Grumman F-9F Panther modeli inşaatı ("Dahta"dan model jet yapımı )

Şimdi bu sistemi denemek için birtane replika panter yapmamız gerekir diye düşünüyorum. Düşünmekle kalmıyor hatta talep ediyorum. :laugh:

Orjinal panterle denenir mi bu ? Bildiğin mancınık. :rolleyes: Ayrıca denize düşecek uçağımız mı var bizim, pek hoşlanmadım. :(
Eğer illaki olacaksa uçak gemisi de lazım. :p
 
Açıkçası daha önceki mesajları okuyunca ben de en azından bir güverte modeli canlandırdım hayalimde :D

Meğer sadece ipmiş :rolleyes:

Açıkçası tam anlamıyla çalışan bir kablo sistemi yapmak için de kafa yormadım değil, sonuç; sistemi tasarladım da her hafta piste sök/tak yapmak zor... Askeriyeden meydanı satın almak için girişimlerde bulunmaya başladım ama, pist benim olunca sabit bir sistem yerleştireceğim ;D;D:evil::evil::evil:
 
Aynen, şöyle Grumman F-9F Panther in boyutlarına uygun bir uçak gemisi modeli mi diye aklıma geldi...?:laugh:

Pekala, USS Midway diyelim misal... boy 305 metre, Pantherin ölçeği 1/6.33, ne yapar? 48m.
Guzel, yapmaya yaparım, ama bir sorun var, bugune kadar en fazla 12m boyunda tekne kullandım... neyse ona da alışırız diyelim. Peki yarın bigün memlekete getireyim desem? Basra körfezine girsem İranlılar vurur kesin, kızıldeniz ve süveyş desem, Somalili korsanlar var...Ümit burnunu dönüp gelsem, “roaring forties” var, panter silinir süpürülür güverteden...

yok vazgeçtim ben bu işten :embarras:

:evil::evil::evil:
 
ben de ilerde panterin kuyruğuna kancayı eklediğim zaman, eğer şu an kafamda olduğu gibi hareketli yapmayı başarabilirsem o zaman da pistte 2’şer metre aralıklarla (tam skeyl sayılır :) ) 4 hat ip gereceğim (merak etmeyin uçları boşta olacak :) ) uçağın hangi ipi kaptığına bakarak da her inişe bir puan vereceğim :)
Hadi bakalım daha neler okuyup, göreceğiz ;D:lollol: :thumbup::bravo:
 
bugune kadar en fazla 12m boyunda tekne kullandım... neyse ona da alışırız diyelim. Peki yarın bigün memlekete getireyim desem? Basra körfezine girsem İranlılar vurur kesin, kızıldeniz ve süveyş desem, Somalili korsanlar var..
48 mt kullanabiliyorum. (yaşasın kendime iş buldum) :laugh:
Kızıldeniz"somalili korsanlar" konusunda da yardımcı olurum. Deneyimimiz var.:coolxf:
48 mt. tekneyi fırçalı mı yapsak, fırçasız mı yapsak gibi setup problemlerini çözümü ile uğraşmak zor. :rolleyes:
Vaz geçme kararı yerinde bence.:lol:
 
48 mt kullanabiliyorum. (yaşasın kendime iş buldum) :laugh:

Bu harika haber iste :thumbup: iki kaptanla yol daha da eglenceli olur hem!

Kızıldeniz"somalili korsanlar" konusunda da yardımcı olurum. Deneyimimiz var.:coolxf:

Su deneyimi merak etmedim degil hani :) ama bu bilgiyle benim kafamdaki butun soru isaretleri silindi... Hindistanda tersaneleri olan bir arkadasim var burda, hemen haber vericem, uygun boyutta bir kuru havuzu ayarlasin, ben de tasarima basliyorum :halay:

48 mt. tekneyi fırçalı mı yapsak, fırçasız mı yapsak gibi setup problemlerini çözümü ile uğraşmak zor. :rolleyes:

Bunu dert etmeye hic gerek yok, buhar turbini olacak "kayigimizda", buhar icin de ufak bir nukleer reaktor fazlasiyla yeterli olur. Itu enerji bilimleri enstitusunun nukleer reaktorunde calisan arkadaslarim var, 15-20 gr bisey yollasalar yeter bize :lollol::evil::saygilar:
 
Bugün Pantherin doğum günü ??? :)


Panther ilk uçuşunu geçen sene bugün, yani 5 Mart 2019 tarihinde yapmıştı.

O zamandan bu zamana model toplam 50 uçuş yaptı ve yaklaşık 10 saatlik "Türbin çalışma saati" kaydetti. (tam olarak 9 saat 45 dakika).

Tüm makinalar için geçerli olduğu üzere uçakların (ve bizim model uçaklarımızın da) belli aralıklarla kontrolden geçmeleri ve bazı parçalarının değişmesi, sistemlerin bakımlarının yapılmaları gerekli. Panther daha önce 25. uçuşunun sonunda kapsamlı bir yapısal kontrol ve genel bakımdan geçmişti. Ayrıca bazı sert inişler sonrasında da benzeri kontroller yapmıştım. Bir sonraki bakım olarak da kafamda 50. uçuş vardı, ne var ki tam da 50. uçuşta model havada ilk ciddi mekanik sorununu yaşadı, neyse ki olay kırımla sonuçlanmadan yönetilebildi. Detaylar "Muscat uçuşları" başlığının 209 ve 210 numaralı mesajlarında paylaşılmıştı ( ).

Bu hafta başından itibaren Panteri yeniden tezgaha alıp hem 50. uçuş sonrasın bakımını, hem yıllık kontrollerini hem de zaten aklımda olan birkaç iyileştirme/eklemeyi yapmaya başladım.

İlk olarak gövdedeki sistemlerin büyük kısmı söküldü.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Uçağın içini bu kadar boş görmeyeli epey olmuştu :)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu bakımda yapılan değişikliklere geçmeden önce bir önceki kontrollerde yapılan ama paylaşmayı atladığım bir değişiklikle başlayayım. (26 Ekim 2019, 36. uçuşun sonunda yapılan ve modelin burun kısmında hasar oluşturan kötü inişi takip eden kontroller).

Bu kötü iniş burunda bir miktar hasara yol açmıştı. İnşaat sırasında bu tür bir aksaklık sonucunda önde iniş takımının bağlandığı gövde bölmelerine gelebilecek yüklere karşın iki bölmeyi her iki taraftan cam elyafı kumaş ve epoksi ile güçlendirmiştim, bu kontrollerde gördüm ki bu güçlendirme çok yerinde olmuş, bu fiberler üzerinde zorlanma/yırtılmabaşlangıcı belirtileri görülmekte, yani o güçlendirme olmasa burnun tamamen kırılıp kopması söz konusu olabilirmiş.

O iniş sırasında burun dikmesi haşat olduğu için dikmeyi değiştirmiştim, tabi burun dikmesine de epey bir yük bindirdiği için tüm retract mekanizmasını söküp kontrol etmiştim, O arada farkettim ki retractı kontrol eden motor/vidalı mil sisteminde (aktüatör de deniyor :D ) bir arıza var ve yaklaşık 1 cm lik bir boşlukla miller ileri geri oynuyor. Bu boşluk o kötü inişte mi oluştu yoksa uzun zamandır vardı da ben mi farketmedim bilmiyorum ama kırım öncesinden olma ihtimali pek de düşük değil zira iniş takımları elime geldikten bir süre sonra habersiz bir şekilde Robarttan bir zarf gelmişti, ve bu zarfın içinde burun dikmesi için bir aktüatör vardı. Zarf içerisinde başka hiçbir açıklama yer almaz iken üzerindeki etiketteki fiyat beyanında "bedelsiz ürün, garanti kapsamında değişiklik" gibisinden bir ifade vardı. O zaman için hayırdır inşallah demiştim, ama işin enteresan yanı bu yeni aktüatör elimdeki burun dikmesine uymuyordu. O zaman için bu "gizemi" bir kenara bırakıp yeni aktüatörü de kutuda saklamaya almıştım. Bu 36. iniş sonrası vakasında hemen aklıma bekleyen aktüatör geldi. Geldi gelmesine de aletin hiçbir yeri uymuyor ki :) Herşeyden önce yeni aktüatör eskisinden epey bir daha uzun, kasaya sığmıyor. Dahası vidalı milin ucunda yer alan ve retract mekanizmasını itip çekiştiren zımbırtının vidalı mile geçtiği dişleri farklı (eskisi 2-56, yenisi 4-40 imperyal) yetmemiş, o zımbırtının vidalı mil üzerinde sabitlenmesini sağlayan set uskurların da çapları farklı. Fesuphanallah... Neyse, sen dahtadan koskocaman jet uçağı yapmışsın bunlar mı seni korkutacak diyerekten hem saksıyı hem makinaları çalıştırıp işe koyuldum.

Önce mekanizmadaki sorunları çözdüm, neyse ki elimde imperyal ölçülerde klavuz/pafta sistemleri var, delikleri genişletip yeni dişler açıp aktüatörün ucundaki zımbırtıyı yeni aktüatöre taşımayı başarabildim.

Sonrasında Hurricane retractlarında yaptığım modifikasyondakine benzer bir şekilde gibi 3D yazıcı ile yeni bir ilave çerçeve tasarlayıp bastım (ABS kullandım). BU çerçeve mevcut aluminyum kasanın etrafına sıkı sıkıya geçip sarıp sarmalıyor, ama daha uzun bir yapıyla yeni ve uzun olan aktüatörün sisteme sabitlenmesini sağlıyor. Birkaç deneme ve tasarım iterasyonu sonrasında istediğim gibi çalışan bir sistem elde ettim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Çerçevenin kenarlarında mevcut kasaya sıkı sıkıya geçmesini sağlayan çıkıntılar ve tırnaklar var. Ucunda ise yeni aktüatörün vidalanması için gerekli delikler ve güçlenmdirmeler ekledim.

Bu çerçeve modeldeki iniş takımı montaj yataklarının arasında epeysıkı bir şekilde geçiyor, böylece yana doğru açılma şansı olmuyor ve aktöatörün hareketinin son anlarındaki burulmanın yükü de plastik parçalara değil yanlardaki yataklara aktarılıyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu sistem önce evde defalarca aç/kapa yapılarak test edildi, sorunsuz çalıştığına karar verince de panter yeniden uçuşa çıkartıldı. 14 uçuş sonrasında da sistem bakım için söküldüğünde yukardaki fotoğraflardaki görüntü söz konusuydu. Şu ana kadar iyi dayanmış gibi görünüyor. Ama açıkçası bu çözümü şimidlik sadece sezonu kurtarma çözümü olarak görmekteyim, zaten en fazla iki ay kaldı uçabilecek. Sonrasında eğer MF70 in CNC dönüşümünü de tam anlamıyla işler hale getirmiş olursam bu plastik parçanın yerine karbon veya aluminyum lehvadan yeni bir parça işleyip mevcut kasaya vidalanarak sabitlenen, daha uzun ömürlü bir modifikasyona gideceğim.


Değişen burun dikmesi ile birlikte direksiyon sistemini de yenilemem gerekmişti. Çözüm yine 3D yazıcıda ABS kullanarak basılan bir parçayla geldi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu sistem de şimdilik gayet iyi çalışıyor, belki uzun vadede bunu yerine karbondan kesilen bir parça ile devam edebilirim.


Hazır dikme ve direksiyon sistemi yenilenirken kontrol tellerini de yenileyip fırdöndüler ve klipsler eklemiştim. Bu klipsler sayesinde bakım vs amacıyla sistemin sökülüp takılabilir olması sağlandı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Burun dikmesi ile birlikte modelin tüm tekerlekleri ve ana tekerleklerin frenleri de değişmişti. Burun tekerleği:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yeni ana tekerlekler ve frenleri:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Gelelim bu hafta yapılan değişikliklere:

En önemli şey aslında epeydir aklımda olan ama anca fırsat bulduğum iniş takımı kontrolcüsünün değiştirilmesi oldu:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu mereti Xicoy'dan yeni burun dikmesi ve tekerlekler frenler, türbin ecu ekranı vs ile birlikte almıştım. Bana cazip gelen özelliği aynı anda hem retract hem fren hem de iniş takımı kapak kontrolörü olarak çalışabilmesiydi. Ve tüm bu işlemler için sadece tek bir pil girişi yeterli oluyordu. Mevcut sistemde anlamsız bir şekilde retract için ayrı frenler için ayrı pil kullanmak mecburiyetindeydim ve bu pek hoşuma gitmiyordu. Dahası eskiden iniş takımları kapakları da powerbox üzerinde 3 kanalı yiyordu, onları da bu sisteme aktarırsam açığa çıkacak olan kanalları kuyruk kancası, hava frenleri ve bomba bırakmak gibi ilerde eklemeyi düşündüğüm özellikler için kullanabilirim diyordum.

Bakınız eski sistem: üstte turuncu siyah Robart'ın retract kontrolörü, hemen altında Xicoy fren kontrolörü, sağda da her ikisini ayrı ayrı beslememi gerektiren iki ayrı 1000mAh lik 2S lipo pil (bu piller aynı zamanda Hurricane'in alıcı pilleri, haliyle canım istediği zaman Hurricane canım istediği zaman da Panher ile uçuşa gitmek de mümkün olmuyordu).
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şimdi tüm bu karmaşanın yerini bu küçük kutu ve 800 lük 2S lipo pil aldı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yeni kontrolörün bir diğer güzel özelliği de motorların kesme akımlarının ayarlanabilir olması. Tabi bunu ayarlayabilmek için öncelikle benim motorlarımın ve mevcut kontrolörün kesmedeğerini bilmem gerekliydi. Her üç retractı da teker teker eagle tree modülüme takıp hem boşta hem de yük altında çalışma akımlarını kaydettim ve bu verileri inceledğimde gördüm ki kesme akımı 1.2 - 1.3 A civarında. Sonrasında yeni modüldeki bu ayara baktığımda zaten fabrika çıkışında 1.3A olarak ayarlandığını gördüm :)

Ünite için modelin içinde hava kapanının hemen sağ tarafında ıhlamur çıtalar kullanarak bir sehpa hazırladım ve bu çıtalara vidaladım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Pil ve kabloların yerlerini alması ile de görünüm şu hale geldi:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Tabi yer ve kablolama yapılırken ilerde gelecek olan kokpitin hacmi ile çakışmayacak şekilde bir seçim yapıldı. Kokpitin tabanı ve yanları yerlerini aldığında buünite ve kabloları sağ panelin altındaki boşlukta kalacaklar:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu yeni ünitenin programlanması normalde Türbinin kontrol ünitesinin programlanmasında ve çalışırken de türbin verilerinin takip edilmesinde kullanılan cihaz kullanılarak yapılıyor. Bu cihaz zaten elimde olduğu için benim için cazip bir seçenekti:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Cihaz programlama dışında, aynı türbin kontrol ünitesinde olduğu gibi çalışma sırasındaki verileri takip etmeye de yarıyor:
Normal ekranı pil gerilimini, fren ve retract pozisyonlarını gösteriyor:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Çalışma sırasında da ekran değişerek pil gerilimine ilave olarak yapılan işlemi (retract veya deploy) ve her bir motorun çektiği akımı gösteriyor:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Halihazırda iniş takımı kapaklarının servolarını da bu üniteye taşıyıp programlamalarını bitirmiş durumdayım.

Bu değişikliğe ilaveten modelin yapısal kontrolleri de tamamlandı, tüm kontrol yüzeyleri, yekeleri, menteşeleri, servo yatakları ve kontrol çubukları kontrol edildi. Yakıt sistemi hortumları ve bağlantıları da kontrol edilip testi geçtiler. Tüm piller şarj edildi ve tam şarjlı olarak modeldeki yerlerini aldılar. Bu akşam modelin içi iyice süpürüldükten sonra motor ve yakıt sistemi yerlerine yeniden monte edilecekler ve yarın veya cumartesi günü de yıllık bakım sonrası ilk uçuşa çıkılacak :thumbup: