pervanede ayni belli bir devirde pervane özeliginden cikip sadece öylesine dönüyor.cekis gücünü kaybediyor.

Selamlar
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
33,092
Tepkime puanı
38,020
Yaş
47
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Uçaklarda Pervane-Motor-ESC-Pil seçimi

hakan Akkaya' Alıntı:
Benim elimde bir kac hazir programlar var ucak ayarlari ve heli ayarlari hakkinda arayip bulmam lazim.Buldugum zaman sayfaya eklerim o zaman herkes kendi ucagini ona göre ayarlar.Gerekirse kopyasini cikarip gönderirim sizde cogaltir aranizda paylasirsiniz.Ticaret amaci olmadan. Biz burda hep böyle yapariz.
hepinize selamlar
Hakan Abi,
Sağolasın, bazı şeyler şimdi biraz daha net oturdu. Düşünüp bunları bir özümsemem lazım, şayet takıldığım bir nokta kaldı ise, sizleri yeniden rahatsız ederim sorularımla :D

Bu arada özellikle uçakla ilgili olan programlar çok makbule geçer. Fırsat bulduğunuzda paylaşırsanız eminim ki başta ben olmak üzere bir çok arkadaşın işine yarayacaktır.
Şimdiden teşekkürler abi :saygilar:
 

Türker Akgün

Moderator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
12,427
Tepkime puanı
12,484
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Bu değerli bilgiler için çok teşekkür ederim. Ellerinize sağlık. :saygilar:
 

Hakan Ülgenalp

RcFanatik
Katılım
31 Eki 2012
Mesajlar
5,826
Tepkime puanı
8,025
Yaş
46
Konum
Burdur
İlgi Alanı
Heli
Arkadaşlar , bu konuyu hortlattım kusuruma bakmayın... :laugh:
Çünkü , yeni imal ettiğim uçağım için uygun bir konfigürasyon arıyorum ve bu bilgileri şu an işyerinde olduğum için sindire sindire okuyamadım.
Hem konu tazelensin hem daha farklı fikirleri de bir görelim diyerek , sorumu soruyorum.
Thrust değeri , elk. motorlarının hepsi model ağırlığına göre farklı değerlerde üretiliyor.Mesele benim uçak 1000 gr diyorum.Acaba alacağım motor , 1000 gr thrust değerinde mi olmalı.
Yani şöyle sorayım, uçak 1000 gr , motorun thrust değeri de 1000 gr fakat , bu değer motorun max çalışma kapasitesindeki değer.Tam throttle basarsak 1000 gr thrust değerini öyle elde ediyorum.Eee benim uçakta 1000 gr , ancak hareket edip uçabilir mi acaba....
Yoksa 1000 gr uçağıma 1200-1500 gr thrust değerlerine sahip bir motor mu takmalıyım.Bir de pervane olayı ve pildeki hücre sayısına bağlı voltaj etmeni de var tabii ki de.Hatta pervanenin naylon , kompozit ya da karbon olması bile etki ediyor bu değerlere.Çok kafa karıştırdım galiba :eek: , neyse , ben yukarıdaki formülleri akşam biraz çalışayım , o zamana kadar fikri olan mutlaka bişeyler yazacaktır. :saygilar:
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Osman SEVİM

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
7,181
Tepkime puanı
18,286
Yaş
58
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Hakan Bey, elektrikli sistemlerden hiç mi hiç anlamam. Ancak çekiş ile ağırlık arasındaki ilişki modelin elektrikli ya da patlarlı oluşuna göre değişmediği için birşeyler yazabilirim.
Burada biz "thrust to weight ratio" yani çekişin ağırlığa oranından söz ederiz. Seçeceğimiz oranın uçağın tarzı ve beklenen uçuş karakteristiği ile ilgili olduğunu bilmemiz gerekir.
Genel olarak bir model uçakta pratik alt sınır 0.33 olarak tanımlanır. Yani bir model uçağı iyi kötü havada tutabilmeniz için motorun üreteceği çekiş, uçak ağırlığının üçte birinden az olmamalıdır denilir.
Genel olarak birtakım öneriler yapılabilir. Örneğin bir trainerde 0.5 - 1 arası oran yeterlidir. Yani 3 kg bir trainer 1.5 -3 kg arası çekiş üreten motor pervane kombinasyonu ile uçacaktır. 3D uçacaksanız oranın 2 hatta 2.5 olması istenebilir. Yani 5 kg bir 3D uçak için 10 kg çekiş sağlayacak bir sistem planlanmalıdır.
Scale uçaklarda örneğin bir Piper Cub 0.5 0.75 arası bir oranla çok keyifle uçarken bir savaş uçağında daha fazla çekiş istenebilir.
Eğer bunlar bir fikir verdiyse olayın diğer boyutuna bakmalıyız. O da sürat. Uçağınızın stall hızı önemli burada. Örneğin bir 3D uçakta stall hızı oldukça düşükken bir savaş uçağında oldukça yüksektir. Eğer bir savaş uçağına çekiş - ağrlık oranı 2 olan bir motor ve pervane kombinasyonu takarsanız bu, o uçağın mükemmel uçacağını göstermeyebilir. Hatta belki de o kombinasyonla hiç uçamayabilir. Çünkü eldeki motor ile yüksek çekiş sağlamak için büyük çap düşük hatve kullanmanız gerekebilir ve düşük hatve yeterli sürati sağlayamayabilir.
Yani motor ve pervane boyutlandırmasında tek parametre çekiş değildir, sürati de hesaba katmak gerekir.
 

Hakan Ülgenalp

RcFanatik
Katılım
31 Eki 2012
Mesajlar
5,826
Tepkime puanı
8,025
Yaş
46
Konum
Burdur
İlgi Alanı
Heli
Uçaklarda Pervane-Motor-ESC-Pil seçimi

]Sümer abi çok teşekkür ederim bu güzel bilgiler için , ayrıca , bey diye hitab ederek hem nezaketinizi gösteriyor hem de beni utandırıyorsunuz. :embarras:
Ben daha ziyade size abi diye hitab etmek isterim , sizde bana kısaca Hakan derseniz , çok mutlu olurum.Zira siz , şahsiyetine çok saygı duyduğum , mükemmel bir üstadımızsınız.
Uçak kısmına geçersek , yaptığım model , efsanevi , hırçın , atak ... :laugh: :laugh: ( şimdi Türker atlayacak , zira bu modeli benimle özdeşleştirdi :lollol:)
Alman Fokker DR1 triplane modeli....
Yavaş uçan , sakin görünen , ama pilotaj seviyesi 5 üzerinden 4 olarak numaralandırılmış bir uçak.Sanırım izlerken kolay görünüyor ama uçmak biraz bana göre zor olan bir model.
Resim yüklemeyi denedim , olmadı ..........
You must be registered for see images attach

1000 gr civarında olacak diye düşünüyorum, belki daha hafif de bitebilir.O zaman benim emax cf2822 , uygun pervane ile 745 gr thrust veriyor.Yavaş uçan , ya da tranier hesabına göre yeterli gelecek gibi.
Çok teşekkür ederim........... :saygilar:
 

Ekli dosyalar

  • Beğen
Tepkiler: Ali Osman SEVİM

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
7,181
Tepkime puanı
18,286
Yaş
58
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Hakan'cığım, yüzyüze görüşüp tanışmadığım tüm arkadaşlarıma yaşı ne olursa olsun dikkatli hitap etmeye çalışıyorum, amacım utandırmak değil. :) Haketmediğim iltifatları da kabul etmiyorum. Hepimiz birbirimizden birşeyler öğreniyoruz, hatalarımızı azaltmaya çalışıyoruz. Memnuniyetle "Hakan" olarak hitap eder, "Sümer Abi" hitabını da onur duyarak kabul ederim. :)
Fokker Triplane bence de düşük hızla ve sakin uçması gereken bir model. Dolayısıyla 1000 gram uçakta 754 gram thrust yeterli olacaktır. Burada gözden kaçırılmaması gereken nokta uçağın niş takımlarıdır. Thrust to weight ratio azaldıkça uçak yerde daha uzun koşu isteyeceği için sağlam iniş takımları ve düzgün bir zemin gereksinimi ortaya çıkar. Eğer bu sağlanamayacaksa belki thrust biraz daha yüksek tutulablir. Üç kanatlı bu uçakta sanıyorum düşük hatveli büyükçe bir pervane istenilen uçuş karakteristiğini sağlayacaktır. WW I ve WW II uçaklarını seven birisi olarak uçağı merakla bekliyorum.
 

Benzer konular