Arkadaşlar iki aydır beni uğraştıran -tabi iki ayda iki kere çıktık sahaya o da ayrı da- kendisiyle Kocaeli'den beri 5dk uçuş yapamadığım X7'mdeki titreşim sorununda sona yaklaştığımı düşünüyorum. Hem modelden hem üniteden soğuttu bu durum beni. Hatta pazar günü sahada Skookum'la buraya kadar falan diyordum, ama akşam loglara bakınca yeniden sevdim üniteyi. Aşağıda detaylıca yazıcam zaten, yarın değişecek parçalar gelince umarım sorunu çözmüş olacağım.
Kafadaki titreşimin yanında bir de kuyrukta bir sorun görünüyordu ilk testlerde. Tabi bu testleri masada palsiz yaptığım için kuvvetler de çok küçük çıkıyordu. Kafadaki titreşim daha büyük olunca ve ana rotor hubdaki yalpayı da gözle görünce kuyruktaki titreşimi harmonik zannederek o kısma fazla takılmadım. Kafa değiştikten sonra sahada yeniden sıkıntı yaşayınca tabi baya sinirlenmiştim.
Her neyse, o günün loglarına göre kuyrukta çok ciddi bir titreşim problemi görünüyor. Burada şunun altını çizmek gerek, bu tarz bir titreşimde sadece Skookum değil, bütün ünitelerle sorun yaşanabilir. Yani normalde titreşim şiddeti olarak 4m/s2'ye kadar bir sorun yok, ki eskiden benim 2-2,5m/s2 arasındaydı bu değer. 7m/s2'den sonra Skookum normal uçuşa devam ediyor, ancak self level özelliğini devre dışı bırakıyor. Benim logda gördüğüm değer ise 32m/s2
Dün logları inceledikten sonra dağılmış bir rulman, yamuk bir TT, eğik şaft görmeyi bekleyerek söktüm kuyruğu. Ancak gel gör ki hiçbirini göremedim
Bütün rulmanlar çiçek gibi, TT çok hafif bir yalpa yapıyor, sıfırında bile olabiliyor o kadar yalpa, dişliler sağlam, şaft dümdüz, hub gayet güzel... Kuyruklu kuyruksuz bir sürü titreşim analizi yaptım paller sökülü olarak.
Gece 3'e kadar uğraştım, araştırdım ve sanırım sorunun kaynağını buldum. Kesin konuşamıyorum çünkü henüz çözüme ulaşmadım. Bulduğum sorun ise dişlilerde. Şöyle ki, bu modelde arka TT dişlileri spiral. Spiral dişliyi hem daha az ses yaptığı, hem de modele bir farklılık kattığı, güzel göründüğü için çok seviyordum. Dün akşama kadar bilmediğim şey ise spiral dişlilerin çok hassas bir backlash ayarı istediğiydi. Bu ayar da şafta uygun ölçülerde pullar eklenerek yapılıyor. Model masadayken hiçbir sorun görünmüyor, kuyruk pürüzsüzce dönüyor. Ancak pulları milimetrik olarak doğru yerleştirmemişseniz, kuyruğa yük bindiğinde backlash değişiyor ve dönüş tıkırtılı, hatta takırtılı olmaya başlıyor
Bu keşiften sonra HF'deki X7 forumuna daldım ve Amerika'yı nasıl yeniden keşfettiğimi, neden kimsenin spiral dişlileri sevmediğini, pro'ların neden hep düz dişli kullandığını, en son kitlerde neden düz dişli kullanıldığını uzun uzun okudum 
Yine de elimdeki dişlileri kullanmaya çalışacaktım, ancak ya kaybolduğundan, yada başka bir yerlerde kullanmış olduğumdan uygun pul bulamadım. Sonuçta hem düz dişlilerden, hem de ne olur ne olmaz diyerek TT'den sipariş ettim Thk'dan. Yarın mallar geldiğinde sorunu çözüp, bu konuyu kapatıp, üzerine bir de titreşim analizi konusu açmayı umuyorum. İşallah böyle olur
Edit: Konu daha genele gittiği için başlığı değiştirdim.
Kafadaki titreşimin yanında bir de kuyrukta bir sorun görünüyordu ilk testlerde. Tabi bu testleri masada palsiz yaptığım için kuvvetler de çok küçük çıkıyordu. Kafadaki titreşim daha büyük olunca ve ana rotor hubdaki yalpayı da gözle görünce kuyruktaki titreşimi harmonik zannederek o kısma fazla takılmadım. Kafa değiştikten sonra sahada yeniden sıkıntı yaşayınca tabi baya sinirlenmiştim.
Her neyse, o günün loglarına göre kuyrukta çok ciddi bir titreşim problemi görünüyor. Burada şunun altını çizmek gerek, bu tarz bir titreşimde sadece Skookum değil, bütün ünitelerle sorun yaşanabilir. Yani normalde titreşim şiddeti olarak 4m/s2'ye kadar bir sorun yok, ki eskiden benim 2-2,5m/s2 arasındaydı bu değer. 7m/s2'den sonra Skookum normal uçuşa devam ediyor, ancak self level özelliğini devre dışı bırakıyor. Benim logda gördüğüm değer ise 32m/s2
Dün logları inceledikten sonra dağılmış bir rulman, yamuk bir TT, eğik şaft görmeyi bekleyerek söktüm kuyruğu. Ancak gel gör ki hiçbirini göremedim
Gece 3'e kadar uğraştım, araştırdım ve sanırım sorunun kaynağını buldum. Kesin konuşamıyorum çünkü henüz çözüme ulaşmadım. Bulduğum sorun ise dişlilerde. Şöyle ki, bu modelde arka TT dişlileri spiral. Spiral dişliyi hem daha az ses yaptığı, hem de modele bir farklılık kattığı, güzel göründüğü için çok seviyordum. Dün akşama kadar bilmediğim şey ise spiral dişlilerin çok hassas bir backlash ayarı istediğiydi. Bu ayar da şafta uygun ölçülerde pullar eklenerek yapılıyor. Model masadayken hiçbir sorun görünmüyor, kuyruk pürüzsüzce dönüyor. Ancak pulları milimetrik olarak doğru yerleştirmemişseniz, kuyruğa yük bindiğinde backlash değişiyor ve dönüş tıkırtılı, hatta takırtılı olmaya başlıyor
Yine de elimdeki dişlileri kullanmaya çalışacaktım, ancak ya kaybolduğundan, yada başka bir yerlerde kullanmış olduğumdan uygun pul bulamadım. Sonuçta hem düz dişlilerden, hem de ne olur ne olmaz diyerek TT'den sipariş ettim Thk'dan. Yarın mallar geldiğinde sorunu çözüp, bu konuyu kapatıp, üzerine bir de titreşim analizi konusu açmayı umuyorum. İşallah böyle olur
Edit: Konu daha genele gittiği için başlığı değiştirdim.