Wallingford Tayyare Fabrikası’ndan haberler

Dun aksam gerekli degisiklikleri yaptim, 2. prototipi bastım, kanadın konumu ve menteşe hattı hoşuma gidince olayı daha geniş görelim diye iki yana doğru yarımşar kanat daha basıp ekledim. Bu haliyle genel oturuş ve görünüş tatminkar oldu. Prototip aşaması tamamlandı, detay mühendisliğe geçebiliriz demektir :thumbup:
:RCKolik:

(Fotolar aceleyle uyduruk oldular biraz, idare edivericez :evil:)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Ufaktan Blackhawka girişme vakti...

Biraz kabakuvvet kullanarak da olsa kitin kendi stabilitarönü söktüm.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bulabildiğim çizimler ve fotoğraflara bakaraktan yeni tip stabilitör ve daha önemlisi menteşe/mafsal, ve modele montaj sistemi için bir prototip tasarım yaptım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Deneme amaçlı olarak da orta kısmı ve modele monte edilecek olan, aynı zamanda da mafsal vazifesi görecek parçaları bastım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Menteşe/montaj parçası yerine vidalandı:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Orta kısım prototipi de yerine yerlestirildi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sistem prensipte iş görür gibi duruyor, ama ince ayarlar lazım. Menteşe hattı heinin gövdesine referansla biraz öne biraz da yukarı kaydırlmalı gibi görünüyor. Stabilitör fazla önde duruyor, onun geriye kayabilmesi için de stabilitördeki menteşe hattının daha da bir öne kaydırılması gerekiyor. Bunları da yarın denerim bir aksilik olmazsa. Bu prototip görevi gören sistemdeku parcaların basımı bir saatten az sürüyor, hızlıca denemeye imkan sağlıyor.
Bu ince ayarlar bittikten sonra artık hareket mekanizması ve kanadın tamamının tasarımîna geçebileceğim. :thumbup:
Firar kenarına yakın tarafa alignment pin'leri ekleyecek misin abi?
 
2024 uçuş sezonunu bugün süper kobra ile açtım:halay::thumbup::hoppa::RCKolik:

Dün öğleden sonra kendime biraz vakit yaratıp atölyeye girdim. İlk iş olarak süper kobranın ana pallerini söküp 400 numara zımpara ile yüzeylerini zımparalayıp sprey astarla astarladım. Astar kururken helinin gövdesini giydirdim, burundaki topu, yanlardaki silah pilonlarını ve sidewinder füzelerini monte ettim. Cuma gününden iki tane 2200lük pil sipariş etmiştim, onlar da cumartesi teslim edildi. Ama heliye oturtabilmek için biraz modifikasyon gerekti, onları da halledip pilleri şarja koydum. Astar kuruyunca da pallere mat siyah boya atıp kurumaya bıraktım.

Sabah olunca da palleri monte edip çantayı hazırlarken bu modelde “operatör numaram” olmadığı aklıma geldi, hemen bir baskı alıp şimdilik sağ kızağa bantlayıverdim (markalanmış kuş gibi oldu 🤣) ve sahanın yolunu tuttum. Malesef uçuş videosu veya havada foto yok. Ama iki tane açık hava pozu var en azından..

İlk iki uçuşta biraz ayar yaptım, epey olmuştu bu kuşla uçmayalı, parmaklarımı ve gözlerimi yeniden alıştırmam gerekti. Hava da çok soğuktu (1 derece!) o yüzden yepyeni pillere de fazla yüklenmeden kısa ve hover ile sınırlı uçuşlar yaptım. Üçüncü uçuşta biraz meydan turları yatay sekizler sağlı sollu düz geçişler yapmaya başladım. Sonrasında da parmakları hissetmemeye başlayınca toparlanıp evlere dağıldık. Uçuş aralarında da kabinde bolbol sohbet ettik arkadaşlarla. Benim dışımda iki tane de 700’lük goblin raw vardı sahada.

Haftaya hava uygum olursa black hawk da uçuşa geliyor olacak :thumbup:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Firar kenarına yakın tarafa alignment pin'leri ekleyecek misin abi?
Anlamadım Sarven neyin firar kenarına ne için?

emeğinize sağlık

Teşekkürler :)

darısı başımıza abi . Kolaygelsin .
Teşekkürler, size de kolay gelsin.

Abi senin black hawk'da oto pilot varmı.

Bizler (modelciler) için pilotaj işin keyfinin önemli bir parçası (uçurmayı seven arkadaşlar için de keyfin tamamı!) O yüzden otopilot kullanmak amacımıza aykırı birşey. (Çoğumuz için de bu soru küfür gibi gelir aman dikkat!)
 
  • Beğen
Tepkiler: Türker Akgün
Hava da çok soğuktu (1 derece!)
Bir derece nedir ya 🥶 Üzülüyorum valla senin için kardeşim, kendine bir insan memleketi bulamadın gitti. :lol:

Bir orta yolu yok mudur bunun :) Umman'da 80 derece, ordan kaç İngiltere 365 günün 380 günü yağışlı -20 derece sıcaklık. Nedir abi bu ;D
 
@Özgür Evren Varol abi yatay stabı üç parçalı yapacaksın diye anladım. Profilin max thickness'ının olduğu yere bir spar gömeceksin diye anladım bastığın parçadan ama firar kenarı kısmında bir alignment pin feature'ı yoktu.
Şurayı kastettim abi.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Sonunda atölyenin yolu, gerçek manada, açıldı! :halay::hoppa::RCKolik:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Son uc aydir devam eden “bahce ferahlatma” procesinde sona cok yaklastik. Gecen carsamba izin kullanip hanimla birlikte son islere girismistik, persembe gunu geri donusum sirketi konteynerimizi getirip on tarafa birakti, cumartesi gunu de yine habimla birlikte giristik, yaklasik 1.5m3 suya doymus topragi (2.5-3 ton civari birsey yapar) ve başka bilimum atığı evin içinden ! 😬 geçirerek ön tarafa taşıyıp konteynera doldurduk.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Dün de yerde açılan alanın taşlarını döşedim. Bugün yarın konteynerin kenarındaki meretlerin parçalanıp konteynera yerleştirilmesi işleri var, sonrasında benlik birşey kalmıyor, boş vakitlerin tamamı modeciliğe harcanacak 😍😍:halay::thumbup::hoppa::RCKolik:

Geçen hafta uçuşta helici arkadaşlarla sohbet ederken laf jetlere de geldi, ne yalan diyeyim içim acımadı değil. Geldim geleli uçuramadığım iki jet ve kutularında bekleyen üç motor var sonuçta… Niyetim geçen sene jet uçurabilecek hale gelmekti, biraz gecikmeli olacak ama yeni hedef nisan sonuna kadar hem A hem B sertifikalarını almak (jet uçurabilmek için en az B sertifikası gerekiyor). Geçen sene kulüp “denetçi”lerinin eksikliği nedeniyle A sınavına girememiştim, bu sene de benzer bir durum olmasına karşı BMFA’in ulusal merkezinde nisan sonunda yapılacak bir “eğitim/sertifika” etkinliğine kayıt oldum. En kötü o gün, gerekirse her iki sertifikayı birden almak niyetindeyim. Sonrasında JMA (jet modellers association) üyeliği ve yaz itibariyle de onların etkinliklerinde uçmak. Tabi o arada klübün jet yetki belgesini alıp uçuş yapmak da seçenek haline geliyor.
B sertifikasıyla birlikte 7.5 kg sınırım da kalkmış oluyor ve Bf-110 da uçurabileceğim modeller listeme giriyor yeniden :halay:

Hedeflere ulaşmak için ilk adım, RV-4’ün bakımlarını tamamlayıp yağmur çamur soğuk demeden planlı ve disiplinli bir şekilde A ve B sertifika uçuşlarına çalışmak!
:RCKolik:
 
Bir derece nedir ya 🥶 Üzülüyorum valla senin için kardeşim, kendine bir insan memleketi bulamadın gitti. :lol:

Bir orta yolu yok mudur bunun :) Umman'da 80 derece, ordan kaç İngiltere 365 günün 380 günü yağışlı -20 derece sıcaklık. Nedir abi bu ;D

Abi orta yolu olsa bana gelmezdi ki :evil::RCKolik:

Hala saçma bir soğuk var, misal bu sabah -2’ye uyandık, ama baharın müjdecisi olarak hem günler acayip bir hızla uzamaya başladı hem de gün içi sıcaklık farkları artıyor. Mart sonunda saatler de ileri alınacak, uzun uçuş günleri yaklaşıyor demektir :halay::RCKolik:

@Özgür Evren Varol abi yatay stabı üç parçalı yapacaksın diye anladım. Profilin max thickness'ının olduğu yere bir spar gömeceksin diye anladım bastığın parçadan ama firar kenarı kısmında bir alignment pin feature'ı yoktu.
Şurayı kastettim abi.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Şimdi anladım :) bunlar prototip sadece, yani nihai kesit bu değil (ama benzer olur). Spara ihtiyaç olmayabilir aslında ama 5mm karbon tüp var elimde, onu kullanmak niyetim. Fotodaki yerden biraz daha geride olabilir spar yeri.
Firar kenarına oine gerek yok, çünkü geçme sistemi çepeçevre kilitleniyor zaten.
 
Haftalik durum güncellemesi :)

Cumartesi itibariyle bahceyle ilgili yapmam gereken isleri bitirdim hanima devir teslimi yaptim :)

Pazar günü için plan uçuşa gitmekti ama bütün hafta kuru olan hava pzar günü durmaksızın yağmaya karar verdiği için uçuş planı iptal oldu, ben de atölyele ve RV-4 ile ilgilendim.

Geçen hafta içinde tezgahın yüzeyini yenilemek ve kompozit işleri için gerektiğinde eklenecek bir seyyar tezgah yapmak amacıyla 2.4x1.2m lik 18mm mdf plaka almıştım. Bu plakadan ana tezgah için 160x80 cmlik parça kesip tezgaha sabitledim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Böylece önceki kullandığım sandıklardan çıkma plakalara nazaran çok daha düzgün bir tezgah yüzeyi elde etmiş oldum.

Kalan parçalardan da bir tane 120x80 cm lik parçayı seyyar tezgah olarak ayırdım. Geçen sene tezgah planlamasını yaparken ölçüleri ve yerleşimi bu plakalara göre ayarlamıştım. Bu plaka ana tezgahla sol taraftaki tezgah arasındaki boşluğa oturuyor. Kompozit işleri yaparken, özellikle kumaş kesme işleri sırasında geniş yüzeye ihtiyaç duyuluyor, bu tezgahın fonksiyonu da tam olarak bu olacak. Yerine yerleşince ana tezgahla eş seviyede olup 160x120 cmlik bir yüzey sağlıyor. Bu da elimdeki tüm kumaşların genişlikleri için yeterli. Kullanılmadîğı zamanlarda da basitçe yere indirip soldaki tezgahın altındaki alanın kapağı gibi duruyor:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

(Tezgahın yerine yerleşmiş halindeki fotosunu da sonra paylaşacağım)
Bir tane de 40x160cm lik mdf parça arttı haliyle, ona da elbet bir kullanım alanı bulunur :)

Tezgah işleri tamamlanıp atölye de yeniden çalışılar hale gelince de RV4e giriştim. Piller kontrol edilip şarj edildiler, motora yeni egzost uzatmasını monte ettim. Motor iğne ayar uzatması hoşuma gitmiyordu, onu yeniledim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Üst kapağın sabitlenmesi iki yandan 4-40 civatalar ile yapılıyordu. Pek hoşuma giden bir sistem değildi bu, zira aletsiz sök tak yapılamıyordu, üstelik illa ki imperyal alyan gerektiriyordu (amerikan kitlerinin kaprisleri!) Epeydir bu sistemi değiştirmek aklımdaydı, mevcut imperyal tırnaklı somunları söküp yerlerine M3 somunlar taktım. Civata olarak da elle çevrilebilecek versiyonları kullanınca alet gerektirmeden kolayca sök tak yapılabilecek hale geldi kapak da..

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Heliciler heyecanlanmadan hemen ekleyivereyim, he, mavi locktite sürüvericem dişlere merak etmeyin :evil:

Son olarak da firewallda ufak tefek tamiratlar ve güçlendirmeler yaptım. Burası kırımda epey hasarlanmıştı malum. Güzelce bir zımpara, ve alkolle temizleme sonrasında da laminasyon epoksisiyle tüm bölgeyi bir güzel “boyayıp” yakıta/egzosta karşı korumaya aldım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Fotolara bakınca farkettim, bir ekleme de firewallda görünen 3mm lik kontraplak çerçeve oldu. Motoru az birşey öne kaydırmam gerekiyordu, eskiden pullarla yapıyordum bu işi, ama her sök-tak sırasında eziyet oluyordu haliyle, bu sefer düzgün iş olsun bir kontra plaka kesip yapıştırayım dedim. Amma velakin elimde lazer, cnc router, iki ayri dekupaj testere seçenekleri varken ben gidip matkapla sıra sıra delikler delme yöntemi kullanarak kestim :lol: Delidir ne yapsa yeridir demek lazım :evil::saygilar::RCKolik:
 
RV-4 ten devam…
Hazır motor uçaktan sökülmüşken gaz kontrol sistemini de değiştirdim. Bu modeli ASP .91, ASP 1.6 çift silindirli, iki ayrı Laser 100 ve en son da Laser 150 ile uçurmuştum, haliyle her motor değişiminde gaz kontrolü de yeniden sök tak yapılınca epey laçka bir hale gelmişti. Bu sefer güzelce motor tarafında bir ball link servo tarafında da klevis olacak şekilde, telin iki ucuna da dişli adaptörler bağlayarak bir sistem yaptım. Kontrol çubuğunun klavuz borusunu da firewallda daha uygun bir bir açıda deldiğim yeni bir delikten geçirip yapıştırdım. Servo tarafında da gövde yanina iki balsa parça arasında sabitledim.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yakıt sisteminde de hoşuma gitmeyen birkaç nokta vardı, onlara el atıp düzelttim. En önemli değişiklik olarak deponun nefeslik hattını ucu öne bakacak şekilde gövde yanına taşımak oldu.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Laser motorlarında egzosttan depoya giden basınç hattı olmuyor, deponun nefesliği de bir şekilde atmosfere açılıyor. Bu açıklığın öne bakıyor olması uçuş sırasında depo içindeki hava basıncının düşmemesi için faydalı. Önceden bu kaputun altında hayli türbülanslı bir bölgedeydi, burda gövde yanında, kaputun dışında daha temiz bir hava akımında olacak.

Son olarak da modeldeki 7 kanal alıcıyı 8 kanallıyla değiştirdim. 7 kanallı alicıda ayrı bir pil girişi yoktu, tüm kanallar da dolu olduğu için (modelde 7 servo var) enerjiyi de bir Y kablo ile veriyordum mecburen. Boşta başka kanalım olmadığı için de onboard buji kızdırıcısı da gaz kanalına bağlıydı. Bu zaten standart uygulama ama ben ayrıca kontrol edebileceğim bir sistem istiyordum. 8 kanal alıcıda batarya girişi de ayrı, bu sayede hem Y kablo ile güç beslemesinden kurtardım, hem de buji kızdırıcıyı ayrı bir knala taşıyabildim. Tabi alıcı değişikliği ile birlikte tüm radyo ayarlarını da en baştan yapmam gerekti ama üşenmedim yaptım!

An itibariyle model tüm pilleri şarj edilmiş halde uçuşa hazır yarını bekliyor.

RV-4 le işim bitince de minik Piper Cub’a el attım. Pilini ve anahtarı yeniledim, depoyu temizledim hortumları yeniledim, motoru yeniden monte ettim, RV-4 ten çıkan 7 kanal alıcıyı bu modele taşıdım. Kumandada yeni model açıp bunu da sıfırdan tanımlamam ve ayarlamam gerekti ama onu da yaptım! :lol: Ağırlık merkezivs de kontrol edildi, bu da ufak birkaç dokunuş sonrası yarın uçuşa hazır olacak.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Amma velakin motordan yana şüphelerim var malesef, o yüzden yarın ilk olarak motorla uğraşıp ayarlarını yapmaya çalışacağım. Motor güven verirse de 10 yıla yakın bir ara sonrası ilk kez uçuşa çıkacak! :thumbup::halay::hoppa:

Tabi üç modeli (süper kobra da olacak) arabaya sığdırabilirsem 🤣🤣
 
Tabi üç modeli (süper kobra da olacak) arabaya sığdırabilirsem 🤣🤣
Sığdı yahu..

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Hatta biraz calisirsam bir iki model daha bile sigdiririm ben buraya! :evil: Neyse şimdi uçuşa konsantre olma vakti :halay::hoppa::thumbup::RCKolik:
 
Üstüm başım çamurla, araba da çamura battı…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ama sezon da açıldı! :halay::hoppa::thumbup:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Çamura batma kısmı hariç keyifli bir gün oldu, kısa özet; Mini süper kobra 2, mini piper cub 4, RV-4 de sanırım 6 sorti uçtu. Hava çok keyifliydi, sabah 10’a kadar yağmur vardı ama sonrasında sıfır yağmur tahmini vardı. Burada yağmur konusunda nadiren tutan tahminlerden biriydi :) , Piste 45 derece açıyla gelen 15-20 km/s rüzgar, çoğunlukla bulutlu ama ara ara güneşin de parladığı, 14-15 dereceyi bile gördüğümüz bahar habercisi bir gündü. Enteresan bir şekilde sahada çok az uçucu vardı. Sanırım sabahki yağmura aldanıp gelmediler. Bu sayede bolca uçuş yapabildim.
Önce “pit” alanında iki modelin de motorlarını bir güzel ayarladım. RV-4 üzerindeki yeni buji kızdırma sistemi hoşuma gitti. Laser 150 motor yeni 16x8 pervanesiyle her iki iğnesine de güzel bir ayar çekince mutlu saat gibi çalıştı.
Laser tamam olunca piper üzerindeki motora geçtim. Tahminimin aksine kolayca ayarladım, tıkır tıkır çalışır hake geldi. İlk olarak piperla uçtum, bu model en son sanırım bi 9-10 sene önce uçmuştu. Ne kadar keyifli olduğunu hatırladım. İlk uçuşu kaputsuz yaptım, küçük iğnenin ayarından emin olunca da kaputu taktım. Yakıt doldurmaya ihtiyaç duymadan 3 tane 10dk+ uçuş yaptım! Son uçuşta hem motoru iyice zorlamak için hem de yakıt bitsin artık diye epey bir süre tam gazda uçmama rağmen motor çalışır halde inmek zorunda kaldım :lol: meğer iki dk daha uçsam yakıt bitecekmiş.

Piperdan sonra RV-4’e geçtim. Onda da
İlk uçuşu kaputsuz yaptım, küçük iğne ayarından emin olunca da kaputu takıp sonraki uçuşları kaputlu halde yaptım. Motor 16x8 pervane ile kendisini buldu resmen, modeli çok güzel çekiyor, tırmanışlardaki güç güven verici. İlk iki uçuşta modelin trimlerini hallettikten sonra yavaş yavaş B sertifikası sınavındaki hareketleri çalışmaya başladım. Önce her hareketi ayrı ayrı denedim, sonra sınavda uçulması gereken sıralamayla seri olarak çalışmaya geçtim. Pek çok harekette acrowottan çok daha iyi bu model, ama soldan stall turn biraz problemli, sola düşmemekte inat ediyor, sağ tarafa ise çok daha kolay yapıyor. Soldan stall turnun nizami olması için biraz daha çalışma gerekecek.

“Bunt” (burun basarak yapılan ters-dış loop) gayet iyi, spine sokmak çok mesele olmasa da spinden erken çıkmaya pek hevesli meret. Elevatör atımını arttırıp ağırlık merkezini az biraz daha geriye kaydırsam iyi olacak gibi. Son iki uçuşta standart sınav sekansını arka arkaya ikişer kez yapar hale geldim. Hatasız diyemem ama ilk gün için yeterli. Bundan sonra her uçuş günü disiplinli bir şekilde çalışmaya devam. Hedef nisan sonuna kadar hem A hem de B sertfikalarını almış olmak, sonra gelsin jetler! :halay: