Yeni 3 uçak macerası :D

Hv A2212 1000kv motor

İsim tam doğru olmayabilir ama yazınca internette çıkıyor direk. 850 gram thurst var. 3d yapmaya elverişli bir motor değil. Yani bu gövdede.
 
Bugün uçağı ayarladım. Uçuş için sahaya gittiğimizde inekler bir güzel her tarafa yayılmışlardı :D Baktık orada uçma şansımız pek yok. Toprak alınan bir yer vardı. Oraya gidelim dedik kardeşimle. Bi tane dayı da oralara bakmaya gelmiş. Seyirci oldu bize. İniş sıkıntılı olacaktı ama yine de uçmadan dönmek istemedim. Çok şükür kazasız belasız Maiden yapıp indik. Hatta direk konduk :D
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Bugün uçağı ayarladım. Uçuş için sahaya gittiğimizde inekler bir güzel her tarafa yayılmışlardı :D Baktık orada uçma şansımız pek yok. Toprak alınan bir yer vardı. Oraya gidelim dedik kardeşimle. Bi tane dayı da oralara bakmaya gelmiş. Seyirci oldu bize. İniş sıkıntılı olacaktı ama yine de uçmadan dönmek istemedim. Çok şükür kazasız belasız Maiden yapıp indik. Hatta direk konduk :D
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Resmen dikey iniş olmuş ya ??? çok iyi kurtarmışsın. İlk iniş denemesinde düşüyorsun sandım... Neyse ki sorunsuz olmuş Ali?? eline sağlık. Allahtan güneş gözlüğü takmissin ama ??
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
Resmen dikey iniş olmuş ya ??? çok iyi kurtarmışsın. İlk iniş denemesinde düşüyorsun sandım... Neyse ki sorunsuz olmuş Ali?? eline sağlık. Allahtan güneş gözlüğü takmissin ama ??
Uçak utanmasa geri geri uçacak ya :D o yüzden inerken baya helikopter gibi kondu :D
Biz aşağıda rüzgar hissetmiyoruz hiç ama yukarıda muhtemelen tatlı bir rüzgar esiyor iniş yaptığım yerin karşısından. Uçuş öncesi de farkettim zaten o rüzgarı. Ara ara geliyordu aşağılara.
Güneş gözlüğü hiç aklımızda yoktu ama güneşi görünce arabadaki gözlük geldi aklıma. Gözlük olmasa yüksek ihtimal kontrolü kaybederdim. Zaten gözlük olduğu halde bile sıkıntı yaşadım.

Oldukça başarılı :thumbup: Kuyruk biraz ağır gibi
Abi ya kuyruk ağır yada ben elevatörü güzel ayarlamamış olabilirim. CG konusunda yapabileceğimi yaptım. Üst kanattan 9cm geride olması gerekiyor CG için. Tam 9 olmasa da en kötü 10-11 civarında CG tutuyordu. Bunu yapan adam 5-6 tane kalem pil koyuyordu burun kısmına CG tutturmak için :D bende koysam 2 kilo olacaktı. Koymadım bu yüzden :D

Aklıma gelen birkaç şeyi daha eklemiş olayım. CG ayarlamak söylediğim gibi oldukça zor oldu. Pili burunun en ucuna ve yere dik bir şekilde koyduğum halde ve motorumda ağır olduğu halde CG'yi zar zor tutturdum. Tabi benim servoları direk kuyruğa monte etmeminde bunda etkisi var. Uçak sanırım 1.8kg değil 1.85 kg oldu. Tartmadım ama öyle hissettim kuyruk tekerini ve servoları ayarlarken. Tartınca 1.9kg olmasından korktum :lol::lol: Ama bu havada yüzmesine engel değilmiş. Bunu anlamış oldum. Servo end pointlerini dar ayarladım. Oda gayet iyi oldu ama birkaç uçuş sonra doğru bir ayar yapılabilir.

Ben trainer yerine bu uçağı tavsiye ederim :D Havada tutunmak için gaz bile istemiyor. Ben ayıp olmasın diye ufaktan veriyorum. Dönüşlerde gazlıyorum stall olmasın diye. Uçak kalkış yaptıktan sonra motora pek ihtiyaç duymuyor. Tabi benim bulunduğum çukur ve üzerindeki hava akımlarının etkisi olabilir bunda.
 
Uçak utanmasa geri geri uçacak ya :D o yüzden inerken baya helikopter gibi kondu :D
Biz aşağıda rüzgar hissetmiyoruz hiç ama yukarıda muhtemelen tatlı bir rüzgar esiyor iniş yaptığım yerin karşısından. Uçuş öncesi de farkettim zaten o rüzgarı. Ara ara geliyordu aşağılara.
Güneş gözlüğü hiç aklımızda yoktu ama güneşi görünce arabadaki gözlük geldi aklıma. Gözlük olmasa yüksek ihtimal kontrolü kaybederdim. Zaten gözlük olduğu halde bile sıkıntı yaşadım.


Abi ya kuyruk ağır yada ben elevatörü güzel ayarlamamış olabilirim. CG konusunda yapabileceğimi yaptım. Üst kanattan 9cm geride olması gerekiyor CG için. Tam 9 olmasa da en kötü 10-11 civarında CG tutuyordu. Bunu yapan adam 5-6 tane kalem pil koyuyordu burun kısmına CG tutturmak için :D bende koysam 2 kilo olacaktı. Koymadım bu yüzden :D

Aklıma gelen birkaç şeyi daha eklemiş olayım. CG ayarlamak söylediğim gibi oldukça zor oldu. Pili burunun en ucuna ve yere dik bir şekilde koyduğum halde ve motorumda ağır olduğu halde CG'yi zar zor tutturdum. Tabi benim servoları direk kuyruğa monte etmeminde bunda etkisi var. Uçak sanırım 1.8kg değil 1.85 kg oldu. Tartmadım ama öyle hissettim kuyruk tekerini ve servoları ayarlarken. Tartınca 1.9kg olmasından korktum :lol::lol: Ama bu havada yüzmesine engel değilmiş. Bunu anlamış oldum. Servo end pointlerini dar ayarladım. Oda gayet iyi oldu ama birkaç uçuş sonra doğru bir ayar yapılabilir.

Ben trainer yerine bu uçağı tavsiye ederim :D Havada tutunmak için gaz bile istemiyor. Ben ayıp olmasın diye ufaktan veriyorum. Dönüşlerde gazlıyorum stall olmasın diye. Uçak kalkış yaptıktan sonra motora pek ihtiyaç duymuyor. Tabi benim bulunduğum çukur ve üzerindeki hava akımlarının etkisi olabilir bunda.
Burada bazı hatalı algılar var bence. Birincisi bu modelin boyu kaç cm? 9 cm yerine "en kötü 10-11 civarında" ise ağırlık merkezin yanlış yerde demektir ki uçuştaki davranışı da bunu kanıtlıyor. Ağırlık merkezi çok çok geride değil ama doğru yerde de değil. Uçağı ağırlaştırmamak için ağırlık merkezini tutturmadan uçmak kabul edilemez. Haydi bu uçakta kurtardın ama asla bir daha böyle bir hataya düşmemeni öneririm.
 
Burada bazı hatalı algılar var bence. Birincisi bu modelin boyu kaç cm? 9 cm yerine "en kötü 10-11 civarında" ise ağırlık merkezin yanlış yerde demektir ki uçuştaki davranışı da bunu kanıtlıyor. Ağırlık merkezi çok çok geride değil ama doğru yerde de değil. Uçağı ağırlaştırmamak için ağırlık merkezini tutturmadan uçmak kabul edilemez. Haydi bu uçakta kurtardın ama asla bir daha böyle bir hataya düşmemeni öneririm.

Abi açıkçası bu ağırlık merkezinin tam olarak doğru şekli nedir nasıldır bilmiyorum. Yada birkaç cm ileri geri olması etki eder mi onu da bilmiyorum :) Ben ağırlık merkezi şurada olmalı denildiğinde oradan tutup kaldırıyorum. Uçak düz bir şekilde duruyor. Ama sanırım olması gereken düz durması değil hafif burunun aşağı basması. Ve her seferinde cetvelle 9 cmyi bulup uçağı kaldırmıyorum. Birkaç kere ölçmüştüm. Hatırladığım kadarıyla doğru noktayı ayarlıyorum.
Şimdi bu uçağın boyunu hiç ölçmedim. Kanat açıklığı 155cm üst kanat. Alt kanat da 145 falandır muhtemelen. Yapan kişide uzunluğunu yazmamış uçağın. Ben bu uçağı yapan kişiden farklı olarak (boy anlamında) burun kısmını 5-10cm uzattım. Adam ağırlık merkezi üst kanadın 9cm gerisinde olmalı diyor. Bende onu uygulamaya çalıştım. Ama yukarıda anlattığım gibi titizlikle değil. Bu yüzden en kötü 10-11 cmdedir diye düşündüm. Aslında bana sorsan tam ayarladım abi de; uçak havada burun kaldırınca bir sıkıntı olduğunu anladım. Ama burun kaldırma sebebi elevatör de olabilir. Çünkü trim verince düzeldi. Ve elevatör kanatçığını da nasıl ayarlamam gerekiyor bilmiyorum :D Yatay staba arkadan bakıyorum. Heh şöyle olsun diyorum ve vidayı sıkıyorum :D Genel anlamda bütün kanatçıkları öyle yapıyorum. Kanat formunu korumaya çalışarak tabi. Birde aileron kanatçıklarının ikisinide hafif yukarı kalkık şekilde bırakıyorum.

Uçağı anca haftaya görebilirim. Haftaya trim yokken elevatör kanatçığının nasıl durduğunu ve CGnin tam olarak 9cmdeki halini atarım.
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Abi açıkçası bu ağırlık merkezinin tam olarak doğru şekli nedir nasıldır bilmiyorum. Yada birkaç cm ileri geri olması etki eder mi onu da bilmiyorum :) Ben ağırlık merkezi şurada olmalı denildiğinde oradan tutup kaldırıyorum. Uçak düz bir şekilde duruyor. Ama sanırım olması gereken düz durması değil hafif burunun aşağı basması. Ve her seferinde cetvelle 9 cmyi bulup uçağı kaldırmıyorum. Birkaç kere ölçmüştüm. Hatırladığım kadarıyla doğru noktayı ayarlıyorum.
Şimdi bu uçağın boyunu hiç ölçmedim. Kanat açıklığı 155cm üst kanat. Alt kanat da 145 falandır muhtemelen. Yapan kişide uzunluğunu yazmamış uçağın. Ben bu uçağı yapan kişiden farklı olarak (boy anlamında) burun kısmını 5-10cm uzattım. Adam ağırlık merkezi üst kanadın 9cm gerisinde olmalı diyor. Bende onu uygulamaya çalıştım. Ama yukarıda anlattığım gibi titizlikle değil. Bu yüzden en kötü 10-11 cmdedir diye düşündüm. Aslında bana sorsan tam ayarladım abi de; uçak havada burun kaldırınca bir sıkıntı olduğunu anladım. Ama burun kaldırma sebebi elevatör de olabilir. Çünkü trim verince düzeldi. Ve elevatör kanatçığını da nasıl ayarlamam gerekiyor bilmiyorum :D Yatay staba arkadan bakıyorum. Heh şöyle olsun diyorum ve vidayı sıkıyorum :D Genel anlamda bütün kanatçıkları öyle yapıyorum. Kanat formunu korumaya çalışarak tabi. Birde aileron kanatçıklarının ikisinide hafif yukarı kalkık şekilde bırakıyorum.

Uçağı anca haftaya görebilirim. Haftaya trim yokken elevatör kanatçığının nasıl durduğunu ve CGnin tam olarak 9cmdeki halini atarım.
Sevgili kardeşim, ağırlık merkezinin tam olarak doğru şekli nedir bilmiyorum diyorsun ama bilenin uyarısına sürekli bir itiraz halindesin. Ne diyeyim ben de bilemiyorum.
Yada birkaç cm ileri geri olması etki eder mi onu da bilmiyorum diyorsun. Ben biliyorum. Evet çok etki eder!
Ağırlık merkezi bir uçağın en önemli parametresidir.
Bu modeli bir yerden bakarak ya da planını indirip yaptığını düşünürsek, bunu tasarlayanın önerdiği yere getirmek ZORUNDASIN. Haa getirmezsen ne olur? Ya kör topal uçarsın ya da kırarsın.
"Her seferinde" derken her uçuş öncesi ağırlık merkezi kontrol edilmez. Bir kez kontrol edilir. Sonrasında ciddi bir değişiklik ya da onarım yapılmazsa, pil değiştirilmezse tekrar kontrolü gerekmez. Ama ağırlık merkezini ne yapıp edip önerilenin +/- 1 cm içinde kalacak şekle getirmelisin. Bunu TİTİZLİKLE yapmalısın. Bunun dışında anlattıklarının hiçbir anlamı yok ne yazık ki. Ağırlık merkezinin yerini, elevatörün trimine bakarak anlayamazsın. Yatay stab insidens açın hatalı ise elevatörün bolca trim gerektirir ama bu ağırlık merkezini göstermez. Umarım anlatabilmişimdir. Kolay gelsin.
 
Sevgili kardeşim, ağırlık merkezinin tam olarak doğru şekli nedir bilmiyorum diyorsun ama bilenin uyarısına sürekli bir itiraz halindesin. Ne diyeyim ben de bilemiyorum.
Yada birkaç cm ileri geri olması etki eder mi onu da bilmiyorum diyorsun. Ben biliyorum. Evet çok etki eder!
Ağırlık merkezi bir uçağın en önemli parametresidir.
Bu modeli bir yerden bakarak ya da planını indirip yaptığını düşünürsek, bunu tasarlayanın önerdiği yere getirmek ZORUNDASIN. Haa getirmezsen ne olur? Ya kör topal uçarsın ya da kırarsın.
"Her seferinde" derken her uçuş öncesi ağırlık merkezi kontrol edilmez. Bir kez kontrol edilir. Sonrasında ciddi bir değişiklik ya da onarım yapılmazsa, pil değiştirilmezse tekrar kontrolü gerekmez. Ama ağırlık merkezini ne yapıp edip önerilenin +/- 1 cm içinde kalacak şekle getirmelisin. Bunu TİTİZLİKLE yapmalısın. Bunun dışında anlattıklarının hiçbir anlamı yok ne yazık ki. Ağırlık merkezinin yerini, elevatörün trimine bakarak anlayamazsın. Yatay stab insidens açın hatalı ise elevatörün bolca trim gerektirir ama bu ağırlık merkezini göstermez. Umarım anlatabilmişimdir. Kolay gelsin.

Abi teşekkür ediyorum. Şimdi seni daha iyi anlamaya başladım. Ben bu zamana kadar şunu yaptım hep. Uçağın burnunun uçarken yukarıda veya aşağıda kalmasını elevatör kanatçığının yanlış ayarlanmasına yordum. Ve trim verince de o yanlış ayarlamayı düzelttiğimi sanıyordum. Yani ağırlık merkezinin çıkarmış olduğu bir sorun olarak görmedim bunu. Bu yüzden elevatör triminden bahsedip duruyorum yukarıdaki postlarımda :D Şuan düşününce banada saçma geliyor bu düşüncem :lol::lol:

Her seferinde 9cmyi ölçmedim derkende CG'yi ayarlamak için pil yerinde değişiklik yaptığım denemelerin her seferinde ölçmedim demek istemiştim :D

Her neyse bu ağırlık merkezine gereken değeri vermemişim anlaşılan bu zamana kadar :) Artık hafta sonu uçağı tekrardan bir elden geçirip ağırlık ekleyeyim burun kısmına ve CG'yi güzel bir şekilde ayarlayayım.
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Dün eve gelebildim ve bugün de uçakla ilgilenme vakti bulabildim. Öncelikle CGye baktım. CG olması gereken yerden 3 cm gerideydi. Ve ayrıca elevatörün yekesi gevşemişti. Yekenin cırtını daha önce bozmuşum sanırım. Çünkü rudder aynı zamanda kuyruk tekerinide kontrol ettiği halde aynı cırtlı yeke gayet sağlamdı. Yani uçağın kafa kaldırmasına CGnin yanlış ayarlanması dışında bu elevatör yekesindeki gevşeklik de etkili olabilir diye düşündüm.

Sonuç olarak elevatör onarıldı. Ve CG'yi ayarlamak için burun kısmına ağırlık ekleme kısmı kaldı. Onu da yine aslında bu uçağı yapan kişi gibi çözmeye çalıştım. Bi tane 9 silindirli radyal motor yapmaya çalıştım plana göre. Baya da ağır oldu(tahmini 100gr). Fakat yetmedi tam olarak. Ama daha idare eder hale geldi sanırım. Şuan CG 1-1.5 cm geride.
Ben pt-17 stearmanın CG noktasını araştırdığımda alt kanadın en ön kısmında olmalı diyordu. Fakat benim planımda üst kanadın 9cm gerisinde olmalı diyor. Benim şuan elde ettiğim CG üst kanadın 10-11cm gerisinde ve alt kanadın uç kısmıyla aynı seviyede. Uzun lafın kısası bu uçağı kılı kılına yapmadığımıda varsayarsak CG olması gereken yere geldi gibi hissediyorum :D Tabi uçuşta bunu anlayacağız.

Çok temiz bir işçilik yok ortada ama yine de 'uzaktan' güzel bir motor oldu :D İç kısmı kapatmakla uğraşmayacağım. Belki birgün canım sıkılırsa ve uçak hala uçar halde olursa düşünebilirim :D

Birkaç fotoğraf

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Unutmadan son haliyle uçuşa hazır ağırlık 1.8 kg. Eskiden yaptığım hesaplar yanlıştı heralde. Ben daha bu motor parçasını yapmadan 1.9kg olduğunu sanıyordum. Gerçi tartıyada güvenmiyorum pek ama eldeki bu :D
 
Bugün ikinci uçuşumuzu yaptık. Sahayı ineklerden devralmadan önceki fotoğraf :D
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İlk uçuştan çok daha fazla sorunluydu ikinci uçuş. Yada ilk uçuşta sorunları farketmeyecek kadar heyecanlıydım :D Gerçi bu daha heyecanlıydı heralde. Alan çok geniş olmasına rağmen ilk uçuştan daha zordu. Uzaklara gittiği zaman aklımdaki son konumuna göre kontrol vererek toparladım. Zaten uçağın altı üstü aynı olduğu için sağa sola yatışları anlamak çok sıkıntılıydı.
Burun hafifken verdiğim trimleri geri almakla uğraştım bol bol. Yeni trim vermek için de uğraştım. Motorda bir problem var. Sebebini tahmin edebiliyorum.

Uçuş sonu pilin voltajı 3,80le 3,85 arasındaydı. Ama anlaşılan pil baya eskidi. 4 dakikalık uçuş yeterli gelicek. Aslında son dönüşü yapmadan inebilirdim ama kararsız kaldım. Sonrada inemeden çalılara girerim diye çekindim. Aslında baya yavaşlamıştı. Sorunsuz bir iniş olabilirdi. Neyse bu vesileyle iniş takımını daha sağlam bir şekilde monte ederim. Zaten kırım sonrası evde iniş takımın emanet durduğunu farkettim.


Normalde 2 pille gittim. Bu sorunlarla dolu videoyu değil ikinci videoyu atacaktım. Ama kırım işleri bozdu. İkinci uçuşu yapamadım.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol