Yak-55M 2.2m Wing Span 50cc

  • Forumdan daha fazla yararlanmak için buradan ÜYE olunuz

    Eğer eski üyemizseniz, MEVCUT Kullanıcı ADI ve ŞİFRENİZİ aynen kullanabilirsiniz. Eğer girişte sorun yaşıyorsanız, lütfen şu konuya TIKLAYINIZ.

Selçuk Erdoğmuş

Çalışkan Uye
Katılım
1 Şub 2019
Mesajlar
636
Tepkime puanı
1,242
Yaş
33
Konum
Ankara
İlgi Alanı
Uçak
Merhaba :RCKolik:.

Malum kış ayına girdik. Evde boş boş oturmamak lazım. :) Yavaş yavaş forumumuz da uçak projeleri başladıkça ben de kollarımı sıvadım. Uzun zamandır kendi uçağımı inşa etmek istediğim malum. En çok yapmak istediğim 2 model Piper Cup veya Decathlon du :) Sonra Piper Cup'a karar verip lazer kesim dosyalarını bile hazırladım. Tam lazer kesime dosyaları verme arifesin de 2 arkadaşım beni başka bir uçağa yönlendirdi. Yak-55M. :heartxf:

Piper veye Decathlon düşünen birinin, uçuş karakteri birbirinden çok farklı olan Yak 55'i tercih etmesi tabi biraz karmaşık bir durum. :) Bu tercihi etkileyen en büyük neden şu an ki Phoenix Trainer60 ı uçuruşumda yatıyor. Uçmayı öğrendikçe nasıl bir uçuş yapmak istediğimi de keşfetmeye başladım. İlk zamanlarda sadece düz uçuş yapabiliyorken, zamanla güvenli mesafeler de, yarı knife edge, hower ve ters uçuş gibi denemeler yapmaya başladığımı fark ettim. Düz uçmak sanki yetmiyordu bana. :lol: Piper ve Decathlon da neredeyse uçuş karakteristiği olarak Phoenix Trainer60 a yakın. Bende ki bu isteği fark eden arkadaşlarım sağ olsun, "neden Yak55 yapmıyoruz" diye benim aklımı çeldiler.:) Biraz düşününce "Neden olmasın" dedim ve ilk inşa projem Yak 55M olarak hayata geçmeye başladı.:) 3 Arkadaş her bizimiz birer Yak 55m yapacağız.

Yak 55M, nette bulabileceğimiz tam lazer kesim planına sahip neredeyse tek uçak. 50cc lik bir model. Kanat açıklığı 2,16m, gövdesi 2,08m. İlk iş olarak lazer kesim planları indirdim. Daha sonra tek bir plan oluşturarak malzeme listesini çıkardım ve kesime verdik. Şu an lazer kesimi bekliyoruz. İkinci iş olarak ta motor temin ettim. Bu uçak için DLE55 kullanacağım. :hoppa:Elektronic Switch ve Kill Switch ise Sumeronics Rc olacak.:)

Şimdilik gelişmeler bu kadar. Yapıma başladıkça buradan paylaşacağım. Tabi ki bu süreçte çok fazla yardımlarınıza ihtiyaç duyacağımdan şüpheniz olmasın. :D

Herkese kırımsız uçuşlar dilerim. :saygilar:

Pilan Sitesi;
 
Katılım
9 Mar 2019
Mesajlar
91
Tepkime puanı
153
Konum
İstanbul
İlgi Alanı
Uçak
Öncelikle projeniz hayirli olsun. Trainer'dan sonra direk böyle bir model tedirgin edici olabilir. Destek olarak simulasyon ya da 1-1.2 m lik epp modellerle hazırlık yapmakta fayda var (ukalalığımı mazur görün)

Yak 55M 91" lik bir versiyonu ile oldukça ciddi uçuş sürem oldu. Hazır elinizde .cad dosyaları varken aileron yuzeylerini buyutmekte fayda var derim (govdeye yaklastikca genislik artacak şekilde). Bu şekilde hem düşük suratlerde yatış aksında hakimiyetiniz artacak hem de tono hızı oldukça artirilabilir olacak (tercih edilen bir şey yeni nesil modellerde).

Oynar yüzey ufaldikça hareketi sağlamak için daha yüksek hava hızına ihtiyaç duyar. Yeni nesil modeller yüksek süratten ziyade hareket kabiliyetleri gelişkin olacak şekilde büyük hareketli yüzeylerle tasarımlanıyorlar. Aileronlar kanadın alanını artirmayacak şekilde buyutulurse kanat hantallasmamis olur (sabit yüzey ufalacak, hareketli yüzey büyüyecek)

Bu değişiklik bir sürü avantaj getirse de dezavantaji da var tabi ki; temel dezavantaj servo ihtiyacı ile ilgili:

Serv kolu geometrisi oldukça büyük atimlar için ayarlandigindan hem bosluklar büyük olmakta hem de servo merkezleme kabiliyetindeki en ufak bir zaafiyet uçuşa negatif yansimakta (model düz uçarken sert bir manevra sonrası sola cekmesi, baska bir manevra sonrasi sağa cekmesi gibi)
Bunun dışında yüzey büyüdükçe servo tork ihtiyacı da artmakta. Asgari 20-25 kiloluk bir servo kullanmanız faydanıza olacaktır.

Umarım proje asılı kalmaz ve neticelenir. Süreci takip edeceğim
 

Selçuk Erdoğmuş

Çalışkan Uye
Katılım
1 Şub 2019
Mesajlar
636
Tepkime puanı
1,242
Yaş
33
Konum
Ankara
İlgi Alanı
Uçak
Öncelikle projeniz hayirli olsun. Trainer'dan sonra direk böyle bir model tedirgin edici olabilir. Destek olarak simulasyon ya da 1-1.2 m lik epp modellerle hazırlık yapmakta fayda var (ukalalığımı mazur görün)
Değerli yorumunuz için teşekkür ederim. Böyle bir uçağı uçurma düşüncesi bile tedirginlik verirken, bu projeye başlamaya karar vermek çok daha fazla tedirgin ediyor beni. Dediğiniz gibi simülasyonda ciddi bir zaman geçireceğim orası kesin. Bir de fotobloktan edge yapıyorum. En azından bir süre bu uçağı çok fazla düşürme kaygısı olmasan eğitim amaçlı kullanabilirim. :saygilar:

Yak 55M 91" lik bir versiyonu ile oldukça ciddi uçuş sürem oldu. Hazır elinizde .cad dosyaları varken aileron yuzeylerini buyutmekte fayda var derim (govdeye yaklastikca genislik artacak şekilde). Bu şekilde hem düşük suratlerde yatış aksında hakimiyetiniz artacak hem de tono hızı oldukça artirilabilir olacak (tercih edilen bir şey yeni nesil modellerde).
Bu konuda ne yapabilirim emin değilim. Daha çizim yapmayı yeni yeni öğreniyorum. Ama bir şekilde bilen arkadaşlarımdan yardım isteyerek düzenleyebilirim. Öncelikle 1 uçağı kesime verdik. O nu 3 kişi yapacağız. Bu süreçte karşımıza ne çıkacak bilmiyoruz. İlave olacak bir yer, çizimde bir hata veya düzeltme ile karşılaşabilme ihtimalimiz yüksek. Bu sayede diğer 2 uçakta onları telafi edetme şansımız olabilir.

Serv kolu geometrisi oldukça büyük atimlar için ayarlandigindan hem bosluklar büyük olmakta hem de servo merkezleme kabiliyetindeki en ufak bir zaafiyet uçuşa negatif yansimakta (model düz uçarken sert bir manevra sonrası sola cekmesi, baska bir manevra sonrasi sağa cekmesi gibi)
Bunun dışında yüzey büyüdükçe servo tork ihtiyacı da artmakta. Asgari 20-25 kiloluk bir servo kullanmanız faydanıza olacaktır.
Servo olarak aşağıda ki linkte ki ürünü sipariş edeceğim.



Umarım proje asılı kalmaz ve neticelenir. Süreci takip edeceğim
Benim de tek umudum projenin devam etmesi. İnşallah bitireceğim. :)🙏
 

Selçuk Erdoğmuş

Çalışkan Uye
Katılım
1 Şub 2019
Mesajlar
636
Tepkime puanı
1,242
Yaş
33
Konum
Ankara
İlgi Alanı
Uçak
Piper her pilot için şart. Özellikle sol el tembellerini döve döve adam eder. YAK55 kendi uçup inen bir uçak. Tat vernez. Özellikle deli rüzgarda herkes çay içerken Piper ile atraksiyon yapmanın zevki başkadır. :)
Abi bir sonra ki proje kesinlikle o olacak. Altyapı hazır. :):saygilar:
 

Selçuk Erdoğmuş

Çalışkan Uye
Katılım
1 Şub 2019
Mesajlar
636
Tepkime puanı
1,242
Yaş
33
Konum
Ankara
İlgi Alanı
Uçak
@Selçuk Erdoğmuş yeni modelin hayırlı olsun. Konuyu takipteyiz :RCKolik:
Teşekkür ederim abi. Başlamak bitirmenin yarısıdır derler. :) İnşallah güzel bir proje çıkacak ortaya. Bu kez Trainer60 da ki gibi, kaplamayı söküp tekrar kaplamak kadar kolay olmayacak. (Gerçi kaplama söküp takmakta kolay değildi benim için ama.:lol:)

Yanlız uzun bir proje olacağı şimdiden belli. İlk kez balsa uçak deneyimi olacak. Acemiliğim malum. :) Tabi Evde ki yer sıkıntısını bir şekilde aşmam gerek.:lol:
 
Katılım
9 Mar 2019
Mesajlar
91
Tepkime puanı
153
Konum
İstanbul
İlgi Alanı
Uçak
Değerli yorumunuz için teşekkür ederim. Böyle bir uçağı uçurma düşüncesi bile tedirginlik verirken, bu projeye başlamaya karar vermek çok daha fazla tedirgin ediyor beni. Dediğiniz gibi simülasyonda ciddi bir zaman geçireceğim orası kesin. Bir de fotobloktan edge yapıyorum. En azından bir süre bu uçağı çok fazla düşürme kaygısı olmasan eğitim amaçlı kullanabilirim. :saygilar:



Bu konuda ne yapabilirim emin değilim. Daha çizim yapmayı yeni yeni öğreniyorum. Ama bir şekilde bilen arkadaşlarımdan yardım isteyerek düzenleyebilirim. Öncelikle 1 uçağı kesime verdik. O nu 3 kişi yapacağız. Bu süreçte karşımıza ne çıkacak bilmiyoruz. İlave olacak bir yer, çizimde bir hata veya düzeltme ile karşılaşabilme ihtimalimiz yüksek. Bu sayede diğer 2 uçakta onları telafi edetme şansımız olabilir.


Servo olarak aşağıda ki linkte ki ürünü sipariş edeceğim.




Benim de tek umudum projenin devam etmesi. İnşallah bitireceğim. :)🙏
Ilk gonderide yazdiklarinizdan anladigim kadari ile iyi bir 3D/Pattern pilot adayisiniz motivasyon bakimindan. Bu baglamda, fikirlerimi icten sekilde dile getirmek istiyorum yukaridaki gonderiye istinaden.

Birkac farkli yonden ele alacagim konuyu:

1-Halihazirda bir trainer ile ucmaktasiniz. YAK55M oldukca ustun ucus yetenegine sahip bir Giant Scale (avantajli taraflarini uzun uzun konusabiliriz) lakin bu performansin sergileyebilmesi ancak dogru motor + dogru servo / guc besleme konfigurasyonu ve tabi ki iyi duzeyde bir pilotajla mumkun.

En bastan fikrimi belirteyim, gonderdiginiz linkteki servolarla bu is olmaz (lafi evirip cevirmeyi sevmiyorum, fazlasiyla tadina bakmis biri olarak yaziyorum butce dostu gorunen servolarin. Yazilan teknik degerleri falan unutun). Dogru konfigurasyon olmayinca da model keyif vermeyecek. Ha ben yalnizca meydan turu atarim, guzelce inip kalkarim diyecekseniz sozum yok ancak yazinin basinda belirttigim gibi sizi 3D pilotaj icin hevesli gordugumden bu sekilde fikir beyan ediyorum. Son 6-7 yildir servolar konusunda cok ciddi gelisme var ve bir defa kaliteli servonun tadini alan, ben neyle ugrasiyormusum su zamana kadar diyor. Bu konuyu kesin olarak es gecmeyin derim.

Eger dusuk butceli elektronik kullanacak iseniz daha kaliteli firmalarin urettikleri servolarla (propo, hitec, futaba, savox gibi) daha ufak olcekte bir model insa edebilirsiniz (orn. merkezlemesi gayet iyi olan, torku 7-8 kg-cm, hizi 0.14-0.18 sn arasinda olan servolar ile). Bu sekide hem ucus performansindan odun vermezsiniz, hem de butcenizi asmazsiniz. Bu yaklasimla ben Sebart Sukhoi V2 modelimi toplamistim zamaninda. Yurtdisinda olunca Turkiye'ye geldigim zamanlarda ucuracagim cok da yuksek butcede olmayan bir model mantigi kurdum toplarken. Ucak .50 size olunca Futaba standart dijital servolar sahane performans verdiler. (Futaba 3152) Eger ayni servolari 50cc bir ucakta kullansaydim sonuc husran olacakti. Bu bakimdan, bu gibi konulari isin en basindan planlamakta fayda var. Benimki yalnizca bir ornek. Detaylandirabiliriz sizin ihtiyaclariniza gore

2-Sizi simdiden tedirgin ediyor model. Bu tedirginligi yasamak yerine, kirilmasi neredeyse imkansiz olan, kirilsa dahi 5 dk icerisinde yapistirici ile tamir edilebilen ve en buyuk masrafinin 20 liralik bir pervane oldugu EPP (ustune basa basa soyluyorum, fotoblok, depron, kapron, maket kartonu, EPS vs degil, EPP. Bildiginiz kaucuk gibi olan, cakilinca seken, en fazla bir noktasindan kopan, 5dk icerisinde kopan noktanin tamir edilebildigi malzeme) model ucurmanizi samimi sekilde oneriyorum. 50cc modeli insa etseniz de etmesenizde EPP bir modelle (tercihen profil kanatli 1 metre uzeri kanat acikligi olan bir modelle. Twisted hobbies de cesitli ornekleri var) ucun. Tahmin edemeyeceginiz kadar gelistirecek sizi. Hele disiplinli bir simulasyon calismasi ile cok hizli ve dogru sekilde o sizi tedirgin eden, kaygilanmanizi saglayacak eksikliklerinizden kurtulacaksiniz.

Beklentilerinizi net anlamamis olabilirim. Yazdiklarima geri donusunuze gore sohbeti detaylandiririz. Projeye elimden geldigince destek olmaga hazirim

Selamlar
 

Ömer Erkan

Kıdemli Uye
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
2,928
Tepkime puanı
4,226
Yaş
61
Konum
Başiskele - Kocaeli
İlgi Alanı
Multikopter
Hayırlı olsun ve kolay gelsin Selçuk kardeşim. Ben olaya başka açıdan yaklaşacağım. Hevesini kırmak istemem ama, ben olsam önce bir kaç tane daha basit balsa model yapardım. Eğer bulabilirsem, kit olarak alır öyle başlardım. Hiç inşaat deneyimi olmadan böyle bir modeli yapmak seni yoracaktır. Üstelik de yapım kılavuzu vs olmadan plandan yapmak daha da zor olacak. Farkına varılmayan geri dönülmez hatalara yol açacak, bu da uçuş güvenliğini tehlikeye bile atabilir. Ayrıca bu ölçekte bir model inşa etmek için geniş bir atölye, büyük bir tezgah ve alet adavat gerekir. Bunlar var mı, bilmiyorum. Yardım konusunda sanal ortamdan ne kadar olabilirse o kadar yardımcı oluruz elbet. Ama bu da çok kolay olmayacak. Öte yandan, büyük modeli muhafaza etmek, taşımak, alanda kurup sökmek de bir başka eksi yanı. Tabii uçuracak alan olduğu varsayımında...

Uçuş konusunda ise @Rifat Kamışlıoğulları beye katılıyorum. Bir anda koşmaya çalışmak yerine, adım adım ilerlemek en doğrusu. Yine, ben olsam o eğitim modelinden yeterli hizmeti aldıysam, yani bendeki görevini tamamladıysa, o motora uygun ara bir model edinir, hem akrobasi deneyimimi geliştirir, hem de farklı bir model hakkında yaşayarak deneyim kazanırdım.

Bunları yazmaktaki nedenim, daha önce etrafımızdaki bazı arkadaşların büyük heveslerle başladıkları bu hobiyi hüsranla sonlandırmalarıdır. Elbette ki aynı şey olacak değil. Tekrar şimdiden kolay gelsin!
 

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
5,912
Tepkime puanı
13,782
Yaş
57
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Ömer Bey yazdıklarınıza tamamen katılıyorum. Ben de günlerdir 3 metre Piper laser kesim paketini açamadım korkudan. Şimdi aklıma geldi ki sevgili Selim Etger Hocam bana PM Model'in bir T67 kitini hediye etmişti. Minicik lastik motorlu bir güzellik. Isınma turu için yarından itibaren onu yapacağım. :)
 
Katılım
9 Mar 2019
Mesajlar
91
Tepkime puanı
153
Konum
İstanbul
İlgi Alanı
Uçak
Ömer Bey yazdıklarınıza tamamen katılıyorum. Ben de günlerdir 3 metre Piper laser kesim paketini açamadım korkudan. Şimdi aklıma geldi ki sevgili Selim Etger Hocam bana PM Model'in bir T67 kitini hediye etmişti. Minicik lastik motorlu bir güzellik. Isınma turu için yarından itibaren onu yapacağım. :)
Ben de Richard Kline'ın katla uçur kitabıyla bakışıyorum. Şimdi al kağıdı katla falan. Çok mu hamlamışım ne 😊
 
  • Beğen
Tepkiler: Selçuk Erdoğmuş
Katılım
9 Mar 2019
Mesajlar
91
Tepkime puanı
153
Konum
İstanbul
İlgi Alanı
Uçak
Hayırlı olsun ve kolay gelsin Selçuk kardeşim. Ben olaya başka açıdan yaklaşacağım. Hevesini kırmak istemem ama, ben olsam önce bir kaç tane daha basit balsa model yapardım. Eğer bulabilirsem, kit olarak alır öyle başlardım. Hiç inşaat deneyimi olmadan böyle bir modeli yapmak seni yoracaktır. Üstelik de yapım kılavuzu vs olmadan plandan yapmak daha da zor olacak. Farkına varılmayan geri dönülmez hatalara yol açacak, bu da uçuş güvenliğini tehlikeye bile atabilir. Ayrıca bu ölçekte bir model inşa etmek için geniş bir atölye, büyük bir tezgah ve alet adavat gerekir. Bunlar var mı, bilmiyorum. Yardım konusunda sanal ortamdan ne kadar olabilirse o kadar yardımcı oluruz elbet. Ama bu da çok kolay olmayacak. Öte yandan, büyük modeli muhafaza etmek, taşımak, alanda kurup sökmek de bir başka eksi yanı. Tabii uçuracak alan olduğu varsayımında...

Uçuş konusunda ise @Rifat Kamışlıoğulları beye katılıyorum. Bir anda koşmaya çalışmak yerine, adım adım ilerlemek en doğrusu. Yine, ben olsam o eğitim modelinden yeterli hizmeti aldıysam, yani bendeki görevini tamamladıysa, o motora uygun ara bir model edinir, hem akrobasi deneyimimi geliştirir, hem de farklı bir model hakkında yaşayarak deneyim kazanırdım.

Bunları yazmaktaki nedenim, daha önce etrafımızdaki bazı arkadaşların büyük heveslerle başladıkları bu hobiyi hüsranla sonlandırmalarıdır. Elbette ki aynı şey olacak değil. Tekrar şimdiden kolay gelsin!
İnşa konusunda hem fikirim sizinle

Lakin, ben 3D uçuş hevesi nedeniyle EPP ve 1 metre üzeri kanat açıklığı olan model tavsiyesini üstüne basa basa yineleyeceğim. Eldeki motora (60 size) diyelim ki uygun bir plan bulundu ve model inşa edildi (muhtemelen birkac hafta, belki birkaç ay). Bu durumda elde kırılgan ve yüksek kanat yuklemesine sahip bir model var. E hadi ben hover, harrier deneyeceğim dediğinizde 100 metre yüksekte hover denemesi yapmaktan öteye gitmek pek mümkün olmayacak.

EPP modelde böyle bir risk yok. Al 6 tane batarya, bir tane 6'lı paralel şarj tahtası, çık ve uç. uç, uç, kır ve 5dk sonra uçmaya devam et... Köpük de olsa uçuş rijitligi oldukça yüksek ama darbe durumunda da hasar almayacak kadar esnek modeller.
Ben 3D yapmak için kaç tane ahşap model heba ettim sayamıyorum. Benim ilk çabaladığım donemde en bulunabilen şeyler shock flyerlardi (2002). Onlar da hem aşırı kırılgan hem de elde edilmesi zor modellerdi.
Şu anki ortam 3D uçuş disiplinini öğrenmek için çok daha uygun.

-Modeller oldukça rafine (eğitim ya da ileri seviye uçuş için)
-Malzeme kırılgan değil
-Kaliteli ürünler uygun fiyata bulunabiliyor (twisted electronic packler servo, motor, esc, pervane dahil 100$ mertebesinde)