Model Uçakcı Adaylarına Tavsiyeler

Ömer Erkan

RcFanatik
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
3,570
Tepkime puanı
6,164
Yaş
66
Konum
Başiskele - Kocaeli
İlgi Alanı
Uçak
başlıklı yazıyı okuduktan sonra uçakta karar kıldınız. Ancak şöyle bir etrafınıza ve model mağazalarına baktığınızda çok çeşitli boyut, tip ve fiyatta uçak olduğunu görürsünüz. Bunların içinde kanat açıklığı 3 metreyi bulan büyük ve çok gösterişli uçaklar olabileceği gibi, yanından geçseniz farkına varmayacağınız küçüklükte uçaklar da olabilir. Peki, bu durumda seçimimi neye göre yapmalıyım? :rolleyes:

Ozellikle ilk model tercihi ile ilgili daha fazla detay icin su konuya da mutlaka bakmanizi tavsiye ederiz ;)

Ilk RC Model Uçak Seçimi : Hangi Modeli Tercih Edeyim


Hangi tip bir model ile başlayalım :
You must be registered for see images attach

Şu ana kadar edindiğim bilgiler ve deneyimler ışığında diyebilirimki bu sorunun tek bir yanıtı yok :) Model seçiminde yapılan yalnışların başında ise, göze güzel görünen, gerçeğinin uçması bile oldukça zor olan, ya bir savaş uçağı ya da bir akrobasi uçağının ilk model olarak seçilmesidir. Elbette ki böyle bir modeli ilk uçuş deneyiminde kırmak kaçınılmazdır. Bu da, daha başlangıçta bu uğraştan soğumanıza neden olacaktır. :(

Patlar Motorlu mu Eletrikli mi ??:
You must be registered for see images attach

Motorsuz uçuş özelliğine sahip "Planör" leri bir kenara bırakacak olursak, model uçakların güç kaynağı genelde Sıvı yakıtlı" (metanol+nitrometan+hint yağı karışımı) veya "Elektrikli" bir motor olabilir.

Geçmişte yalnızca sıvı yakıtlı (kızdırma bujili yarı dizel) motorlar varken, bugün pil ve elektrik motor teknolojisindeki gelişmeyle çok çeşitli elektrikli model arasından da seçim yapabilirsiniz.

Bu iki güç kaynağını kısaca karşılaştıracak olursak;

Yakıtlı motorlar yapıları gereği pistir. Yani modelinizi yağ içinde bırakırlar, bundan siz de payınızı alırsınız. Her uçuş gününden sonra modelinizi temizlemeniz gerekir. Karbüratör ayarı ayrı bir dert olarak karşınıza çıkar, etrafınızda anlayan yoksa, yandınız! Ama depoda yakıtınız bittiğinde, doldurup tekrar uçarsınız. Saha ekipmanınız arasında buji ısıtıcı, yakıt pompası, starter gibi aletler olmalıdır.

Elektrikli modeller ise temizdir. Çalıştırmak için gaz çubuğunu ileri itmeniz yeterlidir. Fırçasız motor ve lipo piller ile yakıtlı modellerin performansını gösterebilirler. Ancak sahaya geldiğinizde yanınızda en az 3 tane pil olmalıdır ki geldiğinize deysin. Tabii bu pilleri doldurmak için iyi bir şarj cihazınız da olmalı.

Başlangıç Modeli Nasıl Olmalı:
You must be registered for see images attach

Şimdi, bir de başlangıç için uygun bir modelin temel yapısına göz atalım. Yukarda sözünü ettiğimiz modellerin yanında, genellikle daha az göz alıcı bir görüntüleri vardır. Ama uçuş karakterleri oldukça iyidir. Yani, nispeten yavaş uçarlar, pilotun hatalarına karşı daha affedicidirler. Üstten kanatlı ve ağırlık merkezinin altta olması daha dengeli uçmalarını sağlar. Ahşap yapıya sahip iseler kutu gövdelidirler. Bu, bir kırım sonrasında onarımını kolaylaştırır. Burun tekerleklidirler. Bu özellikleri onlara kalkış sırasında yönlendirmede kolaylık sağlar, inişte de yerde takla atma ihtimalini azaltır. Bazıları EPP denilen bir malzemeden yapılmıştır. İlk zamanlarda çokça yaşanan kırıma karşı dayanıklıdırlar. Elektrikli olanlarında motor itici olarak yerleştirilmiştir. Böylece zırt pırt pervane kırmazsınız.

