Uçuş ve Saha Güvenliği

Ömer Erkan

RcFanatik
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
3,570
Tepkime puanı
6,164
Yaş
66
Konum
Başiskele - Kocaeli
İlgi Alanı
Uçak
Arkadaşlar, öncelikle Mehmet'e böyle bir grup başlığı açtığı için teşekkür ederim.

Şu ana kadar bu uğraşın hep eğlenceli ve keyifli tarafı ile ilgilendik. Ancak, genellikle çok fazla üzerinde durulmayan, ya da kendi içimizde sohbetler esnasında değinsek de ortada kalan bir yönü daha var; "GÜVENLİK"!

Uçuş yaptığımız araçlar her ne kadar model olarak tanımlansa da, üreticilerin klavuzlarında belirttiği ilk uyarı bunların bir "oyuncak olmadığı", belirli kurallara uyulmadığı takdirde çok ciddi yaralanmalara ya da zararlara yol açabileceğidir. Burada önemli olan kendi modelimize verdiğimiz zarar değil, bir başkasının yaralanmasına veya malına zarar gelmesidir. Geçtiğimiz yıllarda, gerek sahada gerek saha dışında yaşadığımız yaralanmalar, veya sahada meydana gelen ciddi kırımlar bu konunun ne kadar önemli olduğunu zaten göstermiştir. Yıllardır birlikte uçuş yaptığım arkadaşlarım da olaylara şahittir. En büyük tesellimiz ise bunların hep ucuz atlatılmış olmasıdır. Bir de bize özgü bir unsur var ki o da kullandığımız sahanın bize Solaklar köyü halkının bir lutfu olmasıdır. Yani sahanın asıl kullanıcılarının köyün hayvanları olması, bizim ise misafir olmamızdır. Bunu sürdürebilmemiz de ancak onlara herhangi bir zararın gelmemesi ve köy halkı ile iyi ilişkilerimizin devamına bağlıdır.

Hepimizin bildiği gibi sahamız konum, zemin ve genişlik açısından bize çok büyük rahatlık sağlıyan bir sahadır ve yakın çevremizde tekdir (Yıllardır bir alternatif yaratmaya çalışmış olsakda). Bu özelliği bizim için bir avantaj olduğu kadar, bir uçuş disiplini geliştirmemiş olmak açısından da bir dezavantaj olmuştur.

Bu güne kadar gerek karşılıklı saygı sevgi, gerekse görünmeyen bazı kurallar ile uçuşlarımızı sürdürdük. Ancak, artık hepimizin uyacağı bazı kurallar koymamız gerektiğine inanıyorum. Her ne kadar sahada kalıcı herhangi bir işaretleme yapamasakta, sahip olduğumuz forum sayesinde bunu yapabiliriz.

Kuralları belirlemek adına tüm arkadaşlarımızın bir araştırma/çalışma yapmasını ve buradan bizimle paylaşmasını öneriyorum. Örneğin Türker'in daha önce İMUK üyesi olması dolayısı ile deneyimlerini paylaşması çok faydalı olacaktır.

Keyif almak için yaptığımız bu uğraşın bir trajediye dönüşmesi, benim şahsen hiç bir zaman görmek istemiyeceğim bir durumdur. Tüm Komuk üyelerinin de aynı düşüncede olduğuna inanıyorum.

Herkese iyi uçuşlar.
 
Ynt: Uçuş ve Saha Güvenliği

Çok geç kalınmış bir yaraya parmak basıyoruz.Bu hobiye gönül verenlerin sayısının artması beni ne kadar çok mutlu ediyorsa ,sayının artmasıyla oluşan güvenlik zaafiyetide bir o kadar endişelendiriyor. Bunu en aza indirmek gerek canımıza gerekse de malımıza zarar gelmesini önlemek amacıyla uçuş kurallarının bir an önce konulup uygulanması gerekmektedir.buradan tüm komuk üyeleri uyulması gereken kurallarla ilgili düşüncelerini yazarlarsa ortak bir noktada buluşup kuralları belirleyebiliriz.bence tüm dünyada uygulanan güvenlik kurallarını çok fazla esnetmeden uygulamak sadece bizi değil köylüleri de koruyacaktır.
Aslında korunması gereken 1. kişiler köylülerdir.bizler her ne kadar aramızda muhabbet etsekte bir şekilde gözlerimiz hep havadaki uçaklarda oluyor.Ancak tarlasını süren yada hayvanlarını otlatan kişiler tehlikenin nasıl ve nereden geleceğini bilmeden çalışıyorlar.Solaklar köyü sakinleri ile aramızdaki ilişkileri bozmadan (Bkz..Tolga arkadaşımız arabasının aküsü bitince kendine nasıl yardım ettiklerini forumda yazmış) uçuş kurallarımızın belirlenmesi kanaatindeyim...saygılarımla
 
Ynt: Uçuş ve Saha Güvenliği

Ömer ve Hüseyin abi,

Sizlere katılmamak mümkün değil :thumbup:. Sohbetlerimiz sırasında ara ara da olsa hep konuşup, sonra da gerek günlük koşuşturma gerekse sahadaki heyecan ile önceliğini kaybeden önemli bir konu GUVENLIK.

Ömer abi dediğin gibi Turker'in IMUK'dan gelen ciddi bir bilgi ve disiplini var. Eminim bunları bizlerler seve seve paylaşır. Ayrıca bizler de gerek kendi mantığımız, gerek gördüklerimiz gerekse internet üzerinden yapacağımız araştırmalar ile bu olaya ciddi katkıda bulunabiliriz.

Bence de bu konuyu ciddi anlamda bir kere tam olarak eğilelim ve bu sezon bitmeden bu işi nihayetlendirelim.

Çünkü özellikle 2012 sezonunda bu konu ile ilgili bazı SINYALLERI (Kalite standardlarında RAMAK KALMA (kazadan son dakikada dönme) diye geçer) zaten yaşadık. Olaylar ciddi bir boyuta gelmeden gerekli önlemleri almak akıllıca olacak. Sonradan keşke dememek adına. %p

Aranızda bekar ve haftasonları en müsait ben olduğum için :) hem cumartesi hem pazar buluşmalarına %90 oranında katılabildim. 2012 sezonu kapanırken şahsen bizzat benim şahid olduğum ve hatırlayabildiğim RAMAK Kalmaları sizlerle paylaşmak isterim.

Olaylar da özellikle isim vermeyeyim diye düşündüm. Cunku bugun "A" kişisinin başına gelen yarın benim de başıma gelebilir. Burda önemli olan zaten olayın kimin başına geldiğinden daha ziyade bu kadar şanslı olunmadığı durumlarda ortaya cıkabilecek üzücü durumlar.

1- Alıcı pilindeki problemden dolayı bir uçak tam gaz arkada bulunan tarlalardam birine düştü. Zira dönüş yönü sağdan sola değil soldan sağa doğru idi. Normalde o tarla da sürekli insanlar çalışıyor. Allahtan o gun o saatte kimse yoktu.

2- Yine değişik zamanlarda 2 adet uçak yine alıcı kaynaklı problem nedeni ile tarlanın ortasına düştü.

3- Bir arkadaşımız uçuş öncesi son kontrollerini yapıyordu fakat uçağın yönü olması gerekenin tersine tarlaya doğru değil arabalara doğru idi. Kontrol sırasında ucağın pervanesi fırladı ve karşısında bulunan 3 kişinin 1 mt solundan teyet geçti.

4- Bu olay benim başıma geldiği için kendi ismimi verebilirim :laugh: Ben hazırlıklarımı yapmış tam 450 ile havalanırken bir arkadaşımız da yanımdan kalkış yaptı. Malum bu sene ters uçuşa yeni geçtim. Arkadaşımızı korumak adına uçar vaziyette sola dogru 10 mt falan kaydım. Tabii o sıra kafa olarak uçuştan koptugum için ters uçuş modunu açmayı unutmusum ve farkında değilim :lollol: Tam heliyi ters cevirdim, patates cuvalı gibi yere yapıştı.

5- Bir arkadaşımız köpük uçak uçurmanın verdiği rahatlık ile oturanlara çok yakın uçuş yapıyordu. Birden rüzgarın da etkisi ile uçağı kontrol edemedi ve o sıra muhabbet halindeki 2 arkadaşımızn kafasına zorunlu iniş yapmak durumunda kaldı :)

6- Bolu buluşmasında hayatında ilk defa zagi uçuran tecrübeli bir helici abimiz, daha kalkar kalmaz orantasyonu kaybetti ve 3D uçuş yapan diğer helici arkadaşın ayaklarına zagiyi çarptı. Sonuç çok şükür yaralanma yok ama heli pert :(

7- Daha fazla sözü uzakmadan videolu bir örnek ile konuya nokta koyayım ;)
Aşağıdaki olay ilkbahar döneminde yaptığımız "ClubRC Solaklar 1. Buluşması". Aslında biz uçuş öncesi abilerimiz ile sahayı bölümlere ayırmış ve gerekli tedbirleri almaya çalışmıştık. Fakat uygulamadı çok kalabalık olmanın verdiği dezavantaj ile ne yazık ki bunları sahaya pek yansıtamadık ve gördüğünüz 2 olay kayıtlara geçti. Allahtan yine ŞANSLI idik, yoksa olacaklarını düşünmek bile istemiyorum :(

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Ynt: Uçuş ve Saha Güvenliği


Arkadaşlar,

Bu konuda bende hem fikirim ve sahada uçuşun bir düzen içinde yapılmasını tercih ederim. Geçmişte bünyesinde bulunduğum İMUK'ta güvenlik kurallarla sağlanmış durumdaydı ve herkes açısından son derece güvenli ve keyifli bir ortam sağlanıyordu diye düşünüyorum.

Buraya eklediğim resimde İMUK'taki mevcut yerşelim ve düzeni görebilirsiniz. Aklımda kalan uygulanan kurallara gelirsek :

- Hiçbir pilot modeliyle uçarken kesikli kırmızı çizgi dışına çıkmaz.
- Dönüşler resimde gözüktüğü gibi ve insanlardan uzaklaşalarak yapılır.
- Uçuş güzergahında tüm akrobatik menevralar sarı ok ile gösterilen kısımda ve kesikli sarı çizgi ile gösterilen alan içerisinde kalacak şekilde yapılır.
- Diğer pilotlara acil veya planlı iniş durumunda yüksek sesle bilgilendirme yapılır.
- Uçak ve helikopterler aynı anda uçmaz. 15 dakikalık dilimlerle sırayla uçuş yapılır.
- Rödaj ve motor ayarı gibi ihtiyaçlar insanlardan uzak bir bölgede gerçekleştirilir.
- Uçuş tecrübesi olmayan yeni başlayan arkadaşlara mutlaka bilgilendirme yapılır ve tecrübeli bir arkadaş tarafından uçuş esnasında nezaret edilir.

Şimdilik aklıma gelen hızlıca paylaşabileceklerim bunlar. Hepimize kazasız ve keyifli uçuşlar dilerim. [attachimg=1]
 

Ekli dosyalar

  • IMUK.JPG
    IMUK.JPG
    96 KB · Görülme: 200
Ynt: Uçuş ve Saha Güvenliği

Türker, paylaşım için teşekkürler. Saha kendimizin olmadığı için böyle bir işaretleme şansımız yok. Ama sahadaki mevcut bulunan işaretleri (sürülmüş yerler, ağaçlar vs) kullanarak google görüntüsü üzerinden sanal işaretleme yapabiliriz.

Mehmet, saydığın örnekler hiç te göz ardı edilecek şeyler değil.

Benim önerim, Mehmetin dediği gibi çeşitli kaynaklardan bir çalışma yapalım. Gerekirse biraraya gelip bir taslak hazırlayalım ve burada paylaşalım. Sonrada son şeklini verip sabitleyelim.
 
Ynt: Uçuş ve Saha Güvenliği

Merhabalar. Tecrübeli ağabeylerimizin bu konuda verdikleri bilgilere kesinlikle itibar etmemiz gerek.Bu konu tartışmaya gerek olmayan bir konu.Aranızdaki en çaylak modelci olarak benim düşüncem her model türünde ustalaşmış arkadaş ve ağabeylerimizin uçuş öncesi,kalkış,seyrü sefer,akrobasi ve iniş ana başlıkları altında tecrübelerini bahsettiğim ana başlıklar altında açsalar ve tüm üyeler tecrübelerini bu başlıklara ekleseler çok faydalı ve kalıcı birer dökümana ulaşmış oluruz.Hatta bu kaynaklar yazılı olarak modelcinin el kitabı şekline dönüştürülebilir.Yukarıda belirtilen tecrübe ve görüşleri incelediğimizde birkaç ana başlık altında birleşebilecek bir çok husus göze çarpıyor.Sayın ağabeylerimiz ve M.KÜÇÜKSARI hocamdan forumda bu konuyu özel olarak çalışabileceğimiz bir blog açmasıdır. :)
 
Ynt: Ynt: Uçuş ve Saha Güvenliği

A.CULPAN' Alıntı:
Merhabalar. Tecrübeli ağabeylerimizin bu konuda verdikleri bilgilere kesinlikle itibar etmemiz gerek.Bu konu tartışmaya gerek olmayan bir konu.Aranızdaki en çaylak modelci olarak benim düşüncem her model türünde ustalaşmış arkadaş ve ağabeylerimizin uçuş öncesi,kalkış,seyrü sefer,akrobasi ve iniş ana başlıkları altında tecrübelerini bahsettiğim ana başlıklar altında açsalar ve tüm üyeler tecrübelerini bu başlıklara ekleseler çok faydalı ve kalıcı birer dökümana ulaşmış oluruz.Hatta bu kaynaklar yazılı olarak modelcinin el kitabı şekline dönüştürülebilir.Yukarıda belirtilen tecrübe ve görüşleri incelediğimizde birkaç ana başlık altında birleşebilecek bir çok husus göze çarpıyor.Sayın ağabeylerimiz ve M.KÜÇÜKSARI hocamdan forumda bu konuyu özel olarak çalışabileceğimiz bir blog açmasıdır. :)
Çok güzel fikir Altan Bey %p Gündüz mesajını okuduktan sonra hızlı bir araştırma yaptım. Dediklerini mevcut "Bölümler" altında SABIT Konular şeklinde paylaşabiliriz.

Konular ve içeriklerini en kısa sürede ortaya çıkarabiliriz. (Mesela "Güvenlik" Bölümünde : "KOMUK Uçuş Kuralları" / Piste Gitmeden Önce Kontroller / "Kalkış, uçuş ve iniş sırasında dikkat edilecek hususlar".... )

Altan Bey'in önerisine ilavesi olan arkadaşlar bu konu altında bizlerle paylaşırlarsa daha kapsamlı bir şey ortaya çıkarabiliriz.
 
Uçuş ve Saha Güvenliği

Biraz güvenlik diyip katkıda bulunalım Çok dikkat etmemiz lazım helede bu işte yeni olan arkadaşlar tesadüf bir videoya denk geldim paylaşayım

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Uçuş ve Saha Güvenliği

Mustafa Çoban.' Alıntı:
Biraz güvenlik diyip katkıda bulunalım Çok dikkat etmemiz lazım helede bu işte yeni olan arkadaşlar tesadüf bir videoya denk geldim paylaşayım
Olayın sadece pilotajla ilgili olmadığını, bazen tek bir plastik ball link kırılmasının nelere neden olabileceğini gösteren güzel bir örnek :-\ Paylaşım için teşekkür ederiz Mustafa, ellerine sağlık.

Her zaman güvenlik :RCKolik:
 
Uçuş ve Saha Güvenliği

Ama bu kadar bal olur, kuyruğu sürtüp kaybettikten sonra helinin kimseye zarar vermeden gidip beton yerine uzun otların arasına düşmesi ve olaydan neredeyse uçmaya hazır kurtulması, hele ki 700 :D Olayda en acıdığım ise, heliyi otların arasından alıp motoru susturmadan incelemeye çalışırken suratına pal yiyen abi oldu..
 
Uçuş ve Saha Güvenliği

Emre Kaman' Alıntı:
Olayda en acıdığım ise, heliyi otların arasından alıp motoru susturmadan incelemeye çalışırken suratına pal yiyen abi oldu..

Aynen öyle uçmayı öğrenmişte kumanda bir engine stop atamayı öğrenememiş. Ben izlerken ürperdim bu kadar yakın uçuş olmaz bu cihazla sanki mcpx uçuruyor.
 
Uçuş ve Saha Güvenliği

Aynen oyle. Izlerken bile tedirgin oluyor insan. Surekli bir sakatlik cikacak dusuncesi, nitekim cikiyor da.. Allah korumus diyelim..
 
Uçuş ve Saha Güvenliği


An itibariyle, böyle bir şeyle karşılaştım, ne kadar doğru ya da ne gibi sonuçlar doğurur bilemiyorum ancak umuyorum ki modelcilerin başını ağrıtmayacak bir durumdur.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol