Grumman F-9F Panther modeli inşaatı ("Dahta"dan model jet yapımı )

...
Bu parçaları yerlerine yerleştirmeye çalışırken de koskoca bir fiyaskoya imza attığımı fark ettim :lol::lol::lol: Bir önceki aşamada yerlerine yapıştırdığı çıtalar nedeniyle ve genel olarak kapağın kıvrımlarından dolayı bu parçaları yerlerine sokmam imkansızdı :halay::halay::halay: Ben de parçaları tam ortadan ikiye ayırıp öyle yerlerine yerleştirebildim :coolxf:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

...

Boşuna dememişler "Demokrasilerde çare tükenmez!" diye.
 
Dün modelin burun kısmını bilgisayarda plan üzerinden şekillendirip 3D yazıcıda bastım. Görünüşe göre güzel oturuyor...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu mereti kullanarak kalıp alacağım ve modele takılacak burunu fiberglasstan üreteceğim.

Bahsi geçmişken ekleyeyim, kanat ucundaki yakıt tankları da benzer şekilde 3D yazıcıdan çıkma parçalardan kalıp alınarak yapılacaklar. Bu tanklar, burun konisi ve hurricane’in radyatörü üç farklı yöntemle kalıp almayı ve parçaları üretmeyi gerektiren şekillere sahipler, her üçü de hazır olduğu zaman kalıplama üzerine olacak canlı yayın serisine başlayacağım :) böylece yayınlar ve videolar daha geniş kapsamlı olabilecek diye planlıyordum...
 
Bu tanklar, burun konisi ve hurricane’in radyatörü üç farklı yöntemle kalıp almayı ve parçaları üretmeyi gerektiren şekillere sahipler, her üçü de hazır olduğu zaman kalıplama üzerine olacak canlı yayın serisine başlayacağım :) böylece yayınlar ve videolar daha geniş kapsamlı olabilecek diye planlıyordum...
Özlemye başlamıştık CANLI YAYIN serimizi :yuppi::hoppa:
 
Peki, bu aletin planı MÖ bilmemkaç yılında çizildiğine göre, CAD MAD bişeyler olmadığından bazı parçalar yerlerine oturmazken, yapım klavuzunda burun konisi ve yakıt tanklarını 3B yazıcıdan çıktı al ve kalıp hazırla diye anlatmıyordur sanırım. Kısacası, özgün tasarımı balsa bloktan yontma şeklinde mi?

Bu arada, siyah burun konisini takınca tam zeplin olmuş. Bas helyumu içine, gönder!
 
Peki, bu aletin planı MÖ bilmemkaç yılında çizildiğine göre, CAD MAD bişeyler olmadığından bazı parçalar yerlerine oturmazken, yapım klavuzunda burun konisi ve yakıt tanklarını 3B yazıcıdan çıktı al ve kalıp hazırla diye anlatmıyordur sanırım. Kısacası, özgün tasarımı balsa bloktan yontma şeklinde mi?

Bu arada, siyah burun konisini takınca tam zeplin olmuş. Bas helyumu içine, gönder!

:)

Özgün tasarım istersen balsadan yont yapıştır, istersen başka bir dahtadan yont kalıp al yapıştır, yok hiçbirini istemiyorum dersen de bizden vakumla şekillendirilmiş plastik parçaları satın al şeklinde. Bkz. ayrıca isteyene hava alık kanalları ve motor üstü kapağı da var:

Bu hava alık kanalları ve motor üstü kapağı özellikle içten yanmalı motorla döndürülen "ducted fan" için çok önemli parçalar. Hem motorun adam gibi soğutulabilmesi için hem de fan sisteminin verimli çalışabilmesi için... Türbin motorun emiş gücü gayet yeterli olduğu için havanın illa motorun ağzına kadar yönlendirilmesi gerekli değil, hatta bu tür bir kanal riskli bile, maksimum güçte oluşan negatif basınç ile bu kanal çökebilir yada basınç değişimlerinden motor stalluna neden olabilir. O yüzden ben sadece bu hava alış-yönlendirme kanallarının ön kısımlarını, yani öndeki hava girişinden giren havayı 50-60 derece çevirip gövde içine yönlendirecek kadarlık bir kanal yapacağım. Tabiki bu da 3D yazıcıdan çıkıp kalıp alınacak :) Ayrıca yakıt deposunu da aynı şekilde kalıplayıp kevlar kumaş ve epoksi ile kendim yapacağım...
 
Salalah’ta havaalanında mahsur kaldım :angry: uçuşum üç saat rötarlı, okumak için yanıma aldığım kitap da bitti, en iyisi şu konuya yazayım biraz dedim :coolxf:

Son günlerde neler yaptım kısa bir özet geçeyim...

Gövde/kanat birleşim yerindeki parçaları iyice ölçüp biçip yapıştırmak istediğimden bahsetmiştim. Bu ölçme biçme işlerini nasıl yapsam diye bir süre kafa yorduktan sonra aklıma yatan bir yöntemle ilerlemeye karar verdim (eğer ilk inşaat tezgahım istediğim genişlikte olsaydı bunlara hiç gerek kalmayacaktı).

Hurricane inşaatından bildiğim üzere evde düzgünlüğüne güvenebildiğim tek yüzey mutfak tezgahıydı, eşimin iznini (bir kez daha) aldıktan sonra planı mutfak tezgahına yayıp sabitledim, gövdeyi de plan üzerinde yerden yükseltecek şekilde üç tane ayak üzerine oturttum. Bu ayakların birisini öndeki gövde bölmelerinin birisine diğer ikisini de arkadaki F-12 bölmesinin uç kısımlarına mandallarla tutturdum. Sonra hem burundan hem kıçtan hem de yanlardan defalarca ölçümler ve ince ayar yaparak modelin payandasının tezgaha tamamen paralel olmasını sağladım ve bu pozisyonda ayakları bölmelere yapıştırdım.
Böylece modeli tezgahtan kaldırsam bile aynı pozisyona geri koyabileceğim sabit bir sistemim oldu.

Modeli bu halde planın merkez hattı üzerinde de ortalayarak ayakların konumunu plana işaretledim. Bu da bana modeli kaldırsam bile kolayca tekrar merkez hatta getirmemi sağladı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra ölçümlere başladım, kanadın bağlanacağı tüm bölmelerin hem sağ hem sol taraftaki uçlarından marangoz gönyesiyle ölçüler aldım ve not ettim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bunlar gövde bölmelerinin ölçüm sonuçları (gönye yukardan aşağıya doğru artan şekilde işaretlenmiş, yani küçük rakam daha yüksekte olan nokta anlamına geliyor.

Bir sonraki aşamada kafayı yemenin eşiğine geldim! Sinirlerin gövde merkezine göre simetrik olup olmadıklarını ve doğrultularının gövde merkez hattına paralel olup olmadığını ölçerken plan üzerinde bir tarafın diğer tarafa göre 6mm den biraz daha fazla dışarda olduğunu farkettim. Paralellikten yana bir sorun yoktu ama simetrik değillerdi. Tekrar tekrar uçağı merkez hatta hizalayıp ölçtüm, sonuç aynı. Bunun anlamı gövde bölmelerinin simetrik olmaması, tamam bir miktar simetri kaçıklığı var ama bu kadar olamaz diye düşündüm. Bu sefer planı boşverip sinirleri gövdenin merkezindeki stringer çıtasını baz alarak tekrar ölçtüm, her iki taraf da tam olarak simetrik, tüm ölçümler eşit. Bunu görünce rahatladım, sorundan emin olmak için plandaki merkez hattı bir cetvel yardımıyla kontrol ettim ve gördüm ki orta kısımda merkez hat 3mm kadar kayık olacak şekilde bir yay çiziyor! Ben de gövdeyi baştan ve kıçtan merkez hatta hizalayınca orta kısımda 3mm lik bir kayma olmuş. Bunun üzerine plandaki sinir yerleriyle gövde bölmelerinin gerçek ölçüleri arasında da biraz fark olunca hatanın tamamı açıklanmış oldu ve rahatladım :)

Bir sonraki aşama sinirlerin doğru açıda olmasını sağlamak.
Tasarımcı kanadın oturma açısının payandaya göre +1 derece olmasını buyurmuş. Bu açıyı tutturmak önemli, ama daha önemlisi her iki taraftaki açının aynı olması!

Bu açıyı nasıl ölçsem diye düşünürken trigonometrik hesabın en iyi yol olduğuna karar verdim, ve kanat sinirinin firar kenarı ile hücum kenarı arasında olması gereken dikey seviye farkını hesapladım. Sinirleri yerine oturtunca her ikisinin de firar kenarının 163mm de durduğunu gördüm, buna göre hücum kenarındaki merkez hattının 7 mm yukarıda yani 156mm de olması gerekliydi. Bu rakamları sinirlerin üzerine yazdım (ters oldukları için kafa karışıklığına yol açmasınlar diye). 30dk lık epoksi ile sinirleri yerlerine yapıştırdım ve epoksi donana kadar gönye ile sürekli bir hücum kenarından bir firar kenarından ölçerek doğru açıda kaldıklarından emin oldum.

Sağ taraf hücum kenarı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sağ taraf firar kenarı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sol taraf hücum kenarı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sol taraf firar kenarı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sanırım yeterince düzgün oldular, uçar bu meret :)
 
Plan katlamalı olduğundan mı açı farkı olmuş acaba. Plan tam düz olmayınca bu tür hatalar olabiliyor.

Motoru mümkünse bir videoda izleriz değil mi? :saygilar:
 
Katlamadan kaynaklı mı yoksa yirmi yılı aşan baskı/kopyalama sürecinde olan birşey mi bilmiyorum. İşin aslı, plan elime ilk ulaştığında sayısallaştırıp üzerinde çalışırken böyle bir eğriliğin farkına varmıştım, ama tarama sırasında kaymıştır diye düşünmüştüm, sonra da aklımdan çıkmış...

Sıradaki videoya motoru da eklemek niyetim vardı açıkçası. Ayrıca önümüzdeki hafta motorun çalışmak için ihtiyaç duyduğu pilleri de edineceğim büyük ihtimalle, ilk fırsatta bir de çalıştırma videosu çekerim :)
 
Evren hocam sen bunun havada gittiğinden emin misin ? Bu bildiğin denizler altında yirmibin fersahtaki nautilus. :lollol:

Ellerine sağlık çok keyifli bir konu oluyor, görüntülü roman gibi. :RCKolik:

Araştırmalarımdan öğrendiğim kadarıyla Grumman mühendisleri bu uçağı tasarlarken 2. Dünya savaşının pasifik cephesinde, uçak gemisi operasyonlarında edinilen tecrübeyi sonuna kadar kullanmışlar... donanma uçaklarının sıklıkla denize inmeleri gerektiği biliniyor, uçağın suya mecburi iniş sırasında tek parça olarak kalabilmesi ve iniş sonrasında pilota uçağı terkedecek zamanı sağlayacak kadar batmadan suyun üzerinde kalması çok önemli. O yüzden Pantherin şeklini böyle yapmışlar. Dahası, pilotun denizde hayatta kalma şansını arttırmak için işleri bir adım daha öteye taşıyıp, olur da pilot düşman gemilerine yakın bir mesafede denize mecburi iniş yapmak zorunda kalırsa diye uçağa kısmi denizaltı özelliği de vermişler. Böylece pilot oksijen maskesini takıp, uçakla birlikte sınırlı derinlikte de olsa suyun altına inerek dost kuvvetler ona ulaşana kadar düşman gemilerinden saklanabilme şansına sahip olmuş...

:evil::evil::evil:
 
Evren bey, gerçekten konuyu heyecanla takip edenlerden biriyim. Her nekadar RC uçak ve ahşap modelciliğine uzak olsam da (gerçi evimde 1 adet amcamım ellerinden çıkma ahşap roma guleti var :) ) konunuz roman gibi akıyor. Ve bir romandan daha güzel kısmı, modeliniz tamamalandığında son sayfayı okuyup kitabı kapatmayacağız. Umarım uzun yıllar uçuş videolarını da seyrederiz. Ellerinize sağlık, nazar deymesin. Saygılar/Selamlar.
 
Araştırmalarımdan öğrendiğim kadarıyla Grumman mühendisleri bu uçağı tasarlarken 2. Dünya savaşının pasifik cephesinde, uçak gemisi operasyonlarında edinilen tecrübeyi sonuna kadar kullanmışlar..
Gerçekten de farklı özellikler dikkate alınarak tasarlanmış, ilginç bir model. Bunu da öğrenmiş olduk sayende :thumbup:
 
Evren bey, gerçekten konuyu heyecanla takip edenlerden biriyim. Her nekadar RC uçak ve ahşap modelciliğine uzak olsam da (gerçi evimde 1 adet amcamım ellerinden çıkma ahşap roma guleti var :) ) konunuz roman gibi akıyor. Ve bir romandan daha güzel kısmı, modeliniz tamamalandığında son sayfayı okuyup kitabı kapatmayacağız. Umarım uzun yıllar uçuş videolarını da seyrederiz. Ellerinize sağlık, nazar deymesin. Saygılar/Selamlar.

Teşekkür ederim Hakan Bey, hem güzel sözleriniz hem de geleceğe yönelik güzel temennileriniz için :) dilerim ki zaman sizi haklı çıkartır:saygilar:
 
  • Beğen
Tepkiler: Hakan SAHBAZ
Bugün öğleden sonramın büyük kısmını tezgahı toparlamakla geçirdim. Salona ve mutfağa taşmanın rehavetiyle olsa gerek herşeyi tezgahın üzerine atmışım, yavaş yavaş da tozlu talaşlı işlere sıra geldiği için ve bunları evin geri kalan yerlerinde yapamayacağım için mecbur dönüp atolyeyi toparladım, en azından masanın üzerinde az biraz yer açılana kadar... Sonra uzun zamandır aklımda olan Super Cobra'nın mekaniklerine giriştim, yeni swashplate (align hazır ticari modeli, henüz kendi swashımı yapmaya girişmedim ama onun da sırası gelecek :) ) Kuyruk rotoru pitch kontrol mekanizmasını sorunsuz çalışır hale getirdim (ESP ye göre tasralanmış kuyruk ile DFC pro nun kontrol sistemi birbirine uymuyordu) sağda solda eksik gedik vidaları falan tamamladım. İniş takımı için kontraplaktan (evet helikoptere de dahta takıcam :D ) bir adaptör parçası yapmam gerekli, ondan sonra mekanikler maiden için hazır olacak. HAzır sıcaklar da bastırdı, vantilatörle uçmanın vakti geliyor dimi :coolxf:

Sonra heliyi tezgahtan kaldırdım ve Panther için çalışmaya başladım. Gövde stringer çıtaları için kitten çıkan çıtalar bana yetmedi. SAyıları mı eksikti yoksa ben gereksiz yere israf mı ettim biyerlerde pek anlayamadım ama 4-5 çıta eksik kaldım. Ama sorun değil, payandanın yapımı için verilen daha geniş ve kalın balsa çıtalardan yeni stringer çıtaları çıkardım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra da ön iniş takımı bloklarına yöneldim. Kiten çıkan sert ağaç bloğu (akçaağaç) uygun boyutta kesip iki parçaya ayırdım. Bu blokları da planda verilen şekline getirdim. Ancak farkettim ki bu ölçülerdeki bloklar ne öndeki F-4 bölmesindeki yuvalara ne de arkadaki F-5 bölmesindeki yuvalara girmiyor... Ben de blokların her iki ucunda, simetrik olacak şekilde bir inceltme operasyonu yaptım. Akçaağacı oyup kakarken bir an kendimi "Adnan Bey" gibi hissetsem de bu hisiyat fazla sürmedi :p

Aşağıdaki fotoda bir blok son şekline kavuşmuş, hazır halde, diğeri de uçlardaki inceltme çalışmalarına başlamadan önce görülüyorlar:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


En nihayetinde her iki blok da yerine alıştırıldı,

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu bloklar epoksi ile yuvalara yapıştırılacaklar, ancak yapıştırılma işi burun kısmındaki kutunun yerini almasını bekleyecek.