Eveet, birkaç kez bahsettiğim üzere bu yıl kısıtlı tecrübelerimi aktarmak ve hobiyi yaymak adına okulumda bir model uçak takımı kurdum.
Başlangıçta 28 kişinin girdiği takıma kaynak atıp bunları bir ay içinde öğrenmeniz gerekiyor diyince 20 kişi 'üşenip' çıktı, 4'ü de ağır geldiğini söyleyip çıktı. 4 yeni gelen arkadaşlar beraber 5 kişilik bir takım olduk. Kimsenin Teknofest amacıyla takımda olduğunu sanmıyorum fakat model uçak yapıp Teknofest'e gitmeyen liseli olmamasından ötürü Teknofest'i deneyeceğiz gibi duruyor. Odağımız ise Teknofest değil. Daha öne biri başarısız iki model yaptık, başarılı olan bu forumda da paylaşılan "Efsane 34" modeline epey benziyordu. Başarılı olan trainer ile hâlâ uçuyoruz, uçmaya da devam edeceğiz. Bu iki projeyi bir ara üst edit şeklinde mesaja eklerim, şimdiki önceliğim -inşallah- sıradaki projemiz olacak olan T-38'den bahsetmek. Önce gerçeğinden, sonra bizim yapacağımızdan bahsedeyim.
T-38, Amerikan Hava Kuvvetleri'nin jet eğitim uçağı ihtiyacını karşılamak üzere Northrop tarafından tasarlanan uçaktır. F-5'in silahsız versiyonu olarak da bilinir. Gerçekten kanat altı-ucu pylon'ları ve topu haricinde F-5'e çok benzemektedir. Günümüzde USAF, USN, NASA, Almanya, Türkiye, Portekiz, Tayvan, Güney Kore gibi ülkelerce kullanılmaktadır. Türkiye'nin T-38'leri Çiğli 2. Ana Jet Üssü 121. "Arı" Filo'da konuşlanmıştır ve Hava Harp Okulu'ndan mezun teğmenlere 2 yıllık uçuş okulunun son bacağında jet tekamül eğitimi vermek amacıyla kullanılmaktadır. Teğmenler bu uçakla yaklaşık 75 sorti ve 6 aylık bir eğitim görür. Başarıyla tamamlarlarsa kura ile kıtalarına atanırlar. T-38 hem 'jet' olması, hem çok estetik olması hem de model üzerinde ufak değişikliklerle Türk Yıldızları varyantı NF-5'e çevrilebiliyor olması nedeniyle uzuun zamandır hayallerimi süslüyordu. Yapılmışlarını araştırıp çok zor olmadığını görünce ve simülatörde EDF uçakları keyifle, rahatlıkla uçurabildiğimi fark edince neden olmasın dedim. Şu anda da buradayız
biraz da modelin özelliklerinden bahsedelim.
Model çift fanlı olacak. Fanlar çok yakın olduğu için Evren abinin açtığı çift motorlu uçaklar için güvenlik standartlarından nispeten muaf kalacağını sanıyorum, çift fanlı jetlerle alakalı da spesifik bir karakter/pilotaj farkına rastlamadım. İki fanımız da Dr Mad Thrust'ın 40mm 8 bıçaklı modeli. Aşağıya linkini koyarım. Bu boyutta istediğim itkiyi verebilen tek model buydu yani alternatifsiz diyebilirim. Boyuta göre hız rekoru kıran bir model de dahil olmak üzere kullananlar memnun. 40mm'in altında itki 100 gramlara kadar düşüyor, 50mm'lerin itkisi 700'leri görüyor fakat boyut 50mm'e çıkarsa uçağın scale görünümü epey kaybolacak veya boyutun çok büyümesi gerekecek bu yüzden 40mm'de karar kıldım ki 400x2'den 800 grama yakın itki alıyorum bu durumda. Uçak ortalam 700 gram civarında olacak. 1.1 gibi bir itki/ağırlık oranıyla güzel uçuşlar çıkacağını düşünüyorum. Kanat açıklığı yaklaşık 75 cm. Uzunluğu 115~ cm. Kanat yükü ~50 gr/dm^2 olacak. Kübik kanat yüklememiz 14 civarı çıkıyor hata yapmadıysam. ESC olarak Hobbywing'in 30A Skywalker modelini kullanmayı düşünüyorum, iki adet tabii ki. Bu iki ESC'nin alıcıya ve pile giden kablolarını (alıcıya gidenlerden birinin BEC kablosunu keserek) Y kablo ile bağlayacağım. Standart 9 gr MG90S veya SG90 servo kullanmayı düşünüyorum. 3S 2800 mAh 40C Lipo ile (Leopard Power) beslenecek sistem. Tek pil ile tam gazda yaklaşık 3.5 dakika uçabiliyoruz, güvenli limit 3 dakika desek 4 pil ile 12 dakika uçabiliriz demek bu, benim için yeterli. Unuttuğum bilgi yoktur diye umuyorum. Teknik detaylar bu şekilde.
Gelelim imalata. Model 6mm deprondan yapılacak. Birkaç küçük noktada 3mm depron kullanma ihtimalim var tabii, thrust tube (Türkçesi ne tam bilmiyorum, itki tüpü!?) başta olmak üzere. Modelin planları zaten Steve Shumate tarafından 2005'te çıkarılmış. Pervaneli olarak tasarlanmış bu model. Gayet de güzel bir park flyer olmuş flaperon ile. Ben flaperon yapmayı özellikle başlangıçta düşünmüyorum ama o halde bile güzel uçtuğu söyleniyor. Bu modeli EDF'ye çevirmek için birkaç temel değişiklik yapmam gerekiyor. Birincisi, ESC'leri yerleştirmek için kanadı bir cm kadar yukarı kaydırmak. Bu sayede kanat altına kabloları ve ESC'leri daha rahat sığdırabileceğimi düşünüyorum. Fanlar kanada çok uzak olmayacak, ESC'ler rahatlıkla yetişir. Pil için de uzunluğunu tam bilemediğim bir uzatma kullanırım gibi. 30 cm'i aşmamasını diliyorum ama aşsa da sorun olmaz. İkincisi, motor mount'un ve elevator hareketinin sağlandığı kuyruk içteki dikey parçayı kaldırıp fan üniteleri ile thrust tube'ü yerleştirmek. Bunun çok zorlayacağını sanmıyorum. Gövdeyi birkaç cm genişletip büyütmek rahatlıkla sığacak bir hale getirir. Üçüncüsü ve bence en zoru, yeni elevator sistemi. Öncekinde motor mount'un altındaki servo ile kontrol edilen ve tamamı hareketli (sanırım 'flying elevator' deniyor bu sisteme) olan yatay stabilizatör/elevatör, artık orada itki tüpü olacağı için başka bir tel sistemine geçmeli. Bunun için de telin gövde içindeki kısmını keserek ve iki stab'ı da gövdeye ayrı bağlayarak iki servo ile kontrol etmeyi düşünüyorum. İki servo da Y kablo ile birleşecek. Özellikle iki stab'ın bağlanması konusunu çok anlatamadım ama malzemeler elime geçince resimli açıklamaya çalışırım. Bu üç değişim ile kusursuz olmasa da çok sorunu olmayan fan motorlu bir jet elde edeceğimi umuyorum. İlk jet modelim olacağı için elbet hatalarım olacaktır, sizlerin tavsiyeleriyle düzelterek ilerlemek istiyorum. Umarım istediğim noktaya varabilirim. Planları ve elektroniği aşağıya ekliyorum. Revize ettiğim fan motorlu planları da en kısa zamanda eklerim.
Bu noktada üç sorum var;
-Elevatör konusunda nasıl bir sistem düşünebilirim? Scale görünüm kaybolmasın diye tüm kanatçık hareketli olsun istiyorum ama içeride fanlar varken bu çok kolay değil. Önerilere açığım.
-Fanların FSA oranını hesapladım ancak thrust tube'ü nasıl köpükten o kadar bükebileceğimi çözemedim. Sıcak hava tabancası ve bantla yaptığım birkaç deneme çok başarılı olamadı.
-Çift fanlı modelde elektronik veya imalat olarak dikkat etmem gereken nokta(lar) var mı?
Anlatım çok kuru veya yanlış olduysa kusura bakmayın, okuduğunuz için teşekkürler.

Elektronik:

T-38, Amerikan Hava Kuvvetleri'nin jet eğitim uçağı ihtiyacını karşılamak üzere Northrop tarafından tasarlanan uçaktır. F-5'in silahsız versiyonu olarak da bilinir. Gerçekten kanat altı-ucu pylon'ları ve topu haricinde F-5'e çok benzemektedir. Günümüzde USAF, USN, NASA, Almanya, Türkiye, Portekiz, Tayvan, Güney Kore gibi ülkelerce kullanılmaktadır. Türkiye'nin T-38'leri Çiğli 2. Ana Jet Üssü 121. "Arı" Filo'da konuşlanmıştır ve Hava Harp Okulu'ndan mezun teğmenlere 2 yıllık uçuş okulunun son bacağında jet tekamül eğitimi vermek amacıyla kullanılmaktadır. Teğmenler bu uçakla yaklaşık 75 sorti ve 6 aylık bir eğitim görür. Başarıyla tamamlarlarsa kura ile kıtalarına atanırlar. T-38 hem 'jet' olması, hem çok estetik olması hem de model üzerinde ufak değişikliklerle Türk Yıldızları varyantı NF-5'e çevrilebiliyor olması nedeniyle uzuun zamandır hayallerimi süslüyordu. Yapılmışlarını araştırıp çok zor olmadığını görünce ve simülatörde EDF uçakları keyifle, rahatlıkla uçurabildiğimi fark edince neden olmasın dedim. Şu anda da buradayız
Model çift fanlı olacak. Fanlar çok yakın olduğu için Evren abinin açtığı çift motorlu uçaklar için güvenlik standartlarından nispeten muaf kalacağını sanıyorum, çift fanlı jetlerle alakalı da spesifik bir karakter/pilotaj farkına rastlamadım. İki fanımız da Dr Mad Thrust'ın 40mm 8 bıçaklı modeli. Aşağıya linkini koyarım. Bu boyutta istediğim itkiyi verebilen tek model buydu yani alternatifsiz diyebilirim. Boyuta göre hız rekoru kıran bir model de dahil olmak üzere kullananlar memnun. 40mm'in altında itki 100 gramlara kadar düşüyor, 50mm'lerin itkisi 700'leri görüyor fakat boyut 50mm'e çıkarsa uçağın scale görünümü epey kaybolacak veya boyutun çok büyümesi gerekecek bu yüzden 40mm'de karar kıldım ki 400x2'den 800 grama yakın itki alıyorum bu durumda. Uçak ortalam 700 gram civarında olacak. 1.1 gibi bir itki/ağırlık oranıyla güzel uçuşlar çıkacağını düşünüyorum. Kanat açıklığı yaklaşık 75 cm. Uzunluğu 115~ cm. Kanat yükü ~50 gr/dm^2 olacak. Kübik kanat yüklememiz 14 civarı çıkıyor hata yapmadıysam. ESC olarak Hobbywing'in 30A Skywalker modelini kullanmayı düşünüyorum, iki adet tabii ki. Bu iki ESC'nin alıcıya ve pile giden kablolarını (alıcıya gidenlerden birinin BEC kablosunu keserek) Y kablo ile bağlayacağım. Standart 9 gr MG90S veya SG90 servo kullanmayı düşünüyorum. 3S 2800 mAh 40C Lipo ile (Leopard Power) beslenecek sistem. Tek pil ile tam gazda yaklaşık 3.5 dakika uçabiliyoruz, güvenli limit 3 dakika desek 4 pil ile 12 dakika uçabiliriz demek bu, benim için yeterli. Unuttuğum bilgi yoktur diye umuyorum. Teknik detaylar bu şekilde.
Gelelim imalata. Model 6mm deprondan yapılacak. Birkaç küçük noktada 3mm depron kullanma ihtimalim var tabii, thrust tube (Türkçesi ne tam bilmiyorum, itki tüpü!?) başta olmak üzere. Modelin planları zaten Steve Shumate tarafından 2005'te çıkarılmış. Pervaneli olarak tasarlanmış bu model. Gayet de güzel bir park flyer olmuş flaperon ile. Ben flaperon yapmayı özellikle başlangıçta düşünmüyorum ama o halde bile güzel uçtuğu söyleniyor. Bu modeli EDF'ye çevirmek için birkaç temel değişiklik yapmam gerekiyor. Birincisi, ESC'leri yerleştirmek için kanadı bir cm kadar yukarı kaydırmak. Bu sayede kanat altına kabloları ve ESC'leri daha rahat sığdırabileceğimi düşünüyorum. Fanlar kanada çok uzak olmayacak, ESC'ler rahatlıkla yetişir. Pil için de uzunluğunu tam bilemediğim bir uzatma kullanırım gibi. 30 cm'i aşmamasını diliyorum ama aşsa da sorun olmaz. İkincisi, motor mount'un ve elevator hareketinin sağlandığı kuyruk içteki dikey parçayı kaldırıp fan üniteleri ile thrust tube'ü yerleştirmek. Bunun çok zorlayacağını sanmıyorum. Gövdeyi birkaç cm genişletip büyütmek rahatlıkla sığacak bir hale getirir. Üçüncüsü ve bence en zoru, yeni elevator sistemi. Öncekinde motor mount'un altındaki servo ile kontrol edilen ve tamamı hareketli (sanırım 'flying elevator' deniyor bu sisteme) olan yatay stabilizatör/elevatör, artık orada itki tüpü olacağı için başka bir tel sistemine geçmeli. Bunun için de telin gövde içindeki kısmını keserek ve iki stab'ı da gövdeye ayrı bağlayarak iki servo ile kontrol etmeyi düşünüyorum. İki servo da Y kablo ile birleşecek. Özellikle iki stab'ın bağlanması konusunu çok anlatamadım ama malzemeler elime geçince resimli açıklamaya çalışırım. Bu üç değişim ile kusursuz olmasa da çok sorunu olmayan fan motorlu bir jet elde edeceğimi umuyorum. İlk jet modelim olacağı için elbet hatalarım olacaktır, sizlerin tavsiyeleriyle düzelterek ilerlemek istiyorum. Umarım istediğim noktaya varabilirim. Planları ve elektroniği aşağıya ekliyorum. Revize ettiğim fan motorlu planları da en kısa zamanda eklerim.
Bu noktada üç sorum var;
-Elevatör konusunda nasıl bir sistem düşünebilirim? Scale görünüm kaybolmasın diye tüm kanatçık hareketli olsun istiyorum ama içeride fanlar varken bu çok kolay değil. Önerilere açığım.
-Fanların FSA oranını hesapladım ancak thrust tube'ü nasıl köpükten o kadar bükebileceğimi çözemedim. Sıcak hava tabancası ve bantla yaptığım birkaç deneme çok başarılı olamadı.
-Çift fanlı modelde elektronik veya imalat olarak dikkat etmem gereken nokta(lar) var mı?
Anlatım çok kuru veya yanlış olduysa kusura bakmayın, okuduğunuz için teşekkürler.

Elektronik:
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
x2
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
x2
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol