Herkese merhabalar. Pazar günü rüzgar dindikten sonra uçuşa gittim. Herşey gayet iyi 2-3 iniş kalkış sonrası koskoca arazideki tek ağaca uçağı çarpmayı başardım . Ve keşke bununla bitse uçak yaklaşık 30 metrelik ağacın en uç noktasında takılı kaldı duruma şöyle bi bakıldığı zaman başarılması gerçekten çok zor . Aslında ben uçağı ağaçtan daha yakın biyerlerde uçuruyor gibi görüyordum fakat göz yanılgısı işte...
Yaklaşık 1 saatlik nehri geçme çabalarımdan sonra ağaca ulaşabildim. Sorunlar bi anda git gide fazlalaşmaya başladı bu dakkada ??? ağaç milim sallanmıyor tırmanmak ise imkansız . İtfaiyeyi aradım durumu anlattım gelemeyeceklerini söylediler herneyse haklılar sonuçta . Döndüm vinçcileri aradım önden birni gönderdiler makinanın oraya giremeyeceğini söylediler ve ağaç zaten öyle bir yerde ki aradan nehir geçiyor yanlar bataklık ve nehirle ağacın arasındaki uzaklık 20 metre arka taraftansa yol yok. Ona da tamam dedik. İş makinası aradım onlarda geldiler aynı şekilde oraya giremeyeceklerini söylediler. En sonki fikrimse ağaca bir şekilde çıkmak oldu aşağıdan bakıldığında uçakta bir hasar gözükmemesi ve benim uçuşuma devam edebileceğim fikri ile sıvadım paçaları atladım tekrar nehirden nehir dediğimde gözünüzde suluk bi alan canlanmasın kurbağalı bataklıklı ve iğrenç kokan bir yer düşünün ve benim onun kenarından oturup acı acı rüzgarı beklediğimi . Bir modelci rüzgar ister mi istiyormuş meğerse belki rüzgarda ağaç sallanır da düşer diye hava kararana kadar bekledim baktım yok tabi bu arada kumandadan seri hareketler yaparak uçağın kurtulmasını sağlamaya çalışıyorum .Artık hiç bir çare kalmayınca uzun bir merdiven bulduk ve ağaçtan modelimizi kurtardık benim aşağıdan tüm halde gördüğüm modelim adeta evde kutusundan çıkardığım ilk halde her parça birbirinden ayrı . Bu kadar çabadan ve yorgunluktan sonra tuttum evin yolunu tabi bu arada nasıl sahayı incelemem ben diye diye ve şansımı sorgulaya sorgulaya geldim eve. Birkaç kaza sonrası analizi yaptıktan sonra tamirinin gerçekten çok zor olacağını gördüm hatta imkansızdı benim için. Her neyse gelelim kaza raporlarına:
1. Kanat paramparça
2. Gövdede burun tarafı paramparça
3. Arka kanatlar kırılmış perişan
4. Alıcımda pilimde sorun yok
5. 1 Servo tek taraflı çalısıyor ve inanılmaz akım çekiyor
6. Motoru ağaçtan aşagı atmak zorunda kaldım inebilmek için ve aklım gerçekten orda takılı kaldı ( incelemelerim sırasında motorun servo telini tutan kolu baya bi kaymış ve motor egzoz bağlantısını sağlayan iki alyanlı vidanın da yalama oldugunu farkettim egzozu sökemediğim için motoru yatağından çıkaramadım.)
7. Bana çok şükür hiçbirşey olmadı
Sormak istediğim noktalar :
1) motor(OS .46 ax) orta devrin biraz üstünde giderken ağca girdi motorda bir hasar dışarıdan görünmüyor ve milinde bi problem yok fakat bir anda çarpıp durduğundan herhangi bir hasar problem çıkarır mı ?
2) motorun pervanesini çıkarırken farkettim iç içe giren bir kısım var yuvarlak ama bir kenarı düzleşiyor ve iç içe oturduktan sonra kayma yapmıyor bu kısımda çok çok ufak bir oynama söz konusu yani tam oturmuyor oturuyor aslında ama ufacık bir oynama söz konusu bu parçadan bulma şansım var mı ?
3) motor bir daha çalıştırılmadan önce karbüratör temizlenmeli mi içine bişe kaçma durumundan dolayı ve ben acaba sorun var mı diye pervaneyi 3-5 sefer çevirdim yanlış bir hareket mi temizlemeden incelenmeden önce ?
4) servo(hitec high voltage) hareket komutu aldığı zaman kumandada alıcı lipo pil göstergesinde 0.2-0.3 lük bir voltaj düşmesi oluyor ve sadece tek tarafa dönebiliyor onarılabilir bişey mi ?
Özet olarak aslında daha çok yeniyim toplam uçuş miktarım 5-6 dır fakat kendimce tam bişeyler oturmuş stabil ve güzel uçuyorum similatör işe yaramış derken böyle bir aksiliğin olması beni üzdü ve kendime kızdığım nokta ağacı gördüğüm halde ağacın daha uzakta olduğunu sanıp umursamamam; kurtarabilecekken ani manevra yapmamam . Hevesim asla ve asla kırılmış değil hatta eve geldiğimde similatör başına geçip öyle uçamazsak böyle uçarız dedim . Yeni bir model alıp bu ekipmanları üstüne aktarmayı düşünüyorum motor servo vs.. Tamir etmeye kalksam yeni bir uçak yapmış kadar olurum yeni bir ARF daha mantıklı geliyor. Ama aklımdaki soru işareti kırımdan sonraki ekipmanların(motor, servolar, alıcı, lipo pil) nelerine ve nerelerine dikkat etmem gerekli yani kırım sonrası incelemeleri tam yapabilmiş miyim (özellikle motor konusunda) ? Yapamamışsam ne yapmam gerekli nelere dikkat etmem lazım motor beni üzer mi aynı uçakla mı yoksa başka bir trainerla mı devam etmeliyim sonuçta yeni bir uçak tanımış olur muyum ?
Uzun bir yazı oldu zamanınızı ayırıp okuduğunuz için teşekkür ederim..
Yaklaşık 1 saatlik nehri geçme çabalarımdan sonra ağaca ulaşabildim. Sorunlar bi anda git gide fazlalaşmaya başladı bu dakkada ??? ağaç milim sallanmıyor tırmanmak ise imkansız . İtfaiyeyi aradım durumu anlattım gelemeyeceklerini söylediler herneyse haklılar sonuçta . Döndüm vinçcileri aradım önden birni gönderdiler makinanın oraya giremeyeceğini söylediler ve ağaç zaten öyle bir yerde ki aradan nehir geçiyor yanlar bataklık ve nehirle ağacın arasındaki uzaklık 20 metre arka taraftansa yol yok. Ona da tamam dedik. İş makinası aradım onlarda geldiler aynı şekilde oraya giremeyeceklerini söylediler. En sonki fikrimse ağaca bir şekilde çıkmak oldu aşağıdan bakıldığında uçakta bir hasar gözükmemesi ve benim uçuşuma devam edebileceğim fikri ile sıvadım paçaları atladım tekrar nehirden nehir dediğimde gözünüzde suluk bi alan canlanmasın kurbağalı bataklıklı ve iğrenç kokan bir yer düşünün ve benim onun kenarından oturup acı acı rüzgarı beklediğimi . Bir modelci rüzgar ister mi istiyormuş meğerse belki rüzgarda ağaç sallanır da düşer diye hava kararana kadar bekledim baktım yok tabi bu arada kumandadan seri hareketler yaparak uçağın kurtulmasını sağlamaya çalışıyorum .Artık hiç bir çare kalmayınca uzun bir merdiven bulduk ve ağaçtan modelimizi kurtardık benim aşağıdan tüm halde gördüğüm modelim adeta evde kutusundan çıkardığım ilk halde her parça birbirinden ayrı . Bu kadar çabadan ve yorgunluktan sonra tuttum evin yolunu tabi bu arada nasıl sahayı incelemem ben diye diye ve şansımı sorgulaya sorgulaya geldim eve. Birkaç kaza sonrası analizi yaptıktan sonra tamirinin gerçekten çok zor olacağını gördüm hatta imkansızdı benim için. Her neyse gelelim kaza raporlarına:
1. Kanat paramparça
2. Gövdede burun tarafı paramparça
3. Arka kanatlar kırılmış perişan
4. Alıcımda pilimde sorun yok
5. 1 Servo tek taraflı çalısıyor ve inanılmaz akım çekiyor
6. Motoru ağaçtan aşagı atmak zorunda kaldım inebilmek için ve aklım gerçekten orda takılı kaldı ( incelemelerim sırasında motorun servo telini tutan kolu baya bi kaymış ve motor egzoz bağlantısını sağlayan iki alyanlı vidanın da yalama oldugunu farkettim egzozu sökemediğim için motoru yatağından çıkaramadım.)
7. Bana çok şükür hiçbirşey olmadı
Sormak istediğim noktalar :
1) motor(OS .46 ax) orta devrin biraz üstünde giderken ağca girdi motorda bir hasar dışarıdan görünmüyor ve milinde bi problem yok fakat bir anda çarpıp durduğundan herhangi bir hasar problem çıkarır mı ?
2) motorun pervanesini çıkarırken farkettim iç içe giren bir kısım var yuvarlak ama bir kenarı düzleşiyor ve iç içe oturduktan sonra kayma yapmıyor bu kısımda çok çok ufak bir oynama söz konusu yani tam oturmuyor oturuyor aslında ama ufacık bir oynama söz konusu bu parçadan bulma şansım var mı ?
3) motor bir daha çalıştırılmadan önce karbüratör temizlenmeli mi içine bişe kaçma durumundan dolayı ve ben acaba sorun var mı diye pervaneyi 3-5 sefer çevirdim yanlış bir hareket mi temizlemeden incelenmeden önce ?
4) servo(hitec high voltage) hareket komutu aldığı zaman kumandada alıcı lipo pil göstergesinde 0.2-0.3 lük bir voltaj düşmesi oluyor ve sadece tek tarafa dönebiliyor onarılabilir bişey mi ?
Özet olarak aslında daha çok yeniyim toplam uçuş miktarım 5-6 dır fakat kendimce tam bişeyler oturmuş stabil ve güzel uçuyorum similatör işe yaramış derken böyle bir aksiliğin olması beni üzdü ve kendime kızdığım nokta ağacı gördüğüm halde ağacın daha uzakta olduğunu sanıp umursamamam; kurtarabilecekken ani manevra yapmamam . Hevesim asla ve asla kırılmış değil hatta eve geldiğimde similatör başına geçip öyle uçamazsak böyle uçarız dedim . Yeni bir model alıp bu ekipmanları üstüne aktarmayı düşünüyorum motor servo vs.. Tamir etmeye kalksam yeni bir uçak yapmış kadar olurum yeni bir ARF daha mantıklı geliyor. Ama aklımdaki soru işareti kırımdan sonraki ekipmanların(motor, servolar, alıcı, lipo pil) nelerine ve nerelerine dikkat etmem gerekli yani kırım sonrası incelemeleri tam yapabilmiş miyim (özellikle motor konusunda) ? Yapamamışsam ne yapmam gerekli nelere dikkat etmem lazım motor beni üzer mi aynı uçakla mı yoksa başka bir trainerla mı devam etmeliyim sonuçta yeni bir uçak tanımış olur muyum ?
Uzun bir yazı oldu zamanınızı ayırıp okuduğunuz için teşekkür ederim..