Uçuş Alanı:
Bir diğer unsur ise, uçuş yapacağınız alan varmı, ne büyüklükte? Çünkü, helikopterden farklı olarak, uçak için daha geniş bir alana ihtiyaç vardır.

Bütçemiz Ne olmalı:
You must be registered for see images attach

Şimdi bu filmdeki “esas oğlana” bir bakalım; bütçe! Neyse ki artık oldukça makul fiyatlarla modelciliğe başlamak mümkün. 500 TL sınırının altında, uçması için gereken her şeyin içinde olduğu bir modeli rahatlıkla edinebilirsiniz. Başlangıçta fazla para vermeden bir uçak edinin, yavaş yavaş olayın içine girin. Böylece daha sonra “bu iş bana göre değilmiş” derseniz fazla zararınız olmaz. Eğer “ben bu yolda devam edeceğim” derseniz, maddi gücünüze göre önünüz açık!

Hangi Kumandayı Seçelim:
You must be registered for see images attach

Gelelim bir de bu uğraşın temel taşlarından olan kumandaya. Yine, başlangıç için çok karmaşık bir radyo kumanda almanıza gerek yok. Ama bence en az 4 kanallı, birden çok model belleği olan bir kumanda olsun. Artık 2.4Ghz frekansını kullanan radyolar yaygınlaştığı için ilk radyonuz muhtemelen 2.4Ghz olacaktır. Ama, ikisi arasında bir karşılaştırma yaparak, seçiminizi UHF (FM) bir radyo yönünde de kullanabilirsiniz. Ancak dikkat etmeniz gereken en önemli unsur, endüstri standartlarında, kaliteli ve güvenilir bir marka seçmenizdir. “Ucuz etin yahnisi...” özdeyişini unutmayın, havadaki modeliniz ile aranızdaki tek bağ “o” dur.

Daha fazla detay için ve konularına bakabilirsiniz ;)

Buluşmalara Katılın:
You must be registered for see images attach

Günümüzde bilgiye ulaşmak oldukça kolaylaşmış olsa da, modelcilikte hala “usta çırak” ilişkisi en önemli unsurdur. Bu nedenle, ilk uçağımızı seçerken göz önünde bulunduracağınız etkenlerden birisi de çevrenizde modelcilik ile uğraşan kimse olup olmadığıdır. Varsa, yukarıda yazdıklarımı boşverin! İşiniz nispeten kolaydır; yapışırsınız yakasına olur biter! Modelciler oldukça sosyal canlılardır, genellikle bundan şikayetçi olmazlar. :thumbup:

Buluşma zamanlarını takip etmek için TIKLAYINIZ :

Evet, buraya kadar işin gerçek uçuşu ilgilendiren yanlarından söz ettik. Bir de işin sanal yanından bakalım. Yani, teknolojinin bize armağanı olan simülatör tarafından.

Son olarak Simulatör Şart
You must be registered for see images attach

Artık simülatör yeni başlayan birinin uçuş öğrenebilmesi için olmazsa olmazlardan. :) Yıllar önce yurt dışından aldığım simülatör bana 300 USD'a patlamıştı. Bugün ise iç piyasadan, erişilebilir seviyelerde ve kolaylıkla bulabilirsiniz. Mutlaka bir simülatör edinin, bir eğitim modeli seçin ve sabırla çalışın. Göreceksiniz ki bir model uçak uçurmak sanıldığı kadar kolay değildir. Simülatördeki kırımınız size sadece bir tuşa basmaya malolacaktır. Gerçek bir kırımın maliyeti ise siz uçuşu öğrenene kadar en az birkaç uçaktır!

Temel Uçak Simulasyonlar dersleri için TIKLAYINIZ:

Simulasyon Yazılımları ile ilgili daha fazla bilgi için TIKLATINIZ:

Şayet bu konumuzu beğendi iseniz, o zaman Ilk RC Model Uçak Seçimi : Hangi Modeli Tercih Edeyim‏ ? konusuna da mutlaka bakmanızı tavsiye ederiz

Terkar aramıza hoşgeldiniz! Keyifli Uçuşlar %p
 
Ynt: Model Uçakcı Adaylarına Tavsiyeler

Komuk üyelerimizin hepsinin ayrı bir edebi yanı var, Ömer Abi de bunlardan biri :) Ellerine sağlık, çok yararlı bir çalışma olmuş.
 
  • Beğen
Tepkiler: Hasan Bıyık
Ynt: Model Uçakcı Adaylarına Tavsiyeler

Ömer abi ellerine sağlık aydınlatıcı bu güzel paylaşımından dolayı tüm modelci arkadaşlar adına sana teşekkür ediyorum.
 
Ynt: Model Uçakcı Adaylarına Tavsiyeler

Arkadaşlar, hepinize teşekkür ederim ama buradan ben de Mehmet'e teşekkür ederim. Yazı benim, ama onun kozmetik katkıları olmasa çok yavan ve renksiz olurdu. %p
 
Ynt: Model Uçakcı Adaylarına Tavsiyeler

Teşekkürler, elinize sağlık güzel bir anlatım olmuş :)
 
Ynt: Model Uçakcı Adaylarına Tavsiyeler

Teşekkrler hocam birgün yapacağım bu işi. Kocaman uçak pistimiz var birde :D
 
Ynt: Model Uçakcı Adaylarına Tavsiyeler

Tesekkurler gercekten yeni baslayacaklar icin guzel bilgiler
 
Model Uçakcı Adaylarına Tavsiyeler

Çok detaylı ve yararlı bir paylaşım olmuş. teşekkürler
 
Model Uçakcı Adaylarına Tavsiyeler

Teşekkürler. Ben wingdragon sporter v2 ile başladım ama kumandam bozuldu yenisini alasıya uçamıyacam :D Wd v2 alırsanız çok doğru bir karar 1 defa düştüm 10m den burun üstü son hız çaktım ama bir şey olmadı pervanesinin arkada olması ve gövdenin plastik olması gerçekten + bir şey. Tavsiye ederim.
 
Model Uçakcı Adaylarına Tavsiyeler

pervanenin arkada olması gerçekten şart. 10 metre yukarıya çıkamadan 5-6 tamirat yapmak ve 3-4 pervane ile kırılan pervane adaptörünü yenilemek zorunda kaldım ilk uçağımda. sonunda motoru arkaya aldım ve çok zevkli uçuşlar yapabildim. Üstadlar ne der bilmiyorum ama farkettiğim önden motor olunca kanatlara daha hızlı hava veriyor ve uçak çok seri hareketler yapıyor kontrolü baya güçleşiyor yeni başlayan biri için. ve elektrikli model için çok düzgün bir şarj aleti olması şart yoksa kendinizi benim gibi elde uçak, bozuk piller son inzivasına çekilmiş yatar halde bulabilirsiniz : )
 
Model Uçakcı Adaylarına Tavsiyeler

Hakan Bey, motorun önce olması ile alakalı düşünceniz doğru değil. Bu konu tamamen uçağın tasarımı, yeni başlayanın DOĞRU uçak seçimi ve ilk uçuştan önceki doğru hazırlık aşamalarının geçilmesi ile alakalı. Klasik tüm trainerlerde motor ve pervane öndedir ve son derece uysal uçarlar.
 
Model Uçakcı Adaylarına Tavsiyeler

zagi tipi yaptığım uçakta farkettiğim oydu.belkide ilk defa uçuşa kalktığımdan bana öyle gelmiş olabilir. yeni malzemelerim gelince tekrardan traktör yapıp deniyim en iyisi. önden motorlu yapmakla ilgili korkum var, sözlerinizle hafifledi teşekkürler : )
 
Model Uçakcı Adaylarına Tavsiyeler

Pusher tarzı arkadan pervaneli uçaklarda özellikle yeni başlayanlar için bana göre en büyük risk yaralanma riskidir. Uçağın elden atılması gerekiyorsa çok dikkatli olunmalıdır. Zagi türü uçaklarda da bu risk çok büyük.
Pervanesi önde olan ve arkada olan uçak için şöyle düşünün: Önde olanda uçağı ağırlık merkezinin ilerisinden öne çekiyorsunuz. Her türlü ufak sapmayı kendisi düzeltir. Yani stabildir. Ağırlık merkezinin arkasından ittiğinizde ise her türlü sapma giderek daha da artar. Yani labildir.
Bir başka önemli nokta kontrol yüzeyleri ve hava akımı konusudur. Zagi türü uçaklarda yatay ve dikey stabilize olmadığı için onlar zaten farklı ama klasik bir uçakta yatay ve dikey stabilizenin pervanenin hava akımı içinde kalması çok önemlidir. Stall civarında uçağı kurtaracak olan bu hava akımının sağlayacağı kontrol otoritesi olacaktır.