Uçakta Pilin Konumunun Stabiliteye Etkisi

Muhammet Yiğit Kaya

Çalışkan Uye
Katılım
30 Eyl 2022
Mesajlar
262
Tepkime puanı
157
Yaş
24
Konum
DENİZLİ
İlgi Alanı
Uçak
Herkese selamlar, arkadaşımla tartışırken bir konuda ters düştük.
Uçağın daha stabil uçabilmesi için ben gövdeyi aşağı doğru biraz uzatıp uçakta en çok ağırlık yapan pili ağırlık merkezinden aşağıya çekerek daha stabil olabileceğini düşündüm.

Çünkü örneğin akrobasi uçaklarında ağırlık kanadın üst tarafında kalıyor ve çok daha hassas hareketler yapabiliyor dönüşü kolaylaşıyor.

Bu durumdan yola çıkarak ağırlık kanadın ne kadar aşağısında olursa o kadar stabil olabileceğini düşünüyorum. Tabiki bu şekilde uçağın sağ sola dönüşleri de biraz zorlaşabilir.

Arkadaşım ise en stabil uçuşun pilin tam kanat hizasında olmasıyla gerçekleşebileceğini söylüyor.

Umarım demek istediğimi anlatabilmişimdir sizin de fikirlerinizi merak ediyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: CANKUT TAŞ
Herkese selamlar, arkadaşımla tartışırken bir konuda ters düştük.
Uçağın daha stabil uçabilmesi için ben gövdeyi aşağı doğru biraz uzatıp uçakta en çok ağırlık yapan pili ağırlık merkezinden aşağıya çekerek daha stabil olabileceğini düşündüm.

Çünkü örneğin akrobasi uçaklarında ağırlık kanadın üst tarafında kalıyor ve çok daha hassas hareketler yapabiliyor dönüşü kolaylaşıyor.

Bu durumdan yola çıkarak ağırlık kanadın ne kadar aşağısında olursa o kadar stabil olabileceğini düşünüyorum. Tabiki bu şekilde uçağın sağ sola dönüşleri de biraz zorlaşabilir.

Arkadaşım ise en stabil uçuşun pilin tam kanat hizasında olmasıyla gerçekleşebileceğini söylüyor.

Umarım demek istediğimi anlatabilmişimdir sizin de fikirlerinizi merak ediyorum.
İşin fiziği şöyle oluyor. Cismin dönmeye karşı gösterdiği dirence eylemsizlik momenti denir. Eylemsizlik momenti için geometriye bağlı birçok formül var ama temel olarak aynı kütledeki bir cisim için; kütle dönme merkezine yakın bir yere toplanmışsa eylemsizlik momenti küçük yani daha kolay döner, kütle dönme merkezinden uzakta toplanmışsa eylemsizlik momenti büyük yani daha zor döner.
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: CANKUT TAŞ
Herkese selamlar, arkadaşımla tartışırken bir konuda ters düştük.
Uçağın daha stabil uçabilmesi için ben gövdeyi aşağı doğru biraz uzatıp uçakta en çok ağırlık yapan pili ağırlık merkezinden aşağıya çekerek daha stabil olabileceğini düşündüm.

Çünkü örneğin akrobasi uçaklarında ağırlık kanadın üst tarafında kalıyor ve çok daha hassas hareketler yapabiliyor dönüşü kolaylaşıyor.

Bu durumdan yola çıkarak ağırlık kanadın ne kadar aşağısında olursa o kadar stabil olabileceğini düşünüyorum. Tabiki bu şekilde uçağın sağ sola dönüşleri de biraz zorlaşabilir.

Arkadaşım ise en stabil uçuşun pilin tam kanat hizasında olmasıyla gerçekleşebileceğini söylüyor.

Umarım demek istediğimi anlatabilmişimdir sizin de fikirlerinizi merak ediyorum.
Sen haklısın.
 
Herkese selamlar, arkadaşımla tartışırken bir konuda ters düştük.
Uçağın daha stabil uçabilmesi için ben gövdeyi aşağı doğru biraz uzatıp uçakta en çok ağırlık yapan pili ağırlık merkezinden aşağıya çekerek daha stabil olabileceğini düşündüm.

Çünkü örneğin akrobasi uçaklarında ağırlık kanadın üst tarafında kalıyor ve çok daha hassas hareketler yapabiliyor dönüşü kolaylaşıyor.

Bu durumdan yola çıkarak ağırlık kanadın ne kadar aşağısında olursa o kadar stabil olabileceğini düşünüyorum. Tabiki bu şekilde uçağın sağ sola dönüşleri de biraz zorlaşabilir.

Arkadaşım ise en stabil uçuşun pilin tam kanat hizasında olmasıyla gerçekleşebileceğini söylüyor.

Umarım demek istediğimi anlatabilmişimdir sizin de fikirlerinizi merak ediyorum.
Uçağın yunuslama eksenindeki aerodinamik kararlılığını belirleyen şey "aerodinamik merkez" ile ağırlık merkezinin gövde boyunca birbirine göre olan pozisyonudur. Eğer ağırlık merkezi aerodinamik merkezin önünde ise kararlı (düşük manevra kabiliyeti) değilse kararsız davranış (yüksek manevra kabiliyeti) sergiler. Ağırlık merkezini düşeyde hareket ettirmek "trim" açılarını ve gaza koluna verilen tepkiyi değiştirir. Senin bahsettiğin durum ağırlık merkezinden bağımsız kanadın gövdeye göre pozisyonuyla alakalı. Yuvarlanma eksenindeki aerodinamik kararlılık gövdeye göre düşey pozisyondan etkileniyor. Kanat gövde üzerinde olursa daha kararlı olur ver "roll" yapmak zorlaşır. Kanat aşağıda olursa karasız olur ve daha kolay "roll" yapabilir. Aşağıdaki resimler belki yardımcı olabilir.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol