Epoksi Elyaf Hakkında Ufak Yardım Pls :)

Halil bey yaptığınız model catamaran sürat teknesi. Hız için hafiflik önemli. Yaptığım sürat teknelerinde 200gr elyafı boşverin macun bile kullanmamaya çalışırım.

125 cm olan teknemin ağırlığı 2 kg'ın altında.



Daha önce paylaştığım yapımı devam eden modelimi inceleyebilirsiniz. Çok önceleri yaptığım 5mm kavak kontradan yaptığım 88 cmve 75 cm teknelerimin resimlerini de ekliyorum.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Emre Bey, emeğinize sağlık güzel duruyor tekneniz. 3mm yerine 4 kullansam doğrudan macuna yönelirdim macun işçiliğim iyi değil bir denemem olmuştu he yamukluklardan dolayı macuna abanıyorum bu sefer diğer ince kısımdan tekrar tahtaya ulaşıyorum en azından epoksi sızdırmazlığı elde edip ince yoklama macunu abartmadan yaparak astar vurucam en azından açık kalan tahta kısımlara sızıntı olunca epoksi engellesin istiyorum tabi ilk tecrübem diyebilirim önceki teknem tecrübesizlikten heba oldu. tahmınım 110 cm tekne 2kg görmez yönünde tabi bu bir ön görü işler değişebilir. :) sizce yapılabilir mi bu fikirden dolayı 3mm kavak nedense içime bi sinmedi gitti aslında epoksi kullanayım sızdırmazlık olsun diye 4 veya 5mm kullanmadım en azından 1mm kadarını epoksi elyaf ile 4mm kalınlıga yukseltır + olarak bana sızdırmazlık elde ederim oldu yanlış mı düşünüyorum bilemedim tabi siz tecrübelerinizi aktarınca.
 
Teknenizin fotoğraflarını paylaşsanız birlikte karar versek.
 
Teknenizin fotoğraflarını paylaşsanız birlikte karar versek.
Emre bey bu fotoğraflar biraz eski şuan sol kanat kapattim biraz daha ilerletildi full 3mm kavak olacak

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
27.02.2021 Hali

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Mehmet Hocam öncelikle Teşekkür ederim.

Söz konusu konuları iki kez inceledım ancak ahşabı önden ıslatma gibi bir duruma bilgi bulamadım :) ağaç türünden kanynaklı, Özgür hocam Ahşap'ı ıslatma konusuna değinmemiş olabilir. Değerli ilgileriniz için teşekkürlerimi sunarım

Merhaba, öncelikle elinize sağlık :thumbup:

Adminimizin paylaştığı cam elyafı uygulama videolarım uçaklar için, haliyle ağırlık önemli olduğu için ahşaba önceden epoksi emdirmekten kaçınıyorum. Hatta ağırlığın daha da önemli olduğu çok hafif olması elzem olan işlerde ahşabı önce ince bir dolgu verniği ile kaplıyorum ki kumaş uygulaması sırasındaki epoksi emilimini en aza indirebileyim. Ayrıca kullandığım kumaş da çok ince olduğu için ıslak yüzeye yatırmam halinde banahiçbir ayarlama şansı sağlamaz. Bu nedenle önce kumaşı serip, tüm yüzeye oturmasını sağlayıp sonradan epoksiyi uygulamak daha pratik oluyor.

Sizin örneğinizde ağacın epoksi emmesi dezavantaj değil avantaj, sonuçta suya koyacaksınız :) ama yine de benim tercihim önce yüzeye kumaşı yatırıp sonra üzerinden epoksiyi uygulamak olurdu (eğer kumaşı dışarıdan ve büyük parçalar halinde uygulamak niyetinyeseniz). Neden derseniz, kumaşı yüzeye kuruyken sermek ince ayar yapmak mümkün olur, sonrasında dışardan epoksiyi kumaşa yedirirebilirsiniz, tabi sizin kumaşınız daha kalın, biraz daha yavaş olur ama olur. Kumaşın emdiği epoksi alta ahşaba da geçer ve işler, sonuç sağlam ve başarılı olur. Kalın kumaşla çalıştığınız için epoksiyi fırçayla işleme imkanınız da olacaktır. Tüm kumaş ıslatıdıktan sonra benim uygulamalarımdaki gibi bir plastik kart ile dikkatlice bastırarak hem epoksiyi yaymak hem de kumaşı dahtaya iyice bastırmak da yine faydalı olabilir. Bu tür büyük alanları kaplarken kumaşı dışarda ıslatıp yüzeye taşımanızı tavsiye etmem, direk yerinde ıslatmak en güzeli olacaktır.

Tabi burda Emre Bey'in tavsiyesini de gözardı etmemek gerek, amacınız sadece su sızdırmazlığı ise 200 gram çok kalın ve gereksiz ağır, bunu uyguladığınız zaman metrekare başına toplamda 500 gram gibi bir ağırlık ilavesi ile çıkabilirsiniz aklınızda olsun. Amaç sadece su sızdırmazlığı ise 100 hatta 50grlık kumaş bile fazlasıyla yeterli olacaktır. bu kumaşlarla benim uçaklarda uyugladığım prensiplerle kaplama yaparsanız daha hafif, 100 gramlık kumaş için 200-220 gr/m2, 50 için de 100-110 gr/m2 lik ağırlıkla işi bitirmek mümkün olabilir. Teknenizin kaplanacak alanını ölçüp ağırlığınızı kendiniz hesaplayabilirsiniz.

Kalınlık konusuna gelirsek, her 100 gramlık kumaş doğru uygulandığında kabaca 0.1 mm kalınlık yapar, yani 200 gramlık kumaş beklediğiniz gibi 1mm lik bir kalınlık yapmaz, doğru uygulanırsa 0.2, gevşek uygulanırsa 0.3 mm civarında bir kalınlık olur elinizde bilgi olsun. Tabi her zaman olduğu gibi kaplama öncesindeki yüzeyin pürüzsüz ve boşluksuz olduğundan emin olun. Kolay gelsin.
 
Merhaba, öncelikle elinize sağlık :thumbup:

Adminimizin paylaştığı cam elyafı uygulama videolarım uçaklar için, haliyle ağırlık önemli olduğu için ahşaba önceden epoksi emdirmekten kaçınıyorum. Hatta ağırlığın daha da önemli olduğu çok hafif olması elzem olan işlerde ahşabı önce ince bir dolgu verniği ile kaplıyorum ki kumaş uygulaması sırasındaki epoksi emilimini en aza indirebileyim. Ayrıca kullandığım kumaş da çok ince olduğu için ıslak yüzeye yatırmam halinde banahiçbir ayarlama şansı sağlamaz. Bu nedenle önce kumaşı serip, tüm yüzeye oturmasını sağlayıp sonradan epoksiyi uygulamak daha pratik oluyor.

Sizin örneğinizde ağacın epoksi emmesi dezavantaj değil avantaj, sonuçta suya koyacaksınız :) ama yine de benim tercihim önce yüzeye kumaşı yatırıp sonra üzerinden epoksiyi uygulamak olurdu (eğer kumaşı dışarıdan ve büyük parçalar halinde uygulamak niyetinyeseniz). Neden derseniz, kumaşı yüzeye kuruyken sermek ince ayar yapmak mümkün olur, sonrasında dışardan epoksiyi kumaşa yedirirebilirsiniz, tabi sizin kumaşınız daha kalın, biraz daha yavaş olur ama olur. Kumaşın emdiği epoksi alta ahşaba da geçer ve işler, sonuç sağlam ve başarılı olur. Kalın kumaşla çalıştığınız için epoksiyi fırçayla işleme imkanınız da olacaktır. Tüm kumaş ıslatıdıktan sonra benim uygulamalarımdaki gibi bir plastik kart ile dikkatlice bastırarak hem epoksiyi yaymak hem de kumaşı dahtaya iyice bastırmak da yine faydalı olabilir. Bu tür büyük alanları kaplarken kumaşı dışarda ıslatıp yüzeye taşımanızı tavsiye etmem, direk yerinde ıslatmak en güzeli olacaktır.

Tabi burda Emre Bey'in tavsiyesini de gözardı etmemek gerek, amacınız sadece su sızdırmazlığı ise 200 gram çok kalın ve gereksiz ağır, bunu uyguladığınız zaman metrekare başına toplamda 500 gram gibi bir ağırlık ilavesi ile çıkabilirsiniz aklınızda olsun. Amaç sadece su sızdırmazlığı ise 100 hatta 50grlık kumaş bile fazlasıyla yeterli olacaktır. bu kumaşlarla benim uçaklarda uyugladığım prensiplerle kaplama yaparsanız daha hafif, 100 gramlık kumaş için 200-220 gr/m2, 50 için de 100-110 gr/m2 lik ağırlıkla işi bitirmek mümkün olabilir. Teknenizin kaplanacak alanını ölçüp ağırlığınızı kendiniz hesaplayabilirsiniz.

Kalınlık konusuna gelirsek, her 100 gramlık kumaş doğru uygulandığında kabaca 0.1 mm kalınlık yapar, yani 200 gramlık kumaş beklediğiniz gibi 1mm lik bir kalınlık yapmaz, doğru uygulanırsa 0.2, gevşek uygulanırsa 0.3 mm civarında bir kalınlık olur elinizde bilgi olsun. Tabi her zaman olduğu gibi kaplama öncesindeki yüzeyin pürüzsüz ve boşluksuz olduğundan emin olun. Kolay gelsin.
Özgür Bey, Değerli bilgilerinizi aktardığınız için teşekkürlerimi sunuyorum :)

Öncelikle elyafı dışarıda ıslatma fikirini düşünmedim sizin dediğiniz zaten en mantıklısı üzerine sererek sonra ıslatmak.
Paylaştığınız bilgilere istinaden ahşabı ıslatarak kuruduktan sonra uygulama yapma fikrini sayenizde kafamdan çıkardım.
Sızdırmazlık konusuna değinince asıl amacım ikiye ayrılıyor. 1. Si sızdırmazlık 2. si kesinlikle 3mm kavak ağacını sağlamlaştırmak Olaki denizde dalgalara sert çarpmalarda etkilenmemek için o yüzden 200 gr elyaf tercih ettim bilmem yanlış mı karar verdim bu iki seçenek bilemedim tabi. ama söylediğim gibi tekneyi sağlamlaştırmak + sızdırmazlık
Prüsüzlük konusunda ise zımpara geçeceğim birde ister istemez yaptığım ilk model diyebilirim hatalarım var zımpara ile dahada prüzsüz yüzey elde edeceğimi umuyorum ki açıklıklar boşluklar ztn az cok mevcut o boşluklarada bir miktar epoksi karıştırıp hafif kürleşme evresine girince (akmayacak damlamayacak) fırça ile boşluklara süreceğim ki elyaf kaplamada boşluklardan altına sızmaması için böyle bir fikir kurdum kafamda. Aslında açıkcası ben ağaç işini tamamen dün bitirmek için amaçladım ama çok komik birşeyi atladım soğtuculu japonum bitti :D gülsem mi ağlsam mı bilemedim malum hafta sonu kısıtlaması marketler dışındada biryerden temin edemezdim. normal japon ve deniz tutkalım var zaten hepsini kullanıyorum boşluklar dolsun diye iç kısımdanda deniz tutkalını basıyorum ama çıtaları dönmem gereken yerlerde pres yapacak imkan sunmuyor mandallar kayıyor o yüzden hızlıca sprey ile dondurmam gerekiyor bugun tekrar temin edip hafta sonuna kadar epoksi aşamasına gelmeyi düşünüyorum kısmet tabi herşey :) bakalım emeklerimin karşılığını alabilcekmiyim yoksa boşa mi gidecek :)

Tekrar çok teşekkür ederim sizin gibi bilgili bir hobi tutkununun önem verip yazması menmun etti. İyi günler dilerim :)
 
Özgür Bey, Değerli bilgilerinizi aktardığınız için teşekkürlerimi sunuyorum :)

Öncelikle elyafı dışarıda ıslatma fikirini düşünmedim sizin dediğiniz zaten en mantıklısı üzerine sererek sonra ıslatmak.
Paylaştığınız bilgilere istinaden ahşabı ıslatarak kuruduktan sonra uygulama yapma fikrini sayenizde kafamdan çıkardım.
Sızdırmazlık konusuna değinince asıl amacım ikiye ayrılıyor. 1. Si sızdırmazlık 2. si kesinlikle 3mm kavak ağacını sağlamlaştırmak Olaki denizde dalgalara sert çarpmalarda etkilenmemek için o yüzden 200 gr elyaf tercih ettim bilmem yanlış mı karar verdim bu iki seçenek bilemedim tabi. ama söylediğim gibi tekneyi sağlamlaştırmak + sızdırmazlık
Prüsüzlük konusunda ise zımpara geçeceğim birde ister istemez yaptığım ilk model diyebilirim hatalarım var zımpara ile dahada prüzsüz yüzey elde edeceğimi umuyorum ki açıklıklar boşluklar ztn az cok mevcut o boşluklarada bir miktar epoksi karıştırıp hafif kürleşme evresine girince (akmayacak damlamayacak) fırça ile boşluklara süreceğim ki elyaf kaplamada boşluklardan altına sızmaması için böyle bir fikir kurdum kafamda. Aslında açıkcası ben ağaç işini tamamen dün bitirmek için amaçladım ama çok komik birşeyi atladım soğtuculu japonum bitti :D gülsem mi ağlsam mı bilemedim malum hafta sonu kısıtlaması marketler dışındada biryerden temin edemezdim. normal japon ve deniz tutkalım var zaten hepsini kullanıyorum boşluklar dolsun diye iç kısımdanda deniz tutkalını basıyorum ama çıtaları dönmem gereken yerlerde pres yapacak imkan sunmuyor mandallar kayıyor o yüzden hızlıca sprey ile dondurmam gerekiyor bugun tekrar temin edip hafta sonuna kadar epoksi aşamasına gelmeyi düşünüyorum kısmet tabi herşey :) bakalım emeklerimin karşılığını alabilcekmiyim yoksa boşa mi gidecek :)

Tekrar çok teşekkür ederim sizin gibi bilgili bir hobi tutkununun önem verip yazması menmun etti. İyi günler dilerim :)

Rica ederim.

En önemli tavsiyem, kaplayacağınız yüzey tamamen hazır olmadan camelyafı/epoksi aşamasına geçmemeniz olacaktır. Acele etmeye gerek yok, eğer alttaki yüzey doğru bir şekilde hazırlanmadıysa bu sefer cam elyafı da epoksi de emekleriniz de paranız da boşa gider.

Alt yüzeyin doğru bir şekilde hazır olması ne demek derseniz:

1. Yüzey boşluksuz olmalı. Kaplamaya geçmeden önce tüm boşluklar macun kullanılarak doldurulup zımpara yapılmalı. Bahsetiğiniz epoksiyi jelleşme aşamasında boşluğa doldurmak hem gereksiz riskli, hem daha zor bir yol. Çelik macunu (polyester macunu) kullanabilirisniz. Buna ulaşamazsanız herhangi bir ahşap macunu bile işinizi görür. Önemli olan boşluksuz bir yüzey elde etmektir. Malesef bazen kaplamaların boşlukları (veya genel olarak kusurları) kapatacağına inanılır, bu doğru değildir, kaplama en fazla altındaki yüzey kadar düzgün olabilir.

2. Kaplanacak yüzey olabildiğince pürüzsüz olmalıdır. Kaplama öncesinde yüzey en son olarak 220 numara, hatta tercihen 320 numara zımpara ile zımparalanmalıdır. Aynı yukarıda bahsettiğim gibi çukur boşluk kalmadığı gibi hiçbir çıkıntı pürüz kalmadığından da emin olmak gerekir. Bunlar hem kaplama sırasında kumaşa zarar verebilir hem de etraflarında boşluk kalacağı için kaplamanın tam olarak ahşap yüzeye yapışmasına engel olurlar.

Bunlara ilaveten, eğer tekneniz çeneli ise (ki sizin tekneniz böyle), yani sert köşeler var ise o zaman parçalı kaplama yapmak gerekebilir. Özellikle 200 gramlık kumaşla bu sert köşeleri dönmeniz çok zor olur, sert olması gereken köşe istemeden yuvarlatılmış olur. Daha ince kumaş kullanılırsa, kumaş lifleri bu köşelere 45 derece olacak şekilde yerleştirilirse tek parça kumaşla köşelerin dönülmesi mümkün olabilir ama yine de iki ayrı parça ile kaplamak daha iyi olur. Böyle bir durumda benim uçaklarla ilgili kaplama yöntemlerinde anlattığım, alt ve üst yüzeylerin üst üste bindirilmesi esasları tekneye uyarlanabilir. Alternatif olarak tam köşe önce ince bir kumaş şerit ile (lif yönleri 45/45 olacak şekilde) kaplanıp sonra iki taraf ayrı ayrı kaplanabilir.
 
Rica ederim.

En önemli tavsiyem, kaplayacağınız yüzey tamamen hazır olmadan camelyafı/epoksi aşamasına geçmemeniz olacaktır. Acele etmeye gerek yok, eğer alttaki yüzey doğru bir şekilde hazırlanmadıysa bu sefer cam elyafı da epoksi de emekleriniz de paranız da boşa gider.

Alt yüzeyin doğru bir şekilde hazır olması ne demek derseniz:

1. Yüzey boşluksuz olmalı. Kaplamaya geçmeden önce tüm boşluklar macun kullanılarak doldurulup zımpara yapılmalı. Bahsetiğiniz epoksiyi jelleşme aşamasında boşluğa doldurmak hem gereksiz riskli, hem daha zor bir yol. Çelik macunu (polyester macunu) kullanabilirisniz. Buna ulaşamazsanız herhangi bir ahşap macunu bile işinizi görür. Önemli olan boşluksuz bir yüzey elde etmektir. Malesef bazen kaplamaların boşlukları (veya genel olarak kusurları) kapatacağına inanılır, bu doğru değildir, kaplama en fazla altındaki yüzey kadar düzgün olabilir.

2. Kaplanacak yüzey olabildiğince pürüzsüz olmalıdır. Kaplama öncesinde yüzey en son olarak 220 numara, hatta tercihen 320 numara zımpara ile zımparalanmalıdır. Aynı yukarıda bahsettiğim gibi çukur boşluk kalmadığı gibi hiçbir çıkıntı pürüz kalmadığından da emin olmak gerekir. Bunlar hem kaplama sırasında kumaşa zarar verebilir hem de etraflarında boşluk kalacağı için kaplamanın tam olarak ahşap yüzeye yapışmasına engel olurlar.

Bunlara ilaveten, eğer tekneniz çeneli ise (ki sizin tekneniz böyle), yani sert köşeler var ise o zaman parçalı kaplama yapmak gerekebilir. Özellikle 200 gramlık kumaşla bu sert köşeleri dönmeniz çok zor olur, sert olması gereken köşe istemeden yuvarlatılmış olur. Daha ince kumaş kullanılırsa, kumaş lifleri bu köşelere 45 derece olacak şekilde yerleştirilirse tek parça kumaşla köşelerin dönülmesi mümkün olabilir ama yine de iki ayrı parça ile kaplamak daha iyi olur. Böyle bir durumda benim uçaklarla ilgili kaplama yöntemlerinde anlattığım, alt ve üst yüzeylerin üst üste bindirilmesi esasları tekneye uyarlanabilir. Alternatif olarak tam köşe önce ince bir kumaş şerit ile (lif yönleri 45/45 olacak şekilde) kaplanıp sonra iki taraf ayrı ayrı kaplanabilir.
Hocam gerçekten teşekür ederim kafamda oluşmuş sorunları ve oluşabilecek sorunlari çözdüğünüz için macunla doldurmaktan başlayacağım elyaf öncesi dediğini gibi daha risksiz olacağı mantıklı. Çene sert dönüşlere elyaf ince elyad bulmayi deneyeceğim inşallah Teşekür ederim Saygılar :)