Gaui X7 Kuyruk Temelli Titreşim Problemi, Muhtemel Çözümleri

Emre Kaman

Moderator
Katılım
21 Kas 2013
Mesajlar
6,273
Tepkime puanı
12,103
Yaş
42
Konum
İzmir
İlgi Alanı
Heli
Arkadaşlar iki aydır beni uğraştıran -tabi iki ayda iki kere çıktık sahaya o da ayrı da- kendisiyle Kocaeli'den beri 5dk uçuş yapamadığım X7'mdeki titreşim sorununda sona yaklaştığımı düşünüyorum. Hem modelden hem üniteden soğuttu bu durum beni. Hatta pazar günü sahada Skookum'la buraya kadar falan diyordum, ama akşam loglara bakınca yeniden sevdim üniteyi. Aşağıda detaylıca yazıcam zaten, yarın değişecek parçalar gelince umarım sorunu çözmüş olacağım.

Kafadaki titreşimin yanında bir de kuyrukta bir sorun görünüyordu ilk testlerde. Tabi bu testleri masada palsiz yaptığım için kuvvetler de çok küçük çıkıyordu. Kafadaki titreşim daha büyük olunca ve ana rotor hubdaki yalpayı da gözle görünce kuyruktaki titreşimi harmonik zannederek o kısma fazla takılmadım. Kafa değiştikten sonra sahada yeniden sıkıntı yaşayınca tabi baya sinirlenmiştim.

Her neyse, o günün loglarına göre kuyrukta çok ciddi bir titreşim problemi görünüyor. Burada şunun altını çizmek gerek, bu tarz bir titreşimde sadece Skookum değil, bütün ünitelerle sorun yaşanabilir. Yani normalde titreşim şiddeti olarak 4m/s2'ye kadar bir sorun yok, ki eskiden benim 2-2,5m/s2 arasındaydı bu değer. 7m/s2'den sonra Skookum normal uçuşa devam ediyor, ancak self level özelliğini devre dışı bırakıyor. Benim logda gördüğüm değer ise 32m/s2 ;D

Dün logları inceledikten sonra dağılmış bir rulman, yamuk bir TT, eğik şaft görmeyi bekleyerek söktüm kuyruğu. Ancak gel gör ki hiçbirini göremedim :D Bütün rulmanlar çiçek gibi, TT çok hafif bir yalpa yapıyor, sıfırında bile olabiliyor o kadar yalpa, dişliler sağlam, şaft dümdüz, hub gayet güzel... Kuyruklu kuyruksuz bir sürü titreşim analizi yaptım paller sökülü olarak.

Gece 3'e kadar uğraştım, araştırdım ve sanırım sorunun kaynağını buldum. Kesin konuşamıyorum çünkü henüz çözüme ulaşmadım. Bulduğum sorun ise dişlilerde. Şöyle ki, bu modelde arka TT dişlileri spiral. Spiral dişliyi hem daha az ses yaptığı, hem de modele bir farklılık kattığı, güzel göründüğü için çok seviyordum. Dün akşama kadar bilmediğim şey ise spiral dişlilerin çok hassas bir backlash ayarı istediğiydi. Bu ayar da şafta uygun ölçülerde pullar eklenerek yapılıyor. Model masadayken hiçbir sorun görünmüyor, kuyruk pürüzsüzce dönüyor. Ancak pulları milimetrik olarak doğru yerleştirmemişseniz, kuyruğa yük bindiğinde backlash değişiyor ve dönüş tıkırtılı, hatta takırtılı olmaya başlıyor :D Bu keşiften sonra HF'deki X7 forumuna daldım ve Amerika'yı nasıl yeniden keşfettiğimi, neden kimsenin spiral dişlileri sevmediğini, pro'ların neden hep düz dişli kullandığını, en son kitlerde neden düz dişli kullanıldığını uzun uzun okudum ;D

Yine de elimdeki dişlileri kullanmaya çalışacaktım, ancak ya kaybolduğundan, yada başka bir yerlerde kullanmış olduğumdan uygun pul bulamadım. Sonuçta hem düz dişlilerden, hem de ne olur ne olmaz diyerek TT'den sipariş ettim Thk'dan. Yarın mallar geldiğinde sorunu çözüp, bu konuyu kapatıp, üzerine bir de titreşim analizi konusu açmayı umuyorum. İşallah böyle olur :D

Edit: Konu daha genele gittiği için başlığı değiştirdim.
 
Gaui X7 Titreşim Problemi, Muhtemel Çözümü (Spiral Bevelgear kullananlar dikkat)

Umarım sorun çözülür abi, böyle güzel bir model göklerde olmalı :saygilar:
 
Gaui X7 Titreşim Problemi, Muhtemel Çözümü (Spiral Bevelgear kullananlar dikkat)

Çalışmalar hakkında görsel isteriz :) Hikaye gibi olmuş böyle, biraz da göze hitap etsin konu :p
 
Gaui X7 Titreşim Problemi, Muhtemel Çözümü (Spiral Bevelgear kullananlar dikkat)

iyi dayandın ben şimdiye o heliyi yerden yere vururdum :(p
 
Gaui X7 Titreşim Problemi, Muhtemel Çözümü (Spiral Bevelgear kullananlar dikkat)

İnşallah sorun bulunmuş Emrem , dediğin gibi başkaları da aynı sorunları yaşamışsa , ve sorun helikal dişlide ise ki , gayet de mantıklı, titreşimden kurtulmuş olacaksın.. :thumbup: Eninde sonunda da sıkıntısız uçacak inşallah o model......


Senden bir ricam olsa , harmonik vibrasyonu , bize ayrı bir konu olarak açabilir misin.Biliyorsun Airwolf projesi , indirim sezonu gümbürtüsü ve yeni klas makinelerin filolara katılma rüzgarı sebebiyle biraz derinden yavaş ve sessiz gidiyor.Benim de yaptığım araştırmalarda bu harmonik vibrasyonun fuselage'leri patlatmaya bile sebep olduğunu okudum.Nedir , normal midir , engellenebilir mi , neler sebep olur nasıl bertaraf edilir veya aza indirgenebilir gibi kombine sorular oldu ama , malum kıt ingilizcemiz yüzünden değerli bilgilerinize muhtacız..Şimdiden teşekkür ediyorum , konu da inşallah mundar olmamıştır , gerçi ucundan da olsa alakalı bir durum diye düşünüyorum.... :saygilar:
 
Gaui X7 Titreşim Problemi, Muhtemel Çözümü (Spiral Bevelgear kullananlar dikkat)

Rasim Öztürk' Alıntı:
Çalışmalar hakkında görsel isteriz :) Hikaye gibi olmuş böyle, biraz da göze hitap etsin konu :p

Valla Rasim fotoğraf çekmek falan hiç aklıma gelmedi, hatta saate bakmak bile aklıma gelmedi, en son 12'yi geçiyordu, son kez heliyi kuyruksuz çalıştırdığımda, sonra geç oldu yatayım dedim, yatarken 3.30 falandı ;D

Ama seni mi kırıcam, şurdan iki tane atıveriyim :D

Bunlar spiral dişliler:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Eski düz dişliler:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yeni düz dişliler:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yeni ile eski arasındaki tek fark renk, yoksa sağlamlık yada yapısal açıdan değişiklik yok. Gaui'nin söylediğine göre beyaz renk kalite kontrol sürecinde kolaylık sağlıyormuş.
 
Gaui X7 Titreşim Problemi, Muhtemel Çözümü (Spiral Bevelgear kullananlar dikkat)

Özkan Çıkıkçı' Alıntı:
iyi dayandın ben şimdiye o heliyi yerden yere vururdum :(p

;D Abi valla iki aydır falan diyorum da, dedim ya sahaya çıktığımız iki kere. Daha yeni uğraşmaya başladım, çok uzarsa ben de deliririm de, uzatmaz bence, sever beni X7 :D

Hakan Ülgenalp' Alıntı:
İnşallah sorun bulunmuş Emrem , dediğin gibi başkaları da aynı sorunları yaşamışsa , ve sorun helikal dişlide ise ki , gayet de mantıklı, titreşimden kurtulmuş olacaksın.. :thumbup: Eninde sonunda da sıkıntısız uçacak inşallah o model......


Senden bir ricam olsa , harmonik vibrasyonu , bize ayrı bir konu olarak açabilir misin.Biliyorsun Airwolf projesi , indirim sezonu gümbürtüsü ve yeni klas makinelerin filolara katılma rüzgarı sebebiyle biraz derinden yavaş ve sessiz gidiyor.Benim de yaptığım araştırmalarda bu harmonik vibrasyonun fuselage'leri patlatmaya bile sebep olduğunu okudum.Nedir , normal midir , engellenebilir mi , neler sebep olur nasıl bertaraf edilir veya aza indirgenebilir gibi kombine sorular oldu ama , malum kıt ingilizcemiz yüzünden değerli bilgilerinize muhtacız..Şimdiden teşekkür ediyorum , konu da inşallah mundar olmamıştır , gerçi ucundan da olsa alakalı bir durum diye düşünüyorum.... :saygilar:

Hakan abi tabi scale dünyası apayrı ve inceliklerini bilmediğim bir dünya, ama harmonik vibrasyon deyince aklıma gelen, yada benim yukarda bahsettiğim şeklini anlatayım. Titreşim bildiğin gibi frekans ile ölçülüyor ve frekansı yani saniyedeki titreşim değerini dakikaya çevirerek (60'la çarparak) bu değeri rpm haline getiriyoruz ve helikopterin neresinde bir sorun olabileceğini tahmin etmeye çalışıyoruz. Zaten bizim işimize yarayan, titreşim analizi yapan fbl ünitelerde bu değeri de otomatik olarak veriyor programlar. Diyelim 35hz'de bir titreşim görüyorsun programda, bu 2100 rpm dönen bir şeyin o titreşime yol açtığını gösteriyor ve en büyük şüpheli de ana rotor oluyor. Eğer 185hz civarında görüyorsan (11000 rpm) bu da kuyruk rotorunu işaret ediyor, zira kuyruk ana rotorun yaklaşık 4,5 katı hızla dönüyor. Benim bahsettiğim harmonik ise, titreşim kaynağı o kadar kuvvetli oluyor ki, veya heliden heliye değişecek şekilde öyle bir denk geliyor ki, senin 35hz'de olan titreşimin 70hz, 105hz, 140hz gibi artçı titreşimlere neden oluyor ve ortalığı karıştırıyor. Scale işinde ise tahmin ettiğim kadarıyla, bu denk gelme durumu fuselage ile denk gelme şeklinde olursa tehlikeli olabiliyor. Fuselage'in modelin üzerine geçirilen bir kutu olduğunu düşünürsek, titreşimi büyütüp, kaynağında olduğundan daha kuvvetli hale getirmek gibi bir durumu da olabilir. Umarım bahsettiğin şeyi doğru anlayabilmişimdir abi. En temizi helide titreşim mitreşim olmasın, kimsenin helisi titremesin :D
 
Gaui X7 Titreşim Problemi, Muhtemel Çözümü (Spiral Bevelgear kullananlar dikkat)

Konu ile ilgili olarak, hertz rpm hesaplarını basitçe içeren bir konu da şu idi :)

 
Gaui X7 Titreşim Problemi, Muhtemel Çözümü (Spiral Bevelgear kullananlar dikkat)

Emre sorunun çözümünü bulmana çok sevindim. Üniteye karşı son dönemlerde soğumaya başlamıştın. X7 gene sahalarda göreceğiz. [emoji122]Azmin elinden bişey kurtulmuyor


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gaui X7 Titreşim Problemi, Muhtemel Çözümü (Spiral Bevelgear kullananlar dikkat)

Oncelikle sorunun cozulmesine Cok sevindim :thumbup: Yine elinden bir sey kurtulamadi Emre :bravo:

Kuyruk kisminda gear backlash (bosluk) olayi ve pul cozumunu Ben de ilk defa Mikado manual yeni gordum. Bir suru pul karsima cikinca once sasirdim. Cizim de sagolsun cok guzel ve net :lollol: Anlamam Biraz vakit aldi ama imdadimiza yine Helifreak kostu Cok sukur :)

Align gozunu yiyeyim, hic boyle dertleri yoktu :D

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Gaui X7 Titreşim Problemi, Muhtemel Çözümü (Spiral Bevelgear kullananlar dikkat)

Evet dişliler ve TT geldi. TT kargoculara biraz fazla düz gelmiş, azcık eğmişler :D Neyse düzelttim. Eskisini de düzelttim, baya güzel durumdalar şu anda. Ancak bugün heliye başka birşey yapamadım. Ama bol bol okudum ve konuyla ilgili yeni şeyler öğrendim, yeni bakış açıları edindim. Gün geçmiyor ki yeni şeyler öğrenmeyelim :)

1. Öncelikle en başından beri kafamı kurcalayan konu, kaza kırım olmadan, Yozgat'a kadar mis gibi uçan makine ne oldu da bir anda sorun çıkarmaya başladı? Bu konu Hakan abinin de sorduğu harmonik titreşim ve rezonans ile ilgili çıktı. Yozgat'a kadar 2100 kafa devriyle uçarken, orda gaza gelip kafa devrini 2200'e çıkarmıştım, ancak bugün ilgili konuyu okuyana kadar yanmadı kafamdaki ampül. Aradaki 100 devirlik fark helinin bir yerleriyle rezonans yaratıyor ve etkisi büyük oluyor. Büyük ihtimalle 2100'e geri dönersem titreşim sorunum ortadan kalkacak. Ama tabi bu ortada bir sorun olduğu gerçeğini değiştirmiyor. Rasim bu kısmı okuyunca gülecektir, heli çiçek gibi olmalı :D

2. Bu durum ne yazık ki benim masa testlerimi de anlamsız kılıyor ve beni en başa döndürüyor. Şöyle ki, Skookum governoru motor üzerinde yük istiyor ve yüksüzken devreye girmiyor. Yani paller takılı değilse governor aktif olmuyor ve motor %100 throttle ile çalışıyor ve 11 pinyonla bana verebileceği max devri, yani 2450'lerde bir devri veriyor. Masada yaptığım testler bana havada ne olduğunu söylemiyor, ama yine de bir şeyler söylüyor en azından. Masa testleri için governoru devre dışı bırakarak değişik devirlerdeki titreşim seviyelerine bakmam gerek sorunun tam olarak çözüldüğünden emin olmak için.

3. Bir diğer yeni bilgi ise X7'nin kuyruk pali konusunda çok gıcık ve seçici olduğu. Diğer helilere göre yüksek dişli oranı ve hızlı dönen bir kuyruğu var. Kuyruk palleriyle titreşim sorunu yaşayanların kuyruk palini değiştirerek sorundan kurtuldukları söyleniyor. Hatta liste bile yapmışlar. Başı çekenler Rotortech, Edge ve Halo. Ki bu durum geçen pazarki logları da anlamsız kılıyor çünkü helide 3D-pro kuyruk palleri takılıydı, elime o gelmişti, onları takmıştım. 32m/s2 değerinin asıl sorumlusu sanırım bu kuyruk palleri.

4. Bir diğer önemli nokta TT ile ilgili. Daha önce de okumuştum, ama sorun olmadığı için pek önemsememiştim ve unutmuşum. TT rulmanları manuelde TT'ü eşit bölecek şekilde yerleştiriliyor. Ancak bu TT'ü kendi kendine rezonansa sokan bir durummuş. İki rulman TT'ü 3 parçaya bölüyor ve bu üç parçanın hepsi farklı uzunluklarda olmalıymış. Benimki manuele göreydi.

Bunların yanı sıra hem önde hem de arkada iyi bir backlash ayarı, kuyruk rotor şaftının tam boşluksuz olması, arka TT dişlisinin arkadaki rulmanlara japonlu olması, ileri geri hareket etmemesi önemli noktalar. Bunların ışığında işe devam :)

Not: Mehmet abi benim manuelde böyle bir durumdan bahsedilmiyor, şimdiye kadar hiç duymamıştım hatta. Bilsem böyle eder miydim :D Ama kafama şu takılıyor. Bu kuyruğu yapıyorlar, dişlisini yapıyorlar, biz de alıyoruz. Kırılırsa yine gidip aynısından alıyoruz. Yahu arkadaş bütün parçaları yapan sizsiniz. O dişlileri o kuyruğa göre öyle bir yapın ki, hem backlash tam olsun, hem de şaft oynamasın, ben de pul mul uğraşmayım... Çok mu zor yani??
 
Gaui X7 Kuyruk Temelli Titreşim Problemi, Muhtemel Çözümleri

Öncelikle ciddi emek var, saygılarımızı sunarak başlayalım :saygilar:

Çiçek konusuna gelince, arada takılıyorum komple söküp takmalarına, çoğunda çok ciddi sebepler olmamasına rağmen, ama hobi sonuçta bu kimi üşenmez zevk alır :) Ki burda ciddi bir durum var, üstüne gidilmezse heli yerle buluşur eninde sonunda, o yüzden çözene kadar devam %p

Kuyruk pali konusunda kolaya kaçılmamalı veya cimrilik yapılmamalı bence :p Ben compass'a bile halo almışım, x7 her türlü hak ediyor. Kırım da yapmıyoruz çoğu zaman. Başımız sıkışıyor, rescue... back to home... auto level...

Manualin modeli toplarken yeterli gelmesi lazım :mad: :D Aralıklar 280mm diyorsa vardır firmanın bir bildiği...


Senin manualde ön taraf için backlash muhabbeti var, 19. sayfada... Arka taraf için bir uyarı göremedim. Ben ayarlama olayına çok da takılmıyorum, düzgün bir mekanik sistem için oluyor böyle pullar, spacer lar, liner lar... Sadece heli değil, diğer alanlarda da var. Tabii daha "precise" bir imalat da yapılabilir ama adamların toleransları çok düşürmesi, gerekiyorsa ellerindeki tezgahları değiştirmeleri, kullandıkları takım alet edevatları değiştirmeleri gerekebilir, işçilik saatleri çok yukarılara çıkabilir. Maliyetler artabilir. Biz oturduğumuz yerden sallıyoruz, kolay geliyor bir taraftan... İşin tasarım ve imalat safhalarını bir de onlardan dinlemek lazım. Ve unutmayalım ki kısıtlı kitlelere hitap ediyorlar. Maliyetleri düşük tutup sürümden kazanalım da diyemiyorlar. Neyse bu konu çok uzar :D


Manual 18. sayfada 2300rpm üzeri için 95mm kuyruk palleri, 2300rpm altı için 105mm kuyruk pali kullanın diyor Gaui... 2300rpm leri görebiliyor demek ki makine, görmese veya riskli olsa o şekilde yazmazlardı. 2100rpm üzeri kullanmayın, güvenli değildir, rezonans durumları oluşabilir bu da ekipmanınıza ve size zarar verebilir gibisinden uyarmaları lazımdı.

Yine 31. sayfada çeşitli motorlar için çeşitli kafa turlarından bahsetmiş. 2600rpm leri bile görüyorum orda. Rezonans konusunda tasarımsal bir sıkıntı mı var acaba? Neden yapar? Bir de bunun bir bölgesi var mıdır? 2200de yapmaya başlar, çünkü sistemde titreşen parçaların o frekansta salınımları üst üste biner ama 2500 gibi geçer gibi bir durum var mıdır? Tabii bu da çözüm olmaz sonuçta ünite bir kere sapıtınca sonradan geçmesi bir anlam ifade etmiyor.


 
Gaui X7 Titreşim Problemi, Muhtemel Çözümü (Spiral Bevelgear kullananlar dikkat)

Emre Kaman' Alıntı:
Evet dişliler ve TT geldi. TT kargoculara biraz fazla düz gelmiş, azcık eğmişler :D Neyse düzelttim. Eskisini de düzelttim, baya güzel durumdalar şu anda. Ancak bugün heliye başka birşey yapamadım. Ama bol bol okudum ve konuyla ilgili yeni şeyler öğrendim, yeni bakış açıları edindim. Gün geçmiyor ki yeni şeyler öğrenmeyelim :)

1. Öncelikle en başından beri kafamı kurcalayan konu, kaza kırım olmadan, Yozgat'a kadar mis gibi uçan makine ne oldu da bir anda sorun çıkarmaya başladı? Bu konu Hakan abinin de sorduğu harmonik titreşim ve rezonans ile ilgili çıktı. Yozgat'a kadar 2100 kafa devriyle uçarken, orda gaza gelip kafa devrini 2200'e çıkarmıştım, ancak bugün ilgili konuyu okuyana kadar yanmadı kafamdaki ampül. Aradaki 100 devirlik fark helinin bir yerleriyle rezonans yaratıyor ve etkisi büyük oluyor. Büyük ihtimalle 2100'e geri dönersem titreşim sorunum ortadan kalkacak. Ama tabi bu ortada bir sorun olduğu gerçeğini değiştirmiyor. Rasim bu kısmı okuyunca gülecektir, heli çiçek gibi olmalı :D

2. Bu durum ne yazık ki benim masa testlerimi de anlamsız kılıyor ve beni en başa döndürüyor. Şöyle ki, Skookum governoru motor üzerinde yük istiyor ve yüksüzken devreye girmiyor. Yani paller takılı değilse governor aktif olmuyor ve motor %100 throttle ile çalışıyor ve 11 pinyonla bana verebileceği max devri, yani 2450'lerde bir devri veriyor. Masada yaptığım testler bana havada ne olduğunu söylemiyor, ama yine de bir şeyler söylüyor en azından. Masa testleri için governoru devre dışı bırakarak değişik devirlerdeki titreşim seviyelerine bakmam gerek sorunun tam olarak çözüldüğünden emin olmak için.

3. Bir diğer yeni bilgi ise X7'nin kuyruk pali konusunda çok gıcık ve seçici olduğu. Diğer helilere göre yüksek dişli oranı ve hızlı dönen bir kuyruğu var. Kuyruk palleriyle titreşim sorunu yaşayanların kuyruk palini değiştirerek sorundan kurtuldukları söyleniyor. Hatta liste bile yapmışlar. Başı çekenler Rotortech, Edge ve Halo. Ki bu durum geçen pazarki logları da anlamsız kılıyor çünkü helide 3D-pro kuyruk palleri takılıydı, elime o gelmişti, onları takmıştım. 32m/s2 değerinin asıl sorumlusu sanırım bu kuyruk palleri.

4. Bir diğer önemli nokta TT ile ilgili. Daha önce de okumuştum, ama sorun olmadığı için pek önemsememiştim ve unutmuşum. TT rulmanları manuelde TT'ü eşit bölecek şekilde yerleştiriliyor. Ancak bu TT'ü kendi kendine rezonansa sokan bir durummuş. İki rulman TT'ü 3 parçaya bölüyor ve bu üç parçanın hepsi farklı uzunluklarda olmalıymış. Benimki manuele göreydi.

Bunların yanı sıra hem önde hem de arkada iyi bir backlash ayarı, kuyruk rotor şaftının tam boşluksuz olması, arka TT dişlisinin arkadaki rulmanlara japonlu olması, ileri geri hareket etmemesi önemli noktalar. Bunların ışığında işe devam :)

Not: Mehmet abi benim manuelde böyle bir durumdan bahsedilmiyor, şimdiye kadar hiç duymamıştım hatta. Bilsem böyle eder miydim :D Ama kafama şu takılıyor. Bu kuyruğu yapıyorlar, dişlisini yapıyorlar, biz de alıyoruz. Kırılırsa yine gidip aynısından alıyoruz. Yahu arkadaş bütün parçaları yapan sizsiniz. O dişlileri o kuyruğa göre öyle bir yapın ki, hem backlash tam olsun, hem de şaft oynamasın, ben de pul mul uğraşmayım... Çok mu zor yani??

Abi valla eline sağlık , gaui helim yok ama genel kültür oldu valla, umarım en kısa zamanda kesin çözüme ulaşırsın :saygilar:
 
Gaui X7 Kuyruk Temelli Titreşim Problemi, Muhtemel Çözümleri

Manualin modeli toplarken yeterli gelmesi lazım :mad: :D Aralıklar 280mm diyorsa vardır firmanın bir bildiği...

Mesaj alınmıştır :lol: :lol: Forum ahalisi için açıklamak gerekirse, 690SX'in manuelini yetersiz bulduğum için çok kızmıştım Mikadoya, Rasim de Mikado fanı olduğu için bana kızmıştı :D

Bu arada model 700 sınıfı için çok acayip kafa turlarına çıkabiliyor. Bildiğim kadarıyla en büyük 13t pinyon var, 560kv motorla kullansan 2800 falan verebilir :D 2400 üzerini pek tavsiye etmiyorlar, palin kökten kopması, feathering vidalarının yükü taşıyamayıp palin fırlaması gibi riskler var. Dunkan bildiğim kadarıyla 685 pallerle 2400 uçuyordu. 720 pallerle 2400 uçanlar da var, tabi riskleri göze alıyorlar, farklı bir konuda bahsetmiştim.Bu arada özellikle Dunkan'la moda olan overspeed dalışlar sırasında normal seviyedeki hızların bile 2500'leri bulduğundan söz ediyorlar, tabi 1-2 saniye için.

Modele genel olarak baktığımızda kronik bir sorun yok, şu devir bu devir gibi. Benim durumumda olduğu gibi, bir sorun varsa o sorunun katlandığı devirler olabiliyor. Benim modelde şimdiye kadar anlayabildiğim kadarıya 3 sorun vardı, kafa değişti, kuyruk şaftında yanlamasına boşluk (lateral play) vardı, bu da dişliler arasındaki boşluğun binen yüke göre değişmesine neden oluyordu, son olarak da TT rulmanlarının konumları, o da düzeltilecek. Ön taraftaki backlash ayarını zaten en baştan yapmıştım manuel beni yönlendirdiği için.

O rulmanların simetrik olmaması gerekirken manuelin öyle göstermekte ısrar etmesi ise Gaui'nin hatası. Aynı durum X3'te de vardı. Tek rulmanı tam ortaya gösteriyorlardı, daha sonra kuyruğa doğru biraz kaydırdılar yeni versiyon manuelde.