Gyro, helikopterin kuyruğundaki kaymaları kuyruğa gönderdiği sinyallerle engelleyen bir alettir. Tork basit olarak döndürme momenti, döndürme kuvveti anlamına gelir. Helikopterin üzerinde sürekli aynı yöne dönen bir rotorun bulunması, gövdenin aksi yönde dönmesine neden olur.Torkun meydana getirdiği bu etkiyi ortadan kaldırmak için helikopterlerde kuyruk rotor sistemi mevcuttur. Kuyruk pallerinin tork nedeniyle gövdenin döndüğü yönün aksi istikametinde üflediği hava sayesinde oluşturulan anti-tork kuvveti, helikopterin stabil durabilmesini sağlar.
Ana pervanenin açılarında meydana gelen değişimlerin pürüzsüz bir uçuş için kuyruk tarafından dengelenmesi gerekir.Fakat bu ayarın her seferinde pilot tarafından yapılabilmesi teorik olarak mümkün gibi gözükse de pratikte imkansızdır.İşte bu noktada gyro işlev görmeye başlar ve tork değişikliklerinde kuyruğun yönetimini üstlenir.Görevini kuyruk pallerinin açısını değiştirerek yerine getirir.
Gyro modları ;
a) Rate Gyro : Rate gyrolar kuyruk servosuna kontrol sinyallerini, sadece modelin kuyruğu hareket halindeyken gönderirler.Kuyruktaki hareket durunca gönderilen sinyaller de kesilir.
Model yandan gelen bir rüzgarla karşılaştığında rüzgarın etkisiyle kuyruk sürüklenmeye başlar.Kuyruktaki bu hareket üzerine gyrodan sinyaller gönderilmeye başlanır ve kuyruk durana kadar bu sinyal gönderme işlemi devam eder.Eğer rüzgarın etkisi sürekli ise model rüzgara karşı dönene kadar kuyrukta sürüklenme olur.Bu kuyruk hareketi esnasında gyrodan sinyal çıkışı devam eder.Özet olarak rate gyrolar çalışma esasları gereğince sadece kuyruktaki kaymalar ile savaşırlar ve rüzgarla mücadele etmezler.
b) Heading Hold- Head Lock Gyro : HH gyrolarda sinyal gönderimi kuyrukta hareket olmasa da vardır. Buna göre model yandan gelen bir rüzgarla karşılaştığında, kuyrukta sürüklenme başlayacağı anda gyrodan gelen bir sinyal ile, kuyruğun konumunu koruması sağlanır.Ayrıca gyro sürüklenme açısını hesaplar ve devamlı sinyal göndererek rüzgara direnir yani modelin rüzgara karşı dönmesini engeller.Hem kuyruktaki kaymalar ile hem de rüzgar ile savaşarak kuyruğun hareket etmesini engeller. Yeni başlarken heading hold özelliği olan bir gyro seçmek kuyruk kontrolünü kolaylaştıracağı için daha doğrudur.
Ana pervanenin açılarında meydana gelen değişimlerin pürüzsüz bir uçuş için kuyruk tarafından dengelenmesi gerekir.Fakat bu ayarın her seferinde pilot tarafından yapılabilmesi teorik olarak mümkün gibi gözükse de pratikte imkansızdır.İşte bu noktada gyro işlev görmeye başlar ve tork değişikliklerinde kuyruğun yönetimini üstlenir.Görevini kuyruk pallerinin açısını değiştirerek yerine getirir.
Gyro modları ;
a) Rate Gyro : Rate gyrolar kuyruk servosuna kontrol sinyallerini, sadece modelin kuyruğu hareket halindeyken gönderirler.Kuyruktaki hareket durunca gönderilen sinyaller de kesilir.
Model yandan gelen bir rüzgarla karşılaştığında rüzgarın etkisiyle kuyruk sürüklenmeye başlar.Kuyruktaki bu hareket üzerine gyrodan sinyaller gönderilmeye başlanır ve kuyruk durana kadar bu sinyal gönderme işlemi devam eder.Eğer rüzgarın etkisi sürekli ise model rüzgara karşı dönene kadar kuyrukta sürüklenme olur.Bu kuyruk hareketi esnasında gyrodan sinyal çıkışı devam eder.Özet olarak rate gyrolar çalışma esasları gereğince sadece kuyruktaki kaymalar ile savaşırlar ve rüzgarla mücadele etmezler.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
b) Heading Hold- Head Lock Gyro : HH gyrolarda sinyal gönderimi kuyrukta hareket olmasa da vardır. Buna göre model yandan gelen bir rüzgarla karşılaştığında, kuyrukta sürüklenme başlayacağı anda gyrodan gelen bir sinyal ile, kuyruğun konumunu koruması sağlanır.Ayrıca gyro sürüklenme açısını hesaplar ve devamlı sinyal göndererek rüzgara direnir yani modelin rüzgara karşı dönmesini engeller.Hem kuyruktaki kaymalar ile hem de rüzgar ile savaşarak kuyruğun hareket etmesini engeller. Yeni başlarken heading hold özelliği olan bir gyro seçmek kuyruk kontrolünü kolaylaştıracağı için daha doğrudur.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol