"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Can Sismaneli

Çalışkan Uye
Katılım
7 Ocak 2015
Mesajlar
467
Tepkime puanı
496
Yaş
33
İlgi Alanı
Hepsi
Herkese merhaba, :)

Nihayet fırsat buldum ve yapmış olduğum uçağın, yapım aşamalarını sizlerle paylaşmak istedim. Belki yeni başlayan yada başlayacak olan arkadaşlara yol göstermesi açısından faydası olur. :)

"Her şeyden önce belirtmek isterim ki, 2007 yılında modelcilikle ilk kez tanıştığım zamanlarda, saygıdeğer "Cem ZIRH" Bey'in "ÇAYLAK" modeli bir hayaldi benim için. Şuan ise gerçek olan bu model tamamen "ÇAYLAK" modeli baz alınarak hazırlanmıştır. Bu sebeple modelciliğe katkılarından dolayı, "Cem Zırh" Bey'e teşekkürü borç bilirim." :saygilar:

Önsöz kısmını yazmazsam içim rahat etmeyecekti, artık modelimize başlayabiliriz. :thumbup:

*Modele ait planı mesaja ekliyorum, ister ölçülerden yararlanıp kendiniz çizebilir, isterseniz A0 boyutunda çıktısını alıp kullanabilirsiniz.


Modelin yapımında, köpüğü kesmek için sıcak tel kullandım. Bu düzenekle alakalı internette pek çok bilgi bulunmakta bu sebeple çok ayrıntıya girmek istemiyorum. Kendi kullandığım ekipmanı ise diğer bir mesajımda paylaşmıştım.



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


-- 3 cm kalınlığındaki straforumuzu maket bıçağıyla uygun ölçülerde kesip, yanlarına kanat profillerini tutturarak, sıcak tel yardımıyla kanadımızı kesiyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


-- Zımpara sonrasında, aileronları kesip, gri bant kullanarak menteşe yapıyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


-- Ardından kanat uçlarından 5 cm yukarıda olacak şekilde kanadımızı epoksi ile yapıştırıp dihedral oluşturuyoruz.
Ayrıca ben kanadı desteklemek için, kanadın üst tarafından olacak şekilde, çıta kullanmayı tercih ettim.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


-- Aileron servolarını da kanat altında uygun yerlere oyuk açarak yapıştırıyoruz ve pushroad bağlantılarını sağlıyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


-- Uçağın gövdesini hazırlarken, gövdeyi plandan uygun ölçülerde strafor üzerine çizip maket bıçağıyla kesiyoruz.
Ben gövdeyi hazırlarken, planın dışına çıkarak, 3 cm kalınlığındaki strafordan iki adet gövde kestim ve bunların iç kısımlarını düzgünce çıkartıp, iki parçayı birleştirdim.
Böylelikle elektroniğin ve pilin yerini, ağırlık merkezi ayarlarken, gövde içinde rahatça değiştirebildim.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


-- Gövdede, kuyruğa doğru incelen bir form kazandırmak için; gövde üstünde karton şablonlar hazırlayıp, bunları referans alarak sıcak tel ile kesim yaptım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


-- Elevatör ve Rudder için "5mm kapron" kullanarak, plandaki ölçülerde kestim ve elevatörün ortasını bir adet çöp şiş ile destekledim. Sonrasında ise yine gri bant kullanarak menteşeleri yaptım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


-- Gövdenin her iki parçasını da yapıştırdıktan sonra, kanat lastiklerini bağlamak için gövdeyi delerek çubukları geçirdim ve yanlardan destekleyerek yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Ekli dosyalar

  • caylak_A0_model.pdf
    26.5 KB · Görülme: 873
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

-- 4 mm kontrplak kullanarak motor mount ını kestim ve gövde üzerine epoksi ile sabitledim. Aynı zamanda pile daha rahat ulaşabilmek için gövdenin yanını keserek, kapak oluşturdum. Elevatör ve rudder servolarını da gövdenin üst kısmına oyuklar açarak yan yana sabitledim ve pushroad bağlantılarını yaptım.[/b]

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


-- Motoru monte ettikten sonra, kapron kullanarak, daha estetik bir görüntü için, bir nevi "cowling" yaptım.
Ayrıca motoru monte ederken, bir adet pul kullanarak motora; bir miktar sağa ve aşağıya bakacak şekilde açı verdim.
Evde kenarda köşede bulduğum ahşap boyalarıyla da modelimi boyadım. :)


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


-- Kanada ve elevatöre de ufak bir makyajdan sonra model hazır hale geldi. :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


-- Son olarak, modelimizin ağırlık merkezini, kanat hücum kenarından 5 cm geride olacak şekilde ayarlayarak en dengeli uçuşumu elde ettim. Modelin toplam uçuş ağırlığı yaklaşık 700gr civarında oldu. Kullandığım elektronikler ise şuan modele fazlasıyla yetiyor, rüzgarsız havalarda %40 throttle ile çok sakin ve uzun uçuşlar yapabiliyorum. :)

NOT: Çaylak modeli genelde 700-900gr civarında biten bir model, bu modele önerilen motor ise 1000gr çeken bir motor yada 200-250W gücü olan motorlar tavsiye ediliyor. Anladığım kadarıyla rahat bir uçuş için bu tolerans sağlanması gerekiyor.

Kullandığım malzeme ve elektronikler ise şu şekilde;

Motor:


ESC:


Servo:


Pervane:


Pil:


Diğer lazım olabilecek ekipmanlar ise;







* Yapıştırıcı olarak ise 5dk Epoksi ve "UHU Por" marka strafor yapıştırıcısını kullanabilirsiniz.

Modelin uçuşuna ait bir kaç video;

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Ekli dosyalar

  • caylak_A0_model.pdf
    26.5 KB · Görülme: 220
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Hayırlı olsun modeliniz kırımsız uçuşlar :)
Başka forumda incelemişim bu modeli ama o zamanlar wingdragonu yeni almıştım sadece incelemekle kaldım :laugh: El yapımı model başka oluyor. İlk uçuşta ki mutluluk anlatılmaz yaşanır. Sizde yaşamışsınızdır i mutluluğu :)
Bende bu aralar akrobasi uçağı yapmaya karar verdim. Sağolsun Berkay (Berkay35) gaza getirdi bitmek üzere model. İnşallah o da sorunsuz uçar
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Detaylı ve guzel paylaşım ıcın teşekkurler Can, ellerine saglık :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Kadir Kurt' Alıntı:
Hayırlı olsun modeliniz kırımsız uçuşlar :)
Başka forumda incelemişim bu modeli ama o zamanlar wingdragonu yeni almıştım sadece incelemekle kaldım :laugh: El yapımı model başka oluyor. İlk uçuşta ki mutluluk anlatılmaz yaşanır. Sizde yaşamışsınızdır i mutluluğu :)
Bende bu aralar akrobasi uçağı yapmaya karar verdim. Sağolsun Berkay (Berkay35) gaza getirdi bitmek üzere model. İnşallah o da sorunsuz uçar

Teşekkür ederim Kadir, tam da dediğin gibi kendin yaptığın modelin hissiyatı bi ayrı :) Malzeme de kolay işlenince, sürekli yeni hevesler oluşuyor :laugh:
Senin de yeni modelin şimdiden hayırlı olsun, kırımsız uçuşlar. :saygilar:

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Detaylı ve guzel paylaşım ıcın teşekkurler Can, ellerine saglık :)

Esas ben teşekkür ederim Mehmet abi, umarım birine yardımcı olur. :) :saygilar:
 
Can çok güzel iş çıkarmışsın eline,emeğine sağlık.Tebrikler kardeşim. :thumbup:
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Can harika iş çıkartmışsın ellerine sağlık.Süper olmuş .[emoji106]
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Can çok açıklayıcı olmuş teşekkürler. Modelin uçuşunu bizzat gördüm çok iyi süzülüyor. Harika iş çıkarmışsın[emoji106]


iPhone 'den Tapatalk aracılığı ile gönderildi
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Videoları koyarım bu gece... Yarın bu başlıkta da paylaşırız. Martı gibi süzülüyor :)
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Arda Erkan' Alıntı:
Can çok güzel iş çıkarmışsın eline,emeğine sağlık.Tebrikler kardeşim. :thumbup:
Abi çok teşekkür ederim, bunlar hep nitroya geri sayım işte :laugh:

Celalettin Yazkan' Alıntı:
Can harika iş çıkartmışsın ellerine sağlık.Süper olmuş .[emoji106]
Celalettin abi çok teşekkürler, elimden geldiğince bir şeyler yapmaya çalıştım, beğenmene çok sevindim. :) :saygilar:

mevlüt yılmaz' Alıntı:
Can çok açıklayıcı olmuş teşekkürler. Modelin uçuşunu bizzat gördüm çok iyi süzülüyor. Harika iş çıkarmışsın[emoji106]
Çok teşekkürler Mevlüt abi, maksat pilotaj gelişsin işte. :laugh: Bu akşamki buluşmada gözler seni ve Forza'yı aradı abi, en yakın zamanda görüşmek üzere.. :saygilar:

Rasim Öztürk' Alıntı:
Videoları koyarım bu gece... Yarın bu başlıkta da paylaşırız. Martı gibi süzülüyor :)
Valla buluşma çok güzeldi Rasim abi, tekrar teşekkür ederim. Ben esas Protos'un videoları sabırsızlıkla bekliyorum :laugh:
 
Can kardeşim ellerine sağlık harika bir iş çıkarmışsın. :thumbup: Merak ettiğim motora açı verme sebebi nedir acaba. :rolleyes: cahilliğime bağışlayın uçağım var ama hiç bilgim yok. :laugh:
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

veysel güler' Alıntı:
Can kardeşim ellerine sağlık harika bir iş çıkarmışsın. :thumbup: Merak ettiğim motora açı verme sebebi nedir acaba. :rolleyes: cahilliğime bağışlayın uçağım var ama hiç bilgim yok. :laugh:

Veysel Bey, estağfurullah, bana da üstatlar arasında laf düşmez ancak, kendi bildiğim kadar açıklamaya çalışayım. :saygilar:

Bu durum tamamen pervanenin yarattığı aerodinamik sebeplere dayanıyor, zamanında aldığım notları paylaşayım sizinle de.

Pervanelerin dönerken yaratmış olduğu 5 ayrı etki vardır. Bunlar; Propwash Effect, P Factor, Gyroscopic Effect, Torque Effect ve Thrust

Propwash Effect: Pervane havayı geriye doğru iterken, hava akımı helezonik olarak ilerler, bu hava akımı Rudder üzerinde sol taraftan baskı yaratır ve uçak burnunu sola çevirmek ister.
P Factor: Pervane dönme ekseninin, hava akımıyla olan açı farklılığından dolayı paller rüzgara göre farklı hucüm açılarını tararlar bu durum değişken bir thrust etkisi yaratır. Burun yukarı uçuşlarda, bu etki sola dönme eğilimi yaratır.
Gyroscopic Etki: Bu etki biz modeli bir eksende harekete zorladığımızda bu eksene dik doğrultuda oluşan ve modeli döndürmeye çalışan etkidir.
Tork Etkisi: Saat yönünün tersine dönen pervane, uçakta aksi yönde döndürme etkisi yaratır. Bu etki sola tarafa aileron verilmiş gibi gözlenir. Kanat yüzeyi geniş modellerde bu etki hissedilmez ya da daha az hissedilir.

Tork etkisi dışındaki, diğer etkileri ortadan kaldırmak için motora "sağ açı" verilmesi oluşabilecek etkileri giderir.

Aşağı açı verilmesinin sebebi ise; trainer modellerin kanat yapıları sebebiyle uçuş esnasında yükselme eğilimine girerler bu nedenle aşağı doğru açı vermek bu etkiyi azaltacaktır. Motora açı vermek her zaman şart değildir, modele göre farklılıklar gösterebilir. Örneğin akrobasi modellerinde aşağı açı verilmesi, invert uçuşunda tam tersi etki yaratacağı için tercih edilmez.


Yazmış olduklarım için kesin doğrudur diyemem bunlar yalnızca benim çıkardığım notlar, yanlış varsa üstadlar düzelteceklerdir zaten. :) :saygilar:
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

09.07.2015 Buluşmasından... Çaylak+Gaui X7...

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Can eline sağlık, çok güzel bir model ve paylaşım oluş. :bravo: :bravo:

Özellikle profil kanatlı ve 3 boyutlu bir model olmasıyla balsa kitlerden bir farkı kalmamış. :thumbup:

Tek önerim böyle bir modele bir iniş takımı da yakışırdı. ;)

Üstelik kalkış ve iniş çalışman, pilotajını ilerletmen açısında da faydalı olurdu diye düşünüyorum. :RCKolik:
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Rasim Öztürk' Alıntı:
09.07.2015 Buluşmasından... Çaylak+Gaui X7...

Emre'nin oto'nun seviyesi git gide yükseliyor, yakında tam bir otorotasyon gelecek bence. :thumbup:

Rasim 3S 2200 mah pil kullandığını duyunca gözlerin parladı resmen, er geç bir uçak sevdası olacak sende belli. :laugh: :lol: :lol:

D pistinde uçan Sümer abi olabilir bence. :laugh: