Modelcinin Güvenlik Standartları

Modelcinin Güvenlik Standartları

Harika bir tespit ve yazı %p teşekkür ederiz ergün abi bir daha hatırlattığın ve bilgilendirdiğin için. Ellerin dert görmesin. :agreed:
 
Modelcinin Güvenlik Standartları

Bu hafta ellerim daha çok titrer kesinnnn.....
:eek:
 
Modelcinin Güvenlik Standartları

Herkese teşekkür ederim.

Evet, ağırlıklı olarak heli modelcilerini kapsayan bir yazı oldu, çünkü;

- Ben heli modelcisiyim. Yazdığım maddelerin büyük kısmını yaşadım. Yaşanılan tecrübeler daha güzel aktarılıyor.

- Multi / Uçak / Araba / Tekne. Heli halen bunların en tehlikelisi. (çok yüksek rpm'de dönen çok uzun karbon fiber paller / insan tarafından yapılmış ve insan tarafından ayarlanmış dijital flybarless üniteler / 4 tane çok kritik görev yüklenmiş ve içinde minnacık dişlileri olan ve incecik kablolarla bağlanmış servo). Helikopter boyutuna göre güçlü, hem de bu gücü kontrol eden platformun her küçük parçasına oldukça bağımlı. Uçakta rudder servonuz havada hata verirse ne olur? Helide ne olur? Servosuz modellere birşey demiyorum. Zaten servosuz model mi olurmuş :laugh:

- Tehlikesi sadece modelin teknik özelliklerinden kaynaklanmıyor. Heli aynı zamanda tüm bu modeller arasında "en özgür" olan model. Araba ve tekneyi geçelim zaten :) . Uçağın da kalkış için bir piste ihtiyacı var. Konu heli olunca, siz pistte modelinizi kurup kalkmışken, adam arkanızda alet çantasının üstünden havalanıp ensenizde uçabiliyor (2 saniye bişey deneyip inecekmiş, sadece hover yapacakmış, zaten kaç yıllık modelciymiş). Quad ile de yapılabilecek bir hareket tabii ama quad ile "saygısızlık" olarak nitelendirilebilecek bu hareket heli ile yapıldığında "cana kast" oluyor.

- Zaten "havadan fotoğraf çekelim" akımında, bütün gözler dönen pervaneli insansız uçan araçlara çevrilmişken, bu günlerde olabilecek bir kaza beni de etkileyeceği için. Uçmayı seviyorum...
 
Modelcinin Güvenlik Standartları

Ergün Gürer' Alıntı:
- Multi / Uçak / Araba / Tekne. Heli halen bunların en tehlikelisi. (çok yüksek rpm'de dönen çok uzun karbon fiber paller / insan tarafından yapılmış ve insan tarafından ayarlanmış dijital flybarless üniteler / 4 tane çok kritik görev yüklenmiş ve içinde minnacık dişlileri olan ve incecik kablolarla bağlanmış servo). Helikopter boyutuna göre güçlü, hem de bu gücü kontrol eden platformun her küçük parçasına oldukça bağımlı. Uçakta rudder servonuz havada hata verirse ne olur? Helide ne olur? Servosuz modellere birşey demiyorum. Zaten servosuz model mi olurmuş :laugh:

Bunun böyle olduğunu herkes biliyor zaten ama diğer başlıkta da konuşuldu... Biri spektrum iyi dedi mi hooop çıkıyor bi futabacı... Biri heli en zoru ve tehlikelisi dedi mi hooop küçümsüyorsunuz ama uçak da böyle böyle... Biri fenerbahçe dedi mi hooop aslında galatasaray...

Sonu gelmez, o yüzden "herkesin hayatına kimse karışamaz" :laugh:
 
Modelcinin Güvenlik Standartları

Rasim Öztürk' Alıntı:
Bunun böyle olduğunu herkes biliyor zaten ama diğer başlıkta da konuşuldu... Biri spektrum iyi dedi mi hooop çıkıyor bi futabacı... Biri heli en zoru ve tehlikelisi dedi mi hooop küçümsüyorsunuz ama uçak da böyle böyle... Biri fenerbahçe dedi mi hooop aslında galatasaray...

Sonu gelmez, o yüzden "herkesin hayatına kimse karışamaz" :laugh:

Öyle, uçak da tehlikeli kesinlikle. Heli de uçak da adam yaralar. Ama heli ile daha güzel kaza süsü verilir, olay daha spontan, daha akıcı gerçekleşir diyorum.

Bak Zafer abim de multilere gönderme yaptım diye (servosuz model mi olurmuş) nasıl da kinayeli kinayeli beğenmiş üstteki mesajı :)
 
Modelcinin Güvenlik Standartları

Bu quadlara bende uyuz oluyorum,, geçen hafta pistten toplanırken bir tanesi kim bilir kaç metre ötede uçuruyor kafamızın üzerinde uçurup durdu, adamı bulsak sövüp sövücez o denli... Zaten grup olarak quad v.b. hava araçlarını pistte istemiyoruz, hem uzun süre havada kalıp pisti gereksiz meşgul ediyor hem de ekibimize hitap etmeyen bir hava aracı :)
 
Modelcinin Güvenlik Standartları


Ergün Bey teşekkür ediyorum. Bu kuralları tek tek uygulamak gerektiğine inanıyorum. Çünkü yeri geldiği zaman bir silahtan daha tehlikeli olduğunu izlediğim videolardan görmüştüm. Nasıl ki ateşli silahlar için atış poligonları ve poligonların olmazsa olmazı poligon kuralları var ise ve bunlara harfiyen riayet ediyor ise modelcilerin de modellerini uçuracakları piste ve bu pistin olmazsa olmazı pist kurallarına ihtiyacı vardır. Bu kurallara da harfiyen uyulmalıdır.

DİSİPLİN ŞART :agreed: :agreed: :agreed:
 
Modelcinin Güvenlik Standartları


EMNİYET KURALLARI​

1. Bu hobinin birinci kuralı her zaman EMNİYETTİR. Bu yüzden modeli pistte emniyet şeridi ön tarafında ve tam başınızın üstünden geçemeyecek şekilde uçurmalıyız.
2. Uçağa verilecek olan komutlar uygularken çok ani, sert etkilerden kaçınmalıyız. Yavaş, ivmeli komutlar vermeliyiz. Aksi halde uçak kontrolü kaybolur.
3. Model uçak uçururken bir gözümüzün ucuyla devamlı kumandadaki kırmızı renkli kuşağı takip etmeliyiz. Bu kuşak bize rüzgârın o an estiği yönü gösterir.
4. İniş ve kalkışlar her zaman rüzgâra karşı yani rüzgâr uçağın önüne doğru eserken yapılmalıdır.
5. Uçuş anında rüzgâr modelin arkasına doğru esiyor ise uçak hız kazanır. Bu durumda biraz gaz (throttle) kesmeliyiz.
6. Uçuş anında rüzgâr modelin önüne doğru esiyor ise uçak hız kaybeder. Bu durumda biraz gaz (throttle) vermeliyiz.
7. Kalkış anında uçağa bir anda değil de ivmeli gaz verip uçağın hızlanmasına imkân vermeliyiz. Bu arada rudder komutu vererek uçağı pist üzerinde doğru bir düzlem üzerinde yol almasını sağlamalıyız. Uçak belirli bir hıza geldiğinde yükseliş komutu (elevator - sağdaki çubuğun geriye doğru çekilmesi) verirken yine bir anda değil de ivmeli, yavaş olarak komut vermeliyiz.
8. Uçuş anında gaz throttle komutu verirken ani, sert komutlardan kaçınmalıyız. Aksi halde motorun durması söz konusu olabilir.
9. Uçağı, güneşin bulunmadığı alanda uçurmakta fayda vardır. Aksi halde güneş ışığı gözümüze vurur ve uçağın ne tarafa gittiğini fark edemeyiz. Bu duruma rotasyon kaybı denir.
10. Uçak uçururken 15-20 dk zaman dilimi içinde kalmak gerekir. 20dk. yı geçen uçuşlarda dikkat kaybı söz konusu olabilir. Eğer yanınızda bir eğitmen var ise her zaman kendisine kulak vermelisiniz. Sadece eğitmenin söylediği “bende” (kontrolün eğitmende), “sende” (kontrolün sizde) kelimelerine dikkat ediniz.
11. Bir pilot uçak uçururken kendisi ile konuşmamak ve dikkatini dağıtacak hareketlerden kaçınmalıyız.

Her işin bir ciddiyeti, kuralı olmalı ve bu kurallar disiplinli bir şekilde uygulanmalı diye düşünüyorum. Daha önce yaptığım araştırmalarda ben de emniyet kuralları başlığı altında bir metne rastlayarak bunu kaydetmiştim. Şimdi de sizlerle paylaşmak istedim.
 
Modelcinin Güvenlik Standartları

İsmail Bey, bu muhtemelen eski modelcilerden kalma bir yazı ve tartışılabilecek bazı noktalar içeriyor.

Artık %99 arkadaşımız 2.4 sistemi kullandığı için uzun anten ve ucundaki kurdele söz konusu değil. Dolayısıyla rüzgarın yönünü o şekilde anlamak mümkün değil. :) Yüzünüze vuran rüzgara dikkat ederek yön değişimlerini farkedebilirsiniz. Bir de temel kural asla yalnız başına uçuş yapmamaktır. Yanınızda biri olursa birçok başka şeye ek olarak rüzgarı da sorabilirsiniz.

Uçuş sırasında rüzgar arkadan gelirken gaz kesmek, önden gelirken gaz açmak çok dikkatli algılanması gereken bir öneridir. Uçak havadayken onun için rüzgarın önemi yoktur çünkü o bir hava kütlesi içinde uçmaktadır. Rüzgar dediğimiz şey o hava kütlesinin yere göre hareketidir. Dolayısıyla uçak kafa rüzgarında da kuyruk rüzgarında da standart motor rejimi ile uçmalıdır. Biz gaz açarak ya da keserek yer hızını biraz değiştirmeyi düşünebiliriz ama örneğin kuyruk rüzgarında uçarken fazlaca gaz kesersek dışarıdan bakıldığında hızlı görünmemize rağmen stall hızına yaklaşmış olabiliriz ve dönüş için yatış verdiğimiz anda uçak stall olabilir.

Kalkış için gaz açarken klasik uçaklar (yani burundan pervaneli, pervanesi kokpitten bakıldığında saat istikametinde dönen) SOLA giderler. Bu bir ayarsızlık değil beklenen hatta olması gereken bir davranıştır. O nedenle gaz açılırken hafif sağ rudder desteğine hazır olunmalıdır. Ayrıca yandan gelen rüzgar uçağı kendi içine çevirmeye çalışacağı için bu durum da hesaba katılmalı ve hazırlıklı olunmalıdır. Özellikle Piper Cub gibi uçakları uçuran arkadaşlarımızın çok sık olarak pist doğrultusunda kalkışa başlayıp piste doksan derece yerden kesildiklerini görüyoruz.

Bir sorti için 15 - 20 dakika çok. Yeni başlayan için 5- 7 dakika, ortalama bir uçucu için 10 - 12 dakika iyi sürelerdir.

Bazen tüm çabalarımıza rağmen uçağın güneş hizasından geçmesini engelleyemeyebiliriz. Bu gibi durumlarda uçak daha güneşe tam gelmeden bir gözünüzü kapatın. Herhangi bir kumanda vermeden uçağın güneşten çıkmasını bekleyin. Uçak güneşi geçer geçmez hemen kapalı gözünüzü açıp açık olanı yumun.
 
Modelcinin Güvenlik Standartları

Yada butun bunlarla ugrasmamak icin heli ucurun [emoji5]️[emoji16]
 
Modelcinin Güvenlik Standartları


Elemanların canı duman çekmiş :) Biri koltuğun üzerine uzanmış, sonra kalkıp modelin yanından yürüyüp geçiyor... Model de ufak bişey olsa neyse de, Hirobo Freya 90 :D

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Modelcinin Güvenlik Standartları

Adam öldürmeye teşebbüsten kaç yılı var bunun? Doğuş?
 
Modelcinin Güvenlik Standartları

Uffff gercekten de direk müebbet bu.

SM-G935F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Modelcinin Güvenlik Standartları

Emre Kaman' Alıntı:
Adam öldürmeye teşebbüsten kaç yılı var bunun? Doğuş?

Burada teşebbüs hükümleri yok abi ama bu durumda bana göre bilinçli taksir var. Yani adam o helikopterin insanlara zarar verebileceğini görüyor ama olursa olsun diyor. 2-6 yıl arası ceza alır ki buda bilinçli taksir olduğu için 1/3'ten 1/2 oranında arttırılabilecektir. Kısaca bu olayda biri ölse helikopteri kullanan şahıs 9 yıla kadar ceza alabilirdi. Orada kalabalık fazla şayet ölü sayısı artar veya ölü ve yaralılar oluşursa 15 yıla kadar ceza alır buda 1/2 oranında arttırılırsa 22 yıl 6 ay cezaya çarptırılabilir. Şayet hakim bu durumda manevi unsur olarak kast görürse müebbet hapis nitelikli halinide görürse ağırlaştırılmış müebbet hapis verir.

Kısaca pilotajımıza ne kadar güvenirsek güvenelim böyle şeyleri solonumuzda uçurmuyoruz. :agreed: