Uzun bir ara sonrası henüz paylaşmadığımız ve çok az kalan "6 Kanal CCPM Kumanda ve Elektronik Ayar / Setup" konusuna devam ediyoruz
Bu yazımızda "GYRO Temel Terim ve Anlamları" ile çok sıkça karıştırılan "GYRO Parametleri" nden bazılarını ele almaya çalışacağız.
1- Gyro Modları
Gyrolarımızın temel olarak kuyruk sabitlemesi için kullandığı iki mod bulunur :
Bunlar “Rate mod” ve “Heading Hold mod / ( Head Lock mod) / Futaba buna AVCS (Angular Velocity Control System-Açısal Hız Kontrol Sistemi) olarak bilinir.
Bu modları Gyro nedir ? Gyro modları nelerdir ?
a-) Rate Mod
Bu modda bulunan Gyro, çalışma esasları gereğince sadece kuyruktaki kaymalar ile savaşken rüzgarla mücadele etmez. Böyle olunca da rüzgar etkisine bağlı olarak kuyruk kaçmasını düzeltmez.
Şahsen hiç denememiş olsamda, bu modun özellikle "SCALE" uçuş yapanlar için uygun olduğu söylenir.
b-) Heading Hold Mod
"Heading Hold", kelime anlamı ile istikametin sabit tutulması demektir.
Bu modda bazı firmalar tarafından farklı isimle kullanılabilmektedir. Örneğin Futaba buna AVCS (Angular Velocity Control System-Açısal Hız Kontrol Sistemi) demektedir.
Bu modda Gyro, kuyruğu etkileyen tüm dış etkenler ile mücadele etmektedir. Örneğin bizim rudder komutumuzun dışında rüzgarın kuyruğu etkilemesi ve onu kaydırması ile mücadele ederek, eski konumuna gelmesini sağlar.
NOT: "Head Hold" modda kullanılan Gyrolarda, kesinlikle kumandamızın "Rudder" kanalına TRIM VERMEMELIYIZ. Verilen bu TRIM modun düzgün çalışmasını engeller.
Şayet kuyruk tarafında kaçma söz konusu ise başta GYRO GAIN olmak üzere, diğer GYRO Parametre ve fiziki etkenler gözden geçirilmelidir.
GYRO hangi modda olduğu kontrol etmek isterseniz, daha önce paylaştığımız RC Helikopterde Gyro Mod Kontrollü Nasıl Yapılır ?
2- Gyro’nun REVERSE (Correction Direction) olması ne anlama gelir?
Gyrolar bazen üzerinde switch bazen de diğer ayarlama yöntemi ile “REV (Reverse)- NOR (Normal)” şeklinde bir parametreye sahiptir. GYRO'nun fiziki yerleşime bağlı olarak bu ayar, "REV- NOR" olabilir.
Bu GYRO için en önemli parametredir. Zira GYRO'nun kuyruğu sabit tutması için gerekli düzeltme hareketinin yönünü bu parametre belirler. Şayet yanlış ayarlanmış ise ilk kalkış sırasında (yerden kalkar kalkmaz çok süratli bir şekilde helikopterin kendi etrafında dönmeye başlamasına neden olur) kırama kadar giden sıkıntı yaşanmasına neden olabilir.
Peki nasıl kontrol edebiliriz ??
Aşağıdaki videonun ... sn'den sonrasını izlemenizi tavsiye ederiz.
Gyro Yön Kontrollü :
1- Rüzgar kuyruğu SAĞA doğru iterse, "kuyruk palli hücum kenarı" SOLA doğru açı alır.
2- Rüzgar kuyruğu SOLA doğru iterse, "kuyruk palli hücum kenarı" SAĞA doğru açı alır.
Daha fazla bilgi için daha önce paylaşmış olduğumuz Gyro ve Kuyruk Servo Yön Kontrollü
3- GYRO LIMIT Ayarı ile RUDDER TRAVEL (END POINT) Ayarı aynı mıdır?
Kesinlikle aynı değildir. Şöyle ki ;
-- "GYRO LIMIT Ayarı", Gyro'nun kuyruk servosu zorlamadan sağlıklı bir şekilde çalışabilmesi için kenarlara dayanmadan olabilecek en yakın noktaları belirler ve buna bağlı olarak kuyruk pallerinizin alacağı maksimum açıyı ayarlar.
-- "RUDDER TRAVEL (END POINT) Ayarı" ise Rudder komutu verdiğinizde kuyruğunuzun dönüş hızını (Piro Rate) belirler. 100 değeri normaldir. Bu değeri arttırırsanız kuyruğunuz daha hızlı döner.
4- GYRO REVERSE ile RUDDER Kanalı REVERSE Ayarı aynı mıdır?
Hayır değildir.
"GYRO Reverse" zaten yukarıda bahsetmiş idik.
"RUDDER REVERSE" ise bizim kumandadan helinin yönünü değiştirmek için verdiğimiz komuttur.
Düz uçuş pozisyonunda ve helinin kuyruğu bize bakarken kumandadan Rudder çubuğunu SOLA çekersek, normalde helinin burnunun da SOLA doğru dönmesi gerekir. Şayet bu olmuyor ise o zaman Rudder kanalı REVERSE edilir.
Daha fazla detay için yukarıdaki KONU ve videoyu bakınız.
Kuyruk Servo Yönü - Rudder Komutu Yön Kontrollü :
1- Rudder stick SAĞ komutu verilince, "kuyruk palli hücum kenarı" SOLA doğru açı alır.
2- Rudder stick SOLA komutu verilince, "kuyruk palli hücum kenarı" SAĞA doğru açı alır.
Levent abimiz tarafından hazırlanan başka güzel özet bir tablo :
Bu yazımızda "GYRO Temel Terim ve Anlamları" ile çok sıkça karıştırılan "GYRO Parametleri" nden bazılarını ele almaya çalışacağız.
1- Gyro Modları
Gyrolarımızın temel olarak kuyruk sabitlemesi için kullandığı iki mod bulunur :
Bunlar “Rate mod” ve “Heading Hold mod / ( Head Lock mod) / Futaba buna AVCS (Angular Velocity Control System-Açısal Hız Kontrol Sistemi) olarak bilinir.
Bu modları Gyro nedir ? Gyro modları nelerdir ?
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
konusunda daha önce sizlerle paylaşmış idik. Burada kısaca özetlemek gerekirse ;a-) Rate Mod
Bu modda bulunan Gyro, çalışma esasları gereğince sadece kuyruktaki kaymalar ile savaşken rüzgarla mücadele etmez. Böyle olunca da rüzgar etkisine bağlı olarak kuyruk kaçmasını düzeltmez.
Şahsen hiç denememiş olsamda, bu modun özellikle "SCALE" uçuş yapanlar için uygun olduğu söylenir.
b-) Heading Hold Mod
"Heading Hold", kelime anlamı ile istikametin sabit tutulması demektir.
Bu modda bazı firmalar tarafından farklı isimle kullanılabilmektedir. Örneğin Futaba buna AVCS (Angular Velocity Control System-Açısal Hız Kontrol Sistemi) demektedir.
Bu modda Gyro, kuyruğu etkileyen tüm dış etkenler ile mücadele etmektedir. Örneğin bizim rudder komutumuzun dışında rüzgarın kuyruğu etkilemesi ve onu kaydırması ile mücadele ederek, eski konumuna gelmesini sağlar.
NOT: "Head Hold" modda kullanılan Gyrolarda, kesinlikle kumandamızın "Rudder" kanalına TRIM VERMEMELIYIZ. Verilen bu TRIM modun düzgün çalışmasını engeller.
Şayet kuyruk tarafında kaçma söz konusu ise başta GYRO GAIN olmak üzere, diğer GYRO Parametre ve fiziki etkenler gözden geçirilmelidir.
GYRO hangi modda olduğu kontrol etmek isterseniz, daha önce paylaştığımız RC Helikopterde Gyro Mod Kontrollü Nasıl Yapılır ?
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
konusuna bir göz atınız 2- Gyro’nun REVERSE (Correction Direction) olması ne anlama gelir?
Gyrolar bazen üzerinde switch bazen de diğer ayarlama yöntemi ile “REV (Reverse)- NOR (Normal)” şeklinde bir parametreye sahiptir. GYRO'nun fiziki yerleşime bağlı olarak bu ayar, "REV- NOR" olabilir.
Bu GYRO için en önemli parametredir. Zira GYRO'nun kuyruğu sabit tutması için gerekli düzeltme hareketinin yönünü bu parametre belirler. Şayet yanlış ayarlanmış ise ilk kalkış sırasında (yerden kalkar kalkmaz çok süratli bir şekilde helikopterin kendi etrafında dönmeye başlamasına neden olur) kırama kadar giden sıkıntı yaşanmasına neden olabilir.
Peki nasıl kontrol edebiliriz ??
Aşağıdaki videonun ... sn'den sonrasını izlemenizi tavsiye ederiz.
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Gyro Yön Kontrollü :
1- Rüzgar kuyruğu SAĞA doğru iterse, "kuyruk palli hücum kenarı" SOLA doğru açı alır.
2- Rüzgar kuyruğu SOLA doğru iterse, "kuyruk palli hücum kenarı" SAĞA doğru açı alır.
You must be registered for see images attach
Daha fazla bilgi için daha önce paylaşmış olduğumuz Gyro ve Kuyruk Servo Yön Kontrollü
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
konusuna bakmanızı tavsiye ederiz.3- GYRO LIMIT Ayarı ile RUDDER TRAVEL (END POINT) Ayarı aynı mıdır?
Kesinlikle aynı değildir. Şöyle ki ;
-- "GYRO LIMIT Ayarı", Gyro'nun kuyruk servosu zorlamadan sağlıklı bir şekilde çalışabilmesi için kenarlara dayanmadan olabilecek en yakın noktaları belirler ve buna bağlı olarak kuyruk pallerinizin alacağı maksimum açıyı ayarlar.
-- "RUDDER TRAVEL (END POINT) Ayarı" ise Rudder komutu verdiğinizde kuyruğunuzun dönüş hızını (Piro Rate) belirler. 100 değeri normaldir. Bu değeri arttırırsanız kuyruğunuz daha hızlı döner.
4- GYRO REVERSE ile RUDDER Kanalı REVERSE Ayarı aynı mıdır?
Hayır değildir.
"GYRO Reverse" zaten yukarıda bahsetmiş idik.
"RUDDER REVERSE" ise bizim kumandadan helinin yönünü değiştirmek için verdiğimiz komuttur.
Düz uçuş pozisyonunda ve helinin kuyruğu bize bakarken kumandadan Rudder çubuğunu SOLA çekersek, normalde helinin burnunun da SOLA doğru dönmesi gerekir. Şayet bu olmuyor ise o zaman Rudder kanalı REVERSE edilir.
Daha fazla detay için yukarıdaki KONU ve videoyu bakınız.
Kuyruk Servo Yönü - Rudder Komutu Yön Kontrollü :
1- Rudder stick SAĞ komutu verilince, "kuyruk palli hücum kenarı" SOLA doğru açı alır.
2- Rudder stick SOLA komutu verilince, "kuyruk palli hücum kenarı" SAĞA doğru açı alır.
You must be registered for see images attach
Levent abimiz tarafından hazırlanan başka güzel özet bir tablo :
You must be registered for see images attach